Markku Salakka Markku.salakka@oulu.fi KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka Markku.salakka@oulu.fi KTK 258.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleinen osa: Toiminta-ajatus osana opetussuunnitelmaa
Advertisements

Muistiinpanojen tekeminen
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Monikulttuurisuus opetuksessa
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
FM Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO PERUSKOULUN OPETETTAVANA AINEENA
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Otavan koulu 3b-luokan vanhempainilta klo 17.30
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Interaktio Otavan Opisto Jari Sarja. Interaktiivisuus oli jo ennen uusia medioita "a mutual or reciprocal action; interacting "(Hyperdictionary)
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Toisen asteen koulutus
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos ( ) TULUVAT Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa (koordinaattori)
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
JÄMSÄN KRISTILLISEEN KANSANOPISTOON LUKUVUODEKSI ?
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sähköiset yo-kirjotukset
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Marttaliiton #järkiruokaa lautasella -seminaari, Mitä on ruokataju?
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake2. php
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Markku Salakka Markku.salakka@oulu.fi KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka Markku.salakka@oulu.fi KTK 258

TAVOITE Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida peruskoulun ala-asteen uskonnonopetuksessa tarvittavia opetuskokonaisuuksia. Opiskelija osaa hankkia siihen tarvittavaa tietoa sekä kehittää uskonnonopetuksessa tarvittavaa ammattitaitoaan ja sen eri osa-alueita.  

OPETUSKOKONAISUUS 1. LUENNOT (tai ne korvaava kirjallisuus) 2. PIENRYHMÄOPETUS Ryhmäalustus 3. ESSEE: edellä mainittuihin kokonaisuuksiin ja kirjallisuuteen perustuva ryhmäessee (n. 5 sivua) Perehtyminen kirjalliseen materiaaliin Aktiivinen osallistuminen opetukseen

KIRJALLISUUS POPS 2004; www.edu.fi (OPH:n sivut uskonnon opetussuunnitelmat) Opetan uskontoa alakoulussa. (2007) J. Luodeslampi & S. Nevalainen (toim.) LK-kirjat. Helsinki. Uskonnonopetus uudella vuosituhannella (2005) A Kallioniemi & J Luodeslampi. Kirjapaja. Helsinki.

Muuta kirjallisuutta Timonen S Uskonto. Lukion kertauskirja. WSOY. Helsinki. Hilska P & KalSakaranaho T & Jamisto A (toim.) 2007 Monikulttuurisuus ja uudistuva katsomusaineiden opetus. Uskontotieteen laitos. Helsingin yliopisto. Painotalo Casper, Kurikka. Kallioniemi A & Luodeslampi J (toim.) . 2005 Uskontokasvatus monikulttuurisessa maailmassa. Kirjapaja. Helsinki. Sihvola J (2011) Maailmankansalaisen uskonto. Otava. Keuruu. Grimmitt M (ed.) 2000. Research and Development Good Pedagogie Practice in RE

RYHMÄALUSTUS pienryhmiin  Alustuksen tehtävänä on virittää keskustelu tietystä aiheesta Selkeä jäsennys (kokonaisuus ja osa-alueet) Materiaaliin ja pidettyyn alustukseen perustuva pienryhmäkeskustelut Materiaalina jokin edellä olevan kirjallisuuden kokonaisuuksista tai muu materiaali, josta osa akateemista kirjallisuutta (myös muu kuten ammatti- tai aikakauslehdet, tv-ohjelmat yms.

Hyödyllisiä linkkejä: http://www.evl.fi/raamattu/1992/ http://www.srk-opisto.fi/index.php?lk_id=13 http://www.suol.fi/ http://www.evl.fi/kkh/kt/ http://www.edu.fi/perusopetus/uskonto_ja_elamankatsomustieto/uskontonetti/usein_kysyttya http://www.suol.fi/raamattunet/index.html