_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta 21.3.2013 Arviointiryhmä Esitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Suomen koulutusjärjestelmä
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Satu Helmi & Ismo Kantola
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Kauppatieteiden tulevaisuus periferiassa Ilkka Virtanen Ylioppilaskuntien periferiatapaaminen Vaasassa Seminaarialustus
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Projektin alustavat tulokset ja tulevaisuuden kehittämisnäkymät Veikko Torvinen Pietari
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
FUAS Kielet ja viestintä
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Näkemyksiä ohjelmatoiminnasta uuteen rahoituskauteen siirryttäessä Paneelikeskustelun saatteeksi Aluekehitysjohtaja Riitta Koskinen, Etelä-Savon.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Esityksen transkriptio:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys pj. Veijo Ilmavirta

Korkeakoulut murroksessa 1/2 •Yliopistolaki 2010 ‒ Juridinen asema ‒ Suunnan muutos ‒ Fuusiot •Ammattikorkeakoululaki uudistuu ‒ Rahoituksen merkittävä leikkaus ‒ Toimiluvat haettava uudelleen syksyllä 2013 ‒ Verkoston harventamispaineet? •Ikäluokkien pieneneminen •Väestöpaineet Helsingin metropolin alueella ‒ Fuusiot ja liittoutumat •ISAT, Kaakkois-Suomen korkeakoulukonserni

Korkeakoulut murroksessa 2/2 •Poliittiset linjaukset hallitusohjelmassa ‒ Aluepolitiikasta innovaatiopolitiikkaan •Suomesta maailman kilpailukykyisin kansa v •Korkeakoulut keskiössä elinkeinoelämän kanssa ‒ OKM:n linjaukset ‒ Tutkimus- ja innovaationeuvoston linjaukset •Globaalit haasteet ja EU •Ydinkysymys: Miten korkeakoulut vastaavat näihin haasteisiin?

Yliopistojen vaikuttavuus •Yliopistolaki ja sen täydennykset ‒ Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta. ‒ Yliopistojen kolmas tehtävä •Painoarvo OKM:n rahoitusmallissa? Strategiarahoitus?

Ammattikorkeakoulujen vaikuttavuus •Ammattikorkeakoululaki ‒ Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin, tukea yksilön ammatillista kasvua ja harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulujen tulee edistää elinikäistä oppimista. ‒ OKM:n tuloskriteereissä jonkinlainen vaikutus TKI:n kautta?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Alustavia havaintoja

ESR- ja EAKR-rahoitus v Pohjois-Suomi Itä-Suomi

Tutkimusrahoitus Itä-Suomen yliopistossa 2011 • Tutkimusrahoitus yhteensä97,4 M€5. Suomessa (8,3 % kaikkien yliopistojen tutkimusmenoista 1,18 MRD €) • Ulkopuolinen rahoitus (50,8 %) yht. 49,7 M€6. • Suomen Akatemia 18,7 M€5. • EAKR 8,7 M€1. • Ministeriöt 4,5 M€2. • Tekes 4,4 M€10. • Kotimaiset yritykset 3,7 M€6. • EU puiteohjelma 3,2 M€5. • Muu julkinen 2,6 M€7. • Kunnat ja kuntainliitot 1,3 M€7. •Kajaanin ja Mikkelin yliopistokeskukset

TK-rahoitus Itä-Suomen amk:ssa •Rahoitus yhteensä 31,3 M€, josta ulkopuolista rahoitusta 23,0 M€ (73,4 %)v Karelia SavoniaMikkeli Kajaani Yhteensä •Yht.10,10 10,02 7,02 4,15 31,30 •EU 2,39 2,022,68 1,26 8,35 •Ministeriöt 3,31 2,981,02 1,66 8,97 •Kunnat 0,08 0,250,30 0,29 0,92 •Tekes 0,60 1,150,72 0,001 2,47 •Kotim. Yrit. 0,31 0,411,25 0,11 2,08 •Omarah. 3,30 3,181,05 0,81 8,34 •Suomen Akatemian rahoitusta ei kenelläkään

Wepropol-kysymykset A. Korkeakoulunne keskeisimmät tavoitteet ja tehtävät yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kehittämisessä sekä kansainvälisen kilpailukyvyn edistämisessä (1-8) B. Yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden tulokset ja niiden arviointi (9-16) C. Yhteistyö ja verkostot (17-20) D. Esimerkkejä parhaista käytänteistä (21-23)

Korkeakouluverkosto 1/2 •Edelleenkin kaksi rinnakkaista järjestelmää (duaalimalli), ei yksi monipuolista yhteistyötä tekevä kansallinen korkeakouluverkosto ‒ Monien yliopistojen strategioissa ei ole mitenkään huomioitu ammattikorkeakouluja, ei edes mainittu ‒ Toisaalta lähes jokainen amk puhuu yliopistoyhteistyöstä •Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen merkittävät yhteistyömuodot ovat enemmänkin poikkeuksia kuin sääntö ‒ Esimerkkeinä hankkeet, allianssit, metropoliyhteistyö •Kysymys: Löytyisikö duaalimallille uusi tulevaisuuteen tähtäävä sisältö vaikuttavuuden kautta?

Korkeakouluverkosto 2/2 •Tutkimustehtävän työnjako on edelleen epäselvä ja kiistanalainen ‒ Yliopistoilla vuosisataiset perinteet tutkimuksessa ‒ Ammattikorkeakouluja ei arvosteta riittävällä tavalla tutkimuksen tekijöinä ja TKI-rooli on vielä jäsentymätön •Tutkimuksessa on tilaa ja kysyntää kummallekin ‒ Soveltava käytännönläheinen tutkimus ei ole pois tieteellisestä tutkimuksesta mutta on yhteiseksi eduksi •Ehdotus: Etsitään ratkaisuja korkeakoulujen tutkimustoiminnan yhdentämiseen alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen vaikuttavuuden kautta. Niin vahvistamme Suomen kansainvälistä kilpailukykyä

Vaikuttavuus strategioissa ‒ Harva korkeakoulu määritteli vastauksissansa vaikuttavuuden: se kuvataan leiketeksteillä virallisesta strategiasta ‒ Yliopistojen strategioissa kolmas tehtävä on taka-alalla niukassa sivuroolissa. Esim. aluekehittämistä, jos yleensä on esillä, rakennetaan tutkimuksen ja koulutuksen osana ja sisällä, tutkimuksen ja koulutuksen ehdoilla •Vain muutama yliopisto määrittelee aluekehityksen uskottavalla tavalla omana todellisena tehtävänä •Hyvä esimerkki: Lapin yliopisto •Emoyliopistojen ja yliopistokeskusten vastauksissa erilaisuutta

Vaikuttavuuden kuvaus Lapin yliopisto •”Yhteiskunnallinen vuorovaikutus on osa tutkimuksen ja koulutuksen prosesseja ja kaikkien yliopistolaisten työtä. Läpäisevänä periaatteena kaikissa yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen muodoissa ja toiminnoissa painotetaan yhteiskuntavastuuta ja dialogisuutta. Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen kautta yliopisto saa kumppaneiltaan ja sidosryhmiltään palautetta vaikuttavuudestaan ja toimintojensa laadusta.”

Vaikuttavuuden toimenpiteet •Itä-Suomen yliopisto • 1. Yliopisto vastaa yhdessä sidosryhmiensä kanssa tulevaisuuden osaamistarpeista. 2. Yliopiston tutkimuksella ja koulutuksella on merkittävä asema Suomen, Euroopan unionin ja Venäjän välisessä yhteistyössä. 3. Yliopisto vahvistaa yritys- ja työelämäyhteistyötä. 4. Yliopisto kehittää laaja-alaista sidosryhmäyhteistyötä. 5. Yliopisto tukee alueen kansainvälistymistä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. 6. Yliopisto tehostaa keksintöjen ja innovaatioiden hyödyntämistä. 7. Yliopisto edistää ja tukee akateemista yrittäjyyttä ja tutkimuslähtöistä uutta liiketoimintaa. 8. Yliopisto osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttaa asiantuntijuudellaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. 9. Yliopisto toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Yliopistokeskukset •Keskukset mainitaan yliopistolaissa •Eduskunta: lakialoite 51/2011 yliopistolain muuttamiseksi •”(Yliopistokeskusten) Osaamistason nostamisen perusta on alueeseen liittyvässä kansainvälisen tason tutkimuksessa ja tutkimukseen perustuvassa opetuksessa. Siksi yliopistokeskusten rooli yhtenä yliopistojen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen toteuttajana tulee jatkossakin ottaa huomioon.” •Kysymys: Miten yliopistokeskusten painoarvoa onnistuttaisiin lisäämään vaikuttavuuden eduksi? Miten amk:t kunnolla mukaan?

Vaikuttavuus strategioissa •Ammattikorkeakoulujen vaikuttavuus on kytketty tiukasti alueeseen, joskus myös valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti ‒ Lähes kaikilla ammattikorkeakouluilla on vahva halu hakeutua tiiviiseen yhteistyöhön yliopistojen kanssa •Savonialla vaikuttava yhteistyökumppanien joukko ‒ Muutamia omaperäisiä vaikuttavuuden ja aluetehtävän määritelmiä esitettiin vastauksissa •Kysymys: Miten yliopistot ja amk:t löytäisivät toisensa ja aloittaisivat yhteisen strategisen tutkimus- ja kehittämistyön?

Onnistumisen kuvaus •Mikkelin yliopistokeskus •Yliopistokeskuksen asiantuntijat ovat aktiivisesti mukana alueellisten kehittämissuunnitelmien valmistelussa sekä asiantuntemuksensa mukaan myös kansallisissa valmisteluissa. •Onnistumiset eivät ole yhden toimijan aikaansaannos. Taustalla on vahva yhteinen strateginen tahtotila, jossa yhdistyvät eri osapuolten intressit – yliopistotoimijoiden, alueen yritysten ja julkisen sektorin. Nämä onnistumiset ovat yhteistyön tuloksia, joissa yliopistokeskustoimijat ovat keskeisesti mukana.

Kolmas tehtävä •Nyt kolmas tehtävä ja sen toteuttaminen määrittyy ensisijaisesti korkeakoulujen omien strategisten tavoitteiden parhaan toteutumisen näkökulmasta? •Kysymys: Tulisiko korkeakoulujen kolmas tehtävä määritellä vaikuttavuuden ja aluekehittämisen näkökulmasta Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn hyväksi?

12. Mikä on ollut korkeakoulunne aluekehitystoiminnan tulosten merkitys Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn näkökulmasta? •Satsaus alueen keskeisille osaamisaloille •Relevantin osaamisen tuottaminen työelämään •Osaamisen tason nosto •Tasokas tutkimus ja opetus •Alueellisen innovaatioympäristön kehittäminen •Yrittäjyyden edistäminen •Kansainväliset kumppanuudet sekä verkostot •Kv-opetus ja kansainväliset opiskelijat •Maantieteellisiä painotuksia kansainvälisessä toiminnassaan •Uudet, avoimet innovatiiviset toimintatavat •Eriarvoisuuden vähentäminen •Vienti korkeakoulujen omana toimintana »Yhteenveto kaikkia Suomen korkeakouluja koskeva

14. Mitä esteitä kohdattu vaikuttavuuden toteuttamisessa (Itä-Suomi) •Vaikuttavuus täsmentymätön käsite, ei mittareita •Vaikutuksen mittaus haasteellista •Kolmas tehtävä tulisi määritellä •Alueen ja yliopiston yhteisen intressin näkemättömyys •Yliopistoista puuttuu yvv:n osalta kannustavuus •Yliopistot heikohkoja omarahoitusosuuksien maksajia •Haastava talous- ja markkinatilanne •T&K –toiminnan rahoituksen epävarmuus •Asenneongelmia ammattikorkeakouluja kohtaan

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Innostusta ja menestystä seminaarille!