Sidosryhmät ja vastuun kannustimet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Advertisements

1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
NEO-ACT OY Kierrätysalan sosiaalisen yrityksen toimintamalli
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Yhteiskuntavastuu - kestävää kehitystä organisaatiotasolla
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Big Society ja paikallisuuden paluu yhteiskuntapolitiikkaan Ilkka Haavisto yhteisöllisyyden.
Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointifoorumi 2010 Maakunnan tila Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelma Eeva Kiuru Vt. toiminnanjohtaja Oulu Wellness Institute.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Työllisyysaste •Suomessa ~68% •Työelämä 2020 –hanke (työelämän kehittämisstrategia): 1%-yksikön nosto vai 72% tavoite? •Muissa Pohjoismaissa, Hollannissa.
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Aavikko leviää Kansalaisjärjestöjen ratkaisut Tuuli Kaskinen
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
SIDOSRYHMÄYHTEISTYÖ.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Globalisaatio ja Suomi I Kansainvälisen työnjaon ja yhteisten markkinoiden laajentuminen jatkunut vuosituhansia, tietoisuus tästä uutta - tavaroiden ja.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
MILTÄ SUOMEN TULEVAISUUS NÄYTTÄÄ? I
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Globalisaatio – taloudelliset vaikutukset Suomeen I
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Filosofian Praktikum 2008 Moraali yritysmaailmassa Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kuudes praktikum Filosofian Praktikum 2008.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Liikeidean esittelyohje
Intensiivitoteutus CSR1LH001:42 tammikuu 2011
CSR-opintojaksot liiketalouden koulutuksen perusopinnoissa
Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?
Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Strateginen prosessi ja muutos kohti vastuullisuutta CSR-opintojaksot perusopinnoissa Liiketalouden koulutusohjelma Pasila Tarja Jokinen, lehtori, KTM.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yritysvastuu Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Yritysvastuu CR = Corporate responsibility Aalto-yliopisto Kesä 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Eettiset rahastot, sijoittaminen ja sijoitusindeksit CSR-opintojaksot perusopinnoissa Tarja Jokinen kirjallisuus ja verkkolähteistä sekä Liisa Rohwederin.
Yritykset ja yhteiskunta
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
Team Finland – palvelutarjonta
Uusi maakunta vahvana ympäristötoimijana; yhteistyö Luova –viraston, maakunnan ja kunnan kesken Kansliapäällikkö Hannele Pokka
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Jyrki Kontio, Ph.D. Aalto PRO Product Management,
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
Laskentatoimen ja rahoituksen Ammattiin Suuntautuvat Opinnot
Liiketoimintasuunnitelman esittely
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Liiketoimintasuunnitelma
…miten kilpailu kehittyy?
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Sidosryhmät ja vastuun kannustimet Harkki, Harmaala, Jallinoja, Jokinen

Sidosryhmiä Rahoittajat Henkilöstö Asiakkaat Yhteis- kunta Omistajat/ sijoittajat “Partnerit” CSR1LH001 3.4.2017

Mikä on sidosryhmä? Ryhmiä tai henkilöitä, joihin yrityksen toiminta voi vaikuttaa tai jotka omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan. Englanniksi sidosryhmä on stakeholder; ei pidä sekoittaa termiin shareholder (osakkeenomistaja). ”The social responsibility of business is to increase its profits” Milton Friedman 1970 Ben & Jerry’s co-founder Ben Cohen “Business has a responsibility to give back to the community.” Eri sidosryhmät haluavat eri asioita! Intressit ovat jopa suoraan ristiriitaisia!  priorisointi! CSR1LH001 3.4.2017

Sidosryhmäteoriat Omistajat (shareholders) laajennetaan sidosryhmiksi (stakeholders) koska Se in moraalisesti oikein. Sidosryhmien vaatimukset huomioitava suhteessa sidosryhmien antamiin panostuksiin ja heidän tärkeyteensä (painotus). Yhteiskunnalliset teoriat (hyvinvoinnin maksimointi) vs. liiketalous (taloudellisen hyödyn maksimointi). Tehokkuus vaatii. Yritys menestyy pitkällä aikavälillä, kun sen sidosryhmien kanssa muodostama kokonaisuus toimii parhaiten. Koskee lähinnä alihankkijoita, omistajia, työntekijöitä, asiakkaita ja kilpailijoita. (Porterin teoria) Käytännössä välttämätöntä. Yritykset ovat niin riippuvaisia sidosryhmistään, että niiden on pakko huomioida eri sidosryhmät. Eri painotus ja erilaiset sidosryhmät riippuen yrityksestä.

Yrityksen ja sidosryhmien suhde Yrityksen sidosryhmäasema markkinoilla yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä, osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin Sidosryhmien rooli ja painoarvo Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi. Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan) aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan) potentiaaliset (esim. asukkaat) Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.) herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla parempi maineen hallinta verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet

Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus Yritysvastuuta on kertoa sidosryhmille mitä tekee kuunnella sidosryhmien odotuksia Vuorovaikutukselle on haasteita jokaisen sidosryhmän kiinnostuksen kohteet yritysvastuun osalta ovat erilaiset Sidosryhmien luokittelua sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät liiketoimintapohjaiset sidosryhmät toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät

Liiketoimintapohjaiset sidosryhmät Sisäiset sidosryhmät Arvoketju-sidonnaiset ryhmät Muut omistajat johtajat henkilöstö alihankkijat välittäjät kuluttajat, asiakkaat kierrättäjät rahoittajat teknologia- organisaatiot työmarkkina-järjestöt konsultit Pysyvä suhde yritykseen Taloudellinen panostus Osallistuminen yrityksen päätöksentekoon Pysyvä suhde (sovitun ajan) Taloudellinen panostus Eivät osallistu välittömään päätöksentekoon Lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia liikesuhteita

Toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät Taloudellinen toiminta-ympäristö Poliittinen toiminta-ympäristö Yhteiskunnallinen toiminta-ympäristö kilpailijat toimialajärjestöt muut yhteiskunnalliset toimijat (esim. tutkijat) viranomaiset poliittiset järjestöt kierrätys ja jätehuolto-organisaatiot asukkaat, kansalaiset yhteiskunnalliset järjestöt kuluttajajärjestöt media

Yrityksen sidosryhmäsuhteiden tasot Strateginen kumppanuus Aloitteellinen yhteistyö Vuoropuhelu Tiedottaminen

Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus prosessina VUOROPUHELU JA PALAUTTEEN ANTAMINEN VUOROVAIKUTUSTAVAN VALITSEMINEN SIDOSRYHMIEN MÄÄRITTELY JA VUOROVAIKUTUKSEN KARTOITTAMINEN LÄHTÖKOHTIEN SELVITTÄMINEN CSR1LH001 3.4.2017

Sidosryhmien merkitys ja rooli Sidosryhmä: jokainen yksityishenkilö kuluttajana on mahdollinen vaikuttaja. Onko sidosryhmillä itse asiassa velvollisuus muokata maailmaa, jossa elämme? Yritykset reagoivat helposti painostukseen, vaikka eivät välttämättä itse tekisikään aloitetta Toisaalta erityisesti kuluttaja on hyvin harvoin valmis rahallisiin uhrauksiin! ”Our entire way of life is chronically short-termist” (P. Wilby). Valitamme ja purnaamme, mutta odotamme kuitenkin teknologian tulevan pelastajaksi! Seuraavalla sivulla aiheesta mainos, joka ilmestyi The New York Times:issa: CSR1LH001 3.4.2017

Onko vastuu vastuullisuudesta kuluttajalla vai yrityksillä? CSR1LH001 3.4.2017

Yritysvastuun kannustimet

Yritysvastuun kannustimet Eettiset kannustimet Sidosryhmälähtöiset kannustimet Julkishallinnolliset kannustimet Taloudelliset kannustimet Taloudelliset arvot Eettiset arvot

Yritysvastuun kannustimet Korkea Recent PwC CEO survey finds that 79 % of CEO's believe sustainability is critical to profitability. Vähenevät resurssit Lisääntyvä lainsäädännöllinen ja sidosryhmäpaine Alhainen Aika Yritysvastuun kannustimia ovat mm: kilpailuedun saavuttaminen kestävien/vastuullisten tuotteiden ja palveluiden kautta lainsäädännöstä ja sidosryhmien painostuksesta aiheutuvien riskien hallinta

Yritysvastuun kannustimet Demand for transparency by stakeholders Demand for product information by end-customers Demand for recycled raw-materials End-user demand for more environmentally advanced products Demand for material flow information Market drivers Sustainability Management Environmental innovation moves a company beyond traditional boundaries of compliance, risk management, and even traditional sustainable development approaches, such as stakeholder involvement, total quality management, and voluntary stewardship programs. -- From media-based control to organic and holistic approaches -- From process based to product based -- From pollution control to environmental management to sustainable development reporting requirements Compliance to product regulations Compliance to Compliance to EU- regulations pollution regulations Compliance air Fiscal pressure on waste producers Regulatory Drivers

Yritysvastuun taloudelliset kannustimet Yritys on taloudellinen toimija. Kysyntätekijät uudet asiakastarpeet, uudet niché-markkinat, markkinoiden oletettu kehitys; jopa pienet segmentit voivat olla kaupallisesti kiinnostavia Imagotekijät Kannattavuustekijät materiaali- ja energiatehokkuus - kustannussäästöt tuotteiden haitallisuuden vähentäminen henkilöstön työturvallisuus investointitarpeen ennakointi pitkällä aikavälillä henkilöstön yleinen hyvinvointi

Yritysvastuun sidosryhmälähtöiset kannustimet Sidosryhmät ovat yhä kiinnostuneempia yritysten vastuun kannosta. tiedonsaantimahdollisuudet lisääntyneet sidosryhmien vaikutusmahdollisuudet lisääntyneet Yritys haluaa ottaa huomioon yleisen moraalin vaatimukset ja toimia kuten kunnon ”yrityskansalainen” (corporate citizenship).

Yritysvastuun julkishallinnolliset kannustimet Saastuttaja maksaa –periaatteen vieminen lainsäädäntöön Hallinnollinen ohjaus (eli lait, asetukset) on vastuullisen toiminnan perusedellytys. Suomessa on lainsäädännön avulla toteutettu kaikki kestävään kehitykseen liittyvät keskeiset kansainväliset sopimukset ja EU:n säädökset. osakeyhtiö- ja arvopaperimarkkinalainsäädäntö kirjanpito- ja verolainsäädäntö teollisuusoikeus- ja kilpailulainsäädäntö ympäristölainsäädäntö työ- ja sosiaalilainsäädäntö tuoteturvallisuus- ja kuluttajansuojalainsäädäntö kansainvälisen kaupan säännöt Taloudellinen ohjaus (verot) Informatiivinen ohjaus Lainsäädäntö vaihtelee alueittain; ongelma globaalissa kaupassa. Trade Related Environmental Measures (TREM) ovat ristiriidassa vapaakauppasopimusten kanssa.

Yritysvastuun eettiset kannustimet Eettisen vastuun kantaminen perustuu yrityksen omiin arvoihin ja haluun kantaa vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä. Yrityksellä on kannattavan liiketoiminnan rinnalla myös muita päämääriä, joita se haluaa edistää (=esim. luonnonsuojelun edistäminen, eläinkokeiden vastustaminen). Tavoitteena voi olla myös muuttaa sidosryhmien näkemyksiä jostain tietyistä asioista. Taloudelliset ja eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Yhä useampi yritys allekirjoittaa eettiset arvot, jolloin niistä voi tulla myös yrityksen päämääriä.

Miksi yritys toteuttaa vastuullisuutta? Ekologinen vastuu Taloudellinen vastuu Sosiaalinen vastuu Raaka-aineiden ja energian rajallisuus/ saatavuus Vastuullisuus kannattavuustekijänä ja differoitumisena Globalisaatio: kehittyneet maat vs. kehittymässä olevat Luonnon monimuotoisuuden ainutlaatuisuus (Ympäristö)investoinnit ennen kilpailijoita Kehitysmaiden kärjistyvät ongelmat Lainsäädännön, normien täyttämisestä vapaaehtoisuuden lisääntymiseen Yritystoiminnan sidosryhmät odottavat/vaativat Hyvinvointivaltioiden ongelmat, valtion vs. yhteisön roolit Ilmastonmuutoksen tosiasian tunnustaminen Imagon merkitys monikansallisille yrityksille Kehittyneiden maiden normirikkomukset Hyvä ympäristöjohtaminen kilpailuetuna Mahdollisuus kilpailutekijänä: reilu kauppa Miksi yritys toteuttaa vastuullisuutta?

Tämä aihe… Tulee tietysti lukea huolella kokeeseen… …mutta on hyvä huomioida myös yrityscase-tehtävässä. HAAGA-HELIA kalvopohja 10.11.2006