Mobiilipaikkatietowiki ja lähiympäristö Anu Liljeström, Henriikka Vartiainen ja Jorma Enkenberg, Sulkavan kunta ja Itä-Suomen yliopisto, Savonlinnan OKL ITK - Hämeenlinna 2011
Luonto- ja kulttuuriympäristön kohteiden paikkatiedon yhteisöllinen tuottaminen ja hyödyntäminen mobiili- ja verkkoympäristössä • Toimintamalli/pedagoginen malli • Teknologiaympäristö ja –palvelu
Oppimisaihioiden suunnittelun ja rakentamisen käsitteellinen malli
• Avoimesti jäsennelty • Semanttisesti rikas • Eettisesti kestävä • Nousee todellisen elämän ilmiöistä • Ei yhtä ainoaa oikeaa vastausta OPPIMISTEHTÄVÄ TALVIKALASTUS 1.Kalan silmä 2.Moottorikelkka 3.Kalalajit 4.Mikä on paras pilkki? 5.Kuinka syvällä kalat uivat talvella? 6.Ilmastonmuutoksen vaikutus kaloihin ja järviin 7.Kalan suomut
SOSIAALINEN YMPÄRISTÖ • Kollaboratiivinen toiminta • Pienryhmätyöskentely • Opettaja fasilitaattorina • Asiantuntijat TALVIKALASTUS Pienryhmätyösketely eri-ikäsiten ryhmässä Opettaja ja tutkijat oppimisympäristön järjestäjinä Terveystarkastaja, kalabiologi, kulttuurintutkija, pilkkijät jne…
TEKNOLOGIA- YMPÄRISTÖ • Wiki • Kuvagalleria • Aineistonkeruun, - järjestämisen ja esittelyn työvälineet, esim. digaalikamerat ja nauhurit, älypuhelimet • Mahdollistaa tuotoksen julkaisun ja jatkohyödyntämisen
Oppilaiden tuottama oppimisaihio "Kuinka syvällä kalat uivat talvella? "
Verkkodokumentit ja linkit • Oppiminen oppimisaihioiden tuella (Lusto-menetelmä): • Oppiminen oppimisaihioita rakentamalla - Teoreettinen johdanto: • Oppiminen oppimisaihioita rakentamalla: • Case Forest– Pedagogics towards sustainable development -hanke ( ), • RajupusuWiki – Rantasalmen, Joroisten, Juvan ja Sulkavan alueiden luonto- ja kulttuuriympäristön kohteiden tietopankki ja paikkatietoympäristö Yhteystiedot: Anu Liljeström, Henriikka Vartiainen, Jorma Enkenberg,