Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK Ilkka Haukijärvi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Työhönvalmennuksella työelämään
Funet Boksi -pilvitallennuspalvelu IT 2013 –päivät, Tampere Movember 2013
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Open Source Courseware OSCu
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
HUS Plus Tilannekatsaus
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Mentortapaaminen Elma, Agenda Tilannekatsaus –Tehtyä –Tekemättä –Demo Ongelmia Palautteen pohdintaa Personal SE-esityksiä.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Ajankohtaista – seutusivistys
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Ops seminaari Askola.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Vipunen – korkeakoulujen extranet
Palvelupaja FORGE: Tilannekatsaus JulkICT Lab OhRy 4. 9
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Laaja-alainen arviointi
Volitioprosessi, tahdon!
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK Ilkka Haukijärvi

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TAUSTAT -Videon opetuskäyttö laajentunut ilmiö TAMKissa -Opettajia ja opettajien ryhmiä, jotka käyttäneet mm. henkilökohtaisia gmail-tunnukseen sidottuja Google -tilejä, ml. Youtube -Keväällä 2012 laadituissa TVT:n opetuskäytön kehittämisperiaatteissa tuki mm. pilvipalveluissa tarjottavien kuluttajaratkaisujen hyödyntämiselle opetuksessa -Tarjota opettajien (ja opiskelijoiden) jo aikaisemmin omaksumaa palvelua organisaation hallinnoimana

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TAUSTAT -Tehtiin päätös videoiden jakelupalvelun vaihtamisesta, tavoitteena oli uuteen ratkaisuun siirtyminen 2013 alkukevään aikana -Googlen Youtube houkutteleva vaihtoehto -Opiskelijoiden arkea ennestään -Osan opettajien arkea ennestään -Kustannukset -Mobiilikäyttö jne. -Jatkuva kehitys

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TAUSTAT -Valmistelut uuteen palveluun siirtymisestä kevään ja syksyn 2012 aikana -Olemassa olevan palvelun alasajo -Google Apps for Education käyttöönotto -Googlen palveluiden hallinta keskitetysti -Käyttäjähallinnan integraatio Google EDU:n (SSO) -Integraatio toteutettiin omana työnä (n. 4 htp) -Apuna Googlen dokumentaatio

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TAUSTAT -Syksyllä 2012 Youtubea ei voinut aktivoida Google EDU:sta Suomessa, koska palvelua ei oltu lokalisoitu paikallisesti helmikuussa Suomen lokalisaation jälkeen Youtube voitiin aktivoida TAMK:n Google EDU:sta -Puhelinyhteistyötä VerkkoApsin kanssa -Hyödyllinen tuki ja kumppani siirtymävaiheessa

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK KUSTANNUKSISTA -Palvelun testauksen ja teknisen käyttöönoton suorat rahalliset kustannukset alhaiset -Suurempana kustannuseränä käytännössä oma työ, arviolta yhteensä 10 htp -Tietohallinto -Opetusteknologiapalvelut -Lanseeraus tapahtunut lokakuun alussa

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TAVOITE JA TARKOITUS -Alkuperin tavoitteena lanseerata palvelu ennen kesää Tavoiteaikataulua jouduttiin siirtämään syksyyn Tarkoituksena tarjota käyttöön tuttu palvelu, jota voisi käyttää TAMK:n tunnuksilla -Kohderyhmänä erityisesti opettajat, mutta myös viestintä -Tarjota ratkaisu, joka olisi riittävän hyvä ja palvelisi selkeän enemmistön tarpeita opetuksen arjessa

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET -Videon opetuskäytön kehittyvä kulttuuri TAMKissa -Riittävän monipuolisten tukimuotojen suunnittelu ja tarjoaminen -Erit. pedagoginen tuki -”idean myyminen sisäisesti” -Googlen palvelut päivittyvät ripeästi -Muutosten perässä pysyminen -Esim. omien ohjeiden laatimisessa ja tukiorganisaation osaamisen ylläpitämisessä huomioitava seikka -Käyttäjien reaktiot? -Toisaalta aikaisemmin kuluttajapalveluita käyttäneet ovat tottuneet tiheään muutostahtiin

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET -Palveluiden ripeä kehitys tuo myös uusia mahdollisuuksia hyödyntää potentiaalia -Nyt mahdollista mm. Youtube -kanavan ja Google-sivuston yhteen liittäminen -Sivuston kautta voidaan lisätä kanavakohtaisesti useampia ylläpitäjiä -Tämän puute koettiin yhdeksi merkittäväksi kehityskohteeksi aikaisemmin -Sivustolta pääsee videopohjaisiin palveluihin helposti (Hangout, Hangout on Air, Youtube)

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET -Youtuben ja Google Hangout on Air keskinäinen yhteispeli -Live broadcastien lähettäminen nyt mahdollista -Mahdollistaa esim. tilaisuuksien ja luentojen seuraamisen reaaliaikaisesti Youtube-kanavalta, jolle lähetys viedään -Max.15:n kuvalähdettä per lähetys -Tekee automaatisesti lähetyksestä tallenteen kanavalle -TAMK:ssa virallisesti tuettuja palveluita toistaiseksi Youtube ja Google sivusto -yhdistelmä -Live-lähetykset vaativat palvelun paikallista tuotteistamista ja testausta ennen laajaa käyttöönottoa

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK KOKEMUKSIA PILOTEISTA -Muutamia opettajatiimejä siirtynyt TAMKin Youtuben käyttäjiksi -Erit. kanavakohtaisten käyttöoikeuksien jakaminen (Google Site) helpottaa opettajien välistä yhteistyötä -Tiimeissä tehtyjen videoiden hallinta keskitetysti mielekkäämpää kuin hajautetusti omilla kanavilla -Kokemukset olleet erittäin positiivisia -Opetusta viety soveltuvin osin verkkoon videomateriaalina -Otettu käyttöön myös aloilla, missä verkko-opetuksen perinnettä ei ennestään ole (esimerkiksi Fysiikan opetus)

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK KOKEMUKSIA PILOTEISTA -Inputina kehitykselle -muutoshalu ja uudistuneet opetussuunnitelmat, -kuluttajapalveluksi mielletyn Youtuben houkuttelevuus ja tunnettuus -Videon opetuskäytön koulutukset osana opetuksen muutoksen tukemista -Palvelulle tarjottu käytön tuki -Pilotoineet opettajat vakuuttuneita videon opetuskäytön laajentamisen hyödyistä ja tarpeellisuudesta -Youtube ollut melko helppo lähestyttävä

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TULEVAISUUS -Keskeistä kehittää toimintakulttuuria tukemaan TVT:n monipuolista hyödyntämistä opetuksessa -Uusittujen opetussuunnitelmien toteuttaminen käytännössä edellyttää monimuotoista lähestymistapaa opetukseen ja oppimiseen -Videon opetuskäyttö yksi kohdealue, jolla pyritään volyymin ja laadun parantamiseen -Kulttuurimuutoksen avulla valittujen ICT-ratkaisujen käyttöaste kehittyy myönteisesti -Käytön lisääntyessä palveluiden kehittämisen tueksi saadaan kerättyä enemmän palautetietoa käyttäjiltä

Videon jakelu pilvestä – CASE TAMK TULEVAISUUS -Ulkoisena huomioon otettavana kehityskulkuna toimittajien valinnat videojulkaisuratkaisujen kehittämiseksi -Uusia täydentäviä ratkaisuja? -Olemassa olevien ratkaisujen kehittyminen? -Tulevaisuus näyttää, millaiseksi toimintakulttuuri kehittyy ja miten valitut ratkaisut palvelevat toimintaa