Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Strategiaa ja laatua etsimässä
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät 2014 Ulla-Jill Karlsson, neuvotteleva virkamies Erno Hyvönen, projektisuunnittelija.
Kuntapajaseminaari Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö-
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Projektin alustavat tulokset ja tulevaisuuden kehittämisnäkymät Veikko Torvinen Pietari
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Kumppanuusverkoston strategia /
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
AIKUINEN OPPIJA.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kuuluu valtakunnalliseen Opin ovi –perheeseen Toiminta-aika Toimijat: Länsirannikon koulutus Oy WinNova Satakunnan koulutuskuntayhtymä.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Ohjaus seminaari Jyväskylä Tuija Rantanen & Anne Vaahtio Innova Länsi-Suomen aikuiskoulutuskeskus Verkottuva kumppanuus aikuisohjauksessa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Taksikuskin tarina ETSIVÄ NUORISOTYÖ, Kemi Muutama sana johtamisesta ja vaikuttamisesta.
Ops seminaari Askola.
Kohti Ohjaamoa 2 Ryhmäkeskustelut
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Salmia ja Laituri-projekti 2013: Koulutus ja kehittämisen tuki ELY:ille Pasi Savonmäki Antti Laitinen TNO-foorumi Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia.
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
olevansa oman elämänsä tekijä.
olevansa oman elämänsä tekijä.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Elinikäisen ohjauksen / tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kokonaisuus ns. OHJAAMO – malli (luonnos TEM) Kansalainen oppimisen ja työn siirtymissä.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Brändi sosiaalityössä
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Verkostoyhteistyö alueen ohjauspalvelujen toteuttamisessa ELO-seminaari Järvenpää 10.10.2012 Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela Jyväskylän ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Elinikäisen ohjauksen palvelut alueella OHJAUS-OSAAMINEN T + N + O Ohjaus-osaaminen? Yhteinen ohjaus-näkemys? Opin ovet –osaamisen siirrettävyys? ASIAKAS JA OHJAUS-PALVELUT * Alueen nykytila eli palvelut ja tuottajat, verkostossa mm. ELYt, AVIt, TE, oppilaitokset, Opin ovet, kunta (nuorisoL, Etsivä nuorisotyö), 3. sektori? Asiakasprofiilit (työssä, ei-työssä; koul:een, koul:ssa, koul:sta; suuntaa etsimässä; vaikeasti tavoitettavat asiakkaat? Palvelut kohtaavat asiakkaan eri elämän-tilanteissa ja -vaiheissa (ura- ja elämän-hallinta, psykososiaalinen tuki, oppiminen ja opiskelu) *Missä ja miten kuuluu asiakkaan ääni? VERKOSTO/VERKOSTOYHTEISTYÖ/VERKOSTO-OSAAMINEN Verkoston yhteinen tavoite- ja tahtotila? Verkoston kokoaminen ja v:na toimiminen Verkoston/palveluiden joht. ja koor. (ELY) ja kehitt. (alueen ELO-ryhmä)?

Verkostostrategian”kaksinapaisuus” Torvinen & Leppänen

Verkostot strategisena mahdollisuutena ORAGANISAATIOIDEN VÄLISESSÄ VERKOSTOITUMISESSA organisaatiot pyrkivät yhteistyön avulla yhteisiin tavoitteisiin ja päämääriin SISÄISESSÄ VERKOTTUMISESSA on kysymys uudenlaisesta organisaatiokulttuurin luomisesta – ihmisten väliseen vuorovaikutuksen perustuva malli YKSILÖIDEN VÄLISESSÄ VERKOTTUMISESSA yksittäiset henkilöt muodostavat verkostoja omassa organisaatiossa ja/tai sen ulkopuolelta Yhä useampi meistä työskentelee tulevaisuudessa monissa asiantuntijarooleissa, jopa eri organisaatioissa. (Joroff 2005; Alasoini, Järvensivu & Mäkitalo 2012) Vastuu omasta oppimisesta on avain verkoston oppimiseen: osaamisen ja kokemuksen jakaminen, yhteiset toimintatavat ja sovitut välineet.

→ Toiminnan vaikuttavuus? H. Torvinen

Minä/ organisaationi osana alueen elinikäisen ohjauksen verkostoja? Verkostot, joihin kuulumme? Keitä muita verkostoon kuuluu (henkilöt/ yhteisöt)? Miksi verkosto on olemassa? Kokemukseni verkoston toiminnasta ja toimivuudesta? Miten verkoston toimintaa koordinoidaan? Verkoston lisäarvo työlleni/ organisaatiolleni? Mitä muita verkostoja alueella toimii? (tee kirjaukset kääntöpuolelle)

Yhteisesti pohdittavaksi verkostoyhteistyön näkökulmasta Teemat: Pöytä 1: Verkostoyhteistyönä tuotetut ohjauspalvelut alueella: lisäarvo asiakkaalle ja verkostolle? (arvo ja hyödyt) Pöytä 2: Verkostoyhteistyön tavoite ja tehtävät alueen ohjauspalveluiden tuottamisessa? (verkostona tuotettu palvelu) Pöytä 3: Missä ja miten kuuluu asiakkaan ääni verkostossa? (asiakas- ja tarvelähtöinen palvelu) Pöytä 4: Yhteisen ohjausnäkemyksen kehittäminen ohjausverkostossa? (laadukas ohjaus) Työskentely: Jako neljään, jokaisessa pöydässä emäntä/isäntä (yksi ryhmästä jää) Aikaa 10 min/pöytä Pöytien ”purku” emäntien/isäntien johdolla & yhteinen keskustelu