Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Aalto-ELEC fysiikan perusopetus vuonna 2013
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Verkonkäytön ongelmat
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Johanna Uusimaa, LT, dosentti
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Ajatuksia oppimisesta
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Itävalta – GRAZ, Kevät 2008 Andreas Ojala KOT5SN3.
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Johdatus signaaleihin – fysiikan perusteet, 1,5 ov
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Käsitteen- ja teorianmuodostus fysiikassa opetuksen näkökulmasta What, precisely, is “thinking”? When, at the reception of sense-impression, memory-pictures.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Monivalintatehtävät arvioinnin välineenä matemaattispainotteisella massakurssilla Jukka Parviainen, Yliopisto-opettaja, Informaatiotekniikan.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
EXAMin matematiikkaryhmän välituloksia Verkkoja kokemassa Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
APAJA Lkv
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Sähkömagneetti 1 Kytke käämi (180N) paristoon (4,5V), laita käämin sisälle rautasydän. Kokeile rautanaulojen avulla toimiiko sähkömagneetti? Toimiiko sähkömagneetti.
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
SÄHKÖ FY61 TNE Mitä sähkö on ja missä sitä tarvitaan?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Kemian opetuksen päivät
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Mistä on kyse?  Toive siirtyä paperitenteistä kokonaan sähköisiin tentteihin - Digiloikkarahaa asian eteenpäinviemiseksi Avoimia Moodletenttejä tehty.
Esityksen transkriptio:

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto Teknillinen korkeakoulu

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagneettinen kenttäteoria -kurssi •opitaan sähkömagnetiikan ilmiöiden perusteet •kurssilla vuosittain noin 250 opiskelijaa, naisia n. 13% •toteutettu perinteisesti luentojen, laskuharjoitusten ja tentin kokonaisuutena •Kenttäteoria-kurssin opetuksen kehittämisestä ja toteutuksesta vastaa Sähkömagnetiikan laboratorion professori Ari Sihvola

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Kurssin opetuksen haasteet •raskas fysiikan osa-alue, jossa abstraktit käsitteet •ongelmanratkaisu vaatii matemaattisten ajattelurakenteiden ymmärtämistä sekä käyttämistä •sähkö- ja magneettikenttien ymmärtäminen vaatii geometrista ja avaruudellista hahmotuskykyä •sähköteknilliset ongelmat tulisi pystyä kytkemään tosielämään

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Ongelmalähtöinen projektityö •tavoitteena saada opiskelija kokemaan sähkömagnetiikka luonnolliseksi ja ”käsinkosketeltavaksi” •opiskelijoille yksinkertaiset perustarvikkeet: kuparilankaa, paristo, magneetti ja rautanaula •ohjeistus minimaalinen: tavoitteena 4-5 hengen ryhmissä saada jotain aikaan näillä välineillä •ryhmät esittelevät työt sekä kirjoittavat tutkimusraportin

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Havainnot projektityöstä •oppiminen hauskaa, syntyneet laitteet itsenäisiä ja riippumattomia •opiskelijapalaute: 56% piti ryhmätyötä erittäin hyödyllisenä ja 26% melko hyödyllisenä (N=200) •sanalliset palautekommentit olivat pääosin hyvin positiivisia, ryhmätyötä pidettiin onnistuneena, innostavana, mutta haastavana mahdollisuutena soveltaa teoriaa käytäntöön •ryhmien työskentelyn havainnointi (kolme ryhmää, 7 havainnointikertaa) osoitti kuitenkin, että opiskelijat herkästi jakavat tehtävät ryhmäläisten kesken (laitteen rakentaminen, teorian kirjoittaminen, mittaukset)

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Käsitetesti: Faradayn laki •luentoja aktivoitiin Eric Mazurin (1997) kehittämillä käsitetesteillä •opiskelijat pohtivat yksin sekä yhdessä ilmiötä •opiskelijoiden tuli antaa myös oma vastausvarmuus sekä selitysmalli omalle vastaukselle

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Havainnot käsitetestistä (N=78)

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sukupuolten väliset erot •miesten ja naisten välillä eroa kurssilla menestymisen suhteen, pojat saaneet parempia arvosanoja SukupuoliKeskiarvoKeski- hajonta NKeskiarvojen ero tSig. ArvosanaMies p<.01 Nainen •luonnontieteiden opinnoissa erityisesti fysiikassa naiset menestyneet poikia heikommin Mullis, V., Martin, M., Fierros, E., Goldberg, A. & Stemler, S. (2000). Gender Differences in Achievement. IEA’S Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Boston Collage, TIMSS International Study Center, Chestnut Hill, MA. (arvosana max 5)

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sukupuolten väliset erot •käsitetestissä naiset arvioivat oman vastausvarmuuden miehiä varovaisemmin (sp:n ja vastausvarmuuden yhteys r=-.44, p<.01) •keskustelun jälkeen naiset näyttivät vaihtavan miehiä herkemmin mielipidettään oikeasta vastauksesta väärään (N=78)

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Matemaaattisen ajattelun dimensiot Procedural knowledge Problem solving Conceptual understanding Beliefs about mathematics and electromagnetics Academic self-efficacy Affects student’s cognitive performance Bandura Affective levelCognitive level Figure 1. Mathematical power, modified from NAEP (2000).

Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Johtopäätökset/Yhteenveto •perinteinen korkeakouluopetus ei tue riittävästi matemaattisen ajattelun kehittymistä -> tarvitaan aktivoivia ja yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä •tasavertainen ongelmanratkaisu ja tiedonrakentelu yhdessä vaatii enemmän tukea, esim. ICT-työkalujen hyödyntäminen •sukupuolisensitiivisiä opetusmenetelmiä luonnotieteiden opetukseen on kehitetty, mutta on vielä vähän tutkimustietoa miten ne auttavat naisia oppimaan