Teknodida 7.2.2010 Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Tietotekniikan hankintojen toimintaprosesseja. •Esivalmistelut  teknologiat, tuotteet, testaukset, markkinat, infra •Hankintojen suunnittelu  tietohallintopalvelut/teknologia-
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Elinvoimaa yhdistyksissä
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Musiikkiteknologian koulutuksen otsikoista ja niiden sisällöistä Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian osastolla ja muualla.
Tytöt teknologian taitajiksi
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Pohjoisimman Lapin Leader ry. INTOA, ROHKEUTTA JA OSAAMISTA PELOTON POHJOISIN
Oppisopimustyyppisen koulutuksen järjestämisestä puheenjohtaja Tapani Ranki 2009.
RAE-arvioinnin tarkoitus / Tampereen yliopisto Saada kunkin alan kv. asiantuntijoilta ajantasaista tietoa ja näkemyksiä tutkimuksen nykytilasta ja potentiaalista.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Flextila – ratkaisuja käytännön tarpeisiin Valtakunnallinen asukashankintaseminaari Perjantai Verkossa ja Mynämäellä.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
Kohtaamisia pelimaailmassa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteisopettajuus arjessa
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Internet mediana Merkittäviä mediamuutoksia on tapahtumassa sähköisen viestinnän kentässä. Kehitys on voimakkainta digitaalisten medioiden (mm. multimedia.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL

Kysely Sibiksellä  Nykyisyys  Vahvuudet/heikkoudet musiikkiteknologian koulutuksessa  Tulevaisuus  Mahdollisuudet/uhat  Millaista koulutusta ?

Vahvuudet (nykytila)  Laitteistot ja työvälineet 6  Innostus 5  Infrastruktuuri 3  Tarve 3  Vaikuttamisen mahdollisuus hankintoihin ym.3  Oppilaat taitavia 2  Kontaktit ja yhteistyö2  Kulttuurimyönteinen johto  Kehittyvä ops  Ohjelmistot, tietoverkot, softa,  Resurssit, täydennyskoulutus, ilmapiiri  Tiedotus  Opettajien ammattitaito

Heikkoudet (nykytila)  Opettajan ammattitaito 4  Infrat puuttuvat4  Huonot laitteet ja ohjelmat, tilat 4  Koulutus4  Käyttöliittymän vaikeakäyttöisyys  Opetusresurssit vajavaiset, musiikkiteknologian soveltaminen eri aineisiin ja sosiaalisiin verkkoihin  Sukupolvien välinen kuilu  Korruption korkea taso  Jatkuvaa kokeilua

Mahdollisuudet (tulevaisuus)  Verkostoitumisen ja langattomuuden mukanaan tuomat hyödyt  Suuri tarve  Yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen**  Käyttöliittymän helppokäyttöisyys  Uusia pedagogisia sovelluksia

Uhat (tulevaisuus)  Rahoitus, säästötoimet, resurssien puute 7  Johto muuttuu/on kulttuuria ymmärtämätön  Jatkuva kehitys laitteissa  Opettajan jaksaminen  Teknologien friikkiytyminen  Opettajankoulutus tulppana  Teknologian itseisarvo

Millaista koulutusta tarvitaan musiikkiteknologian edistämisessä eri oppilaitoksissa ja niiden ulkopuolella?  Pedagogista~koordinoitua~koulutusta taitoa6  Opettajien~käyttökokemuksia~tietotekniikasta, onnistumiset/pommit  Laitteistonhankintatarinoita  Tietoa markkinoinnista  Tuote-esittelyä, käyttö- ja~sovelluskoulutus  Luovan~toiminnalisuuden~mahdollisuuksia~oma-aloitteisuutta  Osaamisen~päivitys  Seminaareja, yöpajoja, säännöllisyys  Metodien~ja~tekniikan~hallintaa  Pelastetaan~syrjäytyneet,  Musiikkiteknologia-avusteinen~soitonopetus  Internetin~mahdollisuudet ja~yhteisöllisyyden~kehittäminen  -IT-hankintojen~hankehallinnointitaitoa

Musiikkiteknologin huoneentaulu  Valaise ja säteile musiikkiteknologian mahdollisuuksia siellä missä liikut  Kehitä verkostoja ja yhteisöjä  Jaa tietoa muille  Anna oppilaiden toimia opettajina  Pidä oma ammattitaito ajantasalla  Opettele hankkimaan pelimerkkejä  Ymmärrä, että kaikki eivät ole kiinnostuneita näistä asioista

3 päätekijää luovalle rikastavalla yhteisölle  1) Luovat osaajat  2) Tuottaja/ manageri –rakenteet  Auttaa toista löytämään parhaimpansa  Viestinviejät, markkinoijat  3) Yllyttävä luovuuden kulttuuri  Epäonnistuminen sallittu  Antaa ihmisen toteuttaa omaa potentiaaliaan  Laajempi luovuuden kulttuuri  Vuorovaikutus, jossa ihmiset ylittävät itsensä