S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Tieto- ja viestintätekniikka avohoidon tukena Merja Ranta-aho.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Lankapuhelin Santeri Lehtonen, Vesa Mäki, Arto Ranta.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
Verkonkäytön ongelmat
PK-kehittämispalvelut
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
3 April, 2017 Sonera Multi-SIM Internal.
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Suupohjan seutuportaali –hanke
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Nuorisourheilun laatuseura Lähtökohtana jokaisesta mukaan tulevasta lapsesta huolehtiminen Sinetin seuralle myöntää lajiliitto Seura mukana valtakunnallisessa.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Tietoturva ei ole ainoastaan dokumenttien ja viestien salausta
HANKKEEN ALOITUSVAIHE:
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
VALIKKO-ryhmä/Liisa Reinman VALIKKO-ryhmä/Liisa Reinman Asiakas ottaa yhteyttä avunväli- tykseen Taustatie- tojen selvittä- minen Vapaa-
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Terveydenhoitajana kotihoidossa
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Yrityksen ja projektin esittely
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Avustajapalvelu kuntien avopalvelujen täydentäjänä
Haastatteluun valmistautuminen
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 5/5 Ohje: voit liikkua esityksessä eteen- tai taaksepäin napsauttamalla sivun alareunassa olevaa nuolta Tämän esityksen on.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
KOTIHOIDON LASKENNAN KOULUTUS Raija Kuronen.
Kuopion alueen työllisyyskokeilu
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
TtT, Yliopettaja Lea Saarni Tampereen ammattikorkeakoulu
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
10 HYVÄKSI KOETTUA KEINOA LOPPUUN PALAMISEN EDISTÄMISEKSI
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Esityksen transkriptio:

S Sosiaalitekniikka 1999 Tieto- ja viestintätekniikka avohoidon tukena Merja Ranta-aho

S Sosiaalitekniikka 1999 Kotipalvelu ja kotisairaanhoito •tukevat itsenäistä asumista vaihtoehtona laitoshoidolle. •Kotipalvelu: ruoanlaittoa, siivousta, vaatehuoltoa, ostoksia, jokapäiväisissä toimissa auttamista. •Kotisairaanhoito: terveyden- tai sairaanhoitajan kotikäynneillä suorittamia hoitotoimenpiteitä asiakkaalle, jonka vaikea päästä sairaanhoitajan luo.

S Sosiaalitekniikka 1999 Avohoidon viestintäkenttää Asiakas Kotipalvelu ohjaaja Ystävät Perhe Asiointi: pankki, kauppa, kirkko jne. Lääkäri Turvapalvelut Apuvälinekeskus Kodinhoitaja

S Sosiaalitekniikka 1999 Viestintävälineiden käyttöönotto hoito-organisaatiossa •peruspalveluiden tuottaminen ei saa häiriintyä •tietoturva, luottamuksellisuus oleellisia •tekniikan perinne nuori, data paperilla •koulutuksen tarve suuri, aikaa vähän •motivaatio tekniikan käyttöön sinänsä vähäinen •muuttaa myös työprosessia

S Sosiaalitekniikka 1999 Käyttöönottoprosessi: Laitevalinnat •Tarpeiden tunnistaminen •Etsitään vaihtoehtoja mahdollisiksi ratkaisuiksi •Valinta yhteistyössä työntekijöiden kanssa

S Sosiaalitekniikka 1999 Viestintätarpeen analysointi Vastaanottaja: Sijainti Välineet Tilanne Taidot Lukumäärä Välitettävä viesti: Missä muodossa (paperilla, tietoa, tekstiä…) Miten pitkä/ laaja? Miten kiireellinen? Vaatiiko keskustelua tai vastauksen? Vaatiiko varmistuksen perillemenosta? Monimerkityksellisyys ? Toistuvuus? Lähettäjä: Sijainti Välineet Tilanne Taidot

S Sosiaalitekniikka 1999 Teletekniikan viestintäominaisuuksia •mahdollistaako liikkuvan viestinnän •mitä välittää? •kommunikaatio vai viestinjättö? •kapasiteetti, nopeus •ilmoittaako viestistä? •toimintavarmuus ja -aika •sanattoman viestinnän välityskyky •moneltako monelleko?

S Sosiaalitekniikka 1999 Käyttöönottoprosessi: Käyttöönotto •Koekäyttö? •Koulutus •Käyttöönotto •Käytön seuranta ja jatkokoulutus

S Sosiaalitekniikka 1999 Koekäyttö: mitä saadaan selville? •helppokäyttöisyys •toimintavarmuus •soveltuvuus tehtävään •mitä ei vielä saada selville?

S Sosiaalitekniikka 1999 Käyttökoulutus •miten laite toimii •miten laitetta käytetään •miten laitteen avulla tehdään työtä •mitä uusia työtapoja laite mahdollistaa •pienissä erissä, välillä käyttöjaksoja •tuki aina saatavilla tarvittaessa

S Sosiaalitekniikka 1999 Käytön seuranta: mitä seurataan? •muutokset työn luonteessa •muutokset ajankäytössä •taloudellinen hyöty •laitteen toimivuus ja luotettavuus •NMT-puhelimet : –käytön opettelukausi 1-6 kk –työtapojen opettelua 6-18 kk –muutoksia työssä 12- kk

S Sosiaalitekniikka 1999 Puhelinpalveluja vanhuksille ja vammaisille MIHIN? •turvallisuuteen •palveluiden hankintaan •asioimiseen •tiedon hankintaan •vapaa-ajan järjestämiseen êItsenäisen asumisen tueksi MIKSI? •ei pysty itsenäisesti käyttämään normaalia puhelinta esim. hätäpuhelujen teossa •asiointi puhelimella vaikeaa •ei löydä palveluiden viidakosta omiin tarpeisiin soveltuvaa palvelua •vaikea päästä palveluiden luo •ei tiedä miten toimia

S Sosiaalitekniikka 1999 ( Ranta-aho ja Leppinen, 1995 ) Vanhuksille suunnattu puhelinpalvelu: malli •toimii osana avohuoltoa •vanhus- ja vammaispalvelut “kerralla kuntoon” •lähtökohtana asiakkaan avuntarve •ympärivuorokautinen palvelu •tarjoaa omia, puhelimitse hoidettavia palveluja –esim. lipunvaraus ja muistutuspalvelu, tiedonanto •välittää kunnan organisaatioiden ja yksityisten palveluntarjoajien tarjoamia palveluja –esim. koti- tai ateriapalvelua, kauppapalvelua •ohjaa asiakkaan tarvittaessa toisen palveluntarjoajan luo –nk. front office, yhden luukun palvelu

S Sosiaalitekniikka 1999 Call Center vs. Palvelutori CALL CENTER •laajimmillaan valtakunnallinen •sijainnilla ei merkitystä toiminnan sujuvuuden kannalta •puhelinyhtiö toteuttaa, kilpailua •henkilöstö puhelinpalvelun ammattailaisia PALVELUTORI •rajattu toiminta-alue •hyödyntää paikallisia verkostoa •kunta, seurakunta tai jokin järjestö/yhteisö toteuttaa mieluiten yhteistyössä keskenään •henkilöstöllä vanhus/vammaispalvelun asiantuntemus

S Sosiaalitekniikka 1999 Palvelutorin vähimmäisvaatimukset 1 •kunta on mukana •kunnallisen vanhustenhuollon perusperiaatteet toteutuvat •saavuttaa asiakkaiden luottamuksen •antaa henkilökohtaista, persoonallista palvelua •asiointi on yksinkertaista, miellyttävää ja edullista

S Sosiaalitekniikka 1999 Palvelutorin vähimmäisvaatimukset 2 •ympärivuorokautisuus ainakin jollakin asteella –esim. turvapuhelinpalvelu ei voi olla vain osan päivästä •käytettävä tekniikka on vakiintunutta, helppokäyttöistä ja luotettavaa •teknisten ja muiden vikojen varalle on olemassa varajärjestelmä niin, ettei torin toiminta lamaannu

S Sosiaalitekniikka 1999 Pulmapuhelin-kokeilu Hämeenkyrössä 1997 •Palvelutorin periaatteiden toteuttaminen käytännössä •Päivystys iltaisin ja viikonloppuisin matkapuhelimella, päivisin kunnan sosiaalikeskus •Päivystäjinä kunnan sosiaalialan ammattilaisia, päivystäjät vaihtuivat viikon välein •Pienimuotoinen kokeilu: yksi matkapuhelin ja yksi tavallinen, vapaaehtoisille päivystäjille yksi vapaapäivä viikon päivystyksestä •Tärkeä vaikutus myös kunnan eri organisaatioiden yhteistyön lisääjänä •Markkinointi ensisijaisesti vanhuksille, periaatteessa kuka tahansa kuntalainen saa soittaa

S Sosiaalitekniikka 1999 TAVOITTEET : • Lisätään erityisesti vanhusten ja vammaisten turvallisuudentunnetta • Parannetaan sosiaali- jaterveystointen välistä yhteistyötä • Saadaan palautetta kunnan palveluiden toimivuudesta ja tavoitettavuudesta: suuri määrä puheluita indikoi ongelmia näissä! Yhteisön tarpeet Henkilöstön jatkuva osallistuminen Työprosessien kehittäminen Tekniikka täyttää aukot SUUNNITTELU TEKNINEN TOTEUTUS TULOS