Pathways to Inclusion -projektin paikallinen seminaari, 10.2.2011 Projektin esittely ja kansallinen barometri Sisko Rauhala, koordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…?
Advertisements

Antti Teittinen & Maija Hirvonen
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Työvoiman maahanmuuton ennakointiseminaari Sairaanhoitajien kysyntä ja tarjonta Euroopassa Tutkija Virpi Jylhä, Itä-Suomen yliopisto, Sosiaali-
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Alueellinen kysely ja haastattelut Espoossa, marraskuu 2010 Erikoissuunnittelija Erja Pietiläinen Kehitysvammaliitto ry. Tapiola
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
TEUVAN LUKION COMENIUS-HANKE ”EVERY HUMAN IS UNIQUE” Teuvan lukion Comenius-hanke käynnistyi vuonna 2011 ja kumppanimaitamme ovat Portugal, Mallorca ja.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Pielisen Karjalan kehittämiskeskus Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PAWT: Työssä kaiken ikää TERVETULOA! Asko Saatsi Toimitusjohtaja, KTT PIKES.
Be Better! Liity jäseneksi nuorkauppakamariin Suomen Nuorkauppakamarit ry Nuorten johtajien ja yrittäjien kansainvälinen verkosto.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
OPS-ajatuksia.
Women in fire and rescue services Mira Leinonen Helsinki.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Tide-projektin esittely Sidosryhmätapaaminen Sisko Rauhala.
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
GLP-uutiset Pirkko Puranen, ylitarkastaja, FT Fimea. Luvat ja tarkastukst.
The Walkabout Fellowship “+16 Walkabout” - Mistä tässä olikaan kyse?
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
ME-hengen kehittäminen
Koulun kehittämisprojekti
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
ERITYISTAIDEKASVATUS
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
SMART Table (Kaijan kokeilu)
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Steps – Sharing the European Pathways
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
KNK-tutkimus Suomessa Mitä tapahtuu väitöskirjan jälkeen?
Esityksen transkriptio:

Pathways to Inclusion -projektin paikallinen seminaari, Projektin esittely ja kansallinen barometri Sisko Rauhala, koordinaattori

Paikallinen seminaari Mitä projektissa tehdään •Comenius-rahoitteiseen projektiin ”Pathways to Inclusion” ( ) osallistuu 11 organisaatiota kymmenestä EU-jäsenvaltiosta. •Projektissa kehitetään inklusiiviseen opetukseen keskittyvä eurooppalainen verkosto ja tietopankki.

Paikallinen seminaari Projektin kehitystavoitteena on yhteiskunta: •jossa yhtäläiset mahdollisuudet taataan kaikille •jossa jokainen kansalainen voi nauttia oikeudesta korkealaatuiseen, yksilölliset tarpeet huomioon ottavaan opetukseen inklusiivisessa ympäristössä •YK:n yleissopimus, artikla 24 Koulutus taustalla

Paikallinen seminaari Projektin konkreettisina tavoitteina ovat: •jakaa tietoa inklusiivisesta opetuksesta •kerätä ja jakaa hyviä käytäntöjä kumppanimaista •tehdä erilaisia kyselyjä, kuten barometri ja paikallinen kysely •koota toimijat yhteen verkostoksi •verkkosivut

Paikallinen seminaari Kohderyhmät: •koulut, kouluviranomaiset ja katto-organisaatiot kaikkialla Euroopassa •opettajien järjestöt ja ammattiliitot •sekä valtavirran että erityisopetuksen opettajat, muut työntekijät, joiden tehtävänä on käytännössä toteuttaa koulutusta kaikille

Paikallinen seminaari •opetusalan viranomaiset •palveluntuottajat, jotka tuottavat palveluja erityistä tukea tarvitseville oppilaille •vammaiset oppilaat ja heidän perheensä projektin lopullisina hyödynsaajina

Paikallinen seminaari Assessment of National Situations and Progressions of Inclusive Education in Selected European Countries University of Siegen, Saksa Yhteenvetoa barometrista

Paikallinen seminaari •Barometri koostuu kolmesta osasta: •“Statutory Legislation and prescriptions” (A), “Situation in practice” (B) and “Progression of Implementation” (C). •Suomessa tehtiin haastattelemalla eri kohderyhmien edustajia touko-elokuussa 2010

Paikallinen seminaari Yleisiä havaintoja: •tietoisuus inklusiivisesta opetuksesta ja vammaisten oppilaiden oikeuksista lisääntynyt kaikilla tasoilla •lainsäädännön mukaan kaikissa maissa oikeus inklusiiviseen opetukseen, mutta resurssit vaihtelevat •kaikissa maissa vielä ainakin osittain diagnoosipohjaista vammaluokittelua

Paikallinen seminaari •kaikissa maissa myös vielä erityiskouluja •SEN-oppilaita kuitenkin yhä enemmän inklusiivisessa opetuksessa, toisaalta erityistä tukea tarvitsevia oppilaita määrällisesti yhä enemmän ja joissakin maissa myös oppilaiden määrä erityiskouluissa lisääntynyt (‘progress by addition’) •varsinkin yläkoulutasolla inklusiivisen opetuksen kehitys hidasta

Paikallinen seminaari •vaikeasti vammaiset eivät pääse inklusiiviseen opetukseen •sekä fyysisessä esteettömyydessä (vanhat koulurakennukset), avustaja- ja kuljetuspalveluissa että erilaisten apuvälineiden saatavuudessa puutteita •vammaisten oppilaiden vanhempien osallisuus parantunut kaikissa maissa •opettajainkoulutus ei ole ajan tasalla

Paikallinen seminaari •inklusiivisen opetuksen kehitystä ei tarpeeksi seurata eikä YK:n sopimusta tunneta •kumppanimaissa on kuitenkin uskoa inklusiivisen opetuksen kehittymiseen, mutta talouden heilahtelut nähdään uhkana •barometrin lopullinen versio löytyy lähiviikkoina projektin verkkosivuilta

Paikallinen seminaari Table 1: Barometer assessment of given legal basis for inclusive education Hinde ring Rathe r hinde ring Rathe r supp ort­ive Fully Supp ortive Austria X Belgium/Fland ers X Finland X France X Germany X Hungary X Ireland X Netherlands X Portugal X Slovenia X

Paikallinen seminaari Table 2: Barometer assessment of given practice of inclusive education Not real ize d Rat her not real ize d Rat her real ize d Full y real ize d Austria X Belgium/Fl anders X France X Finland X Germany X Hungary X Ireland X Netherland s X Portugal X Slovenia X

Paikallinen seminaari Table 3: Progression of inclusive education in all participating countries No dev elo p­ me nt slo w dev el­ op me nt Sig nifi can t dev elo pm ent very sign i­ fica nt deve l­ opm ent Austria X Belgium/F landers X France X Finland X Germany X Hungary X Ireland X Netherlan ds X Portugal X Slovenia X

Paikallinen seminaari Kysymyksiä pohdittavaksi keskusteluosuudella: •Onko projektilla oikeat kohderyhmät? Keitä muita tulisi ottaa mukaan? •Mitä mieltä olette projektin verkkosivuista, esitteestä ja tiedotuslehdestä (jaossa)? •Millaisia ajatuksia teille tuli kyselyjen pohjalta?