Pathways to Inclusion -projektin paikallinen seminaari, Projektin esittely ja kansallinen barometri Sisko Rauhala, koordinaattori
Paikallinen seminaari Mitä projektissa tehdään •Comenius-rahoitteiseen projektiin ”Pathways to Inclusion” ( ) osallistuu 11 organisaatiota kymmenestä EU-jäsenvaltiosta. •Projektissa kehitetään inklusiiviseen opetukseen keskittyvä eurooppalainen verkosto ja tietopankki.
Paikallinen seminaari Projektin kehitystavoitteena on yhteiskunta: •jossa yhtäläiset mahdollisuudet taataan kaikille •jossa jokainen kansalainen voi nauttia oikeudesta korkealaatuiseen, yksilölliset tarpeet huomioon ottavaan opetukseen inklusiivisessa ympäristössä •YK:n yleissopimus, artikla 24 Koulutus taustalla
Paikallinen seminaari Projektin konkreettisina tavoitteina ovat: •jakaa tietoa inklusiivisesta opetuksesta •kerätä ja jakaa hyviä käytäntöjä kumppanimaista •tehdä erilaisia kyselyjä, kuten barometri ja paikallinen kysely •koota toimijat yhteen verkostoksi •verkkosivut
Paikallinen seminaari Kohderyhmät: •koulut, kouluviranomaiset ja katto-organisaatiot kaikkialla Euroopassa •opettajien järjestöt ja ammattiliitot •sekä valtavirran että erityisopetuksen opettajat, muut työntekijät, joiden tehtävänä on käytännössä toteuttaa koulutusta kaikille
Paikallinen seminaari •opetusalan viranomaiset •palveluntuottajat, jotka tuottavat palveluja erityistä tukea tarvitseville oppilaille •vammaiset oppilaat ja heidän perheensä projektin lopullisina hyödynsaajina
Paikallinen seminaari Assessment of National Situations and Progressions of Inclusive Education in Selected European Countries University of Siegen, Saksa Yhteenvetoa barometrista
Paikallinen seminaari •Barometri koostuu kolmesta osasta: •“Statutory Legislation and prescriptions” (A), “Situation in practice” (B) and “Progression of Implementation” (C). •Suomessa tehtiin haastattelemalla eri kohderyhmien edustajia touko-elokuussa 2010
Paikallinen seminaari Yleisiä havaintoja: •tietoisuus inklusiivisesta opetuksesta ja vammaisten oppilaiden oikeuksista lisääntynyt kaikilla tasoilla •lainsäädännön mukaan kaikissa maissa oikeus inklusiiviseen opetukseen, mutta resurssit vaihtelevat •kaikissa maissa vielä ainakin osittain diagnoosipohjaista vammaluokittelua
Paikallinen seminaari •kaikissa maissa myös vielä erityiskouluja •SEN-oppilaita kuitenkin yhä enemmän inklusiivisessa opetuksessa, toisaalta erityistä tukea tarvitsevia oppilaita määrällisesti yhä enemmän ja joissakin maissa myös oppilaiden määrä erityiskouluissa lisääntynyt (‘progress by addition’) •varsinkin yläkoulutasolla inklusiivisen opetuksen kehitys hidasta
Paikallinen seminaari •vaikeasti vammaiset eivät pääse inklusiiviseen opetukseen •sekä fyysisessä esteettömyydessä (vanhat koulurakennukset), avustaja- ja kuljetuspalveluissa että erilaisten apuvälineiden saatavuudessa puutteita •vammaisten oppilaiden vanhempien osallisuus parantunut kaikissa maissa •opettajainkoulutus ei ole ajan tasalla
Paikallinen seminaari •inklusiivisen opetuksen kehitystä ei tarpeeksi seurata eikä YK:n sopimusta tunneta •kumppanimaissa on kuitenkin uskoa inklusiivisen opetuksen kehittymiseen, mutta talouden heilahtelut nähdään uhkana •barometrin lopullinen versio löytyy lähiviikkoina projektin verkkosivuilta
Paikallinen seminaari Table 1: Barometer assessment of given legal basis for inclusive education Hinde ring Rathe r hinde ring Rathe r supp ortive Fully Supp ortive Austria X Belgium/Fland ers X Finland X France X Germany X Hungary X Ireland X Netherlands X Portugal X Slovenia X
Paikallinen seminaari Table 2: Barometer assessment of given practice of inclusive education Not real ize d Rat her not real ize d Rat her real ize d Full y real ize d Austria X Belgium/Fl anders X France X Finland X Germany X Hungary X Ireland X Netherland s X Portugal X Slovenia X
Paikallinen seminaari Table 3: Progression of inclusive education in all participating countries No dev elo p me nt slo w dev el op me nt Sig nifi can t dev elo pm ent very sign i fica nt deve l opm ent Austria X Belgium/F landers X France X Finland X Germany X Hungary X Ireland X Netherlan ds X Portugal X Slovenia X
Paikallinen seminaari Kysymyksiä pohdittavaksi keskusteluosuudella: •Onko projektilla oikeat kohderyhmät? Keitä muita tulisi ottaa mukaan? •Mitä mieltä olette projektin verkkosivuista, esitteestä ja tiedotuslehdestä (jaossa)? •Millaisia ajatuksia teille tuli kyselyjen pohjalta?