Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
Advertisements

Vahva peruskunta rakenneuudistuksen perustaksi Kuntaliiton hallitus Esitys hallitukselle.
Selvityshenkilöt kello Turun kaupungintalo Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Kuntajakoselvityksen perusteet ja organisoituminen.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
VALMISTUMISJUHLAT Ideointi (Kuka/ketkä tekevät) => Synopsis
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta Paras/Paketti-hankkeen johtoryhmä UusiKunta-hanke esiselvityksestä varsinaiseen selvitykseen? kaupunginjohtaja.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Hallinnon kehittämisosasto1 CAF mallin rakenne ja sisältö Lisätietoja:
Alueellistaminen nyt Alueellistamisseminaari Ylijohtaja Silja Hiironniemi.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Hollolan ja Hämeenkosken sekä Nastolan ja Lahden yhdistyminen
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
KUNTAMARKKINAT ” MITEN EDISTÄÄ KUNTIEN POLIITTISEN JA AMMATILLISEN JOHDON VUOROVAIKUTUSTA JA YHTEISTYÖTÄ” JOHTAJASOPIMUS Suomen kuntajohtajat.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
PRS-palvelun VN:n periaatepäätöksen valmistelu
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Koordinaatiojaosto Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Uudistuksen lähtökohdat
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako

Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne • Vahvistaa kunnan asukkaiden itsehallinnon edellytyksiä • Muodostuu työssäkäyntialueesta tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta • Taloudelliset ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta sekä riittävästä omasta palvelutuotannosta(4a§:”pääosin itse”)

Selvityksen vähimmäissisältö • Kuntarakennelain 4b§ • Suunnitelma hallinnon ja palvelujen järjestämisestä sekä palvelujen tuottamisesta • Selvitys yhdistymisen vaikutuksista kuntien yhteistoimintaan • Selvitys taloudellisesta tilanteesta • Arvio asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteutumisesta • Yksityiskohtainen arvio kuntien yhdistymisen eduista ja haitoista • Täydentävät säännökset kuntarakennelain 8 §:ssä

Selvittäjän rooli Kuntarakennelain ja asettamispäätöksen mukainen velvollisuus tehdä kuntajakoselvitys, mahdollinen ehdotus kuntien yhdistymisestä ja yhdistymissopimus Edellä kuvattujen tavoitteiden ja vähimmäisvaatimusten mukaisten seikkojen selvittäminen ja johtopäätösten tekeminen niistä

Kuntien rooli • Muodollisesti selvittäjän avustaminen • Tosiasiallisesti kuntien välinen yhteistyö valmisteluryhmissä uuden kunnan suunnittelemiseksi – mitä kunnat haluavat • Sisällön muodostaminen kuntarakennelain edellyttämille selvitettäville asioille • Riittävän yksityiskohtainen suunnitelma uudesta kunnasta yhdistymissopimuksen pohjaksi

Selvittäjän ja kuntien yhteistyö • Kunnat päättävät valmisteluorganisaation muodon • Kunnat päättävät valmistelussa mukana olevat henkilöt • Kunnat päättävät mihin tasoon tähdätään, mitä tavoitellaan • Selvittäjä seuraa aktiivisesti työn edistymistä • Selvittäjä varmistaa, että lain edellyttämät asiat käsitellään riittävällä tarkkuudella • Selvittäjä esittää tarvittaessa toivomuksia käsiteltävistä asioista

Selvittäjän ja kuntien yhteistyö • Selvittäjä ei päätä lopputuloksesta, esim. palveluverkosta • Selvittäjällä ei ole intressiä tiettyyn lopputuloksen aineelliseen sisältöön kunhan se täyttää lain kirjaimen ja hengen • Selvittäjä ei anna käskyjä kunnan organisaatiolle, esim. valmistelutyöryhmille eikä ota käskyjä kunnan organisaatiolta taikka valmistelutyöryhmiltä • Selvittäjällä ja kunnilla on valmistelussa oma roolinsa, jotka yhdistyvät työn lopputuloksessa:yhdistymissopimuksessa

Poliittiset neuvottelut ja sopimukset • Kunnat voivat yhdistymissopimuksen ohella neuvotella ja laatia poliittisen sopimuksen, jonka valtuustot käsittelevät • Selvittäjän ehdotukseen voi sisältyä vain lain edellyttämä yhdistymissopimus