Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari 2.6.2004 Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Maanrakennus.
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Suomen haasteet globaalitaloudessa I •Suomalainen kasvu- ja sivistysprojekti on menestystarina… •…mutta sitä ei voida sellaisenaan jatkaa •Kaikki historia.
Pidä turvallisuusväli
Ainearvojen hyödyntäminen torjunnassa
Reetta Jokinen WSP LT-Konsultit Oy ATOLI Esiselvitys todennettavaan ajokäyttäytymiseen perustuvista auto- ja liikennevakuutusmaksuista Lintu-seminaari.
LTP Service Oy Perustettu tukemaan Lännen Teollisuuspalvelu Oy:n toimintoja mm. laatikkopesuloiden kunnossapidosta Kuormalavojen tarkastuspalvelu (FIN.
Taloyhtiöiden kulutusseurantapalvelu - ja lämmönjakohuoneen tekninen tarkastuspalvelu Jouko Viikilä.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
KANSALAISVAIKUTTAMISEN HAASTEET Aaro Harju filosofian tohtori, pääsihteeri.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Pupesoft myyntireskontra
Annu Korhonen1 LINTU-ohjelma Annu Korhonen Linea Konsultit Oy LINTU-ohjelman koordinaattori Väylät ja liikenne 2002 Jyväskylä
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
OpenSpace aloitejärjestelmä
1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
E-kirjojen käsittely kirjastossa EKI:n avulla tekniset periaatteet.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
TYÖTERVEYSHUOLTO MUKANA HYVISSÄ RATKAISUISSA
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Clean Energy (CE) Projektianalyysi kurssi Esittelyosion yhteenveto © Minister of Natural Resources Canada 2001 – Kuva : Nordex Gmbh.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Kannattaako omaa työtä kehittää?
Ti LÄHIVERKOT -ERIKOISTYÖKURSSI SAN: Storage Area Network Mikko Hellstén Ville Pesonen.
The HUR Natural Transmission Paineilma-vastus Edut Portaaton vastuksensäätö Tasainen vastus myös nopeassa liikkeessä Turvallista ja tehokasta Matala.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto.
VAMMAISJÄRJESTÖT TYÖLLISTYMISTÄ TUKEMASSA VAMPO- seurannan seminaari Työ ja toimeentulo
Osatyökykyisille tie työelämään. Kärkihanke osana strategisen hallitusohjelman toimeenpanoa 2016 – 2019 Painopistealue Hyvinvointi ja terveys.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Uusiutuvan energian kuntakatselmukset Tampereen seudulla
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA

Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
TUOMIOVALTA.
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Imatran seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Mittarit – mitä ja miten mitata
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
Video 5: Rahoitusmalli esimerkkejä avoimen tuotteen sekä avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintaan Verkkomateriaali.
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
Koneoppimisen hyödyntäminen Kuti-järjestelmässä
Marian Jecu, Peter Berglund (KKV)
Esityksen transkriptio:

Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit Oy

TAUSTA: •Yleisen liikenneturvallisuustilanteen parantaminen vaatii toimenpiteitä •Kiinnijäämisriski liikennerikkomuksista alhainen -> lisää liikennesäännöistä piittaamattomuutta •Poliisin voimavarat eivät nykyisellään riittävät liikennevalvonnan määrän lisäämiseen •Liikenneturvallisuussuunnitelma v : •Liikenteen automaattisen kameravalvonnan laajentaminen nykyisestä 280 km:stä vähintään 800 km:n

JOHDANTO: •Automaattinen kameravalvonta parantaa liikenneturvallisuutta •ajonopeudet laskevat •suurten ylinopeuksien määrä laskee •onnettomuudet vähenevät •Suomessa valvontaa vähän, halutaan laajentaa ja tehostaa •Käytössä oleva tekniikka ja lainsäädäntö rajoittavat automaattivalvontajärjestelmän tehokasta hyödyntämistä

HALLINNOLLINEN MAKSU: •Pienistä ylinopeuksista aiheutuvat seuraamukset rikoslain ulkopuolelle -> valvontavastuu poliisilta muille tahoille -> vapauttaa poliisin resursseja •Maksukehotus postitse haltijalle riippumatta siitä kuka ajoneuvoa on kuljettanut -> maksusta vapautuakseen haltijalla toimimisvelvollisuus -> asia tuomioistuimen käsittelyyn

EHDOLLINEN RIKESAKKO: •Perustuu vastustamisvelvollisuuteen • sakko lähetetään tiedoksi ajoneuvon haltijalle • maksusta vapautuakseen ilmoitettava vastustavansa rikesakon määräämistä -> poliisin esitutkinta kuljettajan selvittämiseksi -> kiistatapausten määrä vaikuttaa suoraan poliisin työmäärään

VAIHTOEHTOJEN VERTAILU: Teknisen työn määrä: •Poliisin työmäärä teknisten vaiheiden osalta sama molemmissa vaihtoehdoissa •Valvonnan fyysinen toteutus (kiinteä vai liikuteltava kalusto) vaikuttaa enemmän Hallinnollisen työn määrä: •Molemmat ve:t keventävät hallinnollista työtä • ennen rikesakon tiedoksiantoa tehtävää esitutkintaa ei tarvitse tehdä •Hallinnollinen maksuseur.järj. poliisin kannalta kevyempi, sillä dekriminalisointikynnyksen alittavissa kiistatapauksissa ei tarvita poliisin työpanosta

Vaihtoehtojen arviointia: •HM: Toimivuus riippuu maksua vastustavien määrästä ja valitustien rakenteesta -> ei saa ylikuormittaa oikeusjärjestelmää •ER: Rikkeen kiistäminen johtaa poliisin esitutkintaan, tarvittaessa oikeuskäsittely -> ei saa kuormittaa liiaksi poliisia •HM: Tienpitäjä voi osallistua rikkeiden havaitsemiseen ja käsittelyyn vrt. nykyinen pysäköintivalvonta •ER vähentää henkilötyömäärää lähes kolmannekseen nykyisestä, HM vielä enemmän •Poliisin kannalta oleellista dekriminalisointi- kynnyksen taso

Arvioidut henkilötyöminuutit havaittua ylinopeusrikettä kohden dekriminalisointikynnyksellä 20 km/h (nollatoleranssi)

Arvioidut henkilötyöminuutit havaittua ylinopeusrikettä kohden dekriminalisointikynnyksellä 30 km/h (nollatoleranssi)

JOHTOPÄÄTÖKSET: •Automaattisen kameravalvonnan käyttöä halutaan tehostaa ja laajentaa •voidaan hyödyntää ylinopeuksien valvonnan lisäksi mm. bussikaistojen ja punaisten valojen noudattamisen seurannassa •Suomessa hallinnollisen käsittelyn tehostamiseksi kaksi vaihtoehtoa: •hallinnollinen maksuseuraamus tai ehdollinen rikesakko •Molemmat järjestelmät helpottavat poliisin työtä nykyisestä ja mahdollistavat rikkomusten nopeamman ja tehokkaamman käsittelyn

JOHTOPÄÄTÖKSET: •Järjestelmien suurimmat erot kiistatapauksissa •HM kuormittaa hallinto-oikeutta •ER:ssa poliisin esitutkinta •Tärkeää muotoilla lainsäädännölliset ja toiminnalliset kehykset niin, että valitusten määrä jää mahdollisimman pieneksi •Automaattiseen kameravalvontaan liittyvää tietoa saatavilla runsaasti, mutta tulkinta ja sovellettavuus ei yksiselitteistä •Suomen oloissa toimiva järjestelmä

YHTEENVETO: •Kameravalvonnan avulla voidaan liikenneturvallisuutta parantaa merkittävästi ja yhteiskuntataloudellisesti kannattavasti •Valvonnan määrällinen lisäys ei yksin riitä -> hallinnollisten työvaiheiden tehostaminen lainsäädännön muutosten kautta -> muutoksia viranomaisten toiminnassa ja kansalaisten suhtautumisessa •Automaattivalvonta on yksi osa liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävästä kokonaisuudesta