Yritysten välinen yhteistyö Yritysyhteistyön perusmallit Yhteistyön kehittyminen Heidi Tuominen
Yritysyhteistyön perusmallit
Mitä tarkoittaa yritysten välisen yhteistyön malli? −Yritysten välisen suhteen laillinen ja taloudellinen (muodollinen) muoto (Contractor, 2005) −Mallin/rakenteen osa-alueita −Equity vs. Non-Equity eli pääomasidonnaisuus −Hybridit ja yhdistelmät −Rutiinit ja rutinoitunut vuorovaikutus? −Missä määrin verkostot ovat rakennetta ja miten rakenne todellisuudessa muodostuu? −Prosessinäkökulmat (esim. Contractor, 2005; Doz, 1996; Ring & Van de Ven, 1994), sosiaali-psykologiset näkökulmat (esim. Tuominen et al. 2012) Heidi Tuominen
Yhteistyömallin valinta −Rakennetta määrittävät yhteistyön tavoitteet ja yhteistyöstä saatavat mahdolliset hyödyt (Parkhe,1993; Teng & Das, 2008) −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Uuden liiketoiminnan luominen ja riskin jakaminen −Uskottavuus ja imago Heidi Tuominen
Yritysyhteistyön perusmalleja −Kehittämisrengas −Yhteistyörengas −Projektiryhmä −Yhteisyritys −Yhteisyksikkö Heidi Tuominen6
Kehittämisrengas −Tiedonkulku ja oppiminen −Tiedonvaihtotapaamiset, mutta muuten toimitaan omillaan Heidi Tuominen7
Yhteistyörengas −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Yhteisen resurssin jakaminen kunkin omaan toimintaan Heidi Tuominen8
Projektiryhmä −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Yhteisen projektin perustaminen oman toiminnan oheen Heidi Tuominen9
Yhteisyritys −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Uuden liiketoiminnan luominen ja riskin jakaminen −Joint venture, yhteisen toiminnan luominen Heidi Tuominen10
Yhteisyksikkö −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Uuden liiketoiminnan luominen ja riskin jakaminen −Uskottavuus ja imago −Oman toiminnan tuominen yhteisen kuoren alle −Näkyvyys ulospäin muuttuu -> fuusio Heidi Tuominen11
Allianssit ja strategiset allianssit −Allianssi on monimuotoinen, kehittyvä ja vuorovaikutteinen yhteistyöorganisaatio (Das & Teng, 1998; Doz, 1996; Ring & Van de Ven, 1994; Zeng & Chen, 2003) −Vapaaehtoinen sopimus kahden tai useamman yrityksen välillä (Parkhe, 1993) −Alliansseiksi voidaan lukea monenlaisia yhteistyöhön perustuvia organisaatiomuotoja, joiden tarkoituksena on kumppaneiden yhteisten tavoitteiden saavuttaminen (Das & Teng, 1998) ja joihin sisältyy tuotteiden, teknologioiden tai palveluiden vaihtamista, jakamista tai yhteistä kehittämistä (Gulati, 1998) −Allianssi vs. strateginen allianssi: tiedon ja resurssien jakamisen sekä luottamuksen aste (Ståhle & Laento, 2000) −Esim. yhteisyritykset, strategiset hankintajärjestelyt sekä T & K - kumppanuudet (Das & Teng, 1998) Heidi Tuominen12
Kumppanuus, partnership −Strateginen allianssi −Joint venture −T & K –yhteistyö −Vientiyhteistyö Heidi Tuominen13
Muita yhteistyön malleja? −Tuottajaosuuskunnat −Markkinointiosuuskunnat −Perheyrittäjien allianssit −Industrial district −Toimialaklusterit −Osaamisklusterit −Alueelliset ekosysteemit −Vientirengas −Virtuaaliorganisaatio Heidi Tuominen14
Yhteistyön kehittyminen
Yhteistyön kehittymisen kaari −Yhteistyösuhteen luominen −Yhteistyösuhteen ylläpito −Yhteistyösuhteessa hyötyminen −Yhteistyösuhteen kehittäminen −Yhteyksien rakentaminen −Yhteistyösuhteen lopettaminen Heidi Tuominen
Verkostomallien kehittyminen (Vesalainen) Heidi Tuominen17
Verkoston kasvutekijät (Pihkala) −Vahvat polkuriippuvuudet −Keskinäisen liikevaihdon volyymien kasvu −Verkoston matalat ulkoreunat: uusien yritysten on helppo liittyä verkostoon −Yritysten ja liiketoimintojen tilannetekijät, jotka mahdollistavat yritysten prosessien ja resurssien linkittämisen Heidi Tuominen18
Verkoston kasvureittejä (Pihkala) Heidi Tuominen19 Verkoston kvanti- tatiivinen kasvu 1. Verkosto ei kehity laadullisilla mittareilla, mutta kasvaa määrällisesti. 2. Verkosto kehittyy sekä laadullisilla että määrällisillä mittareilla. 3. Verkosto ei kehity laadullisilla eikä määrällisillä mittareilla. 4. Verkosto kehittyy laadullisilla mittareilla, mutta ei kasva määrällisesti. Verkoston kvalitatiivinen kasvu/kehittyminen
Kehittyminen kohti kokonaisuutta ja systeemiä (Pihkala) Heidi Tuominen20 Verkoston kvalitatiivinen kasvu/kehittyminen Verkoston kvantitatiivinen kasvu Markkinaehtoinen liiketoiminta ja/tai vertikaalisesti integroitunut yritys Kahden välisten ja monenkeskisten suhteiden kehittyminen Erikoistumisen lisääntyminen sekä kriittisen massan, osaamisen ja resurssien määrällinen kasvu verkostossa Verkosto strategisena entiteettinä ja operatiivisena systeeminä
Verkoston kasvun mittareita (Pihkala) Heidi Tuominen21 Mittarimerkitys osallistujien määräverkoston koko yhteenlaskettu liikevaihtoverkoston koko yhteenlaskettu taseverkoston koko yhteenlaskettu työntekijämääräverkoston koko keskinäisen liikevaihdon määrä verkoston intensiteetti ulkopuolisten käyttöasteverkoston intensiteetti verkoston tuottama lisäarvoverkoston tehokkuus toisiinsa sidoksissa olevien investointiensitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin määrä verkoston tavoitteiden strategisuusstrateginen intensiteetti koordinoinnin tasoverkoston johtaminen verkoston tiheysverkoston integrointi dynamiikkamuutoskyky, oppiminen luottamusmuodollisuuden vähentynyt tarve win/winkyky hakea yhdessä hyötyjä ja jakaa niistä syntyvää tulosta avoimesti ja oikeudenmukaisesti suhteessa panostuksiin yrittäjäkyvykkyyskyky haravoida mahdollisuuksia verkosto-osaaminenkyky yhteistyöhön ja kyky kehittää sitä
Ryhmätehtävä −Miles, R. E. & Snow, C. C The New Network Firm: A Spherical Structure Built on a Human Investment Philosophy. Organizational Dynamics, 22: 5 – 18. −Kysymykset 1.Mitä tarkoittaa Spherically Structured Firm? 2.Minkälaisia hallintotapoja Spherically Structured Firm voi käyttää? 3.Minkälainen johtamisfilosofia tukee Spherically Structured yritystä? 4.Minkälaisia käytännön vaikutuksia mallilla on johtamiseen? Heidi Tuominen