Julkisten palveluiden uudistamisesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Julkisten palveluiden uudistamisesta
Valkokari, Hyötyläinen, Kulmala, Malinen, Möller, Vesalainen 2 p Nina Widén.
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Asiakkuudet luovalla alalla
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
Innovatiiviset edelläkävijäkaupungit Projektin esittelymateriaali
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Projekti: Iso rinkeli.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Copyright © Tekes Innovatiiviset hankintamenettelyt Kestävä yhdyskunta -ohjelmassa Riihimäki Virpi Mikkonen, Tekes.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Terho Salo Infra 2010 –kehittämisohjelman aloitusseminaari.
Viestintäsuunnitelma
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Omadata Taustalla yhteiskunnan digitalisoituminen ja yhä suurempien henkilötietomassojen kertyminen Omadata on henkilötietoa mitä yksilö voi itse hallinnoida.
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
Arvioinnista arkipäivää
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Avoimen tuotteenhallinta
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Julkisten palveluiden uudistamisesta mikko.martikainen@tem.fi Mikko Martikainen

Toimintaympäristön muutos Eläköityminen työvoimapula ja samaan aikaan palveluiden kysynnän kasvu Tuottavuus vaatimus talouskriisin vaikutus julkiselle taloudelle paine kiristää verotusta globaali talous ja yritysten muutto talouskriisi pakottaa kiinnittämään huomiota julkisten palveluiden innovaatioihin ja tuottavuuteen Asiakkaiden tarpeiden ja vaatimusten muuttuminen tyytymättömyyttä nykyiseen palvelumalliin asiakkaat kiinnostuneita: palveluiden laatu ja saatavuus, valinnanmahdollisuus, palveluiden räätälöitävyys Mikko Martikainen

Nykyisen palvelumallin kritiikki / KAKS tutkimus Täysin samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Täysin eri mieltä Ei osaa sanoa Nykymuotoinen tapa tuottaa palveluita ei vastaa nykyihmisen odotuksia, vaatimuksia eikä tarpeita 27 49 20 3 2 Ei mahdollisuuksia vaikuttaa itselle tarjottujen sote palveluiden sisältöön ja laatuun 17 51 Yksityiset sote- ja koulutuspalvelut usein parempia kuin julkiset 21 43 26 7 Mikko Martikainen

Yksilön valinnan ensisijaisuus/ KAKS tutkimus Täysin samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Täysin eri mieltä Ei osaa sanoa Valinnanmahdollisuuksien lisääminen oikein oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon kannalta 40 46 11 2 Palveluiden laatu ja vaihtelunmahdollisuus tärkeämpiä kuin kuka tuottaa palvelut 37 48 1 Ihmiset itse osaavat parhaiten päättää, mitkä palvelut heille sopivat ja mitä he tarvitsevat 39 13 Mikko Martikainen

Eli … Kysyntä palveluille lisääntyy Julkisen talouden haasteet Kuluttajien tyytymättömyys nykyiseen järjestämistapaan kuluttajat haluavat valinnanmahdollisuutta kuluttajat haluavat yksilöllisempiä palveluita hyvä palvelu – ei tuottaja - ratkaisee legitimiteetin säilyttäminen edellyttää että kuluttaja huomioidaan Haasteet nyt samanaikaisia Mikko Martikainen

Yksittäiset uudistukset eivät riitä Palveluiden tuotantotavan täytyy olla erilainen täytyy perustua ajatukseen jatkuvasta muutoksesta täytyy pystyä reagoimaan käyttäjien tarpeisiin täytyy pystyä tuottavuuteen tavoitteena nykyistä dynaamisempi kunta julkisten palveluiden uudistaminen edellyttää laajaa yhteistyötä julkiset toimijat, yritykset, järjestöt ja kansalaiset Mikko Martikainen

Mikä voi olla uusi tapa toimia? … tai mistä osista uusi tapa toimia voi muodostua ja rakentua? Kumppanuuteen nojaavat toimintatavat itse ei osata tehdä kaikkea osaaminen ja resurssit laajasti käyttöön markkinaa voidaan hyödyntää ja se nähdään voimavarana monet ratkaisut niin vaativia että yksin ei pystytä ratkaisemaan teknologia mielessä palvelukokonaisuus mielessä hyvä palvelukokonaisuus rakentuu monesta osasta ja monen toimijan yhteisestä panoksesta ajattelutavan muutos ennen kaikkea Mikko Martikainen

… Innovatiiviset julkiset hankinnat Voidaan edistää innovaatioita jopa tehokkaammin kuin t&k&i tuilla Hankinta tavoitteiden pohjalta sopimukset muotoillaan tavoitteiden mukaan ei palvelusisältöjen mukaan osapuolien sitoutuminen haastaviin tavoitteisiin kannusteet, sanktiot, mittaus > tuottajien on kehitettävä palveluita tavoitteiden saavuttamiseksi Ei vain ostotapahtuma suunnittelu, vuoropuhelu, hankinta, toteutus, seuranta, reagointi Keino hankkia innovaatioita ja motivoida toimittajia kehittämiseen ja luoda tilaa innovatiivisuudelle Onnistunut hankinta ja kumppanuus kulkevat käsi kädessä Mikko Martikainen

… Palvelut käyttäjälähtöisesti 1) Käyttäjien kokemukset ja asiantuntemus muodostaa palveluiden tuotannon suunnittelu- ja tietoperustan Ymmärtää asiakkaan tarpeet entistä paremmin Asiakkaat otetaan mukaan suunnittelemaan ja tuottamaan palveluita 2) Palveluiden käyttäjät voivat valinnoillaan vaikuttaa palveluihin Palveluseteli Luo innovaatiokannusteen tuottajille > tuottavuus Mikko Martikainen

Mitä edellyttää, mikä muuttuu? Julkisen toimijan rooli enemmän managerin rooli palveluketjun ja palvelukokonaisuuden hallinta resurssien ja osaamisen organisointi ja kehittäminen uudet osaamiset: kommunikaatiotaidot, osattava toimia tiimissä, kokonaisuuksien hahmottaminen, asenteet Uusi asenne yksityistä sektoria ja markkinaa kohtaan yritykset nähtävä kumppanina voivat tuoda uusia toimintatapoja julkisiin palveluihin oltava valmiita yhdistämään julkisen ja yksityisen sektorin osaaminen ja näin luomaan korkeatasoisia julkisia palveluita kansalaisille Yritysten pystyttävä vastaamaan huutoon uusi rooli, vastuu ja osaaminen Mikko Martikainen

Kumppanuuden määritelmä Kumppanuudella tarkoitetaan toimintamallia, jossa julkisen sektorin toimija, valtio, kunta tai jonkin näiden organisaatioista pyrkii yhdessä yksityisten yritysten tai muiden järjestöjen kanssa jonkin julkisen sektorin vastuulla olevan tehtävän tuottamiseen ja jakeluun. Toiminta perustuu yhdessä asetettuihin ja mitattavissa oleviin tavoitteisiin, toimijoille asetettuihin vastuisiin sekä luottamukseen ja avoimuuteen, jotka näin luovat innovaatiokannusteen kullekin toimijalle. Toimiva kumppanuus edellyttää siten toimijoiden välistä luottamusta, kummankin osapuolen mahdollisuutta hyötyä yhteistyöstä ja osapuolten sitoutumista pitkäjänteiseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen. Mikko Martikainen

Miksi kumppanuutta? (1) Innovaatiotutkimus painottaa toimittajia ja asiakkaita tärkeimpinä innovaatioiden lähteinä kumppanuus ja toimittajayhteistyö ovat yrityksille tyypillisiä toimintatapoja myös julkisen sektorin on pyrittävä kumppanuuksien kautta hakemaan innovaatioita ja tuottavuutta Iso osa kustannuksista syntyy oman organisaation ulkopuolella toimittajaverkostoissa KAKS tutkimus: ulkoistamisen seurauksena jopa 40 – 60 % kustannuksista syntyy kunnan organisaation ulkopuolella innovaatioita ja tuottavuutta ei voi hallita, jos ei hallitse omaa toimittajaverkostoa Mikko Martikainen

Miksi kumppanuutta? (2) Yhteiskunnan suurten haasteiden ratkaiseminen edellyttää voimavarojen kokoamista yhdellä taholla ei voi olla kaikkea tarvittavaa osaamista innovaatiot ja parhaat ratkaisut haettavissa kokoamalla parhaat resurssit ja osaaminen eri tahoilta Kuntalaiset edellyttävät yksilöllisempiä palveluita palvelut tulee pystyä räätälöimään mahdollisimman pitkälle yksilöllisiä tarpeita vastaaviksi uudet yksilölliset palvelut (innovaatiot) helpompi synnyttää yhteistyössä monipuolisen toimittajajoukon kanssa, kuin yksin perinteisen oman organisaation kanssa Asiakasläheisyys kumppani tarjoaa kanavan siihen ryhmään, johon toimia halutaan kohdistaa kumppani luo oikeuden ja uskottavuuden toimia Mikko Martikainen

Kumppanuusosaaminen / KAKS tutkimus Kunnat pitävät etäisyyttä toimittajiin verkottumisen aste on löyhä kunnat eivät koe tarpeelliseksi hallita tilannetta 1/3 kunnista kehittää toimittajaluokitusta Ei käytäntöjä, jotka edistäisivät kuntien ja yritysten välistä oppimista ja tiedonkulkua suhde ei muistuta kumppanuutta standarditoimittaja-asenne > ”toimittaja on aina korvattavissa” kunnat eivät vielä valmiita investoimaan kumppanuuteen Mikko Martikainen

… Kunnat mieltävät yhteistyön liittyvän kilpailuttamisprosessin hallintaan Hankintaosaaminen = tarjouspyyntökriteerien hallinta tämä vain yksi osa laajassa kokonaisuudessa Verkottumisen etuja ei tiedosteta verkottumiseen liittyvää osaamista ei vielä koeta tärkeäksi Yhteistyössä ei vielä merkkejä kumppanuudesta eri osapuolten näkemyksiä ei vielä huomioida ulkoistaminen ja yhteistyö vain taloudellisten hyötyjen toivossa VIELÄ EI: kehittäminen, innovaatiot, tuottavuus, uudet palvelut Mikko Martikainen

Edelläkävijäkaupungit Kokoaa yhteen julkisten palveluiden uudistamiseen sitoutuneita kaupunkeja Helsinki, Espoo, Vantaa, Pori, Jyväskylä, Tampere, Kuopio, Mikkeli, Sievi TEM, VM, STM, KL, Tekes, Sitra Edelläkävijyyttä kahdella suunnalla edelläkävijyys omalla toiminnalla > sovelletaan osaamista käytäntöön ja luoda uusia toimintatapoja Pilotoidaan ja tuodaan kokemukset ryhmään Opitaan yhteisestä tekemisestä uusimman ulkom. ja kotim. tiedon ja tutkimuksen hallinta ja seuranta Mikko Martikainen

Toteutus ja metodit Tavoitteena osallistujien näköinen toimintatapa Projektin toteutuksen kulmakivenä on ryhmän toimijoiden oma innostus ja aktiivisuus. Toteutuksen tukena hyödynnetään ulkopuolista koordinointi- ja fasilitointiapua Projekti rakennetaan ryhmän tapaamisten ympärille, joissa käydään läpi hyviä ja huonoja kokemuksia aiemman kehitystyön pohjalta ja odotuksia tulevalle kehitystyölle sekä ideoidaan uusia innovaatioita Aloitusseminaari toiminnan käynnistämiseksi ja nykytilan esittelemiseksi Säännölliset workshopit, joissa ohjelmana on esimerkiksi Kokemusten jakaminen (”Experience sharing”) Ulkopuoliset palveluiden/kokemuksien esittelijät Brainstorming eri teemojen ympäriltä Benchmarking ja parhaiden käytäntöjen jakaminen Ryhmän tarkoituksena on tarjota osallistujille turvallinen foorumi testata ideoita joita on mietitty, muttei ole ehkä uskallettu toteuttaa Projektissa mukana olo vaatii sitoutuneisuutta - kehitys ei tapahdu yhdessä yössä.

Lopuksi Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys ei ideologinen kumppanuuden kautta laajat resurssit ja osaaminen kumppanuuden kautta innovaatiot ja tuottavuus tukeutumalla vain omaan toimintaan menetetään paljon osaamista ja innovaatiokykyä Julkisten hankintojen pohjauduttava tavoitteisiin keskeistä on se mitä palvelulla halutaan saavuttaa hankinta rakennettava tämän pohjalta vuoropuhelu markkinan kanssa kannusteet, sanktiot ja mittaus pakottavat kehittämään palvelua tavoitteiden saavuttamiseksi Mikko Martikainen