Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja Opi oppimaan Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja 3.4.2017 Katja Jokinen
Oppiminen on -tietojen lisääntymistä -mieleen painamista ja toistamista -tiedon soveltamista -asioiden ymmärtämistä -asian näkemistä uudella tavalla -teorian soveltamista käytäntöön TESTI: Mitä ajattelen oppimisesta 3.4.2017 Katja Jokinen
Vääriä uskomuksia: >motivointi ja tuki tärkeää -oppimiskyky heikkenee 30 ikävuoden jälkeen> vanha käsite >aikuinen ei opi huonommin kuin nuori vaan toisella tavalla >aikuiset hyödyntävät elämänkokemustaan >aikuinen oppii tärkeäksi kokemansa asiat >motivointi ja tuki tärkeää 3.4.2017 Katja Jokinen
Haasteita opiskelulle aiheuttavat: Aikaisemmasta opiskelusta on ehkä pitkä aika Stressi, väsymys, masennus, elämän hallinta Opiskelu haittaa työssäkäyntiä, vai miten se oli? Riittämätön ohjaus ja neuvonta TESTI: Vahvuudet ja kehittymishaasteet 3.4.2017 Katja Jokinen
Mikä on yleensä vaikeaa? -keskittyminen -opiskelutekniikoiden hallinta -tietotekniikan taitojen riittävyys -ajan käyttö ja hallinta -oppimis- ja lukivaikeudet TESTI: itseohjautuvuus 3.4.2017 Katja Jokinen
Oppimisen todellisia esteitä - oppimisvaikeudet (20-25 % aikuisista) (lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, hahmottaminen) - sairaus tai vamma - lääkitys, alkoholi, huumeet - lukivaikeus - ADHD (ylivilkkaus ja tarkkaamattomuus) - ADD (tarkkaamattomuus) - kriisit - muistin heikkous 3.4.2017 Katja Jokinen
Miten onnistut? Tarvitset: - myönteisen asenteen ja motivaation - itseluottamusta - oikein mitoitetut tavoitteet - hyviä suunnitelmia - hyvä fyysisen ja psyykkisen kunnon - tietoa oppimisesta: oma oppimistyyli selville - oikeita luku- ja oppimistapoja - yhdessä toisten kanssa 3.4.2017 Katja Jokinen
Me opimme: 10 % lukemastamme 20 % kuulemastamme 30 % näkemästämme 50 % siitä, minkä kuulemme ja näemme 70 % siitä, mistä keskustelemme 80 % siitä, minkä koemme 95 % siitä, minkä opetamme muille 3.4.2017 Katja Jokinen
Oppimistyyleistä apua (4 kpl) Tunne tapasi oppia ja jäsentää oppimisen kohdetta Oppimistyylit liittyvät sekä oppimis- että tiedonhankinnan strategioihin TESTI: havaintokanavatesti 3.4.2017 Katja Jokinen
1. Auditiivinen -oppiminen perustuu kuulohavaintoon -huomio ääniin ja keskusteluihin -kuuntelee luennolla tarkasti, ei tee muistiinpanoja samaan aikaan -sanallisista ohjeista apua -musiikista apua -nauhoitus, äänikirjat 3.4.2017 Katja Jokinen
2. Visuaalinen -oppiminen perustuu näköhavaintoon - kykenee palauttamaan mieleen näkömielikuvia - näkee puhumansa asiat kuvina - haluaisi luennolla nähdä asioista kuvia: kalvot, monisteet, diat - apua alleviivauksista ja omista kuvista (käsitekartat) ja muistiinpanoista 3.4.2017 Katja Jokinen
3. Kinesteettinen - oppiminen perustuu kokemukseen - haluaa tehdä ja kokeilla itse asioita - ei kovin innokas lukija - liikkuu ja esittää puhuessaan 3.4.2017 Katja Jokinen
4. Taktiilinen - lähellä kinesteettistä - tunteet ja fyysiset tuntemukset tärkeitä - oppimisilmapiiri on tärkeä - perustuu koskettamiseen ja yhdessä oppimiseen muiden kanssa - seuraa ilmeitä ja kehonkieltä - napsuttelee kynällä, heiluttaa jalkaa Useimmat ihmiset ovat sekatyyppejä! 3.4.2017 Katja Jokinen
Tehokkuutta saat: - Käyttämällä vahvuuksiasi ja kehittämällä heikkouksiasi - Suunnittelemalla opiskeluasi - Hyödyntämällä muistiasi; kehitä omia tapoja muistaa asioita - Muistamalla myös levätä ja rentoutua >> 3.4.2017 Katja Jokinen
- Paloittele tenttialue osiin - Aloita lukeminen ajoissa - Hyödynnä kaveria: parityö, ryhmätyö, lukupiiri 3.4.2017 Katja Jokinen
Opiskelutaitoja - perustaidot teillä jo on: lukeminen ja kirjoittaminen - tunnet myös tapasi oppia - aikatauluta tenttiin lukeminen - keskity vain olennaiseen - motivoi itseäsi: keksi syitä, miksi selviytyä tentistä tms.> palkitse itsesi - pyydä apua muilta 3.4.2017 Katja Jokinen
Motivaatiot Ulkoinen motivaatio: -opiskelet saavuttaaksesi opintopisteitä tai pakosta tai saadaksesi jotain esim. taloudellista hyötyä > Asiat unohtuvat heti tentin jälkeen Sisäinen motivaatio: Opiskelet asioita aidon kiinnostuksen vuoksi, oppiaksesi ja kehittyäksesi >muistat ja sovellat oppimiasi asioita 3.4.2017 Katja Jokinen
Oppimisprosessi 1.Motivoituminen - kiinnostu asiasta 2. Orientoituminen - lue sisällysluettelo/tiivistelmä 3. Sisäistä asia - paina asioita mieleen, kertaa, harjoittele 4. Ulkoista - sovella uutta asiaa 5. Arvioi - itsearviointia omasta oppimisesta 3.4.2017 Katja Jokinen
Tentti tulossa! - aloita ajoissa valmistautuminen - varaa rauhallinen paikka - tutustu sisällysluetteloon - tee omia muistiinpanoja - kertaa kohtia, jotka tuntuivat vierailta - keskustele kaverin kanssa tentittävästä asiasta 3.4.2017 Katja Jokinen
Lukemisesta Tee yleiskatsaus, silmäile, lue kappaleiden ensimmäiset lauseet. Alleviivaa ja tee omia muistiinpanoja. Huomio myös kuvat. Kertaa: esim. vartin päästä, seuraavana päivänä, seuraavina päivinä 3.4.2017 Katja Jokinen
Hyödynnä kaverit 1.Lukekaa yhdessä ja keskustelkaa asiasta 2.Neuvomalla ja opettamalla toista opit itsekin 3.Lukupiirissä voitte jakaa luettavan osiin ja kertoa lukemastanne toisille sekä keskustella luetusta 3.4.2017 Katja Jokinen
Lukivaikeus (dysleksia) Vaikeuksia lukemisen, kirjoittamisen tai luetun ymmärtämisen puolella. 3.4.2017 Katja Jokinen
Pari sanaa lukivaikeudesta Jos: -lukeminen ja kirjoittaminen ovat hidasta -kaksoiskonsonantteja puuttuu kirjoituksesta -kirjaimet vaihtavat paikkaa -rivien seuraaminen on vaikeaa -vaikea ymmärtää luettua itse luettuna -vaikea ääntää sanoja 3.4.2017 Katja Jokinen
- on vaikeuksia muistaa nimiä, Jos: - on vaikeuksia muistaa nimiä, numeroita ja luetteloita -oikea ja vasen sekoittuvat -ajat ja päivämäärät sekaantuvat -numerot vaihtavat paikkaa -laskujärjestykset ovat vaikeita -kertotaulun opettelu on vaikeaa TESTI: pikalukitesti 3.4.2017 Katja Jokinen
Oikaisu! - Kuka on erilainen oppija? Se on ihmisen ominaisuus Ei tyhmyyttä Ei laiskuutta Erilainen tapa oppia, hahmottaa ja prosessoida tietoa Usein perinnöllistä Erittäin yleistä: jopa 20 % väestöstä on erilaisia oppimisen vaikeutta 3.4.2017 Katja Jokinen
Hyvää syksyä kaikille! 3.4.2017 Katja Jokinen