Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Advertisements

Oppimistyylit.
Aistit ja oppiminen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Verkonkäytön ongelmat
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Listening comprehension
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Matematiikan oppiminen.
Oppimisvaikeudet.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Lukivaikeus.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Opiskelutaidot Kulttuurin ja Tekniikan yksiköiden Hyvinvointipäivä
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Havaintokanavat.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Toimintaohjeet opelle
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
MOTIVAATIO.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Oppimaan oppiminen.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kuinka voit tehostaa oppimistasi?
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
Havaintokanavatestin pisteytys
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Millainen oppija sinä olet?
Kielen kehityksen avainkohdat
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Vieraiden kielten opiskelusta
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Opintopsykologi Katja Hietanen
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja Opi oppimaan Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja 3.4.2017 Katja Jokinen

Oppiminen on -tietojen lisääntymistä -mieleen painamista ja toistamista -tiedon soveltamista -asioiden ymmärtämistä -asian näkemistä uudella tavalla -teorian soveltamista käytäntöön TESTI: Mitä ajattelen oppimisesta 3.4.2017 Katja Jokinen

Vääriä uskomuksia: >motivointi ja tuki tärkeää -oppimiskyky heikkenee 30 ikävuoden jälkeen> vanha käsite >aikuinen ei opi huonommin kuin nuori vaan toisella tavalla >aikuiset hyödyntävät elämänkokemustaan >aikuinen oppii tärkeäksi kokemansa asiat >motivointi ja tuki tärkeää 3.4.2017 Katja Jokinen

Haasteita opiskelulle aiheuttavat: Aikaisemmasta opiskelusta on ehkä pitkä aika Stressi, väsymys, masennus, elämän hallinta Opiskelu haittaa työssäkäyntiä, vai miten se oli? Riittämätön ohjaus ja neuvonta TESTI: Vahvuudet ja kehittymishaasteet 3.4.2017 Katja Jokinen

Mikä on yleensä vaikeaa? -keskittyminen -opiskelutekniikoiden hallinta -tietotekniikan taitojen riittävyys -ajan käyttö ja hallinta -oppimis- ja lukivaikeudet TESTI: itseohjautuvuus 3.4.2017 Katja Jokinen

Oppimisen todellisia esteitä - oppimisvaikeudet (20-25 % aikuisista) (lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, hahmottaminen) - sairaus tai vamma - lääkitys, alkoholi, huumeet - lukivaikeus - ADHD (ylivilkkaus ja tarkkaamattomuus) - ADD (tarkkaamattomuus) - kriisit - muistin heikkous 3.4.2017 Katja Jokinen

Miten onnistut? Tarvitset: - myönteisen asenteen ja motivaation - itseluottamusta - oikein mitoitetut tavoitteet - hyviä suunnitelmia - hyvä fyysisen ja psyykkisen kunnon - tietoa oppimisesta: oma oppimistyyli selville - oikeita luku- ja oppimistapoja - yhdessä toisten kanssa 3.4.2017 Katja Jokinen

Me opimme: 10 % lukemastamme 20 % kuulemastamme 30 % näkemästämme 50 % siitä, minkä kuulemme ja näemme 70 % siitä, mistä keskustelemme 80 % siitä, minkä koemme 95 % siitä, minkä opetamme muille 3.4.2017 Katja Jokinen

Oppimistyyleistä apua (4 kpl) Tunne tapasi oppia ja jäsentää oppimisen kohdetta Oppimistyylit liittyvät sekä oppimis- että tiedonhankinnan strategioihin TESTI: havaintokanavatesti 3.4.2017 Katja Jokinen

1. Auditiivinen -oppiminen perustuu kuulohavaintoon -huomio ääniin ja keskusteluihin -kuuntelee luennolla tarkasti, ei tee muistiinpanoja samaan aikaan -sanallisista ohjeista apua -musiikista apua -nauhoitus, äänikirjat 3.4.2017 Katja Jokinen

2. Visuaalinen -oppiminen perustuu näköhavaintoon - kykenee palauttamaan mieleen näkömielikuvia - näkee puhumansa asiat kuvina - haluaisi luennolla nähdä asioista kuvia: kalvot, monisteet, diat - apua alleviivauksista ja omista kuvista (käsitekartat) ja muistiinpanoista 3.4.2017 Katja Jokinen

3. Kinesteettinen - oppiminen perustuu kokemukseen - haluaa tehdä ja kokeilla itse asioita - ei kovin innokas lukija - liikkuu ja esittää puhuessaan 3.4.2017 Katja Jokinen

4. Taktiilinen - lähellä kinesteettistä - tunteet ja fyysiset tuntemukset tärkeitä - oppimisilmapiiri on tärkeä - perustuu koskettamiseen ja yhdessä oppimiseen muiden kanssa - seuraa ilmeitä ja kehonkieltä - napsuttelee kynällä, heiluttaa jalkaa Useimmat ihmiset ovat sekatyyppejä! 3.4.2017 Katja Jokinen

Tehokkuutta saat: - Käyttämällä vahvuuksiasi ja kehittämällä heikkouksiasi - Suunnittelemalla opiskeluasi - Hyödyntämällä muistiasi; kehitä omia tapoja muistaa asioita - Muistamalla myös levätä ja rentoutua >> 3.4.2017 Katja Jokinen

- Paloittele tenttialue osiin - Aloita lukeminen ajoissa - Hyödynnä kaveria: parityö, ryhmätyö, lukupiiri 3.4.2017 Katja Jokinen

Opiskelutaitoja - perustaidot teillä jo on: lukeminen ja kirjoittaminen - tunnet myös tapasi oppia - aikatauluta tenttiin lukeminen - keskity vain olennaiseen - motivoi itseäsi: keksi syitä, miksi selviytyä tentistä tms.> palkitse itsesi - pyydä apua muilta 3.4.2017 Katja Jokinen

Motivaatiot Ulkoinen motivaatio: -opiskelet saavuttaaksesi opintopisteitä tai pakosta tai saadaksesi jotain esim. taloudellista hyötyä > Asiat unohtuvat heti tentin jälkeen Sisäinen motivaatio: Opiskelet asioita aidon kiinnostuksen vuoksi, oppiaksesi ja kehittyäksesi >muistat ja sovellat oppimiasi asioita 3.4.2017 Katja Jokinen

Oppimisprosessi 1.Motivoituminen - kiinnostu asiasta 2. Orientoituminen - lue sisällysluettelo/tiivistelmä 3. Sisäistä asia - paina asioita mieleen, kertaa, harjoittele 4. Ulkoista - sovella uutta asiaa 5. Arvioi - itsearviointia omasta oppimisesta 3.4.2017 Katja Jokinen

Tentti tulossa! - aloita ajoissa valmistautuminen - varaa rauhallinen paikka - tutustu sisällysluetteloon - tee omia muistiinpanoja - kertaa kohtia, jotka tuntuivat vierailta - keskustele kaverin kanssa tentittävästä asiasta 3.4.2017 Katja Jokinen

Lukemisesta Tee yleiskatsaus, silmäile, lue kappaleiden ensimmäiset lauseet. Alleviivaa ja tee omia muistiinpanoja. Huomio myös kuvat. Kertaa: esim. vartin päästä, seuraavana päivänä, seuraavina päivinä 3.4.2017 Katja Jokinen

Hyödynnä kaverit 1.Lukekaa yhdessä ja keskustelkaa asiasta 2.Neuvomalla ja opettamalla toista opit itsekin 3.Lukupiirissä voitte jakaa luettavan osiin ja kertoa lukemastanne toisille sekä keskustella luetusta 3.4.2017 Katja Jokinen

Lukivaikeus (dysleksia) Vaikeuksia lukemisen, kirjoittamisen tai luetun ymmärtämisen puolella. 3.4.2017 Katja Jokinen

Pari sanaa lukivaikeudesta Jos: -lukeminen ja kirjoittaminen ovat hidasta -kaksoiskonsonantteja puuttuu kirjoituksesta -kirjaimet vaihtavat paikkaa -rivien seuraaminen on vaikeaa -vaikea ymmärtää luettua itse luettuna -vaikea ääntää sanoja 3.4.2017 Katja Jokinen

- on vaikeuksia muistaa nimiä, Jos: - on vaikeuksia muistaa nimiä, numeroita ja luetteloita -oikea ja vasen sekoittuvat -ajat ja päivämäärät sekaantuvat -numerot vaihtavat paikkaa -laskujärjestykset ovat vaikeita -kertotaulun opettelu on vaikeaa TESTI: pikalukitesti 3.4.2017 Katja Jokinen

Oikaisu! - Kuka on erilainen oppija? Se on ihmisen ominaisuus Ei tyhmyyttä Ei laiskuutta Erilainen tapa oppia, hahmottaa ja prosessoida tietoa Usein perinnöllistä Erittäin yleistä: jopa 20 % väestöstä on erilaisia oppimisen vaikeutta 3.4.2017 Katja Jokinen

Hyvää syksyä kaikille! 3.4.2017 Katja Jokinen