Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelutaidot Kulttuurin ja Tekniikan yksiköiden Hyvinvointipäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelutaidot Kulttuurin ja Tekniikan yksiköiden Hyvinvointipäivä"— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelutaidot Kulttuurin ja Tekniikan yksiköiden Hyvinvointipäivä
Opintopsykologi Sara Miihkinen

2 Sisältö Metakognitiiviset taidot Opiskelun suunnittelu
Opiskelutekniikoita

3 Tehtävä 1: keksi 3 adjektiivia, millainen oppija olet
Tehtävä 2: keksi 3 adjektiivia, millainen opiskelija olet Uskomukset itsestä ja muista ovat suhteellisen pysyviä ja ohjaavat oppimisprosessia

4 Oppimiskäsitys Perinteinen psykometrinen käsitys älykkyydestä
Älykkyys = pysyvä ominaisuus = lahjakkuus = koulumenestys = ÄÖ Dynaaminen käsitys älykkyydestä (Sternberg, Keating) Älykäs toiminta on vuorovaikutusta yksilön ja ympäristön välillä Esim. Helen Keller On mahdollista oppia oppimaan

5 Metakognitiiviset taidot
Omien ajattelu- ja toimintaprosessien säätelyä Säätely tarkoittaa suunnittelua, ohjaamista ja arviointia

6 Opiskelutaidot Opiskelijan on opittava Tekemään TÖITÄ itsenäisesti
Tekemään töitä ryhmässä Tekemään töitä aikataulussa Suunnittelemaan työskentelyään Sietämään epävarmuutta ja keskeneräisyyttä Tunnistamaan oma tyylinsä ja osaamisensa

7 Millainen opiskelija/ oppija olet?
Tiedonkäsittelytyylisi? Visuaalinen Auditiivinen Kinesteettinen Opiskelustrategiasi? Pintasuuntautunut Syväsuuntaunut Motivaatio Oppimissuuntautunut Suoritussuuntautunut Välttämissuuntautunut

8 Taitavat oppijat Etsivät ja arvostavat oppimis- kokemuksia.
Asettavat spesifisiä, hierark-kisesti toisiaan seuraavia tavoitteita. Tavoitteet ovat haasteita ja mahdol-listavat oman etenemisen seuraamisen. Etsivät ja arvostavat oppimis- kokemuksia. Uskovat omiin kykyihinsä. Tarkkailevat omaa oppimistaan, tarvittaessa muuttavat ja korjaavat toimintaansa. Tulkitsevat heikkojen tulosten johtuvan väärästä strategiasta tai liian vähäisestä harjoittelusta. Uskovat pystyvänsä parempaan.

9 Taitamattomat oppijat
Asettavat epämääräisiä, epärealistisia tavoitteita. ”En käytä kalenteria!” Tavoitteet ovat näennäis- tavoitteita, paljon aika- varkaita oikean opiskelun sijaan . Etsivät ja arvostavat mielihyvää. Laiska päivärytmi, työnteko tuntuu raskaalta. Välttämis-käyttäytymi-nen. Yksipuoliset opiskelu-tekniikat. Syyt omaan tekemät-tömyyteen haetaan itsen ulkopuolelta. Tulkitsevat heikkojen tulosten johtuvan siitä, että ovat muita huonompia. Todellisuudessa eivät ponnistele tarpeeksi oppiakseen. Noidankehä: ”En pysty tekemään asialle mitään!”

10 Opiskelun suunnittelu
Pitkän aikavälin tavoitteet, lyhyen aika välin tavoitteet Opinto-opas, EHOPS, Lukujärjestys Valmistuminen, lukuvuosi, periodit Mitä konkreettisempi aikataulu, sitä realistisempi suunnitelma!

11 Tavoitteet Mitä haluat oppia? Ketä varten haluat oppia?
Priorisointi: tärkeys ja kiireellisyys Viikko- ja päiväsuunnitelma, tuntimäärä vai työmäärä

12 Aikataulut 1 op = 27 h/ vko Ota huomi0on elämän eri osa-alueet
Onko aikavarkaita? Rutiinit ja joustavuus Viekö opiskelu liikaa aikaa? Riittääkö opiskeluun käyttämäsi aika todelliseen oppimiseen?

13 Lykkääminen Inspiraation odottaminen? Täydellisyyden tavoittelu?
Liian iso möykky? Kielteinen asenne?

14 Oppiminen ja muisti Mieleen painaminen: Oppimisen kannalta on tärkeää, kuinka tiedon on jäsentänyt ja liittänyt aikaisempaan tietoon Mieleen palauttaminen: muistivihjeet Pitkäkestoinen muisti: Opiskelun jaksottaminen tehokkaampaa kuin viime tingassa lukeminen

15 Lukeminen 1) Vanhan tiedon aktivointi: Mitä jo tiedät aiheesta? 2) Motivaatio: Mitä haluat oppia? Mikä on tärkeää? 3) Käsityksen muodostaminen: selailu, sisällysluettelo, kuvat, kaaviot, otsikot

16 Lukeminen 4) Luetun tiedon jäsentäminen: muistiinpanot, alleviivaukset, käsitekartat, kysymykset 5) Oman ymmärryksen tarkistaminen: Vastaako muistiinpanot kysymyksiin tai otsikoihin? 6) Ajattelun kehittäminen: mihin uuteen asiaan tai käytännönsovellukseen luetun voi liittää?

17 Kirjoittaminen Kehittää omaa ajattelua! On prosessi Suunnittelu
Kirjoita aluksi ajatuksenvirtaa Jätä tekstin arvioiminen loppuun

18 Tentti Lue kaikki kysymykset läpi
Ole rauhassa, vaikka heti ei tule mieleen mitään Kirjoita mieleen tulevia asioita ylös Tee arvio ajankäytöstä Suunnittele jokainen tenttivastaus ennen kirjoittamisen aloittamista Jos tietoa ei ole jäsennetty opiskeluvaiheessa, on vaarana että kirjoittaa aiheen vierestä

19 Ryhmätyöskentely Kehittää sosiaalisia taitoja
Muiden avulla voi oppia asioita, jotka tuntuvat yksin tehtynä vaikeilta Muiden opettaminen auttaa jäsentämään omaa ajattelua Uudet ideat

20 Luennot Lue luentomateriaali läpi ennen luentoa (aktivointi)
Keskity vain kuuntelemaan, jos kirjoittaminen häiritsee keskittymistä Muistiinpanot: kirjoita omia kommentteja, kysymyksiä (työstäminen) Kysy epäselviä kohtia luennoitsijalta

21 Matematiikka Pätee samat säännöt kuin muuhun opiskeluun eli tiedon työstäminen tärkeää  Laske, kirjoita eri vaiheet näkyväksi paperille, opeta muita Matematiikka on kumuloituvaa tietoa, joten määritelmät tulee ymmärtää hyvin ja matemaattisen kielen kirjoittamista tulee harjoitella aktiivisesti

22 Oppimisvaikeudet Lukivaikeuden testaaminen: opintojen ohjaajat, opintopsykologi (Oma oppimisvalmentaja) (äänikirjoja)

23 Lisätietoa Oppimisklinikka: Ajanvaraus opintopsykologille: (nimi, koulutusohjelma, yksikkö, puhelinnumero)

24 Lähteet Hakkarainen, K., Lonka, K., & Lipponen, L., (2004). Tutkiva oppiminen – Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen synnyttäjinä Salmela-Aro, K., Nurmi, J.E., (toim.) (2005). Mikä meitä liikuttaa – Modernin motivaatiopsykologian perusteet Opintopsykologi Satu Eerolan materiaali (Tampereen yliopisto) Opintopsykologi Päivi Rätyn ja suunnittelija Anita Perttusen materiaali (Oulun yliopisto)


Lataa ppt "Opiskelutaidot Kulttuurin ja Tekniikan yksiköiden Hyvinvointipäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google