Kommenttipuheenvuoro: Elintarvikeketjun yhteiset tavoitteet Elintarvikeketjun visio- ja uutispäivä Helsinki 14.11.2007 Kari Neilimo vuorineuvos, taloustiet. tri Kommenttipuheenvuoro: Elintarvikeketjun yhteiset tavoitteet
Keskeiset strategiset tavoitealueet elintarvikeketjun yritysten toiminnan strategisessa kehittämisessä Miten elintarvikeketjun toimintaympäristö tulee kehittymään lähivuosina – strategiset muutosvoimat ? Näkemyksellinen haaste - yhteinen tavoite nro 1 Strateginen haaste – yhteinen tavoite nro 2 Osaava johto, henkilöstö, innovatiivisuus sekä tietoteknologia ja yhteistyökyky elintarvikkeiden arvoketjussa ovat kehittymisen mahdollistajia Johtamisen ja osaamisen haaste – yhteinen tavoite nro 3 Asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus – uusien liiketoimintamallien ja liiketoiminnallisen osaamisen peruskivinä Ideologinen haaste – yhteinen tavoite nro 4 Ennakointi ja päämäärähakuinen päätöksenteko sekä resurssien hallinta ja uudelleen suuntaus strategiseen tuloksellisuuteen pyrittäessä arvoperustevalintojen määrittämissä puitteissa Johtamisen haasteet Toimintaympäristön muutosten ja strategisten valintojen haasteet
Elintarvikkeiden arvoketjun toimintaympäristön megatrendit – tunnemmeko ne ja olemmeko itse valmiit luomaan tulevaisuutemme? Kilpailun kiristyminen - hinnat - verkosto - nopeus Globalisaatio ja kansainvälistyminen Pitkien arvoketjujen johtaminen Yritysten yhteiskuntavastuun merkityksen kasvu Toiminta-ympäristön haasteet ja mahdollisuudet Teknologian ja tiedon hyödyntäminen Yritysten liittoutuminen ja verkostoituminen Kulutuskäyttäytymisen pirstaloituminen, pienet taloudet, ikääntyminen, ”pehmeät” arvot jne. Markkinoiden alueellinen keskittyminen ja liikkuvuuden lisääntyminen
Alkutuotanto, teollisuus ja kauppa yhteistyökumppaneina asiakaslähtöisesti ohjatussa elintarvikkeiden arvoketjussa – partnereiden verkostomainen liiketoimintamalli innovaationa
Hankinta ja logistiikka Alkutuotannon tuottajat Alkutuotanto, teollisuus ja kauppa kumppaneina – elintarvikearvoketjun keskeiset toimijat Tavoite : hyvä saatavuus, toimitusprosessien nopea läpimeno ja yhteisellä työllä saatava kustannusetu sekä innovaatiot tuotteissa sekä liiketoimintaprosesseissa Koko toimitusketjua kehitetään yhteisesti, jotta se palvelisi asiakasta nopeammin, pienemmin kustannuksin ja kannattavammin yhä fragmentoituneemman asiakaskunnan kentässä Hankinta ja logistiikka Reaalivirta Kauppa Asiakkuuksien hallinta ( CRM ) Tieto- virta Asiakas Teollisuus Alkutuotannon tuottajat
Nykypäivän ja tulevaisuuden liiketoimintaympäristössä asiakkaat eivät anna anteeksi huonoa palvelua ja lisäksi he vaativat entistä asiakaslähtöisempää tuote- ja palvelutarjontaa Jakamalla tietoa ja osaamista toisilleen liiketoimintapartnerit kehittävät yhteistyötään yhä laajemmaksi ja syvemmäksi Pitkien arvoketjujen integroitu johtaminen ei muodostu strategiseksi eduksi ilman arvoketjun eri toimijoiden strategisen johdon vahvaa yhteistyötä Menestyksellinen pitkän arvoketjun hallinta voi olla strateginen kilpailuetu ja yritysten toimintaa toisistaan erottava tekijä
Elintarvikearvoketjun yritysten menestymisen peruskivet globaalissa markkinataloudessa – näkyvätkö strategiset linjaukset käytännössä? Selkeä toiminta-ajatus ja visio Pitkäjänteinen tavoiteasetanta ja toimintakulttuuri Vahvat arvot Halu kehittää organisaatiota yhä paremmaksi proaktiivisesti Benchmark: parhaat käytännöt maailmassa Rationaalisuus ja emotionaalisuus samassa toimintamallissa Asiakas-lähtöisyys ja innovatiivi- suus Kustannus-tehokkuus Asiakkaiden tarpeita palveleva formaatti, verkosto sekä tuote- ja palvelu-tarjonta Osaava sekä motivoitunut johto ja henkilöstö sekä tiedolla johtaminen Menestyvä yritys-organisaatio
Pitkillä arvoketjut elintarvikkeiden arvoketjussa – innovaatioita prosesseissa ja asiakkuuksien hallinnassa Innovaatiot Asiakkaiden käytäntöjen tukeminen ja parantaminen Uusien asiakaskonseptien innovoiminen "Top line growth" Tehokkuus Tehokkuus, asiakasymmärrys kaupan ja teollisuuden sekä maatalouden prosessien tehostamiseksi "Bottom line growth" Asiakkaat Kauppa Teollisuus 1. B2C/S 2. B2B 3. B2B2C
Pitkän arvoketjun hallinta strategisena kilpailukeinona elintarvikkeiden arvoketjussa - "palvelu on visio” – kuka ohjaa arvoketjua? Retail : SCM (Supply Chain Management) + ECR (Efficient Consumer Response) + CRM (Consumer Relationship Management) = Pitkän arvoketjun asiakaslähtöinen hallinta NÄKEMYS, TIETO 1 Maataloustuotanto ja teolli- suusyritykset Hankinta-yhtiöt Logistiikka-yhtiöt, partnerit SCM ECR B to B partnerit Alueel-linen markki- nahallinta Ketju-ohjaus= prosessin keskeinen ohjaaja Asiakas Myymälä Ravintola Hotelli Liikenne-myymälä CRM B to C partnerit VASTAUS ASETETTUIHIN TAVOITTEISIIN 2
Arvoketjun strategiset partnerit Arvoketjun strategiset partnerit ovat Alkutuotannon tuottajat Teollisuus Hankintayhtiöt Logistiikkayhtiöt Kaupan ketjuohjaus Kauppayritys / myymälät Asiakas Nykyisin arvoketjun kumppaneita ovat myös mm. ICT-yritykset Rahoitusyritykset Asiakkuustiedon hallitsijat Strategisuus edellyttää, että toimijayritysten ylin johto on mukana arvoketjun kehittämisessä ja ymmärtää sen kilpailustrategisen arvon
Yhteinen omistus voi tukea partneriutta Partneriuden näkökulma Strategisen kumppanuuden rakentaminen verkostoituneessa arvoketjussa – missä vaiheessa olemme ja mikä on tahtotilamme? Yhteinen omistus voi tukea partneriutta 4. Strategisen johdon keskustelut, yhteiset tavoitteet (WIN-WIN-WIN) kannustimet. Laajennetut ohjaustavoitteet ja mittarit 4. Johtamisen integrointi strategisella ja taktisella johtamistasolla 3. Järjestelmien integrointi toisiinsa. Hyväksytyt ja yhteiset päätöskriteerit 3. Päätöksenteon integrointi; osaoptimoinnista kokonaisoptimointiin 2. Avoin ja jaettu informaatio. Tiedon ja osaamisen jakaminen 2. Partnerius informaatiojärjestelmätasolla 1. Vuosisopimus, yhteistyösopimus ja partnersopimus 1. Sopimuspohjainen partnerius liiketoiminnassa Partneriuden sisältö Partneriuden näkökulma Syvenevä partnerius
Mitä on asiakkuusstrategia elintarvikeketjun liiketoimintamallissa – miten kehitämme yhteistyötä tällä alueella? Asiakkuusstrategia määrittelee miten laajasti kaupan ja koko elintarvikearvoketjun tuote-ja palvelutarjonnan halutaan kattavan asiakkaiden elämänprosessiin liittyvät palvelutarpeet monikanavaisesti asiakkaiden fragmentaatio huomioiden Asiakkuusstrategiaan kuuluu olennaisina osina asiakastiedon hyödyntäminen liiketoiminnan suunnittelussa, asiakkaiden ostokäyttäytymisen kuvaaminen, selittäminen ja ymmärtäminen sekä siihen vaikuttaminen kuten myös asiakkuusstrategian toteuttamiseksi tarvittavien liiketoimintamallien suunnittelu