Keskeiset strategiset tavoitealueet elintarvikeketjun yritysten toiminnan strategisessa kehittämisessä Miten elintarvikeketjun toimintaympäristö tulee.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Advertisements

Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Paasitorni, Helsinki | Ennakkoarviointi ohjelman suunnittelun apuna.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
RealGame – dynaaminen yritysprosessi- simulaatiopeli
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

Maatilojen kilpailukyky
Yritys asiakkaana, terveysalan yritysten verkostoituminen Härkönen Timo, Härkönen Jenni, Laine Annami ja Vehmas Mari.
Organisaation muutos ja muutoksen johtaminen suhteessa asiakkaaseen ja henkilöstöön Hille Korhonen, Alko Oy.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
HUKILO Huomispäivän kirjaston logistiset ratkaisut HelMet-kirjastojen kehittämisohjelma ja toimenpidesuunnitelma Ver
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Voiko terveydenhuolto tuottaa terveyttä ja tulosta?
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?
Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä. Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
Verohallinto. Sisältö Verojen kerääminen ja jakaminen Työmme strateginen suunta Organisaatio ja henkilöstö.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Digitalisaation vaatima osaaminen
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Ota 2. jaksossa.
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Taloudellisesta arvioinnista
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Esityksen transkriptio:

Kommenttipuheenvuoro: Elintarvikeketjun yhteiset tavoitteet Elintarvikeketjun visio- ja uutispäivä Helsinki 14.11.2007 Kari Neilimo vuorineuvos, taloustiet. tri Kommenttipuheenvuoro: Elintarvikeketjun yhteiset tavoitteet

Keskeiset strategiset tavoitealueet elintarvikeketjun yritysten toiminnan strategisessa kehittämisessä Miten elintarvikeketjun toimintaympäristö tulee kehittymään lähivuosina – strategiset muutosvoimat ? Näkemyksellinen haaste - yhteinen tavoite nro 1 Strateginen haaste – yhteinen tavoite nro 2 Osaava johto, henkilöstö, innovatiivisuus sekä tietoteknologia ja yhteistyökyky elintarvikkeiden arvoketjussa ovat kehittymisen mahdollistajia Johtamisen ja osaamisen haaste – yhteinen tavoite nro 3 Asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus – uusien liiketoimintamallien ja liiketoiminnallisen osaamisen peruskivinä Ideologinen haaste – yhteinen tavoite nro 4 Ennakointi ja päämäärähakuinen päätöksenteko sekä resurssien hallinta ja uudelleen suuntaus strategiseen tuloksellisuuteen pyrittäessä arvoperustevalintojen määrittämissä puitteissa Johtamisen haasteet Toimintaympäristön muutosten ja strategisten valintojen haasteet

Elintarvikkeiden arvoketjun toimintaympäristön megatrendit – tunnemmeko ne ja olemmeko itse valmiit luomaan tulevaisuutemme? Kilpailun kiristyminen - hinnat - verkosto - nopeus Globalisaatio ja kansainvälistyminen Pitkien arvoketjujen johtaminen Yritysten yhteiskuntavastuun merkityksen kasvu Toiminta-ympäristön haasteet ja mahdollisuudet Teknologian ja tiedon hyödyntäminen Yritysten liittoutuminen ja verkostoituminen Kulutuskäyttäytymisen pirstaloituminen, pienet taloudet, ikääntyminen, ”pehmeät” arvot jne. Markkinoiden alueellinen keskittyminen ja liikkuvuuden lisääntyminen

Alkutuotanto, teollisuus ja kauppa yhteistyökumppaneina asiakaslähtöisesti ohjatussa elintarvikkeiden arvoketjussa – partnereiden verkostomainen liiketoimintamalli innovaationa

Hankinta ja logistiikka Alkutuotannon tuottajat Alkutuotanto, teollisuus ja kauppa kumppaneina – elintarvikearvoketjun keskeiset toimijat Tavoite : hyvä saatavuus, toimitusprosessien nopea läpimeno ja yhteisellä työllä saatava kustannusetu sekä innovaatiot tuotteissa sekä liiketoimintaprosesseissa Koko toimitusketjua kehitetään yhteisesti, jotta se palvelisi asiakasta nopeammin, pienemmin kustannuksin ja kannattavammin yhä fragmentoituneemman asiakaskunnan kentässä Hankinta ja logistiikka Reaalivirta Kauppa Asiakkuuksien hallinta ( CRM ) Tieto- virta Asiakas Teollisuus Alkutuotannon tuottajat

Nykypäivän ja tulevaisuuden liiketoimintaympäristössä asiakkaat eivät anna anteeksi huonoa palvelua ja lisäksi he vaativat entistä asiakaslähtöisempää tuote- ja palvelutarjontaa Jakamalla tietoa ja osaamista toisilleen liiketoimintapartnerit kehittävät yhteistyötään yhä laajemmaksi ja syvemmäksi Pitkien arvoketjujen integroitu johtaminen ei muodostu strategiseksi eduksi ilman arvoketjun eri toimijoiden strategisen johdon vahvaa yhteistyötä Menestyksellinen pitkän arvoketjun hallinta voi olla strateginen kilpailuetu ja yritysten toimintaa toisistaan erottava tekijä

Elintarvikearvoketjun yritysten menestymisen peruskivet globaalissa markkinataloudessa – näkyvätkö strategiset linjaukset käytännössä? Selkeä toiminta-ajatus ja visio Pitkäjänteinen tavoiteasetanta ja toimintakulttuuri Vahvat arvot Halu kehittää organisaatiota yhä paremmaksi proaktiivisesti Benchmark: parhaat käytännöt maailmassa Rationaalisuus ja emotionaalisuus samassa toimintamallissa Asiakas-lähtöisyys ja innovatiivi- suus Kustannus-tehokkuus Asiakkaiden tarpeita palveleva formaatti, verkosto sekä tuote- ja palvelu-tarjonta Osaava sekä motivoitunut johto ja henkilöstö sekä tiedolla johtaminen Menestyvä yritys-organisaatio

Pitkillä arvoketjut elintarvikkeiden arvoketjussa – innovaatioita prosesseissa ja asiakkuuksien hallinnassa Innovaatiot Asiakkaiden käytäntöjen tukeminen ja parantaminen Uusien asiakaskonseptien innovoiminen "Top line growth" Tehokkuus Tehokkuus, asiakasymmärrys kaupan ja teollisuuden sekä maatalouden prosessien tehostamiseksi "Bottom line growth" Asiakkaat Kauppa Teollisuus 1. B2C/S 2. B2B 3. B2B2C

Pitkän arvoketjun hallinta strategisena kilpailukeinona elintarvikkeiden arvoketjussa - "palvelu on visio” – kuka ohjaa arvoketjua? Retail : SCM (Supply Chain Management) + ECR (Efficient Consumer Response) + CRM (Consumer Relationship Management) = Pitkän arvoketjun asiakaslähtöinen hallinta NÄKEMYS, TIETO 1 Maataloustuotanto ja teolli- suusyritykset Hankinta-yhtiöt Logistiikka-yhtiöt, partnerit SCM ECR B to B partnerit Alueel-linen markki- nahallinta Ketju-ohjaus= prosessin keskeinen ohjaaja Asiakas Myymälä Ravintola Hotelli Liikenne-myymälä CRM B to C partnerit VASTAUS ASETETTUIHIN TAVOITTEISIIN 2

Arvoketjun strategiset partnerit Arvoketjun strategiset partnerit ovat Alkutuotannon tuottajat Teollisuus Hankintayhtiöt Logistiikkayhtiöt Kaupan ketjuohjaus Kauppayritys / myymälät Asiakas Nykyisin arvoketjun kumppaneita ovat myös mm. ICT-yritykset Rahoitusyritykset Asiakkuustiedon hallitsijat Strategisuus edellyttää, että toimijayritysten ylin johto on mukana arvoketjun kehittämisessä ja ymmärtää sen kilpailustrategisen arvon

Yhteinen omistus voi tukea partneriutta Partneriuden näkökulma Strategisen kumppanuuden rakentaminen verkostoituneessa arvoketjussa – missä vaiheessa olemme ja mikä on tahtotilamme? Yhteinen omistus voi tukea partneriutta 4. Strategisen johdon keskustelut, yhteiset tavoitteet (WIN-WIN-WIN) kannustimet. Laajennetut ohjaustavoitteet ja mittarit 4. Johtamisen integrointi strategisella ja taktisella johtamistasolla 3. Järjestelmien integrointi toisiinsa. Hyväksytyt ja yhteiset päätöskriteerit 3. Päätöksenteon integrointi; osaoptimoinnista kokonaisoptimointiin 2. Avoin ja jaettu informaatio. Tiedon ja osaamisen jakaminen 2. Partnerius informaatiojärjestelmätasolla 1. Vuosisopimus, yhteistyösopimus ja partnersopimus 1. Sopimuspohjainen partnerius liiketoiminnassa Partneriuden sisältö Partneriuden näkökulma Syvenevä partnerius

Mitä on asiakkuusstrategia elintarvikeketjun liiketoimintamallissa – miten kehitämme yhteistyötä tällä alueella? Asiakkuusstrategia määrittelee miten laajasti kaupan ja koko elintarvikearvoketjun tuote-ja palvelutarjonnan halutaan kattavan asiakkaiden elämänprosessiin liittyvät palvelutarpeet monikanavaisesti asiakkaiden fragmentaatio huomioiden Asiakkuusstrategiaan kuuluu olennaisina osina asiakastiedon hyödyntäminen liiketoiminnan suunnittelussa, asiakkaiden ostokäyttäytymisen kuvaaminen, selittäminen ja ymmärtäminen sekä siihen vaikuttaminen kuten myös asiakkuusstrategian toteuttamiseksi tarvittavien liiketoimintamallien suunnittelu