Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Ope Risto ja 22 oppilasta sekä 4 huoltajaa
Harvialan koulu ja päiväkoti
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Hapen BSC joulukuuAsiakasvaikuttavuusProsessitHenkilöstöResurssit PAINO- PISTEET JA TOIMEN- PITEET 1.Nuorisojärjestöjen ja nuorten toimintaryhmien toimintaedellytysten.
Opi ja kasva -konferenssi osaamisen kehittämisen välineenä Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.

Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
Kevään tapahtumia: MA – KE 10. – B leirikoulussa TI – KE 11. – A yökoulussa KE ABC ja 4B opintoretkellä Savonlinnassa TO –PE 13. –
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Tiedonkerääminen Tietoa kerätty (ei kattavasti):  olemassa olevista hankkeista ja ideoista  kirjallisuudesta  tutkimuksista  sekalaista:
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
Kevään tapahtumia: MA 17.5.Eskarit teatterissa KE 19.5.Yläluokkien liikuntapäivä KE 19.5.Koulujen suunnistusmestaruuskisat TO lk:n YU-kisat.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
1 Kehittämishanke, Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Akaan, Valkeakosken ja Urjalan perusopetuksen yhteinen oppimisympäristöhanke. Tavoitteena.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Kohtaamisia pelimaailmassa
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku

Pääkaupunkiseudun teknologiapolku oppimisympäristön laajentaminen/ ulos luokasta Yhteistyössä Koulumestarin koulu ja oppimiskeskus Innokas Heureka Tekniikan museo Helsingin opetusviraston mediakeskus Helsingin vesi? koulut kunnissa käytössä olevat oppimisympäristöjen tuottajat myöhemmin muut toimijat? Rahoitusta saatu opetushallitukselta 2009-2011/ Oppimisympäristöjen kehittäminen/ Innokas, Helsingin opetusviraston mediakeskus,Tekniikan museo ja Heureka

Tavoitteet oppimisympäristöjen hyödyntäminen laajasti eri ympäristöt muodostavat yhdessä toisiaan täydentävän kokonaisuuden materiaalia kerätään polulla digitaalisesti ja työskentelyä jatketaan sähköisillä oppimisalustoilla ( Fronter, Opit, Moodle) tavoitteena on kehittää oppilaiden ja opettajien mahdollisuuksia kaupunkirajat ylittävään yhteistyöhön sähköisten palveluiden avulla ( esim. blogit ja wikit)

Toteutus Syksy 2009 Pääkaupunkiseudun teknologiapolun suunnittelu yhteistyössä Heurekan, Tekniikan museon, Helsingin opetusviraston mediakeskuksen ja kunnissa käytössä olevien oppimisympäristöjen tuottajien kanssa Kevät 2010 Syksy 2010 Pääkaupunkiseudun teknologiapolun pilotointi yhteistyössä Heurekan, Tekniikan museon kanssa ja ja kunnissa käytössä olevien oppimisympäristöjen tuottajien kanssa( yhteensä 12 luokkaa Espoosta, Helsingistä ja Vantaalta) levittämisen suunnittelu Vuosi 2011 Pääkaupunkiseudun teknologiapolun käyttö ja kehittäminen Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla Heurekan, Tekniikan museon, Helsingin opetusviraston mediakeskuksen ja ja kunnissa käytössä olevien oppimisympäristöjen tuottajien kanssa - menettelytapojen, toimintamallien ja työtapojen koostaminen ja kehittäminen yhteistyössä verkostojen toimijoiden kanssa ( jatkuva pedagoginen kahvila) pääkaupunkiseudun inno-opettajien verkoston ( verkostojen kautta mukaan tulleet opettajat) verkkofoorumi inno-opettajien lähitapaamiset – ideoiden ja hyvien käytänteiden jakaminen inno-opettajien kautta pääkaupunkiseudun koulu- ja oppilastason yhteistyö

Tulokset ja tuotokset Pääkaupunkiseudun yhteistyöverkoston rakentaminen tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen (verkkopalvelut, luokan opetusteknologiset esitysvälineet, digitaalikamerat, kannettavat tietokoneet, mobiililaitteet esim. Binder) Inno-opettajat verkosto lähitapaamiset ja osaamisen jakaminen+verkkofoorumi käytännön yhteistyö koulujen ja oppilaiden välillä pääkaupunkiseudun teknologiapolku osana koulujen oppimisympäristöä

Yhteistyökoulut Helsinki Aurinkolahden peruskoulu Hiidenkiven peruskoulu Pukinmäen peruskoulu Puotilan ala-aste Espoo Koulumestarin koulu Karamzinin koulu Taavinkylän koulu Hösmärinpuiston koulu Vantaa Rajatorpan koulu Kartanonkosken koulu

Haasteita oppilaiden ja opettajien yhteistyö sosiaalisen median välityksellä Yhteistoiminta kaupunkien välillä Yhteistoiminta eri toimijoiden kanssa esim. eri kaupunkien oppilaiden ja opettajien käytännön yhteistyön jatkaminen verkossa pääkaupunkiseudun teknologiapolku ja Inno-opettajat verkosto avoimesti nähtävillä kaikille markkinointi jo pilottivaiheessa mihin rakennetaan? mobiililaitteet ja niiden käyttö

Suunnittelu 2009-2010 Rakenne, toiminta ja sisällöt Innokas, Heureka, Tekniikan museo, Helsingin vesi, opettajat Helsingistä ja Espoosta 6 suunnittelupäivää 2009-2010 Nettiympäristöt, teknologian hyödyntäminen Ketkä kaikki mukana? Kuinka monta yhteistä tapaamista? Arviointi

Ajatuksia ja ehdotuksia Wikispace työstöalustana Oma verkkosivusto, johon opettaja tuo materiaalia Mahdollisuudet alustojen yhteistyöhön on olemassa Oppimisympäristöjen materiaalit - mitä kaikkea löytyy esim. veteen liittyen Valtakunnallinen portaali – oph? Ehdotuksia: Vesi, tuli, maa ja ilma Janne Nissinen huolehtii suunnittelualustan (wikispace) käyttöönotosta

Suunnittelutapaamiset Ensimmäinen tapaaminen 25.11. Wsoy ( Annankatu 15, Leiska), kaikki muut tapaamiset Mediakeskuksessa Mäkelänkatu 84) Koko ryhmä Keskiviikko 25.11. klo 9-12 Tiistai 19.1.klo 9-12 Keskiviikko 17.3. klo 9-12 Keskiviikko 5.5. klo 9-12 ”sisältöryhmä” ( Heureka, Tekniikan museo, Helsingin vesi, Innokas ja opettajat) Keskiviikko 25.11. klo 9-15 Keskiviikko 16.12. klo 9-15 Tiistai 19.1. klo 9-15 Torstai 4.2. klo 9-15 Keskiviikko 17.3. klo 9-15 Keskiviikko 5.5. klo 9-15