ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Riippuvuus tupakoinnista
Aggressiontunne Luento nro 1..
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Sensorinen integraatio
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
NEUVOLAN PERHETYÖ
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Mielenterveys s. 110 –
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Lukivaikeus.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Sosioemotionaalinen kehitys
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Kielen kehityksen avainkohdat
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Kielellinen erityisvaikeus
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET Seija Pajukoski Helsingin seudun erilaiset oppijat ry

ERITYISET OPPIMISVAIKEUDET Hahmotus- vaikeudet Kielelliset erityis- vaikeudet Motoriset erityis- vaikeudet Tarkkaavai-suuden ja toiminnan ohjauksen vaikeudet Lukivaikeudet Matematiikan vaikeudet

SEKUNDAARISET ONGELMAT OPPIMISVAIKEUS EPÄONNISTUMINEN OPPIMISTILANTEISSA YRITTÄMISEN PUUTE, VÄHÄTTELY ALISUORIU-TUMINEN ITSETUNTO-ONGELMAT MASENNUS hätäisyys/hitaus huolimattomuus käytöshäiriöt TULKINNAT laiska, ei kuuntele, ei keskity tyhmä, lahjaton, huolimaton epäsosiaalinen jne.

” Ei lapsen eikä aikuisen onnellisuus perustu ongelmien puuttumiseen, vaan kykyyn selviytyä niistä tai tulla toimeen niiden kanssa.” (Mary Miller)

LUKIVAIKEUDET JA NIIDEN TUNNISTAMINEN

SANASOKEUS, LUKIHÄIRIÖ, LUKIVAIKEUS Lukemiseen ja/tai kirjoittamiseen liittyvät erityisvaikeudet, jotka ovat ristiriidassa oppijan muuhun lahjakkuustasoon tai oppimiskykyyn. DYSLEXIA, DYSGRAFIA SANASOKEUS, LUKIHÄIRIÖ, LUKIVAIKEUS

LUKIVAIKEUDEN ILMENEMINEN kuullun ymmärtämisen ja muistamisen vaikeus työmuistin heikkous monimuotoiset vieraiden kielten oppimiseen liittyvät vaikeudet verkkainen tiedonkäsittely verkkaisuus tai hätäisyys em. taitoja vaativissa tehtävissä tavallista runsaammat luku/kirjoitusvirheet hidas tai hätäinen lukeminen ja siitä johtuva vaikeus ymmärtää lukemaansa hidas ja heikosti automatisoitunut kirjoitustaito vaikeus saattaa jäsennellysti tietonsa kirjalliseen muotoon Luki-työryhmän muistio 1999

LUKIVAIKEUDEN YLEISYYS lukemis- ja kirjoittamisvaikeus noin 10-15% koululaisista vaikea lukivaikeus 3-6 % aikuisista noin 10 %:lla erilaisia lukemisen ja kirjoittamisen ongelmia ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista n. 20-30%:lla on vaikeuksia oppimisessa

LUKIVAIKEUDEN SYYT aivojen rakenteelliset ja toiminnalliset poikkeavuudet / erityispiirteet geneettiset syyt vaikeuksia erityisesti fonologisessa prosessoinnissa ja myös visuaalisissa ja motorisissa toiminnoissa

LUKEMISEN VAIKEUDET lukeminen hidasta rivien seuraaminen hankalaa sanat luetaan vääriin, sanan loput jäävät pois vaikea ehtiä lukea tv:n tekstejä väsyminen, pään- ja silmien särkyä lukiessa ääneen lukeminen vastenmielistä

…luetun ymmärtäminen luetun ymmärtäminen hankalaa yksityiskohtien muistaminen heikko vaikeuksia hahmottaa kokonaisuutta olennaisen löytäminen on vaikeaa hidas tai hätäinen lukeminen ja siitä johtuva vaikeus ymmärtää lukemaansa

KIRJOITTAMISEN VAIKEUDET tavallista runsaammat luku/kirjoitusvirheet hidas ja heikosti automatisoitunut kirjoitustaito kirjaimet / äänteet sekaantuvat kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa vokaalien kesto, kaksoiskonsonantit tavuja, sanan loppuja ja sanoja jää pois käsiala on kömpelöä

…tekstin tuottaminen tekstin tuottaminen on vaikeaa ja työlästä vaikeus saattaa jäsennellysti tietonsa kirjalliseen muotoon tekstin jäsentäminen on puutteellista (kappalejako, looginen järjestys) kielioppisääntöjen soveltaminen on hankalaa ajatteluprosessin saaminen paperille on hankalaa ja niukkaa

VIERAAT KIELET vieraan kielen rakenteen omaksuminen vaikeaa oikeinkirjoitusvirheet lukemis- ja ääntämisongelmat sanaston oppimisen vaikeudet

Piti lukea pätkä vuorotellen… margit_tuhkanen: Piti lukea pätkä vuorotellen… …En pystynyt lukee ääneen, kun jännitti sitä tilannetta pulpetti märkänä. Lopetin tunneilla käynnin, kun siitä ei tullut mitään. Käsiala oli huonoa ja en kehdannut näyttää sitä kellekkään, että miten kirjoitan. Vasta nyt uskallan näyttää, kun tiedän, että minulla on lukihäiriö. Vältin kirjoittamista tai sitten piti olla aikaa.

LUKIVAIKEUTEEN VOI LIITTYÄ avaruudellisen hahmottamisen vaikeus ajan hahmottamisen vaikeus motorinen kömpelyys käden ja silmän yhteistyön vaikeus matemaattiset vaikeudet tarkkavaisuuden ja toiminnan ohjauksen ongelmat

MUUT OPPIMISVAIKEUDET

PUHEEN JA KIELEN KEHITYKSEN HÄIRIÖ - DYSFASIA vaikeuksia puheen tuottamisessa ja/tai ymmärtämisessä puheen ja kielen kehitys on ollut lapsuudessa hidasta ongelmia mm. seuraavilla alueilla: kieliopin hallinta sanojen ääntäminen käsitteiden ymmärtäminen sanavarasto on pieni

MATEMATIIKAN VAIKEUDET peruslaskutoimitusten vaikeudet (esim. kerto- ja jakolasku) sanallisten tehtävien ymmärtämisen vaikeus numeroita puuttuu tai ne vaihtavat paikkaansa laskutoimitusten järjestyksen ongelmat mittamerkinnät yms. hankalia avaruudellisessa hahmottamisessa voi olla vaikeuksia

HAHMOTTAMISEN VAIKEUDET ongelmia voi olla seuraavilla alueilla etäisyyksien ja esineitten sijainnin arviointi suuntien hahmottaminen oikea ja vasen sekoittuvat ilmansuunnat suunnistaminen kartan avulla asioitten jaksottaminen suullisten ohjeiden mieleen painaminen symbolien ymmärtäminen ja hahmottaminen laitteiden toimintamekanismien hallinta

ajan hahmottamisen vaikeus aika- ja päivämäärät, aikataulujen ja kellon-aikojen noudattaminen, kuukausien luetteleminen

MOTORISET ERITYISVAIKEUDET karkeamotoriikan vaikeudet liikkeiden hallinnan vaikeudet, esim: vaikeuksia erilaisten liikuntalajien oppimisessa askel- ja liikesarjat tuottavat vaikeuksia kömpelyys hienomotoriikan vaikeudet esim. kynäote tarkat käsien käyttöä ja näppäryyttä vaativat tehtävät ongelmat silmän ja käden yhteistyö-taidossa ja hahmottamisessa esim. laitteiden ja työkalujen käytön hankaluudet

TARKKAAVAISUUDEN JA KESKITTYMISEN VAIKEUDET Vireyden säätelyn ja valppauden ylläpitämisen ongelma Tarkkaavaisuuden ylläpitämisen vaikeus ponnistelua vaativissa tehtävissä Toiminnan ohjaus, energian suuntaaminen, informaation käsittelynopeus hidas/nopea Diagnosoitujen tarkkaavaisuushäiriöiden nimityksiä: ADD = tarkkaavuuden säätelyn vaikeus ADHD = tarkkaavuuden ongelmien lisäksi käyttäytymisen oireita, esim. ylivilkkautta

AD/HD = tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö neuropsykiatrinen ja neurobiologinen oireyhtymänä eri tyyppistä: pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö pääasiallisesti ylivilkkautta ja impulsiivisuutta sekä tarkkaavaisuushäiriö että ylivilkkautta ja impulsiivisuutta

TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖT (DSM-IV) tarkkaavaisuus: Kyky itse ohjata havaitsemistaan tilanteen tai tehtävän kannalta olennaisiin ympäristön piirteisiin sekä kykyä valita tilanteeseen soveltuvat toimintatavat tarkkaavaisuuden ylläpito jaettu tarkkaavaisuus impulssien kontrolli ja hillintä haitan edellytetään ilmenevän useammassa kuin yhdessä ympäristössä - jokapäiväisessä toiminnassa sekä koulussa että kotona

...emootioiden säätely turhautuneisuuden sietokyvyn ja emootioiden säätely emootiot nousevat herkästi pinnalle ja kuluttavat paljon energiaa työmuistin hyväksikäyttö ja muistista hakeminen ”salasana hukassa”, muistipolku hämärä ei jaksa tarkata, kognitiivisen toiminnan yksi pulma tekojen valvonta ja itsesäätely odottaminen on vaikeaa, hätäisyys ei pääse muisti- ja oppimisvarastoon, joten oppiminen on vaikeaa

…valppauden säätely vireyden säätelyn ja valppauden ylläpitämisen ongelma tarkkaavaisuuden ylläpitämisen vaikeus ponnistelua vaativissa tehtävissä vaivannäkö, energian suuntaaminen, informaation käsittelynopeus psykofysiologisen tilan ylläpitämisen ja säätelyn vaikeus ilmenee pitkäkestoisissa ja hidaskestoisissa tilanteissa ei silloin, kun tehtävä on nopeatempoinen

toiminnanohjauksen ongelmat arkielämässä toiminnan päättämisen vaikeus aloitteettomuutena ja passiivisuutena (ADD) sosiaalisten taitojen puutteet itsetunto-ongelmat vaikeus suunnitella toimintaa impulsiivisuus ärsykeherkkyys toiminnan joustamattomuus

SOSIAALIS-EMOTIONAALISET VAIKEUDET

SOSIAALIS-EMOTIONAALISET VAIKEUDET/HÄIRIÖT häiriöt ja vaikeudet nuoren omassa kasvussa ja kehityksessä vaikeudet kokonaiskehityksessä sosiaalinen ja emotionaalinen tasapaino tunne-elämä inhimillinen vuorovaikutus tunteiden tunnistaminen sekä niiden ilmaisu ja tulkinta

…ympäristön vaikutus psyykkisten ongelmien synnylle ovat usein yhteisiä vaikeudet varhaisen kasvuympäristön ihmissuhteissa. taustalla voi olla esim. vanhempien hankala elämäntilanne vaikeudet liittyvät lapsen /nuoren ja hänen inhimillisen ympäristönsä ja vuorovaikutussuhteisiin

Vaikeuksien ilmenemismuotoja Arkuus, ujous Hillittömyys, häiritsevyys Vetäytyminen, ahdistuneisuus Aggressiivisuus ja hyökkäävyys Ylivilkkaus, rajattomuus Keskittymiskyvyn vaikeudet Riippuvuusongelma (erotilanteet) Nukkumisvaikeudet Masentuneisuus Impulsiivisuus

STRESSAAVAT KOKEMUKSET psyykkiset ja sosiaaliset ongelmat epätietoisuus tukipalveluista ja mahdollisuuksista uupuminen, voimavarojen puute sopeutuminen vaatii aikaa hyväksymiselle vanhemmat tarvitsevat usein rohkaisua ja tukea

…vaikutukset näkyvät käytännön toimenpiteisiin vaadittava aika sitkeä, pitkäjännitteinen ponnistelu lapsen/nuoren kokema psyykkinen kuormitus ja tunneilmaston muutos erilaiset vaikeudet oppimisessa heijastuvat lapsen/nuoren arkeen ja elämään epäonnistumisen ja syyllisyyden tunteen aiheuttama lisärasitus väsymys

ERILAISUUTEEN TAI ONGELMAAN SOPEUTUMINEN moniammatillinen yhteistyö, tuki ja apu: oppilashuoltotyöryhmä, kuraattori, perheneuvola, mielenterveystoimisto, jne. ystävien ja vanhempien tuki tärkeä vertaistuki kantavana voimavarana OPPILAITOKSEN HENKILÖSTÖN MYÖNTEINEN SUHTAUTUMINEN ERILAISEEN OPPIJAAN AVAINTEKIJÄ

OPPIMISVAIKEUKSIEN VAIKUTUKSESTA OPISKELUUN

ERILAISET OPPIJAT AMMATIL-LISESSA KOULUTUKSESSA lukivaikeudet matematiikan oppimisvaikeudet tarkkaavaisuuden, muistin, hahmottamisen ja motoriikan ongelmat heikko koulumenestys opiskelumotivaation ongelmat opiskelutaitojen puutteet elämänhallintaongelmat suunnitelmien teon vaikeudet

OPPIMISVAIKEUKSIEN VAIKUTUKSESTA OPISKELUUN yhteiset opinnot: äidinkieli, vieraat kielet, matematiikka tunne-elämän ja sosiaalisen sopeutumisen vaikeudet epäonnistumisen pelko voi haitata/estää yrittämistä

AMMATILLISET OPINTOKOKONAISUUDET kirjallisen materiaalin ymmärtäminen kirjoitusta vaativat arviointimenettelyt ja opetus matemaattisia taitoja edellyttävät aineet hahmottamisen ja keskittymisen ongelmien vaikutus taitojen opiskeluun oppimisen hitaus

TYÖSSÄOPPIMINEN työssä selviytyminen kielelliset ongelmat heijastuvat vuorovaikutuksessa kirjallisen materiaalin käytössä hahmottamis-, motoriikka- ja muistiongelmat näkyvät työtehtävissä kartat, taulukot ohjeiden muistaminen sosiaaliset tilanteet

VAIKEUKSIEN YKSILÖLLISYYS Vaikutukset yksilöllisiä riippuu mm opiskelija oppimisen erityisongelmista aikaisemmista kokemuksista ympäristön kyvystä ottaa huomioon opiskelijan vaikeuksia

LUKIVAIKEUDET AIKUISUUDESSA

ILMENEMINEN tekstin tuottaminen hitaus kehon asennot ja liikkeet (Haapasalo, S. 2002) tekstin tuottaminen hitaus vieraat kielet lomakkeet, kirjalliset ohjeet luku- ja kirjoitustaito harvoin olematon matematiikka tilasuhteet, suunnat, piirrokset, kartat kehon asennot ja liikkeet käsien taidot työmuistin kapeus itsetunto sosiaaliset tilanteet ihmissuhteet pelot, ”tunneblokit”

Ammatin valinta … …lähti siitä, että piti mennä kouluun ja oli mentävä sinne, missä pärjää. Ei siinä voinu miettii, mitä haluaa Muuten työpaikoissa en mä niin tarvinnu tukea. Mä oon katellu itelle niin simppeleitä hommia. Mä oon karsiutunu jo työnhakuvaiheessa

TUNNISTAMISEN MENETELMÄT aikuinen ei ehkä koskaan ennen ole puhunut lukivaikeudestaan (peittely) usein vaikeita koulukokemuksia lukivaikeudesta keskustelu ja avoin pohtiminen tukee oppimista muistettava oppimisen vahvuudet itse kehittämien apukeinojen tiedostaminen ja niistä keskustelu ei vain tunnistaminen vaan mitä tehdä jatkossa!