ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET Seija Pajukoski Helsingin seudun erilaiset oppijat ry
ERITYISET OPPIMISVAIKEUDET Hahmotus- vaikeudet Kielelliset erityis- vaikeudet Motoriset erityis- vaikeudet Tarkkaavai-suuden ja toiminnan ohjauksen vaikeudet Lukivaikeudet Matematiikan vaikeudet
SEKUNDAARISET ONGELMAT OPPIMISVAIKEUS EPÄONNISTUMINEN OPPIMISTILANTEISSA YRITTÄMISEN PUUTE, VÄHÄTTELY ALISUORIU-TUMINEN ITSETUNTO-ONGELMAT MASENNUS hätäisyys/hitaus huolimattomuus käytöshäiriöt TULKINNAT laiska, ei kuuntele, ei keskity tyhmä, lahjaton, huolimaton epäsosiaalinen jne.
” Ei lapsen eikä aikuisen onnellisuus perustu ongelmien puuttumiseen, vaan kykyyn selviytyä niistä tai tulla toimeen niiden kanssa.” (Mary Miller)
LUKIVAIKEUDET JA NIIDEN TUNNISTAMINEN
SANASOKEUS, LUKIHÄIRIÖ, LUKIVAIKEUS Lukemiseen ja/tai kirjoittamiseen liittyvät erityisvaikeudet, jotka ovat ristiriidassa oppijan muuhun lahjakkuustasoon tai oppimiskykyyn. DYSLEXIA, DYSGRAFIA SANASOKEUS, LUKIHÄIRIÖ, LUKIVAIKEUS
LUKIVAIKEUDEN ILMENEMINEN kuullun ymmärtämisen ja muistamisen vaikeus työmuistin heikkous monimuotoiset vieraiden kielten oppimiseen liittyvät vaikeudet verkkainen tiedonkäsittely verkkaisuus tai hätäisyys em. taitoja vaativissa tehtävissä tavallista runsaammat luku/kirjoitusvirheet hidas tai hätäinen lukeminen ja siitä johtuva vaikeus ymmärtää lukemaansa hidas ja heikosti automatisoitunut kirjoitustaito vaikeus saattaa jäsennellysti tietonsa kirjalliseen muotoon Luki-työryhmän muistio 1999
LUKIVAIKEUDEN YLEISYYS lukemis- ja kirjoittamisvaikeus noin 10-15% koululaisista vaikea lukivaikeus 3-6 % aikuisista noin 10 %:lla erilaisia lukemisen ja kirjoittamisen ongelmia ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista n. 20-30%:lla on vaikeuksia oppimisessa
LUKIVAIKEUDEN SYYT aivojen rakenteelliset ja toiminnalliset poikkeavuudet / erityispiirteet geneettiset syyt vaikeuksia erityisesti fonologisessa prosessoinnissa ja myös visuaalisissa ja motorisissa toiminnoissa
LUKEMISEN VAIKEUDET lukeminen hidasta rivien seuraaminen hankalaa sanat luetaan vääriin, sanan loput jäävät pois vaikea ehtiä lukea tv:n tekstejä väsyminen, pään- ja silmien särkyä lukiessa ääneen lukeminen vastenmielistä
…luetun ymmärtäminen luetun ymmärtäminen hankalaa yksityiskohtien muistaminen heikko vaikeuksia hahmottaa kokonaisuutta olennaisen löytäminen on vaikeaa hidas tai hätäinen lukeminen ja siitä johtuva vaikeus ymmärtää lukemaansa
KIRJOITTAMISEN VAIKEUDET tavallista runsaammat luku/kirjoitusvirheet hidas ja heikosti automatisoitunut kirjoitustaito kirjaimet / äänteet sekaantuvat kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa vokaalien kesto, kaksoiskonsonantit tavuja, sanan loppuja ja sanoja jää pois käsiala on kömpelöä
…tekstin tuottaminen tekstin tuottaminen on vaikeaa ja työlästä vaikeus saattaa jäsennellysti tietonsa kirjalliseen muotoon tekstin jäsentäminen on puutteellista (kappalejako, looginen järjestys) kielioppisääntöjen soveltaminen on hankalaa ajatteluprosessin saaminen paperille on hankalaa ja niukkaa
VIERAAT KIELET vieraan kielen rakenteen omaksuminen vaikeaa oikeinkirjoitusvirheet lukemis- ja ääntämisongelmat sanaston oppimisen vaikeudet
Piti lukea pätkä vuorotellen… margit_tuhkanen: Piti lukea pätkä vuorotellen… …En pystynyt lukee ääneen, kun jännitti sitä tilannetta pulpetti märkänä. Lopetin tunneilla käynnin, kun siitä ei tullut mitään. Käsiala oli huonoa ja en kehdannut näyttää sitä kellekkään, että miten kirjoitan. Vasta nyt uskallan näyttää, kun tiedän, että minulla on lukihäiriö. Vältin kirjoittamista tai sitten piti olla aikaa.
LUKIVAIKEUTEEN VOI LIITTYÄ avaruudellisen hahmottamisen vaikeus ajan hahmottamisen vaikeus motorinen kömpelyys käden ja silmän yhteistyön vaikeus matemaattiset vaikeudet tarkkavaisuuden ja toiminnan ohjauksen ongelmat
MUUT OPPIMISVAIKEUDET
PUHEEN JA KIELEN KEHITYKSEN HÄIRIÖ - DYSFASIA vaikeuksia puheen tuottamisessa ja/tai ymmärtämisessä puheen ja kielen kehitys on ollut lapsuudessa hidasta ongelmia mm. seuraavilla alueilla: kieliopin hallinta sanojen ääntäminen käsitteiden ymmärtäminen sanavarasto on pieni
MATEMATIIKAN VAIKEUDET peruslaskutoimitusten vaikeudet (esim. kerto- ja jakolasku) sanallisten tehtävien ymmärtämisen vaikeus numeroita puuttuu tai ne vaihtavat paikkaansa laskutoimitusten järjestyksen ongelmat mittamerkinnät yms. hankalia avaruudellisessa hahmottamisessa voi olla vaikeuksia
HAHMOTTAMISEN VAIKEUDET ongelmia voi olla seuraavilla alueilla etäisyyksien ja esineitten sijainnin arviointi suuntien hahmottaminen oikea ja vasen sekoittuvat ilmansuunnat suunnistaminen kartan avulla asioitten jaksottaminen suullisten ohjeiden mieleen painaminen symbolien ymmärtäminen ja hahmottaminen laitteiden toimintamekanismien hallinta
ajan hahmottamisen vaikeus aika- ja päivämäärät, aikataulujen ja kellon-aikojen noudattaminen, kuukausien luetteleminen
MOTORISET ERITYISVAIKEUDET karkeamotoriikan vaikeudet liikkeiden hallinnan vaikeudet, esim: vaikeuksia erilaisten liikuntalajien oppimisessa askel- ja liikesarjat tuottavat vaikeuksia kömpelyys hienomotoriikan vaikeudet esim. kynäote tarkat käsien käyttöä ja näppäryyttä vaativat tehtävät ongelmat silmän ja käden yhteistyö-taidossa ja hahmottamisessa esim. laitteiden ja työkalujen käytön hankaluudet
TARKKAAVAISUUDEN JA KESKITTYMISEN VAIKEUDET Vireyden säätelyn ja valppauden ylläpitämisen ongelma Tarkkaavaisuuden ylläpitämisen vaikeus ponnistelua vaativissa tehtävissä Toiminnan ohjaus, energian suuntaaminen, informaation käsittelynopeus hidas/nopea Diagnosoitujen tarkkaavaisuushäiriöiden nimityksiä: ADD = tarkkaavuuden säätelyn vaikeus ADHD = tarkkaavuuden ongelmien lisäksi käyttäytymisen oireita, esim. ylivilkkautta
AD/HD = tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö neuropsykiatrinen ja neurobiologinen oireyhtymänä eri tyyppistä: pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö pääasiallisesti ylivilkkautta ja impulsiivisuutta sekä tarkkaavaisuushäiriö että ylivilkkautta ja impulsiivisuutta
TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖT (DSM-IV) tarkkaavaisuus: Kyky itse ohjata havaitsemistaan tilanteen tai tehtävän kannalta olennaisiin ympäristön piirteisiin sekä kykyä valita tilanteeseen soveltuvat toimintatavat tarkkaavaisuuden ylläpito jaettu tarkkaavaisuus impulssien kontrolli ja hillintä haitan edellytetään ilmenevän useammassa kuin yhdessä ympäristössä - jokapäiväisessä toiminnassa sekä koulussa että kotona
...emootioiden säätely turhautuneisuuden sietokyvyn ja emootioiden säätely emootiot nousevat herkästi pinnalle ja kuluttavat paljon energiaa työmuistin hyväksikäyttö ja muistista hakeminen ”salasana hukassa”, muistipolku hämärä ei jaksa tarkata, kognitiivisen toiminnan yksi pulma tekojen valvonta ja itsesäätely odottaminen on vaikeaa, hätäisyys ei pääse muisti- ja oppimisvarastoon, joten oppiminen on vaikeaa
…valppauden säätely vireyden säätelyn ja valppauden ylläpitämisen ongelma tarkkaavaisuuden ylläpitämisen vaikeus ponnistelua vaativissa tehtävissä vaivannäkö, energian suuntaaminen, informaation käsittelynopeus psykofysiologisen tilan ylläpitämisen ja säätelyn vaikeus ilmenee pitkäkestoisissa ja hidaskestoisissa tilanteissa ei silloin, kun tehtävä on nopeatempoinen
toiminnanohjauksen ongelmat arkielämässä toiminnan päättämisen vaikeus aloitteettomuutena ja passiivisuutena (ADD) sosiaalisten taitojen puutteet itsetunto-ongelmat vaikeus suunnitella toimintaa impulsiivisuus ärsykeherkkyys toiminnan joustamattomuus
SOSIAALIS-EMOTIONAALISET VAIKEUDET
SOSIAALIS-EMOTIONAALISET VAIKEUDET/HÄIRIÖT häiriöt ja vaikeudet nuoren omassa kasvussa ja kehityksessä vaikeudet kokonaiskehityksessä sosiaalinen ja emotionaalinen tasapaino tunne-elämä inhimillinen vuorovaikutus tunteiden tunnistaminen sekä niiden ilmaisu ja tulkinta
…ympäristön vaikutus psyykkisten ongelmien synnylle ovat usein yhteisiä vaikeudet varhaisen kasvuympäristön ihmissuhteissa. taustalla voi olla esim. vanhempien hankala elämäntilanne vaikeudet liittyvät lapsen /nuoren ja hänen inhimillisen ympäristönsä ja vuorovaikutussuhteisiin
Vaikeuksien ilmenemismuotoja Arkuus, ujous Hillittömyys, häiritsevyys Vetäytyminen, ahdistuneisuus Aggressiivisuus ja hyökkäävyys Ylivilkkaus, rajattomuus Keskittymiskyvyn vaikeudet Riippuvuusongelma (erotilanteet) Nukkumisvaikeudet Masentuneisuus Impulsiivisuus
STRESSAAVAT KOKEMUKSET psyykkiset ja sosiaaliset ongelmat epätietoisuus tukipalveluista ja mahdollisuuksista uupuminen, voimavarojen puute sopeutuminen vaatii aikaa hyväksymiselle vanhemmat tarvitsevat usein rohkaisua ja tukea
…vaikutukset näkyvät käytännön toimenpiteisiin vaadittava aika sitkeä, pitkäjännitteinen ponnistelu lapsen/nuoren kokema psyykkinen kuormitus ja tunneilmaston muutos erilaiset vaikeudet oppimisessa heijastuvat lapsen/nuoren arkeen ja elämään epäonnistumisen ja syyllisyyden tunteen aiheuttama lisärasitus väsymys
ERILAISUUTEEN TAI ONGELMAAN SOPEUTUMINEN moniammatillinen yhteistyö, tuki ja apu: oppilashuoltotyöryhmä, kuraattori, perheneuvola, mielenterveystoimisto, jne. ystävien ja vanhempien tuki tärkeä vertaistuki kantavana voimavarana OPPILAITOKSEN HENKILÖSTÖN MYÖNTEINEN SUHTAUTUMINEN ERILAISEEN OPPIJAAN AVAINTEKIJÄ
OPPIMISVAIKEUKSIEN VAIKUTUKSESTA OPISKELUUN
ERILAISET OPPIJAT AMMATIL-LISESSA KOULUTUKSESSA lukivaikeudet matematiikan oppimisvaikeudet tarkkaavaisuuden, muistin, hahmottamisen ja motoriikan ongelmat heikko koulumenestys opiskelumotivaation ongelmat opiskelutaitojen puutteet elämänhallintaongelmat suunnitelmien teon vaikeudet
OPPIMISVAIKEUKSIEN VAIKUTUKSESTA OPISKELUUN yhteiset opinnot: äidinkieli, vieraat kielet, matematiikka tunne-elämän ja sosiaalisen sopeutumisen vaikeudet epäonnistumisen pelko voi haitata/estää yrittämistä
AMMATILLISET OPINTOKOKONAISUUDET kirjallisen materiaalin ymmärtäminen kirjoitusta vaativat arviointimenettelyt ja opetus matemaattisia taitoja edellyttävät aineet hahmottamisen ja keskittymisen ongelmien vaikutus taitojen opiskeluun oppimisen hitaus
TYÖSSÄOPPIMINEN työssä selviytyminen kielelliset ongelmat heijastuvat vuorovaikutuksessa kirjallisen materiaalin käytössä hahmottamis-, motoriikka- ja muistiongelmat näkyvät työtehtävissä kartat, taulukot ohjeiden muistaminen sosiaaliset tilanteet
VAIKEUKSIEN YKSILÖLLISYYS Vaikutukset yksilöllisiä riippuu mm opiskelija oppimisen erityisongelmista aikaisemmista kokemuksista ympäristön kyvystä ottaa huomioon opiskelijan vaikeuksia
LUKIVAIKEUDET AIKUISUUDESSA
ILMENEMINEN tekstin tuottaminen hitaus kehon asennot ja liikkeet (Haapasalo, S. 2002) tekstin tuottaminen hitaus vieraat kielet lomakkeet, kirjalliset ohjeet luku- ja kirjoitustaito harvoin olematon matematiikka tilasuhteet, suunnat, piirrokset, kartat kehon asennot ja liikkeet käsien taidot työmuistin kapeus itsetunto sosiaaliset tilanteet ihmissuhteet pelot, ”tunneblokit”
Ammatin valinta … …lähti siitä, että piti mennä kouluun ja oli mentävä sinne, missä pärjää. Ei siinä voinu miettii, mitä haluaa Muuten työpaikoissa en mä niin tarvinnu tukea. Mä oon katellu itelle niin simppeleitä hommia. Mä oon karsiutunu jo työnhakuvaiheessa
TUNNISTAMISEN MENETELMÄT aikuinen ei ehkä koskaan ennen ole puhunut lukivaikeudestaan (peittely) usein vaikeita koulukokemuksia lukivaikeudesta keskustelu ja avoin pohtiminen tukee oppimista muistettava oppimisen vahvuudet itse kehittämien apukeinojen tiedostaminen ja niistä keskustelu ei vain tunnistaminen vaan mitä tehdä jatkossa!