Kevät 2006 – kevät 2008 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kun sanat eivät riitä – LEONARDO da VINCI-LIIKKUVUUSHANKE Kevät 2008 – kevät 2010.
Advertisements

VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Asiantuntija Minna Taivassalo-Salkosuo Opetushallitus
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea ammatillisen koulutuksen kansainvälistymisen kehittämiseen klo Hanna.
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ –
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä. Hankkeen tavoitteet Työelämän ohjaustarpeiden tunnistaminen ja määritteleminen Tuotteistaa ja mallintaa verkostoyhteistyössä.
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Routes towards Europe RTE Oppimiskumppanuushanke vuosina
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
TYÖLLISYYTTÄ JA HYVINVOINTIA EDISTÄVÄ TAITEEN JA KULTTUURIN SENIORIAKATEMIA Helka Luttinen Projektipäällikkö Kajaanin Yliopistokeskus Aikuiskoulutus PL.
KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
SeDuuni2 -hanke  Toiminta-aika –  Seinäjoen koulutuskuntayhtymä / Koulutuskeskus Sedu  Työelämäyhteistyön kehittämisjaksot koti-
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
INTIA VERKOSTO JA SKILLS Lajipäällikköpäivät Tapio Kattainen.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Esittäytyminen.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Hanke pähkinänkuoressa
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Työpaikkakouluttajan ABC
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ulla Nivukoski projektikoordinaattori Koulutuskeskus Sedu Törnäväntie Seinäjoki Puh: gsm
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Tekniikan alojen koulutuksen uudistaminen Pieksämäellä
VALMA-koulutus Edupolissa
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Esityksen transkriptio:

Kevät 2006 – kevät 2008 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala OPETTAJILLE LISÄÄ OSAAMISTA TYÖHÖN ULKOMAILTA- ASIANTUNTIJALIIKKUVUUS-LEONARDOHANKE Kevät 2006 – kevät 2008 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala

KANSALLISET HANKEKUMPPANIT Sosiaali- ja terveysalan Hyvä olo –verkoston seitsemän oppilaitosta: Lapin ammattiopisto (koordinoiva oppilaitos) Omnian ammattiopisto ja Omnian aikuisopisto Etelä-Karjalan ammattiopisto Vaasan ammattiopisto Ylivieskan ammattiopisto Seinäjoen koulutuskeskus/Sedu hyvinvointi Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto Hankkeessa olivat mukana oppilaitosten sosiaali- ja terveysala: lähihoitajakoulutus sekä hius- ja kauneusala

KANSAINVÄLISET KUMPPANIT ITÄVALTA HBLA-oppilaitos, Saalfelden Seniorenhaus Faarmach, Saalfelden ESPANJA Institutio de Education Sekundaria no 1, Gijon IRLANTI Cork College of Commerce, Cork Northview Training and Development Ltd. Conmel ITALIA Commune de Roma, Rooma -> työyhteisöt Roomassa HOLLANTI ROC Amsterdam -oppilaitos ROC Lanstede –oppilaitos, Zwolle Bubbel-päiväkoti, Tolbert

KANSAINVÄLISET KUMPPANIT ISO-BRITANNIA South Lanarkshire College, East Kilbride, Skotlanti Pinelands Language Centre, Hastings SLOVENIA Slovenia Srendnja Sola Za Farmacijo, Kozmetiko in Zdravsto, Ljubljana Oppilaitoskumppaneiden kautta hankkeeseen osallistui lisäksi myös oppilaitosten toimialueiden sote-alan työyhteisöjä/ yrityksiä.

HANKKEEN KESKEISINÄ SISÄLTÖINÄ JA KANSALLISINA PAINOPISTEINÄ ALAKOHTAISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN OPETTAJA- /ASIANTUNTIJAVAIHTOJEN SEKÄ TÄYDENNYSKOULUTUS-/ TYÖELÄMÄJAKSOJEN MAHDOLLISTAMINEN ENGLANNINKIELISEN OPETUSMATERIAALIN LAATIMINEN AMMATTIAINEIDEN OPETTAMISEEN VIERAALLA KIELELLÄ UUSIEN TOIMIJOIDEN MUKAANOTTAMINEN VERKOSTOON

HANKKEEN KESKEISINÄ TAVOITTEINA Alakohtaisen verkostoitumisen edistäminen ja kehittäminen kotimaassa ja ulkomailla Koulutuksen kehittäminen ja opetussisältöjen uudistaminen; englanninkielisen opetusmateriaalin laadinta sote-, hius- ja kauneusalan koulutukseen ja erityisesti englanninkielipainotteisen lähihoitaja-koulutuksen opetussisältöjen, -materiaalin ja –menetelmien kehittäminen Opettajien täydennyskoulutustarpeisiin vastaaminen: kielitaito, kulttuurien tuntemus, eurooppalaisen työelämän tuntemus, oman substanssialueen ja käytännön ammattitaidon vahventaminen, työssäoppimisen ohjaaminen, näyttöjen vastaanottaminen ulkomailla

LIIKKUVUUS Hankkeen edunsaajina 35 opettajaa: 30 opettajaa lähihoitajakoulutuksesta ja 5 opettajaa hius- ja kauneusalalta 26 opettajaa oli vaihdossa kaksi viikkoa ja 9 lähihoitajakoulutuksen opettajaa neljä viikkoa Iso-Britanniassa oli 11 edunsaajaa, Hollannissa ja Irlannissa 6, Itävallassa 4, Italiassa ja Espanjassa 3 sekä Sloveniassa 2 Jaksot toteutuivat ryhmävaihtoina; pääsääntöisesti eri oppilaitosten edustajat muodostivat liikkuvuusryhmät -> kansallinen verkostoituminen

LIIKKUVUUS jatk. Verkoston ulkomaiset partnerit olivat koko kansallisen verkosto hyödynnettävänä hankkeen aikana Jokaisella opettajalla oli jaksolleen henkilökohtaiset kehittymistavoitteet, ja samanaikaisesti hankkeen yleistavoitteet ohjasivat vaihtojakson toteuttamista Työelämäjaksolla olleet lähihoitajakoulutuksen opettajat toteuttivat työssään lähihoitajan työhön vertautuvia työtehtäviä sekä havainnoivat/selvittivät, mitä suomalaisen OPS:n mukaisia tavoitteita on mahdollista saavuttaa Top-jaksojen aikana ulkomailla Liikkuvuusviikkoja syntyi yhteensä 91 ja ne tehtiin pääsääntöisesti oman ammattialan työpaikoissa/ yrityksissä

HANKKEEN TUOTOKSET CD-Rom, joka sisältää : opettajien matkaraportteja sekä opetusmateriaalia pääasiassa lähihoitajakoulutukseen, mutta myös hius- ja kauneusalan koulutukseen -> 34 englanninkielistä oppituntia aihealueina: Työssä jaksaminen ( käsitteiden määrittelyä, työyhteisön merkitys työssäjaksamisessa, myötätuntouupumus ) Ammatilliset perustaidot ja työelämän toimintatavat (hengittäminen, erittäminen, aseptiikka, ergonomia, jalkojen hoito, tyylianalyysi, silmäripsien ja kulmien värjäys, hiusalan näytöt ulkomailla, ammattiin kasvaminen) Vuorovaikutus Kestävä kehitys Asiakas/potilasdialogit äänitteinä

ASIANTUNTIJA-VERKOSTOHANKKEEN HAASTEET Ryhmävaihtoihin liittyvät järjestelyt Kansainvälisten partnereiden sitouttaminen Tarkoituksenmukaisen työelämä-/ vaihtokohteen löytyminen hankkeen ulkomaisten partnerien joukosta/ välityksellä Itseohjautuvaan valmentautumiseen liittyvät haasteet Opetustyön hektisyys, aikaresurssipula, organisaatio- ja henkilöstömuutokset oppilaitoksissa Laadittujen ohjeistusten hyödyntäminen Raportointikäytänteisiin sitoutuminen Oppilaitoskulttuuriset erot sekä oppilaitosten erilaiset käytänteet esim. VES-tulkinnoissa