Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusterveydenhuolto 2012
Advertisements

kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Kuntamarkkinat Helsinki
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Viveca-yksikkö 2014 Liikuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopisto.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Täyttä elämää – heikkona ja vahvana Kohtaamisen paikkoja
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Solita.. Juha Salonen Concept Designer Palveluhakemiston ammattilaiskäyttöliittymän testaus.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
AJANKOHTAISIA ASIOITA
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
SAIRAANHOITAJAN PUHELINNEUVONTA 24/7
Arvio kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta, Kuntaliitto Kuntaliitto korostaa, että tehty peruspalvelujen valtionosuuslaskelma on arvio, jossa.
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
0 Yhteiset palvelut: perusperiaatteet  Ihminen ja hänen omat voimavaransa keskiöön (”Ratkaisun avaimet ovat asiakkaan taskussa”)  Palveluohjaus on avainasemassa.
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Suunnittelun lähtötiedot hallintaan rakennusprojektin alussa Kirsti Saarremaa EPSHP.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Esiselvitys.
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Kantasairaala-hankkeen kehittämispäivä Johdon terveiset
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
TEPA –projekti ( ) Toiminta, tuotokset ja tulokset
Team Finland – palvelutarjonta
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Integraatiohankkeet Erja Oksman hankejohtaja.
Asiakkuuksien hallinta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Uusi apteekki – asiakkaan näkökulma
Työikäisten kuntoutus
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen Kärkihanke: Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) / STM Vertaisoppimispäivät Oulu
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Uusi apteekki – asiakkaan näkökulma
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut Hyödyt asiakkaalle ja työyhteisölle 30.9.2013   Lilli Väisänen, palvelupäällikkö, TtM Hämeenlinnan Terveyspalvelut-liikelaitos   -

toimintamallit /toimintatavat johtamisen malli. Taustalla muutokseen : Hämeenlinnan Terveyspalveluissa tehdään perusterveydenhuollon systeemitason muutosta, jossa muutoskohteena on asiakkaan rooli ammattilaisten rooli toimintamallit /toimintatavat johtamisen malli. Taustalla muutokseen : STM:n Kaste-hankkeen Potku 1 - 2, ( 2010 - 2012, 2012 - 2014)   johtamisen mallin ajattelun painopiste asiakkuuksien ja prosessien johtamiseen ( 2012 - ) vrt. myös Hämeenlinnan kaupunkistrategia

Asiakkuuden muuttunut rooli/ hyödyt asiakkaalle asiakas toiminnan keskiössä asiakkaan aktiivista roolia oman terveydentilan haltuun ottoon korostetaan yhä enemmän asiakkaalle tuotetaan palveluja yhden käyttöliittymän ajattelulla eli asiakas saa ns. yhdeltä luukulta eri ammattilaisilta apua hoidon tarpeeseensa ( perusterveydenhuollon palvelut, A-klinikka, mielenterveyspalvelut) asiakas saa monipuolisen palveluvalikoiman hoidon tarpeeseensa ( ennen oli vastaanotot ja neuvonta ja ohjaus , nyt on lisäksi eOmahoito, tavoitteellinen puhelu, ryhmävastaanotto ja - toiminta )

Asiakkuuden muuttunut rooli/ hyödyt asiakkaalle asiakkaan hoitoa ohjaa hänen tarpeidensa pohjalta laadittu terveys- ja hoitosuunnitelma asiakkaalle on nimetty hoitovastaava, joka koordinoi hoitoa hyödyntäen moniammatillista tiimiä ( asiakkaan ei tarvitse enää mennä ovelta ovelle ns. eri ongelmissa , vaan samalla käynnillä hoitovastaava valmentaa asiakasta oman terveydentilan edistämiseen asiakkailla on itsemittauspisteet joka terveysasemalla Terveyspalvelujen tavoitteena on tuottaa asiakkaalle palveluja siten, että jokainen kontakti, jonka asiakas ottaa Terveyspalveluihin tuottaa lisäarvon asiakkaalle asiakkaan aktiivinen rooli sähköisten palveluiden käyttäjänä vs. oman terveydentilan edistäminen

Asiakkuuden muuttunut rooli / hyödyt työyhteisölle vrt. yllä olevat vaikutukset suoraan työyhteisölle toimintamallien ja - tapojen muutos = paradigma tason muutos asiakkaisiin liittyvät prosessit on kuvattu ja ne toimivat toimintaa ohjaavana tekijänä kokonaisuudessa aito moniammatillisuus, ei professioiden välistä kilvoittelua

Summa summarum   Olemme vasta alkuvaiheessa tässä asiakkuuden muuttuneessa roolissa. YDINVIESTI : maailma muuttuu, terveydenhuollon palveluiden on muututtava Jos perus kuluttajien kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut yhteiskunnassa, niin sen välilliset heijasteet ovat myös terveydenhuoltoon tervetulleita. tästä on suuressa määrin kysymys, kun asiakkaan rooli muuttuu terveydenhuollossa. Asiakkuuden roolin muuttuessa heijasteet tulevat myös terveydenhuollon ammattilaisiin ja työyhteisöihin. Elämme nyt monella tapaa taite kohtaa yhteiskunnassamme. Potilaan valinnanvapaus, debatti sote-uudistuksesta vs . kuntien taloustilanne luo monenlaista painetta kehittää toimintaa.

Summa summarum Terveyspalvelujen tavoitteena on myös saada asiakkaiden hoidon tulokset paranemaan. Asiakkuuden muuttunut rooli voi tarjota myös yhden keinon tämän edistämiseen.