Hannu Keränen & Tiitus Lahti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano Muutos! Tehokasta tiedotusta!
VASTAVALMISTUNEEN PUHEENVUORO
Pohjanmaan Partiolaiset Syyskokous
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Urheilutoimitus ja -seurat
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Epilepsia: erillaista tositarinaa -kampanja.
Radiopartiotoiminta Radiopartio – radioamatööri harrastukset kohtaavat
Uutinen.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Vinkkejä hankeviestintään
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
LÄHIALUEYHTEISTYÖ Järvi-Suomen Partiolaiset ry
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
TYÖHAKEMUS.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Urheiluseuran viestintä
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Kokonaisuuden suunnittelu
Piirileiri Kosmos’15.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Miten tapahtumani on uutinen?
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
D-piirin lionspinssiviikko
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Hannu Keränen & Tiitus Lahti Viestintään apua Lippukunnat Hannu Keränen & Tiitus Lahti

Viestinnän perusajatus Miksi viestiä? Mitä haluat nostaa lippukunnassasi esille tärkeimpinä asioina? Tärkein kanava?

Partioviestinnän tavoitteet Partion ulkoinen kuva monipuolistuu ja suuri yleisö tietää mitä kaikkea partio oikeasti on. Partiosta kerrotaan aktiivisesti ja innostavasti nuoriin vetoavalla tavalla. Lippukuntasi ja henkilöt tulevat tutuksi

Partioliike koetaan nykyaikaisena ja aktiivisena yhteiskunnallisena toimijana, joka toimii arvojensa puolesta näkyvästi ja kuuluvasti. Partio tunnetaan entistä paremmin kansainvälisenä, kaikille avoimena harrastuksena ja vapaaehtoistoimintana lapsille ja nuorille sekä aikuisille. Partio tunnetaan Suomen merkittävimpänä nuorisojärjestönä. (Partion viestintäohje)

Viestintäkanavat Verkkosivut Sähköpostilistat Puhelin; soitto ja tekstiviesti Kokoukset ja tapaamiset Tapahtumat Paikallislehdet, aluelehdet, radio, tv Sosiaalinen media; facebook, myspace jne…

Media odottaa: Tavoitettavuutta, palvelualttiutta ja asiallista tiedonvälitystä. Tarjoa uutisia Uutinen ei ole rutiini, Uutisen tekee toiminnasta vasta muutos, se että asia/ilmiö haastaa, järkyttää olemassa olevaa, herättää. Tarjoa ihmisiä, tarinoita, kasvoja, uutta tietoa!!! Miten toimia? Tiedota! Henkilökohtaista kontaktia ei voita mikään: yhteydenpito toimittajiin ja toimituksiin on todella tärkeää! Nosta esiin Mieluimmin liikaa tarjontaa kuin liian vähän – toimittajat tekevät journalistiset kriteerit. Sirottele täkyjä joukkoon Haastetta on osoittaa kiinnostava näkökulma, erottua joukosta, kun uutistulva vyöryy toimituksiin.

Uutisen tekee… Uutta Tietoa Kiinnostava Totuudenmukainen PERIAATE: Totuudenmukaista tietoa Asiantuntemus Ajankohtaisuus Kasvatuksellisuus

Hyvä tiedote / juttu Rakenne KOLMIO = tärkein alussa Otsikko, ingressi, teksti, päiväys, yhteystiedot Rakenne KOLMIO = tärkein alussa Sisältö: kuka, mitä, missä, milloin, miten, millaisin seurauksin, mihin vaikuttaa…

Tiedote - Pituus korkeintaan A4 Yhtenäinen kuva, kirjoittaja sama - Boiler plate (taustatieto) Sitaatit, kommentit antavat väriä Oikeat tiedot Kieliasu

Kirjoittamisesta jotain… Sanajärjestys: painotus => Nyt on pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta. => Ammattitaitoisesta työvoimasta on nyt pulaa. Substantiivityyli (verbistä teonnimi: suorittaa, tehdä, toteuttaa..), vältä => VERBISSÄ VOIMAA Pitkät määrittelyt hengästyttävät (vaara uutisessa) Konkreettinen kieli: aistit esille (näkee, kuulee) Oma tyyli => harjoitus, lue, analysoi

Mikä menee läpi? Uusi, erilainen Aitous, vilpittömyys Hyvät tarinat Hyvät tunnelmat Hyvät tyypit Eloisa kieli (kuultuna) Painava sanottava Yksinkertaisuus, selkeys, napakkuus

Kuvaaminen Miettiä etukäteen sisältöä kuvaan Opettele tekniikkaa, valon vaikutus Kuvassa sanomaa, aiheeseen liittyvä Erilaisia kuvia, läheltä osa ”Sammakko – helikopteri ” - perspektiivi Opettele salaman käyttöä Kuvassa ”äksöniä” Valo < = > nopeus Objektiivi => polttoväli, terävyys kuvassa