Konsernijaosto, demokratiatyöryhmä /MT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Sopimusohjausjärjestelmä ja tuottajan näkökulmaa
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Projektin nimi: Iso rinkeli
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Sopimusohjaus ja tilaajalautakuntien tehtävät
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Päätöksenteko yhdistyksissä
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
KUNTAMARKKINAT ” MITEN EDISTÄÄ KUNTIEN POLIITTISEN JA AMMATILLISEN JOHDON VUOROVAIKUTUSTA JA YHTEISTYÖTÄ” JOHTAJASOPIMUS Suomen kuntajohtajat.
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
T a m p e r e e n k a u p u n k i Tulevaisuuden Tampere? Tampereen kaupungin toimintamallin uudistus Kaupunginvaltuuston strategiaseminaari.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Sidosryhmät.
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Kuntalain mahdollistamat toimielin- ja hallintomallit ja sote/itsehallintoalueuudistuksen vaikutukset Kirkkonummi Nyholm Inga Neuvotteleva virkamies,
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
ROVANIEMEN KAUPUNGIN TOIMINNANOHJAUSMALLIN JA ORGANISAATION TOIMIVUUDEN ARVIOINTI VÄLIRAPORTTI KESÄKUU 2014 PETRI VIRTANEN & JARI STENVALL © Petri Virtanen.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
ARAVAKIINTEISTÖYHTIÖIDEN PERUSTIEDOT 2008
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
ARAVAKIINTEISTÖYHTIÖIDEN PERUSTIEDOT 2008
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Sivistystoimiala
Maakunnan hallintosääntö
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Konsernijaosto, demokratiatyöryhmä 23.4.2012/MT Poliittisen päätöksenteon vaihtoehtoja sekä sopimusohjausmallin kertausta: Konsernijaosto, demokratiatyöryhmä 23.4.2012/MT

Poliittisen organisaation malleja ja vaihtoehtoja Kuntalain 17 §:n mukaan: Kunnan toimielimiä ovat valtuuston lisäksi kunnanhallitus, lautakunnat ja johtokunnat, niiden jaostot sekä toimikunnat. Perinteinen lautakuntamalli Lautakunnalla tarkoitetaan toimielintä, joka toimii kunnanhallituksen alaisena ja hoitaa niitä pysyväisluonteisia tehtäviä, joita valtuusto kunnan hallinto-organisaatiosta sekä toimivallan jaosta ja tehtävistä päättäessään on sille antanut. Perinteisellä lautakuntamallilla tarkoitetaan sektorikohtaista (substanssi) lautakuntamallia. Valiokuntamalli Lautakunnat ovat ainoastaan valtuutetuista koostuvia valiokuntia. Valiokunnilla rooli valtuuston päätösten valmistelussa. Malli korostaa valtuutettujen roolia kunnan kehittämisessä ja ohjauksessa. Esim. Kempeleen malli.

Ministerimalli Kaupunginhallituksen jäsenet toimivat myös lautakuntien puheenjohtajina. Esim. Paltamo malli HUOM! Edellä esitetyt mallit voivat olla kunnassa käytössä myös samanaikaisesti. Hallintosäännössä voidaan säätää, että hallituksen jäsenet/osa jäsenistä ovat lautakuntien puheenjohtajia ja kaikki lautakuntien jäsenet ovat valtuutettuja.

Luottamushenkilöorganisaation perusmallit: Perinteinen lautakuntamalli Valiokuntamalli Ministerimalli Keskeinen periaate Korostaa laajaa poliittista osallistumista toiminnan perustasolla Korostaa valtuutettujen vastuuta ja roolia kunnan kokonaisjohtamisessa Korostaa kunnanhalli-tuksen valmistelu- ja ohjausvastuuta Organisaationäkemys Hierarkkisuus Järjestelmäkeskeisyys Sektorikohtaisuus Joustavuus Tehtäväkeskeisyys Toiminnan ohjattavuus Asioiden valmistelu Laaja-alaisuus Korostaa viranhaltijoiden valmistelu- ja esittelytehtävää On järjestettävissä eri tavoin Tukee luottamushenkilöiden osallistumista valmisteluun Korostaa hallituksen ja lautakuntien puheen-johtajien roolia valmistelun ohjaamisessa Päätöksentekonäkemys Moniportaisuus Edellyttää suurta delegointiastetta Tehokkuus Korostaa hallituksen roolia suhteessa lautakuntiin Suhde kuntalaisiin Lautakuntien jäsenet kuntalaisten edustajina Valtuutetut kuntalaisten edustajina Lautakuntien jäsenet kuntalaisten edustajia

Luottamushenkilöorganisaation perusmallit: Perinteinen lautakuntamalli Valiokuntamalli Ministerimalli Strategiaohjaus Hajautettu strategiatehtävä Korostaa valtuuston roolia Korostaa hallituksen/ valtuuston roolia Luottamushenkilö-rooli Substanssiasiantuntijuus korostuu edustuksellisuuden rinnalla Korostaa osallistumista kunnan kokonaiskehit-tämiseen Korostaa poliittista vastuuta edustukselli-suuden rinnalla Ongelmakohtia Jäykkyys Tehottomuus Poliittisen vastuun hämärtyminen Vaikea hallittavuus Kuormittaa valtuutettuja Keskittää tehtäviä Valiokuntien ja hallituksen välinen työnjako Kuormittaa hallituksen jäseninä toimivia lauta-kuntien puheenjohtajia Hallituksen sisäiset ristiriidat Ristiriidat lautakuntien puheenjohtajien ja esittelijöiden välillä Uudistusnäkökulma Lautakuntamallissa on mahdol-lista rikkoa sektorikohtaisuus Mahdollistaa valtuusto-työn uudistamisen ja valtuutettujen uuden roolin Mahdollistaa parlamenta-rismin kokeilun kunnalli-sessa päätöksenteossa

Luottamushenkilörakenteen pohdintoja: Päätöksenteon tehokkuus; Pienet luottamuselimet tehostavat päätösten tekemistä? Suuret luottamuselimet hidastavat päätöksentekoa? Lautakuntien jäsenmäärien optimikoko Imatran kaupungissa? Tulisiko lautakuntien jäsenmäärää vähentää 13 jäsenestä 11 jäseneen? Ohjauksen muodot; Tiivis organisaatiorakenne luo edellytyksiä päätösvallan delegoinnille ja toiminnan joustavuudelle. Osallistumisen laajuus; Osallistumispohjan laajentaminen (lautakuntien lukumäärän kasvattaminen) johtaa hajanaiseen rakenteeseen ja suuriin luottamuselimiin? Mikä on lautakuntien lukumäärän optimikoko Imatran kaupungissa? Nykyisin kolme ns. substanssilautakuntaa omassa organisaatiossa. Tuleeko lukumäärä pitää ennallaan?

Sopimusohjausmallin (Tiltu) -toimintatapa: Määritelmä: Tilaaja-tuottaja-toimintatavalla tarkoitetaan julkisten palveluiden järjestämisen organisoimista siten, että palvelun tilaajan ja tuottajan roolit erotetaan toisistaan. Tilaajana toimii julkinen taho, esimerkiksi kunta (johtosäännöllä päätösvalta delegoitu esim. lautakunnalle). Tuottaja voi toimia joko kunnan oma tai sen ulkopuolinen organisaatio. Tilaajan ja tuottajan välistä toimintaa ohjataan sopimuksilla.

Sopimusohjaus-/Tilaaja-tuottajamalli: Tilaaja-tuottaja –toimintatapa on organisaatioiden sisäinen tai useiden organisaatioiden välinen ohjausjärjestelmä, jossa palvelujen tilaamisesta ja tuottamisesta vastaavat erilliset yksiköt ja organisaatiot (=lautakunta tilaajalautakunta). Erillisenä näistä rooleista nähdään lisäksi kokonaisuuden omistajan ja rahoittajan roolit (=kaupunginvaltuusto ja –hallitus). Tilaajan ja tuottajan välistä toimintaa ohjataan keskinäisillä sopimuksilla. Tämä tarkoittaa kunnan sisällä siirtymistä hierarkkisesta määräysvaltaan perustuvasta ohjauksesta sopimusohjaukseen. Tilaajan ja tuottajan on toteutettava kaupungin etua eli niillä on yhteinen intressi! Huomioi! Imatralla ei ole sopimusohjausmallissa tuotannon puolella suoraa erillistä poliittista edustusta!

Sopimusohjaus –mallilla tavoitellaan: asiakaslähtöisyyttä (=välittömän asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen tärkeää!) paremmin ja nopeammin reagoivaa palvelutuotantoa (=joustava palvelutuotanto!) jatkuvaa tuotekehitystä ja palvelutuotteiden arviointia oman palvelutuotannon johtamisen liiketoiminnallista otetta läpinäkyvyyttä poliittisen ohjauksen strategista otetta!

Tilaajan (lautakunnat) tehtävät: Ydintehtävä: Palvelutarpeen ja sen kehityksen arviointi sekä palvelujen hankinta ja kilpailuttaminen. Tilaamista johtavat luottamushenkilöt (=lautakunnat). Luottamushenkilöt määrittelevät mitä palveluita kunnan verotuloilla hankitaan. Tehtävät: ratkaista palvelukokonaisuudet, solmia sopimukset tuottajan kanssa, turvata, että palvelujen käyttäjät saavat määrällisesti ja laadullisesti sopivan palvelun, laadunvarmistus, järjestää tuottajien kilpailutus ja valita tuottaja, valvoa ja seurata tuottajan toimintaa, vastata arvioinnin kehittämisestä, vastata viranomaistoiminnan johtamisesta, palveluiden tarpeen arviointi ja kyky priorisoida, palveluverkko- ja investointisuunnittelu, vastuu alueen kokonaiskehittämisestä sekä ennaltaehkäisevän toiminnan ylläpitäminen, tilaajan on huolehdittava myös siitä, ettei huomio kiinnity vain toiminnan ohjaajan ja tuotannon ohjaajan väliseen suhteeseen, vaan palvelujen hankinnassa pitää tarkkailla myös palvelujen saajan ja palvelujen tarjoajan välistä suhdetta.

Tuottajan tehtävät: Palvelun tuottaja päättää, miten sovitut palvelut tuotetaan ja siten keskittyy selkeästi sovittujen palvelujen tuotantoprosessien hallintaan. Tuottaja vastaa tilatun palvelun laadusta tilaajalle ja tuottajalle. Tehtävät: hankkia palvelun tuottamiseen tarvittavat tuotannontekijät (pääoma, työvoima, toimitilat), vastata tuotannontekijöiden kunnossapidosta ja kehittämisestä, laatia tarjouksia ja solmia sopimuksia, seurata toiminnan tehokkuutta ja tuotantotaparatkaisujen hyötysuhteita, tuotteistaa palvelut ja toimittaa sovitut palvelut tilaajalle, laatia oma talousarvio ja käyttösuunnitelma, laskuttaa tilaajaa sopimuksen mukaan tuottamistaan palveluista sekä vastata sopimuksen ja talousarvion toteutumisesta, tuotantoprosessien kuvaaminen, palvelujen tuotteistaminen ja hinnoittelu, jatkuva tuotekehittely, kustannustehokkuuden hallinta ja laadun järjestelmällinen ylläpitäminen, tilausten ”kannattavuus” ja lisätilausten jatkuvuuden turvaaminen, informoida tilaajaan tuottajan kompetenssista ja havaitsemistaan uusista palvelutarpeista/palveluista.

Omistajan rooli (kaupunginvaltuusto ja –hallitus) Ohjaa ja johtaa sekä tilaaja- että tuottajapuolta. Tuottajalle omistaja asettaa tehokkuus- ja taloudellisuustavoitteita. Omistajan on kannettava huolta tuottajan toimintakyvystä ja pyrittävä myötävaikuttamaan tuotantotoimintaan siten, että tehokkuusvaatimukset saavutetaan. Omistaja ratkaisee myös sellaiset kysymykset, joissa tilaaja ja tuottaja eivät pääse sopimukseen tai joissa syntyy epäselvyyksiä.

Tilaajan ja tuottajan välinen ohjaussuhde: Menestyksekäs toimintatavan hyödyntäminen edellyttää, että sopijapuolilla on riittävä itsenäisyys toiminnassaan. Sisäiset sopimukset syntyvät pitkälle ”kumppanuusneuvottelujen” kautta. Huomioitava, että viime kädessä vastuun ja riskit kantaa tilaaja ja tilaajalle suunnattujen resurssien kautta kaupunginvaltuusto – ja hallitus omistajan ja rahoittajan rooleissaan.

Sopimusohjausmallin haasteita: Tilaajatoiminta edellyttää korostunutta poliittista näkemystä ja vallankäyttöä. Tilaajalautakunnan toimintaa ohjaa strategiat, talous, tilaukset ja sopimukset. Tilaajalautakunnan toiminnan ei tule kohdistua liiaksi tuotannon päätösvaltaan kuuluviin asioihin! Tilaajan osaaminen oltava riittävällä tasolla. Tilaajalautakuntien luottamushenkilökoulutukseen panostettava.

Lähteet: Suomen Kuntaliitto; Kehittyvät tilaaja-tuottajamallit suomalaisissa kaupungeissa 2010 FCG-koulutus; Luottamushenkilöorganisaation uudistaminen 13. – 14.3.2012 (osia koulutusmateriaalista) Mallikuntia; Hämeenlinna, Kempele ym.