Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa 13.4. 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Mielen hyvinvointi –levittämishanke
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HOPSY-hanke/tavoitteet
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
AMMATTISTARTTI OPPILAITOSVASTAAVIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMANA Länsi-Suomen työpajapäivät 9.– Tom Tarvainen.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN 1&2
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa

DiaLoogin osuus  Kehitetään seuranta- ja raportointimalleja peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen ohjauspalveluiden (oppilaanohjaus, opiskelijahuolto) tueksi.  Kehitettävät mallit koostuvat seurantatiedon sisällöstä (lomakkeet) ja toteuttamisesta (organisointi)  Lisäksi kehitetään tiedon hyödyllisyyttä ja käyttöarvoa (tieto informaatio-ohjauksena, osana sosiaalisia prosesseja)  Valtakunnallista ja paikallista työtä

Opintojen keskeyttämisen seuranta  Niveltyy oppilastietojärjestelmien kehittämiseen (Jyväskylä) ja läpäisyohjelman seurantatutkimukseen  ”Eroaminen” on nykytermi  Kiirellisin hanke…pilotointi syksyllä 2012  Määrällinen seuranta, keskeyttämistietojen (mm. keskeyttämisen syyt) keruu ja opiskelijan jatko-ohjausta tukeva seuranta  Valtakunnallinen  Tarvitaan myös ennakointitietoa (huolivaihe?) ja tietoa jatkosijoittumisesta; keskeyttäminen on prosessi  ”Hyvän keskeyttämisen” mitattavat laatukriteerit? • -toisissa oppilaitoksissa pääsee karkaamaan..toisissa keskustellaan  ”Haastava ja tärkeäksi koettu kehittämiskohde”  Uuden nuorisolain haasteet (ilmoitus etsivälle työlle)

Keskeyttämisen seurannan kysymyksiä  Mikä nykyisissä seurantakäytännöissä on puutteellista?  Millainen tieto? • -tukee keskeyttäneen opiskelijan ohjausta?(jälkiohjaus) • -tukee edeltävien palveluiden (ohjauksen) käyttöä? (ennaltaehkäisy?)  Millaiset voisivat olla ”hyvän” keskeyttämisen (mitattavat) laatukriteerit?  Mitä tietoja kuuluu keskeyttämisen riskianalyysiin – mitkä seurattavat/mitattavat asiat ennakoi keskeyttämistä?  Millainen keskeyttämisseuranta on oppilaitoksille hyödyllisin? • -keskeyttävien kysely (oppilaitos+opiskelija) • -”huolivaiheen kysely” (tehdään kun opiskelijan opinnot viivästyvät ja keskeyttäminen uhkaa) • -syyskysely, jossa erilliset osiot a) motivoituneille ja edistyneille, b) motivaation puutteista kärsiville  Miten keskeyttämisen seurannan tuottaman tiedon hyödyllisyyttä voitaisiin parantaa? • Millaisia prosesseja tieto käynnistää? • Kuka tietoa käyttää? (tiedon asianosaiset)

Keskeyttämistietojen keruu oppilastietojärjestelmistä Nykyiset luokitukset - tietojärjestelmät -keskeyttämislomakkeet Luokittelujen yhtenäistäminen Ehdotus yhteiseksi malliksi Uudet luokitukset tietojärjestelmät -keskeyttämislomakkeet Tiedonkeruu uudelleen koodataan OPH:ssa -”oma luokka” -kaatoluokkana Tiedonkeruu jatkossa -yhtenäiset luokittelut -”helpommin” tietojärjestelmistä

Ammattistartin seuranta  Taustalla aiempi kehittämishanke  Tuolloin kehiteltyjen mallien ja lomakkeiden jatkokehittäminen (sisältö, organisointi)  Laajemmat tietotarpeet (seurannan ”iso kuva”)  Valtakunnallinen  Tiedon hyödyntämisen kehittäminen?  Ennakointitietoa Ammattistartin tarpeellisuudesta? • Peruskoulun 9.luokkalaiset informantteina

Ammattistartin seurannan kysymyksiä  Aiemman selvityksen kehittäminen? • -”iso kuva”; mihin tietotarpeisiin ei vastaa?  Lomakkeiden kehittäminen • -aloittavien kysely • -päättävien kysely • -määrällinen tieto  Miten tiedon hyödyllisyyttä voidaan kehittää? • -kuka tietoa käyttää? (tiedon asianosaiset) • -millaisia prossseja tieto käynnistää?

Opiskelija-asuntolat ja hyvinvoiva oppimisympäristö  Taustalla Opiskelija-asuntolaselvitys (2011)  Järjestäjätieto, asuntolaohjaajat ja opiskelijat  Määrällinen ja laadullinen tieto  ”Uusi kierros” syksyllä 2012 • Syksyllä valikoituminen vähäisempää; voidaan kysyä myös mahdollisia muutto- ja keskeyttämisaikeita ja niiden syitä  Asuntolat kuin pienoismalleja oppilaitoksista (samat asiat korostuneemmin esillä)  Haasteena: asuntolatiedon ja hyvinvoivan oppimisympäristön kehittämisen yhdistäminen  Valtakunnallinen

Asuntolaan ja hyvinvoivaan oppimisympäristöön liittyviä kysymyksiä  Onko oppilaitoksessa hyvinvointisuunnitelmaa ja/tai –tiimiä? • Miten asuntolat ovat yhteydessä noihin?  Miten asuntolaselvityksen lomakkeita tulisi kehittää? • Tiedon tuottaminen hyvinvointisuunnitelmien ja –tiimien tarpeisiin?  Mikä on paras ajankohta kyselyille?  Asuntolaseurannan tuottaman tiedon hyödyntämisen kehittäminen? • Asuntoloiden kehittäminen? • Asuntoloiden integroiminen oppilaitokseen? • Asuntola-ohjaajien työ? • Opiskelijoiden vapaa-aika? • Opiskelijoiden opiskelu? • Millaisia prosesseja tieto käynnistää? • Kuka tietoa käyttää? (tiedon asiaosaiset)

Peruskoulun päättäneiden seuranta  Pilotoitu ja testattu Kokkolassa (2010)  Prosessikuvaus?  Pilotin perusjutut • Määrällisen tiedon koonti ja päivittäminen (kunta- ja koulukohtainen tieto ”poluista” • Yksittäisen opiskelijan seuraaminen ja ohjaus (pudokkaiden seuranta, ohjaustarpeet) • Ilmoitus www-järjestelmän kautta (ei toimi?)  Kokkola toimintaympäristönä  ”Vaikea kehittämiskohde” • Vakiintuneet käytännöt (puhelin ja sähköposti, henkilösuhteet) • Ei kenenkään maalla • Tietosuoja-asiat  Uuden nuorisolain vaatimukset (ilmoitus etsivälle työlle)  Yleinen hyvinvointi-indikaattori (sosiaalinen tilaus)