Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvässä seurassa on ilo liikkua! ® TUOMARIPALAVERI ”SÄÄNTÖPRIIFFI”
Advertisements

2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Opettele liikennesäännöt
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
Pidä turvallisuusväli
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
4B Ajoituskaavio Väistyvää suunnittelua…. Suunnan graafinen kuvaus Ajoituskaavio Suunnan vihreä aika Kiertoaika Suunnan numero ja nimi.
6A Liikennevalojen suunnittelu
2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit
Liikennevalot - 4. LIIKENNEVALOJEN AJOITUKSEN PERIAATTEET
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
Cruiser 75/150 Teknisiä neuvoja Rami Rajala EP-Engineering Oy
Huomiovalot Hyvin poikkeava tilanne vaatii lisähuomiota.
Punainen Yksi pääväreistä.
Listening comprehension
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
E-kirjojen metadata Työryhmän työskentely vielä kesken Erkki Tolonen.
VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA
Suomen Suunnistusliitto ry Suomen Suunnistusliitto.
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
2. Vuokaaviot.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
1 Hei, Kouluratsastuksen SM 2013 alkaa nyt viikonloppuna perjantaina ja liikennejärjestelyt näyttelevät isoa osaa kisojen onnistumisen kannalta. Kuten.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Lasten pitkä vihreä Älykästä täsmäohjausta
Opastimien ja pylväiden sijoitus Mennään säännösten mukaan Opastinjärjestelyt.
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Algoritminen ajattelu
Liikennetelematiikan rakenteiden ja palveluiden tutkimus- ja kehittämisohjelma.
K UVAKÄSIKIRJOITUS Kerhomatka. PYÖRÄMATKA KOHTI KERHOA ALKAA.
Harjoituksia Jäähalliin
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
Reittiohjeet Kuortaneenkadun ja Kumpulantien toimipisteisiin. Kuvalliset ohjeet Pasilan juna-asemalta.
Vihreitä viestejä Vihreä liitto rp Elokuu 2006 Taina Marjanen, Mainostoimisto Toukokuu.
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Ohjelmointia Scratch.mit.edu/hoc. Kielen valinta: -valitse maapallon kuva -valitse alaspäin nuolta painaen suomi.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto Sito Oy.
Turvallisuusvaje Roosa, Ella, Tiia, Vilma, Julia.
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
LUMA-Robotiikka. 1. Päivän ohjelma LEGO tehtävien esittely –Ajo eteen/taakse, käännös oikealle/vasemmalle –Antureiden käyttö Kosketus (Touch Sensor) Etäisyyden.
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe Phasing of Traffic Signals Creativity is needed… Kari Sane.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
Klassiset kaksivaihevalot Classical two stage signals
Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto
Vihdintie välillä Kaupintie - Malminkartanontie
Ajoituskaavio Timing plan Valo-ohjauksen partituuri - mutta silti väistyvää tekniikkaa The score of signal control - however, recessive technology Kari.
Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun.
Simulointimenetelmät
TIEN YLITTÄMINEN.
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Autoilija saapuu liittymään valon ollessa punainen
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe 4.6.2012 Kari Sane

Vaihejako Ydinkysymys – miten ohjataan vasemmalle ? Isoissa risteyksissä vasemmalle kääntyvän liikenteen ohjaus on ”10 kertaa turvallisempaa” Kolme vaihtoehtoa: Täydellinen nuoliohjaus (oma vaihe) Osittainen nuoliohjaus (jälkivihreä, etuvihreä) Suojattu ohjaus (jaettu vaihe) Muista myös vasemmalle kääntymisen kieltäminen (Kehä I syndrooma Vallikalliossa) Suomessa käytetään olennaisesti enemmän nuoliohjausta Keski-Eurooppaan verrattuna

Vaihejako Liikennevalojen suunnittelun luova vaihe Liikennevalojen yleissuunnittelun työvaihe Turvallisuus >=< Sujuvuus Aina erotellaan ristikkäiset kulkusuunnat Ristikkäiset ajosuunnat Jalankulkijat ja suoraan ajavat autot Vihreän nuolen kulkusuuntaa risteävä liikenne Lähtökohta on kaksivaiheohjaus SEKAVAIHE Huono vasemmalle kääntyvän liikenteen turvallisuus Hyvä sujuvuus - paitsi vasemmalle kääntyvillä, jos >2 autoa/kierto

Vaihejako Nuolivaihe vasemmalle Nuolivaihe edellyttää omaa kaistaa tai omia kaistoja Käytettävä jos nopeusrajoitus 60 tai 70 km/h kääntyviä kaistoja > 1 kääntyvä liikenne > 200 a/h liikenneturvallisuus vaatii Yleensä kannattaa käyttää pääkaduilla liikenne > 120-150 a/h yhteenkytketyissä valoissa, jos sopii hyvin aaltoon välityskyky antaa myöten Huono sujuvuus Hyvä turvallisuus

Vaihejako Jälkivihreä (yksiaukkoinen) Käännytään aluksi vastasuuntaa väistäen ja lopuksi suojattuna ei edellytä välttämättä omaa kaistaa sopii käyttöön, jos vain toisessa ajosuunnassa on runsaasti vasemmalle kääntyvää liikennettä (esimerkiksi T-risteykset) edellyttää erityistä ilmaisinsijoittelua (läsnäolopyyntö) Voi olla huono turvallisuus Hyvä sujuvuus

Vaihejako Jaettu vaihe Kääntyminen koko tulosuuntaa ohjaavalla pallo-opastimella Ei tarvita omaa kaistaa Sopii erityisen hyvin käyttöön jos vasemmalle kääntyvän liikenteen lisäkaista on ”liian” lyhyt kääntyvän liikenteen ja suoraan ajavan liikenteen määrä samaa suuruusluokkaa (sivusuunnat) ahtaisiin tulosuuntiin, joissa nuolivaiheiden käyttö on hankalaa Huono sujuvuus Hyvä turvallisuus

Vasemmalle kääntyvän ohjaus Yhteenveto Sekavaihe Vasemmalle kääntyminen nuolivaiheella Jälkivihreä (sekavaihe + nuolivaihe) Jaettu vaihe

Vaihejako Oikealle kääntyminen nuoliopastimella 3-aukkoinen nuoliopastin on turvallisuustekijä viivytykset yleensä lisääntyvät oma kaista välttämätön käyttömahdollisuudet Loiva kääntyminen Useita kääntymiskaistoja Kääntyvä liikenne hyvin vilkasta 1- ja 2-aukkoinen nuoliopastin on sujuvuustekijä viivytykset vähenevät oma kaista suotava käyttö lisäopastimena Finnish RTOR = Right-Turn-on-Red (after stop) Esimerkkejä lisäopastimien käytöstä

Lisäopastimet Yksiaukkoinen etuvihreä Huom. Vihreää nuolta ei saa sammuttaa punaisen valon aikana Haagan tori Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

Lisäopastimet Kaksiaukkoinen jälkivihreä Hämeentie / Viikintie Sen sijaan tämä on epäselvää.. Vihreä pallo sallii, mutta keltainen nuoli kieltää ajon oikeaan Haagan tori Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

Lisäopastimet Kaksiaukkoinen lisävihreä Lisävihreän tavoite on pysäyttää kääntyvä autoliikenne ennen vihreää pallo-opastinta, jonka aikana kääntyvän auton on väistettävä jalankulkua Mannerheimintie / Kaivokatu Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

Oikealle kääntyvän ohjaus Yhteenveto Samanaikainen jalankulku Eriaikainen jalankulku Oikealle kääntyvän liikenteen lisävihreä Vapaa oikea Koska tulee RTOR?

Vaihejako Suositellut vaihejaot – aloita näistä Erillisesti toimivat valot Pienet risteykset Yleensä Iso risteys T-risteys (kaistat ja suojatie vaikuttavat enemmän…) Kannattaako rakentaa valoja? Tee ympýrä!

Vaihejako Suositellut vaihejaot – aloita näistä Kytketyt valot Yleensä pääkadun suunnalla tarvitaan nuoliopastimet, jotta vihreä aalto saadaan ”oikeaoppiseksi” – ei synny ”etuvihreä”-tilanteita Sivusuunnat yhdessä vaiheessa (kaistat) ja suojatie samassa vaiheessa (tarvittaessa ennakkovihreä) -> pääkadun vihreän aallon sovitukselle on tilaa -> vihreä aalto onnistuu (jopa molempiin suuntiin) Etuvihreän vaara Luonnollinen jälkivihreä

Vaihejärjestys Keskeiset periaatteet Vaihejärjestyksen valinnan tavoite: Pullonkaularisteyksissä pienimmät hukka-ajat Kytketyiden valojen väliristeyksissä vihreän aallon katkeamattomuus Erillisesti toimivissa valoissa ”ylimääräinen vihreä pääkadulle” Eri vaihejärjestys eri ajoituksissa… Älä käytä ellei siitä ole suurta hyötyä (?) Joukkoliikenne-etuudet tulevat lisäämään ”eri vaihejärjestyksiä”

Vaihejärjestys Pullonkaularisteykset Vaiheet pyörivät myötäpäivään Hukka- aika = 16s (20%) 16 4 16 4 16 4 16 4 VIHREÄ SUOJA-AIKA 13 7 13 7 13 7 13 7 Hukka- aika = 28 s (35%) Vaiheet pyörivät vastapäivään 16 sekuntia merkitsee 360 autoa eli noin 2 km jonoa tunnissa

Vaihejärjestys Vihreän aallon ajoitus 4 4 3 3 2 2 1 1 Vaihejärjestys on sovitettu vihreän aallon ajoitukseen => Aalto kulke yhtenäisenä molempiin ajosuuntiin Vastakkainen vaihejärjestys aiheuttaa vihreän aallon katkeamisen molemmissa ajosuunnissa – noin kolmannes aallosta katkeaa

Vaihejärjestys Pääväylä saa ylimääräisen vihreän Oletus: liikenne länteen (suoraan ja vasemmalle) voimakkaampaa kuin itään Sinisellä merkitylle suunnalle kertyy ylimääräistä vihreää Vaihejärjestys kannattaa valita siten, että tärkeät suunnat tulevat vaihejakson (punainen viiva) loppuun

Vaihejärjestys Nuolivaihe eri vaihejärjestyksellä Erilliset valot: A) Sivusuunta pääsuunnan jälkeen Lähtökohta (kjs) Tuotaa pienimmät viivytykset Turvallinen jalankululle Edellyttää riittävän pitkiä vasemmalle kääntymiskaistoja B) Sivusuunta ennen pääsuuntaa Ei hyvä, jos jalankulkua pääkadun ylitse Kytketyt valot C1) Yhteenkytketyt valot (aloittava nuolivaihe) C2) Yhteenkytketyt valot (lopettava nuolivaihe) Valinta riippuvainen pääkadun vihreiden aaltojen ajoituksesta Myös vaihejärjestys A (ja B) käytettävissä