Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto"— Esityksen transkriptio:

1 Liikennevalojen suunnitteluharjoitus 16.3.2016 Aalto-yliopisto
TAUSTAA Käsitteet Ohjausperiaatteet VAIHEJAKO Vasemmalle kääntyminen Oikeaan kääntyminen Yksi- ja kaksiaukko-opastimet Harjoitus OPASTIMET, käyttö ja sijoitus Ajoneuvo-opastimet Jalankulkuopastimet Polkupyöräopastimet Ääniopastimet ILMAISIMET, periaatteet Kelailmaisimet Muut ilmaisimet BACKGROUND Definitions Control modes PHASING Left turning Right turning One and two lens signal heads Eccercise SIGNAL HEADS, use and location Vehicle signal heads Pedestrian signal heads Bicycle signal heads Voice indications Excercise DETECTORS, principles Loop detectors Other detectors

2 Liikennevalojen suunnitteluharjoitus 16.3.2016 Aalto-yliopisto
LIIKENNEVALOJEN LIIKENTEELLINEN TOIMIVUUS Liikennevalojen käyttösuhteen käsite ja käyttö Harjoitus LIIKENNEVALOJEN YHTEENKYTKENTÄ Vihreä aalto – käsite ja teoriaa Vihreän aallon dilemma Harjoitus (kaavion lukeminen) LIIKENNEVALOJEN SIMULOINTI SYNCHRO Ajoituksen muokkaus Ajoituksen analysointi LOPPUKESKUSTELU CAPACITY CALCULATIONS OF A SIGNALIZED JUNCTION Principles and usage Excercise SIGNAL COORDINATION Green wave – theory and usage Dilemma of the green wave Excercise (how to read the GW graph TRAFFIC SIGNAL SIMULATION SYNCHRO Prepare the timings Analyses DISCUSSION

3 Liikennevalosuunnittelun peruskurssi - muutama käsite - vaihejako - opastimien sijoitus - suoja-aika - käyttösuhde Kari Sane

4 Suunta – Movement Liikennevalosuunnittelun perusyksikkö Main element of traffic signal planning
Ajosuunta Vehicle movement Suojatie Pedestrian crosswalk Suunta = opastinryhmä tai ryhmä Movement = signal group Ratikkasuunta Tram movement Pyöräsuunta Bicycle movement

5 Teoreettinen törmäyspiste Theoretical collision point
Eriaikainen suunta, suoja-aika Conflicting movements - intergreen Valo-ohjauksen turvallisuuden peruskivi Background of all the traffic signals functions Suunnat 1 ja 2 ovat keskenään eriaikaisia suuntia Niiden välillä on aina suoja-aika Movements 1 and 2 are conflicting movements There is always an intergreen between them Teoreettinen törmäyspiste Theoretical collision point 1 2 Suoja-aikoja on kaksi alkava ja päättyvä There iare always two intergreens starting and ending Ajosuunta 1 Ajosuunta 2 4 7

6 Teoreettinen törmäyspiste Theoretical collision point
Eriaikainen suunta, suoja-aika Conflicting movements - intergreen Valo-ohjauksen turvallisuuden peruskivi Background of all the traffic signals functions Eriaikaiset suunnat eivät saa koskaan samaan aikaan vihreää valoa Samanaikaiset suunnat voivat olla yhtä aikaa vihreinä Eriaikainen = vihamielinen tai konfliktinen Conflicting movements never get green at the same time Non-conflicting movements may have green at the same time Teoreettinen törmäyspiste Theoretical collision point 1 2 Ajosuunta 1 Ajosuunta 2 4 7

7 Vaihe - Stage Samanaikaisten suuntien yhdistelmä Combination of the non-conflicting movements
Vaihe 1 Stage Pääkatu - Main street Vaihe 2 Stage Vasemmalle kääntyminen Left turning Vaihe 3 Stage Sivukatu – Side street

8 Vaihekaavio – Stage diagram ”Prosessikaavio” valojen toiminnasta ”Process diagram” of signal functions Vaihekaavio = samanaikaisten suuntien laatikot Jokaisen suunnan on oltava vähintään yhdessä samanaikaisten suuntien laatikossa Stage diagram = Boxes of non-conflicting stages Every movement must be at least in one box of process diagram boxes

9 Kierto, kiertoaika – Cycle, Cycle time Liikennevalo-ohjauksen aikajana Timeline of signal control
Kierto Cycle Kierto = jokainen suunta on voinut olla vähintään kerran vihreänä Cycle = time period, when every movement had a possibility to have green Kiertoaika Cycle time = 50 s

10 Ajoituskaavio – Timing plan Viiva-aikataulu yhden risteyksen ajoituksesta Timeline of a single junction timings Suunnan numero ja nimi Movement number and name Suunnan vihreä aika Movement green time Suunnan graafinen kuvaus Movement graphical description Kiertoaika Cycle time

11 Yhteenkytkentäkaavio – coordination graf Viiva-aikataulu usean risteyksen ajoituksesta Time line of timings of several junctions

12 Liikennevalojärjestelmä – Signal system Tietokoneita monessa paikassa Computers here and there
Liikenteenohjauskeskus Control centre Risteysohjauskojeet ELC, ITC-2, EC-2, C800V Liikennevaloristeys Junction Yhteyskaapeli Connection cable Muut liikennevalo- suunnittelijat Other traffic signals planners (Kansakoulukatu) Helsingin liikennevalojen keskustietokoneet Omnivue, Falco, VSR16004 Ohjaus ja valvonta Control and supervision Ajoitus ja suunnittelu Timing and planning

13 Muutama sana - Few words Liikennevalojen ohjaustavasta About signal control modes
Ohjaustavan valinta on strateginen päätös - Se voi vaihdella vuorokaudenajan mukaan Control mode is a strategic selection – It can vary during the day 1) Risteyksen (yleinen) ohjaustapa ”Miten valot toimivat” General control mode ”How are the signals working”

14 Muutama sana - Few words Liikennevalojen ohjaustavasta About signal control modes
2) MIKROTASON OHJAUS Lepotilaohjaus – rest stage ”Miten eri suuntien valot toimivat yöaikana…” how are signals working during the very low traffic Ajosuuntien ja suojateiden ohjaustapa ”Millä perusteella kukin suunta tulee vihreäksi…” 2) MICRO LEVEL CONTROL Control mode in night time How are signals working during the very low traffic Control mode of each movement ”What is needed for a movent to get green”

15 Ohjaustapa – esimerkki pyyntötavasta Control mode – example of call mode Liikennevalo-ohjauksen älykkyyden mitta How intelligent is the signal control… Kiinteä pyyntö = aina vuorossa Oma pyyntö = ilmaisimella Oheispyyntö = toisen suunnan avulla Fixed call = always in stage Own call = by detector Side call = by an other movement oma pyyntö own call kiinteä pyyntö fixed call Kiinteä pyyntö Fixed call paino- nappi push button Ilmaisin detector Oma Pyyntö Own call

16 Oheispyyntö – Side call Suunta tulee vihreäksi ilman omaa pyyntöä Movement can get green without its own call Oheispyynnöstä ei (yleensä) ole haittaa …tämän takia sivukadun suunta (4) voi tulla vihreäksi ilman omaa pyyntöä, koska vastasuunta tulee joka tapauksessa vihreäksi Side call have no disvantages …that is why side street movement (4) may come green without its own call because the opposite movent comes green in any case 4 3 Oheispyyntö S3 -> S4 Suunta 4 saa oheispyynnön suunnalta 3 Side call S3 -> S4 Movement 4 gets a side call from mov. 3

17 Ohjaustapa – Control mode Oheispyyntö autosuuntien välillä Side call between vehicle movements
Oikealle kääntyvä suunta (4) tulee vihreäksi vasemmalle kääntyvän vihreän (5) aikana Right turnig movement (4) will have green during the left turning movement (5). KP Vaihe 1 4 OP OHP 5 Vaihe 2 4 3 OP Vaihe 3 OHP Oheispyynnö S5->S4, S3->S4 Suunta 4 saa oheispyynnön suunnalta 5 ja 3 Perustelu: Oikealle kääntyvän suunnan 4 vihreästä ei ole mitään haittaa vaiheessa 2 ja 3 Side call S5->S4 and S4 -> S5 Movement 4 gets a side call from movements 5 and 3 because there is no disadvantage of movement 4 green in stages 2 and 3

18 Ohjaustapa – Control mode Oheispyyntö autosuunnan ja suojatien välillä (1) Side call between vehicle mpvement and pedestrian cross walk Pääkadun suuntainen suojatie tulee aina vihreäksi pääkadun autojen vihreän aikana Pedestrian crosswalk along the main street shall get green during the main street stage VP Suojatien 6 vaihepyyntö Perustelu: Suojatien vihreästä ei ole mitään haittaa, sen minimivihreä ja suoja-ajat ovat samaa suuruusluokkaa kuin autolla Kävely ja pyöräily hyötyvät PS Liikenneviraston valoissa näin ei tehdä Stage call of pedestrian crosswalk 6 There is no disvantage of the pedestarian green because the intergreens to the next movements are about the same size Both pedestrians and cyclist delays will decrease 1 2 3 6 4 5

19 Ohjaustapa – Control mode Oheispyyntö autosuunnan ja suojatien välillä (2) Side call between vehicle mpvement and pedestrian cross walk Pääkadun ylittävät suojatiet tulevat vihreäksi sivukadun vihreän aikana Pedestrian crosswalks over the main street shall get green during the side street stage 1 2 3 6 4 5 VP OP OHP Suojateiden 4 ja 5 oheispyyntö Perustelu: Päiväaikana autosuunnan 3 vihreä on yleensä niin pitkä, ettei suojateiden 5 ja 6 pitkästä vihreästä ole haittaa (itse punaiseksi) Yöaikana sen sijaan tilanne on toinen Side calls of pedestrian crosswalks 4 and 5 In daytime the vehicle green 3 is usually so long that there is no disadvange of the long green of ped 4 and 5 – during nigt time the situation is different


Lataa ppt "Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google