Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun."— Esityksen transkriptio:

1 Käyttösuhdelaskenta Capacity analysis …Liikenteellisen toimivuuden arviointi

2 Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun KS, joka kuvaa risteyksen liikenteellisen toimivuuden Osoittaa ajosuunnat ja suojatiet, jotka vaikuttavat eniten toimivuuteen Näyttää, miten paljon liikenteellä on kasvunvaraa... WHAT THIS MEANS Calculates the result KS, which describes the amount of the flow capacity in use Find out the movements, which have the strongest effect to capacity ratio KS Show how much flows can encrease before the end of capacity Käyttösuhde Toimivuus Ruuhkautuminen 0.8 hyvä ei ruuhkia 0.9 tyydyttävä satunnaisia ruuhkia 1.0 välttävä lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja 1.1 huono pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja KS-ratio Functinality Congestion 0.8 Good no congestion 0.9 Fair occasional congestion 1.0 Passable short time congestion, occasional long queues 1.1 Bad long-time congestion, continuos long queues

3 Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity Käyttösuhdelaskelma – näin se käy Vaihekaavio Liikennemäärät ja kaistat Ajosuunnat, joiden vihreän ajan ja suoja-ajan tarve on suurin ja ovat kaikki keskenään eriaikaiiia Suunta 1: s Suunta 3: 23 s Suunta 5: 10 s 4. Käyttösuhde = ( ) / = 83/90 ~ 850 50 1200 360 Käyttösuhde - ensi kerran LIVASU -1978 Capacity calculation – simplified 1. Phase diagram Flows and lanes Movements, which need most green time and are all with each other conflicting Mov 1: 50 s Mov 3: 23 s Mov 5: 10 s 4. KS-Ratio = ( ) / = 83/90 ~ 850 50 1200 360

4 Traffic flows (vehicles/h) for different periods of the day
Alkuarvot – Data needed vain liikennemäärät ja risteyskuva – ja liikennevalot only flows and junction map – and traffic signals NÄMÄ TARVITAAN - Ajosuuntien kaistamäärät - lanes - Ajosuuntien liikennemäärät - flows - Suojateiden pituudet - crosswalk length - Eriaikaiset suunnat - conflicting movements - Kiertoaika - cycle length – 120 s - Minimivihreän pituus - min green s - Keskimääräinen hukka-aika - lost time 5 – 7 s 14 m 7 m Liikennemäärät (ajoneuvoa/h) tarvittaessa eri liikennetilanteet kuten aamuruuhka, iltaruuhka ja päiväliikenne Traffic flows (vehicles/h) for different periods of the day Tarvitaan: vaihejako tai eriaikaisuudet Phasing and conflicting movements are needed

5 … Aikatarvelaskelman lähtökohtia …Start point of capacity calculations
Ajosuunnan aikatarve Mov green time needed = Q/S * C + IG Q = liikennemäärä - flow S = ominaisvälityskyky saturation flow C= kiertoaika cycle length IG = keskimääräinen hukka-aika - lost time Ominaisvälityskyky - saturation lane Kaistan perusarvo = 1940 a/h basic lane value likiarvolaskelmissa = 1800 a/h approximate value jos tiukka kaarre tai paljon jalankulkua = 1500 a/h steep curve, lot of pedestrians jos paljon häiriöitä lot of disturbances = 900 – 1200 a/h Suojatien aikatarve Pedestrian green time needed = ylitysmatka / [m/s] walking distance / 0.8 Huom: jos koroke: ylitys / 0.9 Note: if center island: distance /0.9 Ylitysmatka: molemmat suojatieosat (kerralla kadun ylitse) Walking distance: whole street width (over street during one green) Kiertoaika Cycle 90 sekuntia suurissa risteyksissä in large junctions 120 sekuntia Keskimääräinen hukka-aika lost time 5 sekuntia sekuntia

6 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky … flows and saturation flows
Ajosuunnan aikatarve Movement green time needed = Q/S * C + IG 300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä flow 50 14 m Suojatien aikatarve Pedestrian green time needed = ylitysmatka / 0.8 m/s walking distance / 0.8 900 1800 200

7 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky … flows and saturation flows
300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1500 Q = liikennemäärä flow 3600 S = ominaisvälityskyky saturation flow 50 1800 900 1800 1800 3600 200 1800

8 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky … flows and saturation flows
300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1500 Q = liikennemäärä 3600 S = ominaisvälityskyky C = kiertoaika cycle length= 90 s 50 1800 IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika average lost time = 5 s 900 1800 1800 3600 200 1800

9 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky … flows and saturation flows
Ajosuunnan aikatarve Movement green time needed = Q/S * C + IG 23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia Q = liikennemäärä flow S = ominaisvälityskyky C = kiertoaika cycle length= 90 s 10 IG = keskimääräinen hukka- (suoja-) aika average lost time = 5 s 50 15 50

10 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien ja suojatien aikatarve
23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 10 18 Suojatien aikatarve Pedestrian green time needed = ylitysmatka / 0.8 m/s walking distance / 0.8 50 15 50 Ylitysmatkaan lasketaan molemmat suojatieosat (kulku kerralla kadun ylitse) Huom: jos koroke: 0.9 * ylitys

11 Movements sum of time needed and all together conflicting
Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhteen mitoittavan suuntaketjun etsintä … looking the critical movements Suunnat, joiden yhteenlaskettu aikatarve on suurin ja jotka ovat kaikki keskenään eriaikaisia Käyttösuhde KS =  Ti / Kiertoaika KS = risteyksen liikenteellinen käyttösuhde Ti = mitoittavan suuntaketjun suuntien aikatarve (s) Lähtökohta voi olla se, että kustakin vaiheesta otetaan ketjuun mukaan suunta, jonka aikatarve on suurin. Lisäksi on tarkistettava, että poimitut suunnat ovat kaikki keskenään eriaikaisia Movements sum of time needed and all together conflicting KS-ratio KS =  Ti / Cycle length KS = KS-ratio (flow capacity ratio) Ti = time needed for the critical movements Calculation starting point may be that the critical movements consist of the movements with greatest time needed of each box. Besides it must be checked that these are all together conflicting movements with each other.

12 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju A Movement chain
23 30 50 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 10 10 18 50 Yhteensä 60 s Sum 50 15

13 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju B
Suuntaketju B movement chain 23 30 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 10 10 18 50 15 50 15 Yhteensä 55 s Sum

14 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju C
Suuntaketju C movement chain 23 30 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 10 18 50 50 50 15 Yhteensä 80 s Sum

15 Vihdintie / Ristipellontie … Suuntaketju D
Suuntaketju D movement chain 23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 18 10 18 50 50 50 15 Yhteensä 68 s Sum

16 Vihdintie / Ristipellontie … Käyttösuhde – KS-ratio
50 Käyttösuhde = KS-ratio 80/90 ~ 0.90 + = 60 10 15 + = 55 + 30 10 Käyttösuhde Toimivuus Ruuhkautuminen 0.8 Hyvä good ei ruuhkia no congestion 0.9 Tyydyttävä Fair satunnaisia ruuhkia occasional congestion 1.0 Välttävä passable lyhytaikaisia ruuhkia, ajoittaisesti pitkiä jonoja short time congestion, occasional long queues 1.1 Huono bad pitkäaikaisia ruuhkia, jatkuvia pitkiä jonoja long-time congestion, continuos long queues = 80 + 30 50 + = 68 18 50

17 Käyttösuhde Ohjelman KSUHDE laskemana calculated by KSUHDE
30 50

18 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky
2 300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 50 15 m 5 6 4 900 1800 200 3 1

19 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky
8 2 300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 1500 3600 22 m 7a 50 1800 15 m 5 6 7b 4 20 m 900 1800 1800 3600 200 1800 3 1

20 Vihdintie / Ristipellontie … suuntien aikatarve
23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 24 10 18 22 50 50 15

21 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli!
Pohjoinen vai eteläinen suojatie ? North side or south side crosswalk ? 23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 22 m 10 18 22 m 20 m 50 20 m 15 50

22 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky
2 300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 50 15 m 5 6 7 4 20 m 900 1800 200 3 1

23 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli!
Eteläinen suojatie: Mitoittavat suunnat 23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 30 10 18 50 22 22 50 7 Summa = 102 Käyttösuhde 1.15 15 50

24 Vihdintie / Ristipellontie … ajosuuntien liikenne ja ominaisvälityskyky
2 300 1000 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 7 22 m 50 15 m 5 6 4 900 1800 200 3 1

25 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli!
Pohjoinen suojatie: Mitoittavat suunnat Critical movements 23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 50 10 24 7 24 10 18 50 50 Summa = 84 Sum Käyttösuhde 0.95 KS-ratio Pohjoinen suojatie on ”parempi” Northern crosswalk is ”better” 15

26 Vihdintie / Ristipellontie … mitä tapahtuu, jos suojatie Vihdintien yli!
Vaihejaon muutos: 2 Ristipellontie: uusi ohjaustapa - Kaksi kaistaa - Liikenne = Ominaisvälityskyky= Samanaikainen Vihdintien suojatien kanssa 23 30 Kiertoaika = 90 sekuntia suurissa risteyksissä = 120 sekuntia 7 24 18 Mitoittavat suunnat 29 6 4 50 29 15 50 Summa = 79 Käyttösuhde 0.90 3 1

27 Vihdintien ylitys pohjoispuolella Käyttösuhde 0.90
Suojatie ”mahtui” kiertoon ilman että liikenteen sujuvuus huononi There was ”room” for pedestrian crosswalk without any disadvantage to flow capacity 50 29


Lataa ppt "Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google