Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe Phasing of Traffic Signals Creativity is needed… Kari Sane.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe Phasing of Traffic Signals Creativity is needed… Kari Sane."— Esityksen transkriptio:

1 Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe Phasing of Traffic Signals Creativity is needed… Kari Sane

2 Vaihejako - Phasing Ydinkysymys – miten ohjataan vasemmalle ? How to control left turning vehicles  Isoissa risteyksissä vasemmalle kääntyvän liikenteen ohjaus on ”10 kertaa turvallisempaa” In large junctions protected left turning phase is ”ten times” more safety than permissive phase

3 Vaihejako - Phasing Ydinkysymys – miten ohjataan vasemmalle ?  Kolme vaihtoehtoa: Täydellinen nuoliohjaus (oma vaihe) Osittainen nuoliohjaus (jälkivihreä, etuvihreä) Suojattu ohjaus (jaettu vaihe) Muista myös vasemmalle kääntymisen kieltäminen (Kehä I syndrooma Vallikalliossa)  Three alternatives Protected left turning (separate stage) Part time protected (early-cut off, late release) Divided phases (Split control) Remember also prohibiting of left turning (example in Ringroad I in Vallikallio junctions)

4 Vaihejako - Phasing Ydinkysymys – miten ohjataan vasemmalle ? How to control left turning vehicles  Suomessa käytetään olennaisesti enemmän nuoliohjausta Keski-Eurooppaan verrattuna - ole siis varovainen kun ajat ulkomailla  In Finland protected left turning phases are used much more than in Central Europe -so be carefull when driving abroad

5 Vaihejako - Phasing Liikennevalojen suunnittelun luova vaihe Creativness is needed here  Liikennevalojen yleissuunnittelun työvaihe Needed in general planning of traffic signals  Turvallisuus >= =< (Fluency) traffic flow  Aina erotellaan ristikkäiset kulkusuunnat Always separate crossing directions Ristikkäiset ajosuunnat crossing vehicles Jalankulkijat ja suoraan ajavat autot pedestrians and thru vehicles Vihreän nuolen kulkusuuntaa risteävä liikenne all directions crossing vehicles controlled by the green arrow

6 Vaihejako - Phasing Liikennevalojen suunnittelun luova vaihe Creativness is needed here  Lähtökohta on kaksivaiheohjaus SEKAVAIHE  Start point is alway two stage controls MIXED TRAFFIC STAGE  Huono vasemmalle kääntyvän liikenteen turvallisuus ”Bad” safety for left turning vehicles  Hyvä sujuvuus - paitsi vasemmalle kääntyvillä, jos >2 autoa/kierto Good capacity– exept if there are more left turners than 2 vehicles / cycle

7 Vaihejako – Phasing Nuolivaihe vasemmalle (1) arrow stage for left turners  Nuolivaihe edellyttää omaa kaistaa tai omia kaistoja Arrow stage needs a separate lane or sepate lanes  Käytettävä jos Shall be used if nopeusrajoitus 60 tai 70 km/h speed limit 60 or 70 km/h kääntyviä kaistoja > 1 more than one turning lane kääntyvä liikenne > 200 a/h Turning traffic more than 200 veh/h liikenneturvallisuus vaatii Traffic safety needs  Huono sujuvuus Bad capacity  Hyvä turvallisuus Good safety

8 Vaihejako – Phasing Nuolivaihe vasemmalle (2) arrow stage for left turners  Yleensä kannattaa käyttää in general it is usefull to use Pääkaduilla in main streets Liikenne > 120-150 a/h if left turners more than 120-150 veh/h Yhteenkytketyissä valoissa, jos sopii hyvin aaltoon in coordinated cotrol if suits well in green wave Välityskyky antaa myöten if capacity i OK  Huono sujuvuus Bad capacity  Hyvä turvallisuus Good safety

9 Vaihejako Jälkivihreä (yksiaukkoinen) (1) early cut-off  Käännytään aluksi vastasuuntaa väistäen ja lopuksi suojattuna first possibility for unprotected left turning, then protected stage ei edellytä välttämättä omaa kaistaa no need to have a separate lane edellyttää erityistä ilmaisinsijoittelua (läsnäolopyyntö) a special vehicle detector is needed (presence detection)  Voi olla huono turvallisuus Safety can be bad  Hyvä sujuvuus – good capacity

10 Vaihejako Jälkivihreä (yksiaukkoinen) (2) early cut-off sopii käyttöön, jos vain toisessa ajosuunnassa on runsaasti vasemmalle kääntyvää liikennettä (esimerkiksi T-risteykset) Suitable if only in one direction has a strong left turning flow (e.g T-junctions) hankalaa, jos on paljon vastaan tulevaa vasemmalle kääntyvää liikennettä difficult if the opposite left turning flow is strong  Voi olla huono turvallisuus Safety can be bad  Hyvä sujuvuus – good capacity

11 Vaihejako Jaettu vaihe – split stage (1)  Kääntyminen koko tulosuuntaa ohjaavalla pallo-opastimella  Left turning during the green signal controlled the whole approach Ei tarvita omaa kaistaa No need for a separate lane Sopii erityisen hyvin käyttöön jos Very suitable if  vasemmalle kääntyvän liikenteen lisäkaista on ”liian” lyhyt left turning lane is ”too” short  Huono sujuvuus – Bad capacity  Hyvä turvallisuus – Good safety

12 Vaihejako Jaettu vaihe – split stage (2) Sopii erityisen hyvin käyttöön jos Very suitable if  kääntyvän liikenteen ja suoraan ajavan liikenteen määrä samaa suuruusluokkaa (sivusuunnat) Left turning flow and thru flow are about the same size (side street approaches)  ahtaisiin tulosuuntiin, joissa nuolivaiheiden käyttö on hankalaa isoille ajoneuvoille for narrow approaches where a separate lane control is troublesome for tall vehicles  Huono sujuvuus – Bad capacity  Hyvä turvallisuus – Good safety

13 Vasemmalle kääntyvän ohjaus Left turning traffic control Yhteenveto - summary Sekavaihe mixed stage Vasemmalle kääntyminen nuolivaiheella protected left turning Jälkivihreä (sekavaihe + nuolivaihe) early cut-off Jaettu vaihe split stages

14 Vaihejako - phasing Oikealle kääntyminen nuoliopastimella (1) Right turning control with an arrow phase 3-aukkoinen nuoliopastin on turvallisuustekijä 3 –lens arrow signal head is a safety factor  viivytykset yleensä lisääntyvät delays will be increased (generally)  oma kaista välttämätön a separate lane is needed  käyttömahdollisuudet possible used in Loiva kääntyminen gradual turning Useita kääntymiskaistoja several turning lanes Kääntyvä liikenne hyvin vilkasta turning traffic is strong

15 Vaihejako - phasing Oikealle kääntyminen nuoliopastimella (2) Right turning control with an arrow phase 1- ja 2-aukkoinen nuoliopastin on sujuvuustekijä 1- and 2-lens arrow signal head is a capacity factor  viivytykset vähenevät delays will be decreased (always)  oma kaista suotava a separete lane is desirable  käyttö lisäopastimena use as an extra signal head  Finnish RTOR = Right-Turn-on-Red (after stop) Esimerkkejä lisäopastimien käytöstä examples of using of extra sigmal geads

16 Lisäopastimet – Extra signal heads Yksiaukkoinen etuvihreä One lens signal for early start Haagan tori Huom. Vihreää nuolta ei aa sammuttaa punaisen valon aikana Note Can’t switch off the green arrow during the red signal Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

17 Lisäopastimet – extra signal heads Kaksiaukkoinen jälkivihreä Two lens signal head late green Haagan tori Sen sijaan tämä on epäselvää.. Vihreä pallo sallii, mutta keltainen nuoli kieltää ajon oikeaan This is unspecified… The green ball is permissive but the yeallow arrow prohibites the right turning Hämeentie / Viikintie Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

18 Lisäopastimet – extra signal heads Kaksiaukkoinen lisävihreä Two lens extra stage Mannerheimintie / Kaivokatu Lisävihreän tavoite on pysäyttää kääntyvä autoliikenne ennen vihreää pallo-opastinta, jonka aikana kääntyvän auton on väistettävä jalankulkua The object of the extra stage is to stop the turning vehicles before the green ball phase, during which the turning vehicles mus yield the pedestrians Huom. Risteyksen vaihajako poikkeaa esimerkistä

19 Oikealle kääntyvän ohjaus Right turning traffic control Yhteenveto - summary Samanaikainen jalankulku Pedestrians simultaneously Eriaikainen jalankulku Separate pedestrian control Oikealle kääntyvän liikenteen lisävihreä Extra phase for right turners Vapaa oikea Free flow of right turning traffic Koska tulee RTOR? When we have RTOR in Finland

20 Vaihejako - Phasing Suositellut vaihejaot – aloita näistä advisable phasing - start with these Erillisesti toimivat valot Independent signals (junctions)  Pienet risteykset small junctions  Yleensä in general  Iso risteys large junction  T-risteys t-junction (kaistat ja suojatie vaikuttavat enemmän… lanes and pedestrian crosswalks affects more Kannattaako rakentaa valoja? Tee ympýrä! Are signals reasonable, use roundabout instead

21 Vaihejako - Phasing Suositellut vaihejaot – aloita näistä advisable phasing - start with these Kytketyt valot – Coordinated signals (1)  Yleensä pääkadun suunnalla tarvitaan nuoliopastimet, jotta vihreä aalto saadaan ”oikeaoppiseksi” – ei synny ”etuvihreä”-tilanteita  In general the main street needs arrow signals, in order that the green wave is reasonable – to avoid early green situation for left turners Etuvihreän vaara risk for early green Luonnollinen jälkivihreä natural early cut-off

22 Vaihejako - Phasing Suositellut vaihejaot – aloita näistä advisable phasing - start with these Kytketyt valot – Coordinated signals (2)  Sivusuunnat yhdessä vaiheessa (kaistat) ja suojatie samassa vaiheessa (tarvittaessa ennakkovihreä) -> pääkadun vihreän aallon sovitukselle on tilaa -> vihreä aalto onnistuu (jopa molempiin suuntiin)  Side street approaches and pedestrians (early green if needed) have a mixed stage -> there is spare time for planning the green wave -> green wave might be suitable for both directions

23 Vaihejärjestys – Stage sequence Keskeiset periaatteet – main principles Vaihejärjestyksen valinnan tavoiteet:  Pullonkaularisteyksissä pienimmät hukka-ajat  Kytketyiden valojen väliristeyksissä vihreän aallon katkeamattomuus  Erillisesti toimivissa valoissa ”ylimääräinen vihreä pääkadulle” Objects of stage sequence  minimum lost time in bottlenecl junctions  good progression in minor junctions – unbreakable green wave  in independent junctions ”extra green time” for main street directions

24 Vaihejärjestys – Stage sequence Keskeiset periaatteet – main principles Eri vaihejärjestys eri ajoituksissa…  Älä käytä ellei siitä ole suurta hyötyä (?)  Joukkoliikenne-etuudet tulevat lisäämään ”eri vaihejärjestyksiä” Different stage sequence in different periods of the day…  Use only if you can get great advantages (?)  Public transport priority increase different stage sequences, however…

25 Vaihejärjestys – Stage sequence Pullonkaularisteykset – Bottleneck junctions 4444 7777 16 13 Hukka- aika lost time = 16s (20%) Hukka- aika lost time = 28 s (35%) Vaiheet pyörivät myötäpäivään – clockwise stage sequence Vaiheet pyörivät vastapäivään – anticlockwise stage sequence 16 sekuntia merkitsee 360 autoa eli noin 2 km jonoa tunnissa 16 secs means 360 vehicles, so about 2 kms queue in an hour VIHREÄ SUOJA-AIKA

26 Vaihejärjestys – Stage sequence Vihreän aallon ajoitus – Timing of the green wave Vaihejärjestys on sovitettu vihreän aallon ajoitukseen => Aalto kulke yhtenäisenä molempiin ajosuuntiin Stage sequence is planned according the green wave timing => The green wave goes unbreakable thru the both junctions Vastakkainen vaihejärjestys aiheuttaa vihreän aallon katkeamisen molemmissa ajosuunnissa – noin kolmannes aallosta katkeaa The opposite stage sequence generates one third of tje wave to break in both directions 1 2 3 4 1 2 3 4

27 Vaihejärjestys – Stage sequence Pääväylä saa ylimääräisen vihreän main street gets the extra green Vaihejärjestys kannattaa valita siten, että tärkeät suunnat tulevat vaihejakson (punainen viiva) loppuun – muista liian lyhyet kaistat … Try to select the stage sequence so that the important directions are at the end of the stage group (red line) – note too short lanes… Sinisellä merkitylle suunnalle kertyy ylimääräistä vihreää Blue colour directions will get Extra green Oletus: liikenne länteen (suoraan ja vasemmalle) voimakkaampaa kuin itään Default: westbound flows are stromger than eastboud

28 Vaihejärjestys – stage sequence Nuolivaihe eri vaihejärjestyksellä arrow stages in different stage sequences  Erilliset valot: A) Sivusuunta pääsuunnan jälkeen  Tuotaa pienimmät viivytykset  Selkeä jalankululle  Edellyttää riittävän pitkiä vasemmalle kääntymiskaistoja B) Sivusuunta ennen pääsuuntaa  Pääkadun ylittävä jalankulku joudutaan aloittamaan askelittain  Independent signals A) the side street stage after the main street stage  Minimum delays  Easy to understand for pedestrians  Left turning lanes must be long enough B) the side street stage before the main street stage  Pedestrian greens over the main street may be step by step

29 Vaihejärjestys – stage sequence Nuolivaihe eri vaihejärjestyksellä arrow stages in different stage sequences  Kytketyt valot C1) aloittava nuolivaihe (ylös) C2) lopettava nuolivaihe)  Valinta riippuvainen pääkadun vihreiden aaltojen ajoituksesta  Myös vaihejärjestys A (ja B) käytettävissä  Coordinated signals C1) Leading green (up) C2) Trailing green  Selection depends on the timing of the main street green  Also stage sequence A and B are available A B C1 C2


Lataa ppt "Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe Phasing of Traffic Signals Creativity is needed… Kari Sane."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google