Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

6A Liikennevalojen suunnittelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "6A Liikennevalojen suunnittelu"— Esityksen transkriptio:

1 6A Liikennevalojen suunnittelu
Keskeiset asiat käytännön kannalta

2 Lainsäädäntö Liikenneministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista 1978 ja 2002 § 38:1 Valo-ohjaus on ajoitettava siten, että liikennevalon sen salliessa risteystä, tietä tai tienosaa ylittämään lähtenyt ajoneuvo tai jalankulkija voi turvallisesti ylittää risteyksen, tien tai tien osan Liikennevalojen suunnittelun perusteet

3 Liikennevaloja on suunnitteltava monessa vaiheessa…
Liikennevalojen yleissuunnittelu Liikennevalojen liikennejärjestelyt (myös pylvässijoitus) Liikennevalojen toimivuus (myös vaihekaavio) Rakentamiskustannukset Liikennevalojen rakentamissuunnittelu Pylväiden ja opastimien sijoitus Kaapelointisuunnitelma Urakkamäärittelyt ja hankinnat Liikennevalojen ajoitus Vaiheet, ohjaustapa, suoja-ajat, etuudet Päivittäiset valo-ohjelmat, erikoisvalo-ohjelmat Liikennevalojen ohjelmointi (laitevalmistaja) Toiminnan yksityiskohdat (ei enää suunnitella !)

4 Yleissuunnittelu Liikennevalojen toimivuustarkastelu
Alustava vaihejako Käyttösuhde Liikenne-analyysi (simulointi, animointi) Liikennevalojen vaatimat liikennejärjestelyt Kaistakaavio (kääntymiskiellot) Suojateiden paikat ja korokkeet Pysäköintikiellot Pylväiden sijoitusmahdollisuudet Muista myös muut vaihtoehdot Erityisesti liikenneympyrät! Liikennevalojen tarpeen arviointi voi joskus olla osa liikennevalojen suunnittelua Liikennevalojen suunnittelun perusteet

5 Ajoitussuunnittelu LIIKENNEVALOJEN HENGEN LUONTI
Määritellään liikennevalojen ohjaustoiminnat Vaiheiden toiminta Minimi- ja maksimivihreät Vaihtoajat Ilmaisimien toiminta Joukkoliikenne-etuudet Muut erikoistoiminnat Nykyään entistä enemmän simulointia… Liikennevalojen suunnittelun perusteet

6 Tarkempi ajoitussuunnittelu (tarvittaessa)
Kiertoajan valinta Vihreän ajan jako Synkronointi Ruuhka, päivä ja iltaohjelmat Erikoisohjelmat Pohjoisespa Fabian etelästä Fabian pohj:sta JK - PE- itä< JK – PE -lä JK – Fab - po JK – Fab -et Fab - ram – et Fab – ram – po. Ramppi 6 s 3 s 7 s 8 s Liikennevalojen suunnittelun perusteet

7 TOIMINTASELVITYS Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin ulosajo
Mikä on liikennevalojen ajatus Miten Kluuvista ajetaan ulos Miten liikennevalot ajoitetaan Mitä tehdään poikkeustapauksissa Mikä voi mennä pieleen Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin vuoroittainen valo-ohjaus

8 Liikennevalojen toimintaperiaate
Ajoaika rampin alapäästä risteykseen on noin 8 sekuntia Ramppi KLUUVIIN Rampin yläosan ja Fabianinkadun risteykseen rakennetaan liikennevalot Rampin alaosaan sijoitetaan myös liikennevalo-opastin Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin vuoroittainen valo-ohjaus

9 Liikennevalojen vaiheet
Pohjoisespan vaihe, ajo ramppiin yhä mahdollista Rampin vihreä päättyy 1 4 Ajo alas ramppiin taas mahdollista Ramppi tyhjenee autoista 2 5 Rampista ajo Fabianinkadulle alkaa Fabianinkadun vaihe päättyy, väli tyhjentyy 3 6 Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin vuoroittainen valo-ohjaus

10 Rakennussuunnittelu Pylvästyypit Pylväiden sijoitus Ilmaisintyypit
Ilmaisimien sijoitus Opastimet Lisäopastimet Painonapit Kaapelointi Virransyöttö Keskusliitäntä Laite- ja urakkakyselyt - kilpailuttaminen - tilaukset Liikennevalojen suunnittelun perusteet

11 Esimerkkejä rakennussuunnitelmista
Yksinkertainen risteys Mannerheimintie / Jalavatie Normaali risteys Mannerheimintie / Tukholmankatu Iso risteys Mannerheimintie / Hakamäentie Liikennevalojen suunnittelun perusteet

12 Suunnittelun kulku Liikennevalojen yleissuunnittelu
RAKENTAMINEN Liikennevalojen yleissuunnittelu Kslk Lsp EI Liikennevalojen rakentamissuunnittelu Tarjous- kyselyt OK Liikennevalojen ohjelmointi ja ajoitus Toiminta Ylläpito YLLÄPITO Liikennevalojen suunnittelun perusteet


Lataa ppt "6A Liikennevalojen suunnittelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google