Potkua verkko-opetukseen ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku) Potkua verkko-opetukseen Kallaveden lukio, 19.5.2009 Anu Wulff Verkko-opetuksen asiantuntija, Kuopion kaupunki/ISOverstas
ISOverstas on verkko-oppimisen kehittäjäyhteisö 64 oppilaitosta ympäri Suomea 55 lukiota (uusimmat Sastamala ja Valtimo) 9 ammatillista oppilaitosta Vuotuinen jäsenmaksu Potentiaalisia hyödyntäjiä yli 27 267 ja noin 2900 opettajaa Kuva 20.1.2008 tilastojen pohjalta Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, sihteeri Anu Wulff, verkko-opet. asiantuntija 2pv/vko Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.) Jukka Sormunen, 1,25 pv/vko (OPH) Yhteensä n. 27 600 opiskelijaa ja n. 2 800 opettajaa 3.4.2017
Täydennys- koulutus - Ilmoittautuneita 655 (1.1.08 alkaen) Virtuaaliluokka-palvelut - Oppituntitallenteita, samanaikaisopetusta, verkkoneuvotteluja Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Yläbannerista linkki portaaliin Sisältötuotanto -Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Verkko-opetustarjonta - noin 250+30 kurssia lv 08-09, 770 ilm. - 115 tai 50 €/kurssi/opiskelija
Moodle-kurssipohjat opetuksen tukena 266 kurssipohjaa jakelussa, avain kaikkiin sama Vapaasti muokattavissa opetuskäyttöön Lisää, poista tai muokkaa aineistoja Etäopiskelu (esim. vaihto-opiskelijat, sairauden takia poissaolevat, kahden tutkinnon suorittajat) Itsenäinen kurssisuoritus Etenemisesteen poistaminen Lähiopetuksen tukena Opettajan ”mappina”
Uusimmat Moodle-kurssipohjat Lukiokursseja tehty v 2008 Englannin kirjoituskurssi Johdatus Japanin kieleen ja kulttuuriin Pitkän ruotsin abikurssi S28 Erilaisten tekstien kirjoittamista Sosiaalipsykologia Terveystiedon abikurssi Tietokoneen perustyökalut Lukiokursseja tulossa 2009-2010 Eläinten käyttäytyminen FI Estetiikka (valmis) FY5 Pyöriminen ja gravitaatio Idän filosofia Japanin kurssi Kielenhuolto KU3 Media ja kuvien viestit RAB8 Yhteinen maapallomme S27 Puhekieli tarkasteluun Saksan kirjoituskurssi (valmis) Tiedonhakukurssi VEA1 ja 2 VEB4 Meillä ja muualla VEB5 Ennen ja nyt Yhteiskuntaopin abikurssi Päivitykset Ruotsin ja englannin ja lyhyen saksan kurssit GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset TiTe 1 ja 2 Ammatillisia kurssipohjia tehty v 2008 Mediatuotannon suunnittelu ja hallinta Flash-kurssi Joomla 1.5 Kestävä kehitys Laboratorioenglanti Luonnonvara-alan ruotsi 1 Piirilevyn valmistus Selkokielinen äidinkielen kurssi 3 Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto Ammatillisia kurssipohjia tulossa 2009-2010 Ammattiopintojen kemian perusteet AutoCad -perusteet Bioteknologiset sovellukset Englannin pakollinen 2. kurssi (Luva) Hevostalouden kurssi Kurssi yrteistä Lääkelaskenta Markkinointitutkimus Metsien monimuotoisuus Mikrobiologia Oppimaan oppiminen I ja II Populaarikulttuuri Rakennettu ympäristö Rakennuspiirustusmerkinnät Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työturvallisuus Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa Äidinkieli 1 kauneudenhoitoalalle Työelämän pelisäännöt ja Vaikuttaminen työelämässä Tietokantaohjelmoinnin kurssit ( 3 x 1 ov) Toimintakyvyn tukemisen kurssi lähihoitajille Päivitykset Tekijänoikeus
Kurssipohjasta opetustarjontaan Olemassa oleva Moodle-kurssipohja TAI Rakenna oma kurssi Moodleen Verstastuki purkaa pohjan sinulle Muokkaa kurssipohja omaan käyttöön Siirrä/kopioi kurssi ISOverstaan Moodleen ”Maksulliset kurssit” -kategoriaan Syötä kurssitiedot portaalin verkkokurssien tarjontajärjestelmään Verstastuki tekee tunnukset opiskelijoille Kurssi on tarjonnassa – ilmoittautumisia pukkaa!
ISOverstaan virtuaaliluokka - hanke Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 ”Hanke 2007” Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 Syksyllä 2008 hankkeessa oli 30 lukiota ”Hanke 2008” Yläbannerista linkki portaaliin Syksyllä 2009 virtuaaliluokkapalveluja kehitetään 43 ISOverstaan lukiossa ”Hanke 2009” (haku)
ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Tasa-arvoiset ja joustavat opiskelumahdollisuudet Verkko-opetuksen tietotaito Innovatiiviset opetusmenetelmät Samanaikais-opetus Oppitunti- tallenteet Kokous- ja ryhmätyö- palvelut Monimediaiset Moodle-kurssit 8
ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Asiantuntijuus ja yhteisöllinen toiminta ytimenä Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutus Samanaikaisopetus selaimen kautta – lukiokurssi “livenä” verkossa Asiantuntijavierailijoita oppitunneille, kokouspalvelut, kansainvälinen yhteistyö Oppituntitallenteet -Itsenäiset kurssisuoritukset -Tukiopetus -Poissaolojen korvaaminen -Kertaaminen (mm. abit) Videotallenteet osana perinteistä verkkokurssia (esim. Moodle) tai lähiopetusta Opinto-ohjaus ja ryhmätyöskentely 10
ISOverstaan virtuaaliluokka -hanke Prosessin painopisteet 1.1.2008 - 10 pilottilukiota -Mediapalvelimen pystyttäminen ja testaaminen -Luokkien varustaminen ja testaaminen -Oppituntitallenteina muutamia kursseja opetustarjonnassa -Pieniä samanaikaisopetuksen pilottteja petustarjonnassa 1.8.2008 - 30 lukiota -ISOarkisto käyttöön, koulukohtaiset kansiot -Ensimmäiset samanaikaisopetuskurssit opetustarjonnassa -VirtuaaliOpe -käyttöliittymä 1.8.2009 - 43 lukiota -Pedagogisten mallien kokoaminen ja levittäminen, tutkimus -Opettajien pedagoginen koulutus -Käytettävyys -Kurssitarjonnan lisääminen Jatkuvia prosesseja: Tekninen ja pedagoginen kehittäminen Opettajien ja opiskelijoiden perehdyttäminen Ohjeistuksen laatiminen ja päivittäminen Arviointi Yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa 11
Sosiaalisen median työkalut ISOverstaassa - Blogeilla pyritään keräämään verstaan koulujen omia tarinoita
Kysely sosiaalisen median työkaluista opettajille ja rehtoreille (tammikuu 2009) – Väittämä: Olen tutustunut sosiaalisen median välineisiin Rehtorit En tunne välineitä 13 (26%) Olen kuullut joskus 16 (32%) Olen tutustunut 10 (20%) Käytän satunnaisesti 7 (14%) Käytän aktiivisesti 4 (8%) Opettajat a) En tunne välineitä 88 (41%) b) Olen kuullut joskus 52 (24%) c) Olen tutustunut 42 (19%) d) Käytän satunnaisesti 21 (10%) e) Käytän aktiivisesti 14 (6%)