Potkua verkko-opetukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

1 VUXENUTBILDNINGEN Sfa-medicin Sfa-medicin
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Ylioppilastutkinto Vieras kieli Reaalikoe Toinen kotimainen kieli
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Oulun aikuislukio 2014.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.
”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus ”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
ABI-INFO Lyseon lukion ylioppilaskirjoitusten toimeenpano syksyllä 2014.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
FUAS Kielet ja viestintä
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Kiinan kieltä lukioissa
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo- tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Kirjoittajaprofiilit
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Esityksen transkriptio:

Potkua verkko-opetukseen ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku) Potkua verkko-opetukseen Kallaveden lukio, 19.5.2009 Anu Wulff Verkko-opetuksen asiantuntija, Kuopion kaupunki/ISOverstas

ISOverstas on verkko-oppimisen kehittäjäyhteisö 64 oppilaitosta ympäri Suomea 55 lukiota (uusimmat Sastamala ja Valtimo) 9 ammatillista oppilaitosta Vuotuinen jäsenmaksu Potentiaalisia hyödyntäjiä yli 27 267 ja noin 2900 opettajaa Kuva 20.1.2008 tilastojen pohjalta Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, sihteeri Anu Wulff, verkko-opet. asiantuntija 2pv/vko Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.) Jukka Sormunen, 1,25 pv/vko (OPH) Yhteensä n. 27 600 opiskelijaa ja n. 2 800 opettajaa 3.4.2017

Täydennys- koulutus - Ilmoittautuneita 655 (1.1.08 alkaen) Virtuaaliluokka-palvelut - Oppituntitallenteita, samanaikaisopetusta, verkkoneuvotteluja Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Yläbannerista linkki portaaliin Sisältötuotanto -Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Verkko-opetustarjonta - noin 250+30 kurssia lv 08-09, 770 ilm. - 115 tai 50 €/kurssi/opiskelija

Moodle-kurssipohjat opetuksen tukena 266 kurssipohjaa jakelussa, avain kaikkiin sama Vapaasti muokattavissa opetuskäyttöön Lisää, poista tai muokkaa aineistoja Etäopiskelu (esim. vaihto-opiskelijat, sairauden takia poissaolevat, kahden tutkinnon suorittajat) Itsenäinen kurssisuoritus Etenemisesteen poistaminen Lähiopetuksen tukena Opettajan ”mappina”

Uusimmat Moodle-kurssipohjat Lukiokursseja tehty v 2008 Englannin kirjoituskurssi Johdatus Japanin kieleen ja kulttuuriin Pitkän ruotsin abikurssi S28 Erilaisten tekstien kirjoittamista Sosiaalipsykologia Terveystiedon abikurssi Tietokoneen perustyökalut Lukiokursseja tulossa 2009-2010 Eläinten käyttäytyminen FI Estetiikka (valmis) FY5 Pyöriminen ja gravitaatio Idän filosofia Japanin kurssi Kielenhuolto KU3 Media ja kuvien viestit RAB8 Yhteinen maapallomme S27 Puhekieli tarkasteluun Saksan kirjoituskurssi (valmis) Tiedonhakukurssi VEA1 ja 2 VEB4 Meillä ja muualla VEB5 Ennen ja nyt Yhteiskuntaopin abikurssi Päivitykset Ruotsin ja englannin ja lyhyen saksan kurssit GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset TiTe 1 ja 2 Ammatillisia kurssipohjia tehty v 2008 Mediatuotannon suunnittelu ja hallinta Flash-kurssi Joomla 1.5 Kestävä kehitys Laboratorioenglanti Luonnonvara-alan ruotsi 1 Piirilevyn valmistus Selkokielinen äidinkielen kurssi 3 Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto Ammatillisia kurssipohjia tulossa 2009-2010 Ammattiopintojen kemian perusteet AutoCad -perusteet Bioteknologiset sovellukset Englannin pakollinen 2. kurssi (Luva) Hevostalouden kurssi Kurssi yrteistä Lääkelaskenta Markkinointitutkimus Metsien monimuotoisuus Mikrobiologia Oppimaan oppiminen I ja II Populaarikulttuuri Rakennettu ympäristö Rakennuspiirustusmerkinnät Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työturvallisuus Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa Äidinkieli 1 kauneudenhoitoalalle Työelämän pelisäännöt ja Vaikuttaminen työelämässä Tietokantaohjelmoinnin kurssit ( 3 x 1 ov) Toimintakyvyn tukemisen kurssi lähihoitajille Päivitykset Tekijänoikeus

Kurssipohjasta opetustarjontaan Olemassa oleva Moodle-kurssipohja TAI Rakenna oma kurssi Moodleen Verstastuki purkaa pohjan sinulle Muokkaa kurssipohja omaan käyttöön Siirrä/kopioi kurssi ISOverstaan Moodleen ”Maksulliset kurssit” -kategoriaan Syötä kurssitiedot portaalin verkkokurssien tarjontajärjestelmään Verstastuki tekee tunnukset opiskelijoille Kurssi on tarjonnassa – ilmoittautumisia pukkaa!

ISOverstaan virtuaaliluokka - hanke Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 ”Hanke 2007” Kehittämistyö alkoi 10 lukion oppimisympäristöhankkeena 1.1.2008 Syksyllä 2008 hankkeessa oli 30 lukiota ”Hanke 2008” Yläbannerista linkki portaaliin Syksyllä 2009 virtuaaliluokkapalveluja kehitetään 43 ISOverstaan lukiossa ”Hanke 2009” (haku)

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Tasa-arvoiset ja joustavat opiskelumahdollisuudet Verkko-opetuksen tietotaito Innovatiiviset opetusmenetelmät Samanaikais-opetus Oppitunti- tallenteet Kokous- ja ryhmätyö- palvelut Monimediaiset Moodle-kurssit 8

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Asiantuntijuus ja yhteisöllinen toiminta ytimenä Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutus Samanaikaisopetus selaimen kautta – lukiokurssi “livenä” verkossa Asiantuntijavierailijoita oppitunneille, kokouspalvelut, kansainvälinen yhteistyö Oppituntitallenteet -Itsenäiset kurssisuoritukset -Tukiopetus -Poissaolojen korvaaminen -Kertaaminen (mm. abit) Videotallenteet osana perinteistä verkkokurssia (esim. Moodle) tai lähiopetusta Opinto-ohjaus ja ryhmätyöskentely 10

ISOverstaan virtuaaliluokka -hanke Prosessin painopisteet 1.1.2008 - 10 pilottilukiota -Mediapalvelimen pystyttäminen ja testaaminen -Luokkien varustaminen ja testaaminen -Oppituntitallenteina muutamia kursseja opetustarjonnassa -Pieniä samanaikaisopetuksen pilottteja petustarjonnassa 1.8.2008 - 30 lukiota -ISOarkisto käyttöön, koulukohtaiset kansiot -Ensimmäiset samanaikaisopetuskurssit opetustarjonnassa -VirtuaaliOpe -käyttöliittymä 1.8.2009 - 43 lukiota -Pedagogisten mallien kokoaminen ja levittäminen, tutkimus -Opettajien pedagoginen koulutus -Käytettävyys -Kurssitarjonnan lisääminen Jatkuvia prosesseja: Tekninen ja pedagoginen kehittäminen Opettajien ja opiskelijoiden perehdyttäminen Ohjeistuksen laatiminen ja päivittäminen Arviointi Yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa 11

Sosiaalisen median työkalut ISOverstaassa - Blogeilla pyritään keräämään verstaan koulujen omia tarinoita

Kysely sosiaalisen median työkaluista opettajille ja rehtoreille (tammikuu 2009) – Väittämä: Olen tutustunut sosiaalisen median välineisiin Rehtorit En tunne välineitä 13 (26%) Olen kuullut joskus 16 (32%) Olen tutustunut 10 (20%) Käytän satunnaisesti 7 (14%) Käytän aktiivisesti 4 (8%) Opettajat a) En tunne välineitä 88 (41%) b) Olen kuullut joskus 52 (24%) c) Olen tutustunut 42 (19%) d) Käytän satunnaisesti 21 (10%) e) Käytän aktiivisesti 14 (6%)