Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin."— Esityksen transkriptio:

1 ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku) Lieksa

2 Mikä on ISOverstas? ISOverstas on verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö, joka tukee toisen asteen ja vapaan sivistystyön koulutuksenjärjestäjien / oppilaitosten onnistumista niiden omassa koulutustehtävässä. Esimerkiksi: Opiskelijalle uusia opiskelu- mahdollisuuksia ja -ympäristöjä sekä tulevaisuuden opiskelutaitoja Opetushenkilöstölle tukea ammatilliseen uudistumiseen Oppilaitoksille verkko-oppimisen tukipalveluja

3 Pitkä verkostomatka ISOverstaaksi
1997 – 1999 Pohjois-Savon etälukio 2004 – 2007 Itäsuomalainen oppimisverkosto (ISOverkosto) ISOverstas (vakiintunut toiminta) 65 oppilaitosta 2000 – 2003 Itä-Suomen etälukioverkko ”On kyettävä yhdistämään olemassa olevan osaamisen tehokas hyödyntäminen sekä uusien mahdollisuuksien kartoitus ja niihin perustuvat innovaatiot” (Vasara ym. SITRA. 2009)

4 ISOverstaan kehittäjäyhteisö
65 oppilaitosta ( ) 56 lukiota ja 9 ammatillista oppilaitosta Etelä-Savosta, Kainuusta, Pirkanmaalta, Pohjois-Karjalasta, Pohjois-Savosta ja Uudeltamaalta Noin opiskelijaa, joista ammatillisessa koulutuksessa Noin 3000 opettajaa. Hallinnoija: Kuopion kaupunki Henkilöstö: Koordinaattori, toimistosihteeri, atk-suunnittelija, verkko-opetuksen asiantuntija (3 pv/vko) Rahoitus: Jäsenmaksut, hankerahoitus (Oppimisympäristöt, OPH)

5 Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto
Täydennys- koulutus Virtuaaliluokka-palvelut Oppituntitallenteita, samanaikaisopetusta, verkkoneuvotteluja Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Opetustarjonta Moodle-verkkokurssit, virtuaaliluokkakurssit

6 Verkosto verkostoissa
Sosiaaliset verkostot ”parvet” Yliopistot, palveluntarjoajat ym. yhteistyö- kumppanit OPH Muut kehittäjä-yhteisöt, hankkeet ja verkostot Verkosto verkostoissa

7 Pohjois-Karjalan aluekokous 23.3.2010 kl 12-15, Kiteen lukio
Uudella vuosikymmenellä verkko-oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona Aluekokoukset (rehtorit, yhteyshenkilöt ja opot) Verstastukipäivä Oppilaitosvierailut Täydennyskoulutus Johtoryhmä Verstastiimi Strategiaryhmä ( ) --> Arviointiryhmä Lapinlahden lukio ja Kuvataidelukio Lieksan lukio Lohjan lukio Pohjois-Karjalan aluekokous kl 12-15, Kiteen lukio

8 ISOverstaan tiedottaminen
ISOverstas-blogi: Kuukausitiedotteet yhteyshenkilöille (levitettäväksi) Vuosittain ISOverstas-opas: verkkoversio + painotuote (päivitys 10/09) Esitemateriaali (päivitys 11/09) Kouskuttamispäivät (yhteyshenkilöt, rehtorit ja opot) Lukukausittain Lukukausitiedotteet yhteyshenkilöille Koulutustiedotteet opettajille Kurssitarjontatiedotteet opoille ja yhteyshenkilöille Aluekokoukset maakunnittain (yhteyshenkilöt, rehtorit, ktj, opot) Kouluvierailut (ISOinfot ja täsmäkoulutukset) tarpeen mukaan

9

10

11 ISOverstaan yhteinen opetustarjonta
ISOverstaan opetustarjonta lv ISOverstaan yhteinen opetustarjonta Yhteisessä tarjonnassa ( ) 322 kurssia: lukio 312, ammatillinen 10 309 Moodle-kurssia 13 virtuaaliluokkakurssia Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen opetustarjontaan 23 tarjoavaa ja 58 hyödyntävää oppilaitosta Suosituimmat oppiainevalinnat: englanti, espanja, ruotsi, äidinkieli, terveystieto, ET, ranska, japani … Ilmoittautumisia 570

12 ISOverstaan verkko-opetustarjonnan toteuttaminen
Opetusta tarjoava koulu 1. Päätös tarjottavista verkko-kursseista 2. Ohjaus ja palkkio sovittu Koulun perustiedot järjestelmään 4. Saatu ilmoittautu-minen ja maksu-sitoumus 5. Moodle-tunnusten hankinta opiskelijalle 6. Kurssipäivä-kirja ja lasku opiskelijan kotikoululle, palkkio opettajalle Verkko-opettaja 1. Verkko-kurssi ISO-verstaan Moodleen 2. Kurssitiedot ISOverstaan kurssitarjontaan 3. Saatu kurssille ilmoittautum. sähköpostilla 4. Alku-ohjeet ja tunnukset opiskelijalle 5. Ohjaus-prosessi ja arviointi 6. Kurssi-päiväkirja kansliaan 7. Palaute ja jatko-kehitys Opiskelijan kotikoulu 1. Päätös ISOverstaan verkkokurs-sien käytöstä 2. Opiskelijan kurssivalinnan hyväksyminen ja ilmoittaminen verkkokurssille 3. Maksusitoumus lähetetään 4. Mahdollinen lähiohjaus ja loppukoe 5. Kurssipäiväkirja 6. Kurssisuoritus omaan järjestelmään 7. Laskun maksaminen Opiskelija 1. Neuvottelu verkkokurssin valinnasta opon/rehtorin kanssa 2. Opo tai rehtori ilmoittaa opiskelijan verkkokurssille 3. Alkuohjeet ja tunnukset verkko-opettajalta 4. Opiskelu verkkokurssilla (mahd. lähiohjaus ja kokeet omalla koululla) 5. Opiskelija antaa kurssipalautteen ja saa arvosanan ISOverstas vastaa verkko-opetustarjonnan rakentamisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta

13 ISOverstaan opetustarjonta
Moodle-verkkokurssit Virtuaaliluokkakurssit (samanaikaisopetus tai videotallenteet) Ohjattu verkkokurssi Itsenäinen kurssisuoritus Virtuaaliluokkakurssi Kurssimaksu 115 euroa 50 euroa 140 euroa Kurssiin kuuluvat toimenpiteet Alkuohjaus Oppimisprosessin ohjaus verkossa Arviointi Koulun hallintokulut Ei oppimis-prosessin ohjausta Oppitunnit + tarvittava ohjaus verkossa Keskeytynyt kurssi Peritään täysi maksu, ellei toisin sovita (esim. ilmoittautumisen peruuntuminen) Mahdolliset kokeet Opiskelijan kotikoululla, joka vastaa koevalvonnasta ja kokeiden palauttamisesta opettajalle. Yksi uusintamahdollisuus lukuvuoden aikana Laskutus Opetuksen järjestävä koulu laskuttaa maksusitoumuksen mukaisesti. Maksusitoumus tulostetaan allekirjoitettavaksi ilmoittautumisen yhteydessä. Ohjeet portaalissa

14 Opiskelu verkossa? Opiskelu Moodle-verkkokursseilla tapahtuu pääosin verkossa, opettajan rakentaman ja ohjaaman opiskelupolun mukaisesti Moodle = verkko-oppimisympäristö, joka on kaikkien ISOverstaan koulujen käytettävissä. Virtuaaliluokkakursseilla voit osallistua luokkaopetukseen verkon kautta, joko samanaikaisesti tai oppituntitallenteiden avulla Tukena yleensä verkko-oppimisympäristö

15 Verkkosisällöt Verkkokurssipohjat (Moodle)
289 verkkokurssipohjaa (lukio ja ammatillinen, 800 euron kertakorvaus) Vapaasti muokattavaksi ja hyödynnettäväksi lähiopetuksen tukena tai verkkokurssina ISOaitta (oppimateriaalien jakeluun) Alustariippumattomia ja luokiteltuja oppimateriaaleja yhteisessä käytössä noin 3200 Lähiopetuksen tueksi tai linkitettäväksi verkkokurssiin ISOarkisto (mediatiedostojen tallennukseen ja jakeluun) Mediatiedostoja oppilaitosten sisäiseen käyttöön (esim. oppitunti- ym. videotallenteet) Lv 09-10: 20 koulua käyttänyt!

16 Moodle-kurssipohjia (289)
Lukiokursseja tehty 2008 (8) Englannin kirjoituskurssi FY6 Sähkö Johdatus Japanin kieleen ja kulttuuriin Pitkän ruotsin abikurssi S28 Erilaisten tekstien kirjoittamista Sosiaalipsykologia Terveystiedon abikurssi Tietokoneen perustyökalut Lukiokursseja tehty 2009 (7) FI Estetiikka FY5 Pyöriminen ja gravitaatio RAB8 Yhteinen maapallomme S27 Puhekieli tarkasteluun Saksan kirjoituskurssi VEB4 Meillä ja muualla Yhteiskuntaopin abikurssi Lukiokursseja tulossa 2010 (10) FI (sov) Idän filosofia IAB3 Vapaa-aika ja harrastukset Japanin kurssi 1 (jatkoa peruskurssille) Eläinten käyttäytyminen Kielenhuolto KU3 Media ja kuvien viestit MAA2 Polynomifunktiot VEA1 ja 2 VEB5 Ennen ja nyt Päivityksiä Ruotsin, englannin, saksan ja ranskan kurssit GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset Tietotekniikka 1 ja 2 Ammatillisia kurssipohjia tehty v 2008 (9) Mediatuotannon suunnittelu ja hallinta Flash-kurssi Joomla 1.5 Kestävä kehitys Laboratorioenglanti Luonnonvara-alan ruotsi 1 Piirilevyn valmistus Selkokielinen äidinkielen kurssi 3 Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto Ammatillisia kurssipohjia tehty 2009 (12) Ammattiopintojen kemian perusteet Bioteknologiset sovellukset Englannin pakollinen 2. kurssi (Luva) Kokkiranska Kurssi yrteistä Metsäympäristön monimuotoisuus Mikrobiologia Opastamisen kurssi Populaarikulttuuri Toimintakyvyn tukemisen kurssi lähihoitajille Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa Äidinkieli 1 kauneudenhoitoalalle Ammatillisia kurssipohjia tulossa 2010 (10) AutoCad -perusteet Hevostalouden kurssi Markkinointitutkimus Oppimaan oppiminen I ja II Rakennettu ympäristö – kansainvälinen verkko-oppiminen Tietokantaohjelmoinnin perusteet Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työturvallisuus Päivityksiä Tekijänoikeus

17 ISOverstaan täydennyskoulutus tarjoaa tukea…
Oppimisympäristöjen monipuolistamiseen Monimediaisten verkkosisältöjen tuottaminen Sosiaalinen media opetuksessa ISOverstaan palvelut ja työkalut Ammatilliseen uudistumiseen, johtajuuteen ja verkostoitumiseen Avainhenkilötapaamiset, teemaseminaarit, ’kouskuttamispäivät’ ja täsmäkoulutukset Verkostojohtaminen ym. johtajuuskoulutus Yhdenvertaisuus oppilaitoksissa Aineryhmätapaamiset

18 ISOverstaan täydennyskoulutus
Keväällä 2010: Oppimisympäristön monipuolistaminen / työpajapäivät (6 h, Kuopio + Joensuu/Kajaani tai virtuaalisti) Digitaalinen kuva opetuksessa Video opetuksessa Ääni opetuksessa Hot Potatoes –tehtävien tuottaminen Blogit, mikroblogit ja miellekartat opetuksessa (sosiaalinen media) Yhteiskirjoittamisen työkalut (sosiaalinen media) Sosiaaliset kirjanmerkit ja yhteisöalustat (sosiaalinen media) ISOverstaan Verkko-VESO (6 h verkko-opiskeluna) Moodlen alkeet (2 iltapäivää, Kuopio tai virtuaalisti) Moodle edistyneemmille (6 h, Kuopio + Kajaani + Joensuu tai virtuaalisti) Second Life –virtuaalimaailman mahdollisuudet (3h, Kuopio) Google Earth –opetuksen tukena (4h, Kuopio) Verkostojohtaminen (3 pv, Kuopio) SIIRTO SYKSYYN Lyhyitä 1,5 h tietoiskuja eri teemoista (Vain virtuaalisti!) Virtuaaliluokkahankkeen kouluttajakoulutus (4 pv, Kuopio) ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa (min. 10 osallistujaa) Virtuaaliluokka käyttöön –koulutuksia (Virtuaaliluokka-hanke) Tutustu ja ilmoittaudu ISOverstaan koulutuskalenterista!

19 ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut
Tasa-arvoiset ja joustavat opiskelumahdollisuudet Verkko-opetuksen tietotaito Innovatiiviset oppimismenetelmät Samanaikais-opetus Kokous- ja ryhmätyö- palvelut Opetustuokiot  Monimediaiset Moodle-kurssit Oppitunti tallenteet Näytetään virtuaalitila, ISOarkisto. 19

20 Mediatiedostojen tallennus ja jakelu VirtuaaliOpe -ohjelma
ISOarkisto Mediatiedostojen tallennus ja jakelu Kaikilla ISOverstaan oppilaitoksilla oma kategoriansa Tiedostojen vienti ISOarkistoon Virtuaaliope-ohjelmalla Opettaja voi valita laittaako kurssinsa videot lukon taakse vai vapaasti katsottavaksi Tiedostoilla ei kokorajaa (paitsi Flash-videot < 32 Mt) VirtuaaliOpe -ohjelma 20

21 ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut ISOarkisto
Asiantuntijuus ja yhteisöllinen toiminta ytimenä Samanaikaisopetus selaimen kautta – lukiokurssi “livenä” verkossa Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutus Samanaikaisopetuksella vahvistetaan oppijoiden opiskelu- ja vuorovaikutusvalmiuksia  Jatko-opiskelu ja työelämävalmiudet Virtuaalitilaa hyödyntävät virtuaaliset kokoukset tukevat kestävää kehitystä Asiantuntijavierailijoita oppitunneille, kokouspalvelut, kansainvälinen yhteistyö Oppituntitallenteet -Itsenäiset kurssisuoritukset -Tukiopetus -Kertaaminen (mm. abit) Oppituntitallenteet mahdollistavat joustavan opiskelun esim. aikuisopiskelijoille, erilaisille oppijoille tai eri kiertotuntikaavion opiskelijoille ISOarkisto Videotallenteet osana perinteistä verkkokurssia (esim. Moodle) tai lähiopetusta Opinto-ohjaus ja ryhmätyöskentely 21

22 ISOverstaan Virtuaalitilan näkymä - kuvan ja äänen välittäminen
kahteen suuntaan – kaikilla ISOverstaan jäsenillä on oma virtuaalitilansa

23 Virtuaaliluokkapalvelut oppilaitoksille
Kaikilla jäsenoppilaitoksilla Koulukohtainen virtuaalitila kokous-, ohjaus- ja ryhmätyökäyttöön (ns. karvalakkimalli) ISOarkisto mediatiedostojen taltiointiin (suojattavissa salasanalla) Ohjelmat videotiedostojen editointiin ja tallennukseen ISOarkistoon (Wirecast, Virtuaaliope) Hankekouluilla lisäksi Ns. tuotantoluokkavarustelu, joka mahdollistaa hyvälaatuisen videovirran lähettämisen ja tallentamisen. Maksullisena lisäpalveluna Mm. ylimääräisiä tuotantoluokkia jäsenoppilaitoksiin

24 Innovaatiot syntyvät verkostossa
Verkko-opettajapäivä Tässä kerrotaan ja kuullaan kokemuksia Juvan lukiolla virtuaaliluokan tekninen kierros, Virtuaaliluokkahankkeen kokous 24

25 ISOverstaan strategia 2010-2012
Hyväksytty Käyttöön

26

27 Mitkä arvot ohjaavat toimintaamme ISOverstaassa?
ISOverstaan arvot Mitkä arvot ohjaavat toimintaamme ISOverstaassa? ASIAKASLÄHTÖISYYS Oppilaitokset: erilaisten tarpeiden ja lähtökohtien huomioiminen, laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut, mahdollisuus vaikuttaa kehityksen suuntaan Opiskelijat: hyvin palveleva (aika, laatu, määrä) opetus-tarjonta, ohjaus ja tiedotus Opetushenkilöstö: laadukas ja tarvelähtöinen tuki, täydennys-koulutus ja sisältöjen tuottaminen / jakaminen Selkeät käytänteet, toimivat ja helppokäyttöiset työkalut YHDENVERTAISUUS Oppilaitokset: mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa riippumatta maantieteellisestä sijainnista, oppilaitosmuodosta ja verstashistoriasta Opiskelijat: mahdollisuus opetustarjonnan hyödyntämiseen ja saada siihen ohjausta Opetushenkilöstö: mahdollisuus saada tukea ja täydennys-koulutusta sekä jakaa omaa osaamistaan verkostossa Erilaisten oppijoiden ja erityistä tukea tarvitsevien huomioiminen tarjonnassa ja käytänteissä

28 Mitkä arvot ohjaavat toimintaamme ISOverstaassa?
ISOverstaan arvot Mitkä arvot ohjaavat toimintaamme ISOverstaassa? INNOVATIIVISUUS Kyky löytää, kehittää ja toteuttaa uusia ideoita, jotka soveltuvat käytäntöön ja tuottavat lisäarvoa kehittäjäyhteisölle Muutoksen näkeminen ja ennakointi, edelläkävijyys verkostotoiminnassa ja kehittämistyössä Uuden innovointi ja kokeilu Uskallus toimia ennakoivasti, hyödyntäen myös muiden kehittämät hyvät mallit Kriittinen tarkastelu YHTEISÖLLISYYS Aktiivinen vuorovaikutus ja keskinäinen tuki Avoin toimintakulttuuri ja keskinäinen luottamus Yhteisen päämäärän/merkityksen sisäistäminen, avoin kommunikointi, yhdessä tekeminen Verkostomaisen toimintatavan vahvistuminen työyhteisöissä Osa opiskelu- ja opetuskulttuuri, missä oppiminen syntyy yhteistyössä ja yhteisenä tiedonrakenteluna

29 OSAAMINEN Osaaminen on ISOverstaan keskeinen voimavara, jonka vahvistamiseen ja jakamiseen etsitään jatkuvasti uusia keinoja Menestystekijät Toimenpiteet Päämäärä 2012 Innovatiivinen johtajuus ja verkostoituneet työyhteisöt Jatkuvasti uudistuva asiantuntijuus / ammatillisuus Verkko-opetuksen ja sisältötuottamisen monipuolinen osaaminen ja aktiivinen käyttö Jakamisen kulttuuri Tuetaan innovatiivista johtajuutta ja työyhteisöjen verkostoitumista järjestämällä täydennyskoulutusta sekä mahdollisuuksia kokemusten vaihtamiseen ja vertaistukeen. Järjestetään täydennyskoulutusta tasapuolisesti eri kohderyhmille ja alueille. Tarjotaan joustavia osallistumisvaihtoehtoja esim. virtuaalitilaa hyödyntäen. Edistetään ammatillista uudistumista myös oppilaitoskohtaisten ja muiden kehittämisryhmien avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia ja kannustetaan osaamisen monipuoliseen jakamiseen. Vahvistetaan jakamisen kulttuuria lomalla uusia yhteistyökäytänteitä oppilaitoksissa ja verkostossa. Verkko-opintojen ja monipuolistuvien oppimisympäristöjen avulla vahvistetaan opiskelijoiden opiskelu- ja työelämävalmiuksia. ISOverstaassa sovelletaan verkostojohtamista ja henkilöstö toimii verkostoituneesti . Verkoston tuottama osaaminen palvelee erilaisia oppilaitoksia. Verkostossa sovelletaan uusinta pedagogista ja teknologista tietoa. Miten laatua saadaan? Mitä laatu edellyttää?

30 KEHITTÄJÄYHTEISÖ Kehittäjäyhteisö kokoaa osaamispääoman ja kanavoi sen yhteiseksi hyödyksi verkostossa. Menestystekijät Toimenpiteet Päämäärä 2012 Yhteisöllisyyttä ja innovatiivisuutta tukevat verkostorakenteet Keskinäinen luottamus, vuorovaikutus ja aktiivinen osallistuminen verkostossa (verkostokyvykkyys) ISOverstaan jäseniksi otetaan suomalaisten koulutuksenjärjestäjien toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitoksia. Huolehditaan laajentuvan verkoston ja monipuolistuvan verkostotoiminnan jatkuvasta kehittymisestä tulevaisuuden koulutustarpeet huomioiden. Osallistavan organisoitumisen ja sujuvien toimintaprosessien välityksellä tuetaan yhteisöllisyyttä, aktiivista osallistumista ja innovatiivisuutta kehittäjäyhteisössä. Edistetään ammatillista, alueellista ja kollegiaalista verkostoitumista. ISOverstas toimii avoimessa vuorovaikutuksessa muiden kehittäjäyhteisöjen kanssa ja seuraa aktiivisesti tulevaisuuden kehitysnäkymiä. Luottamusta rakennetaan ja osallistumista aktivoidaan avoimella viestinnällä, erilaisilla tapaamisilla sekä yhteisillä palveluilla. ISOverstas toimii aktiivisena ja luotettavana verkostona kehittäen verkko-oppimista vuorovaikutuksessa muiden kehittäjäyhteisöjen kanssa. Miksi laatua? Laatu/luotettavuus

31 PALVELUT ISOverstaan palvelut toimivat väylinä osaamisen jakamiseen verkostossa. Menestystekijät Toimenpiteet Päämäärä 2012 Monipuolinen, pitkäjänteinen ja vetovoimainen opetustarjonta Verkostotoimintaa ja verkko-oppimista edistävät laadukkaat tukipalvelut Ammatillista uudistumista ja verkostoitumista tukeva täydennys-koulutus ISOverstaassa  kehitetään monipuolinen, pitkäjänteisesti suunniteltu opetustarjonta. Kurssitarjonnalla mahdollistetaan keskeiset lukio-opinnot opetussuunnitelman mukaisesti. Ammatillisen koulutuksen opetustarjontaa monipuolistetaan vuosittain. Jatketaan kurssipohjien tuottamista verkoston opettajien käyttöön. Kannustetaan ja perehdytetään opettajia monimediaisten oppimateriaalien tuottamiseen, jakamiseen ja hyödyntämiseen. Verkoston palveluja kehitetään käyttäjälähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti uusinta pedagogista ja teknologista tietoa soveltaen. Jatketaan oppilaitosten perehdyttämistä ISOverstaan palveluihin. Tuetaan pedagogisen ja teknisen tuen mallin jalkauttamista oppilaitoksessa. Täydennyskoulutuksen tarvetta kartoitetaan säännöllisesti. Jatketaan koulutusyhteistyötä yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. ISOverstas tuottaa, kokoaa, ylläpitää ja jakaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja Mitä laatu on?

32 TUKIPROSESSIT Viestintä Laatu Resurssit
Avoin ja aktiivinen sisäinen viestintä Verkosto: tiedotus-suunnitelman mukaisesti Oppilaitokset: opettajat ja opiskelijat Ulkoinen viestintä Kehittäjäyhteisöjen osaamista ja kokemuksia jaetaan vastavuoroisesti esim. sosiaalista mediaa hyödyntäen. Jatkuva laatutyö Luottamus, avoimuus ja yhteisöllisyys Palaute, itsearvointi, laatuajattelu Mallit, ohjeet, käytänteet, vertaistuki Täydennyskoulutus ja yhteiset sisällöt Laatukriteerit Verkkopalvelujen ja verkko-sisältöjen valtakunnalliset ja kansainväliset laatukriteerit ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit (keväällä 2010) Kestävä talous Jäsenmaksut Hankerahoitus Maksulliset lisäpalvelut jäsenille

33 Jaettu visio on organisaation tärkein yhteinen menestysrakenne (Peter Senge)


Lataa ppt "”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google