Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnneli Härkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff (@kuopio.fi) ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku )
2
69 oppilaitosta –59 lukiota ja 10 ammatillista oppilaitosta Etelä-Savosta, Kainuusta, Pirkanmaalta, Pohjois-Karjalasta, Pohjois-Savosta, Uudeltamaalta ja Varsinais-Suomesta –Noin 33 000 opiskelijaa, joista noin 11 000 lukioissa ja 22 000 ammatillisessa koulutuksessa –Noin 3300 opettajaa ISOverstaan kehittäjäyhteisö ”Keskinäinen luottamus, vuorovaikutus ja aktiivinen osallistuminen verkostossa” Benchmarking-kiertue Kainuusta Hankoon 11.-13.5.2011 Osaamisen kehittämisen käytänteitä – jakamista, yhdessä oppimista ja verkostoitumista
3
18.6.2015 ”Osaaminen on ISOverstaan keskeinen voimavara, jonka vahvistamiseen ja jakamiseen etsitään jatkuvasti uusia keinoja.” Mitä tehty/tehdään 2011 Mitä uudessa hankkeessa 2012? 1. Suunnitelmallinen toiminta Arviointikyselyt raportteineen s. 2010 ja 2011 selkeää tarvetta tietoyhteiskuntaosaamisen vahvistamiselle Yhteinen tvt-osaamiskartoitus? Tietoyhteiskuntavalmiuksia koskevat suunnitelmat mallipohja oppilaitosten hyödynnettäväksi, kokemusten jakamista Valmistelutyö käynnistymässä oppilaitoksissa Mitä tukea oppilaitoksille? 2. Osaamisen rakenteiden vahvistaminen ISOverstaan strategian toteutumisen tukitoimia ja verkoston aktivointia Uusi strategia Perustettu vertaisfoorumeiksi fb-ryhmiä (8), järjestetty kollegiaalisia (14) ja alueellisia tapaamisia (11) sekä verkostoseminaareja (8) Uudet koulutusalat ja aineryhmät Verkko-opetuksen laatukriteerit, verkko-opiskeluopas valmisteilla Soveltaminen käytäntöön 3. Osaamisen vahvistaminen Verstaistukivalmennus käynnistynyt (6) Pedagogisen ja teknisen tuen malli Valmennuksen ja alueellisen koulutuksen malli Täydennyskoulutuksen kehittäminen Yhteinen Wiki-ympäristö koulutusmateriaaleille Uutta osaamista, uusia sisältöjä ja menetelmiä JATKUU tulevaisuus- ja tarvelähtöisesti Menetelmiä osaamisen jakamiseen ja vahvistamiseen Benchmarking, mentorointi, verstaistuki Uudistuva toimintakulttuuri ja ennakointityö
4
Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet I Virtuaalitietoiskut - Mahdollistaa omalta/työkoneelta osaamisen kehittämisen - Joustavuus ajankäytön suhteen - ei matkustamista - Lyhyessä ajassa tiivis tietoisku käsiteltävästä teemasta, mm. sosiaalisen median palveluista, tekijänoikeuksista... - Mahdollistaa nopean reagoinnin tarvelähtöisesti Haasteet: - Ajankohtien sopivuus (opettajat kiinni opetuksessa) - Rohkeus osallistua virtuaalisesti - Materiaalien jako -> jatkossa tallenteet + wiki-ympäristö
5
Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet II Vertaistuen kehittäminen Verstastuki- ja verkko-opettajien valmennuspäivät ja Facebook-ryhmät - Kirkastettiin vertaistoimintaa, opittiin tiimitaitoja ja toisen ihmisen kohtaamisen taitoja - Pohdittiin kollegiaalisen tuen muotoja (vertaisfoorumi) - Syvennettiin verkkotyökalujen käyttöä - Ryhmissä jaettiin omia hyviä käytänteitä ja kokemuksia Haasteet: - vertaistoiminnan tuki aloitettu -> jatkuvuus ja pysyvä toimintamalli - asiantuntijuuden jakaminen,uskallus kysyä, pyytää apua
6
Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet III Benchmarking-toiminta Benchmarking-turnee Kainuusta Hankoon 11.-13.5.2011 - matka läpi verkoston - mukana opettajia, opoja, rehtoreita, hankeihmisiä, sivistystoimenjohtaja jne. - hyvien käytänteiden jakoa sekä matkalla että vierailukohteissa - sosiaalisten median välineiden (mobiili)sovellus suoraan käytäntöön - matkan dokumentoimiseksi ja reflektointiin Kuvia ja muistiinpanoja: ks. http://isoverstas.posterous.com ja http://qik.com/isoverstashttp://isoverstas.posterous.com http://qik.com/isoverstas Verkoston oppilaitosten ja hankkeiden osaamisen kehittämisen ja jakamisen käytänteistä ja rakenteista esityksiä tori-periaatteella: http://bit.ly/hanko_torithttp://bit.ly/hanko_torit
7
Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet III Benchmarking-toiminta Haasteet: - Miten saadaan riviopettajat mukaan toimintaan? - Miten toteuttaa tapahtuma entistä sujuvammalla prosessilla? - Miten aktivoida itseohjautuvaa Benchmarking-toimintaa ja jatkuvasti uudistuvaa toimintakulttuuria oppilaitoksissa Haasteena myös: - Suunnitelmallisen toiminnan tukeminen oppilaitoksissa, ns. tietoyhteiskuntavalmiuksia koskevat suunnitelmat tai vastaavat kehittämissuunnitelmat ja linjaukset
8
Osaava-ohjelmaan liittyviä kysymyksiä … - Talousraportointi ei onnistu vuoden loppuun - Verkkosivu/blogi? Voiko olla suoraan jatkoa vuonna 2010 alkaneen Osaava-hankkeelle ja osa ISOverstaan sivustoa? - Osaava-hankkeiden keskinäinen yhteistyö ja asiantuntijuuden jako?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.