Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka."— Esityksen transkriptio:

1 OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff (@kuopio.fi) ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku )

2 69 oppilaitosta –59 lukiota ja 10 ammatillista oppilaitosta Etelä-Savosta, Kainuusta, Pirkanmaalta, Pohjois-Karjalasta, Pohjois-Savosta, Uudeltamaalta ja Varsinais-Suomesta –Noin 33 000 opiskelijaa, joista noin 11 000 lukioissa ja 22 000 ammatillisessa koulutuksessa –Noin 3300 opettajaa ISOverstaan kehittäjäyhteisö ”Keskinäinen luottamus, vuorovaikutus ja aktiivinen osallistuminen verkostossa” Benchmarking-kiertue Kainuusta Hankoon 11.-13.5.2011 Osaamisen kehittämisen käytänteitä – jakamista, yhdessä oppimista ja verkostoitumista

3 18.6.2015 ”Osaaminen on ISOverstaan keskeinen voimavara, jonka vahvistamiseen ja jakamiseen etsitään jatkuvasti uusia keinoja.” Mitä tehty/tehdään 2011  Mitä uudessa hankkeessa 2012? 1. Suunnitelmallinen toiminta Arviointikyselyt raportteineen s. 2010 ja 2011  selkeää tarvetta tietoyhteiskuntaosaamisen vahvistamiselle  Yhteinen tvt-osaamiskartoitus? Tietoyhteiskuntavalmiuksia koskevat suunnitelmat  mallipohja oppilaitosten hyödynnettäväksi, kokemusten jakamista  Valmistelutyö käynnistymässä oppilaitoksissa  Mitä tukea oppilaitoksille? 2. Osaamisen rakenteiden vahvistaminen ISOverstaan strategian toteutumisen tukitoimia ja verkoston aktivointia  Uusi strategia  Perustettu vertaisfoorumeiksi fb-ryhmiä (8), järjestetty kollegiaalisia (14) ja alueellisia tapaamisia (11) sekä verkostoseminaareja (8)  Uudet koulutusalat ja aineryhmät  Verkko-opetuksen laatukriteerit, verkko-opiskeluopas valmisteilla  Soveltaminen käytäntöön 3. Osaamisen vahvistaminen Verstaistukivalmennus käynnistynyt (6)  Pedagogisen ja teknisen tuen malli  Valmennuksen ja alueellisen koulutuksen malli Täydennyskoulutuksen kehittäminen  Yhteinen Wiki-ympäristö koulutusmateriaaleille  Uutta osaamista, uusia sisältöjä ja menetelmiä  JATKUU tulevaisuus- ja tarvelähtöisesti Menetelmiä osaamisen jakamiseen ja vahvistamiseen  Benchmarking, mentorointi, verstaistuki  Uudistuva toimintakulttuuri ja ennakointityö

4 Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet I Virtuaalitietoiskut - Mahdollistaa omalta/työkoneelta osaamisen kehittämisen - Joustavuus ajankäytön suhteen - ei matkustamista - Lyhyessä ajassa tiivis tietoisku käsiteltävästä teemasta, mm. sosiaalisen median palveluista, tekijänoikeuksista... - Mahdollistaa nopean reagoinnin tarvelähtöisesti Haasteet: - Ajankohtien sopivuus (opettajat kiinni opetuksessa) - Rohkeus osallistua virtuaalisesti - Materiaalien jako -> jatkossa tallenteet + wiki-ympäristö

5 Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet II Vertaistuen kehittäminen Verstastuki- ja verkko-opettajien valmennuspäivät ja Facebook-ryhmät - Kirkastettiin vertaistoimintaa, opittiin tiimitaitoja ja toisen ihmisen kohtaamisen taitoja - Pohdittiin kollegiaalisen tuen muotoja (vertaisfoorumi) - Syvennettiin verkkotyökalujen käyttöä - Ryhmissä jaettiin omia hyviä käytänteitä ja kokemuksia Haasteet: - vertaistoiminnan tuki aloitettu -> jatkuvuus ja pysyvä toimintamalli - asiantuntijuuden jakaminen,uskallus kysyä, pyytää apua

6 Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet III Benchmarking-toiminta Benchmarking-turnee Kainuusta Hankoon 11.-13.5.2011 - matka läpi verkoston - mukana opettajia, opoja, rehtoreita, hankeihmisiä, sivistystoimenjohtaja jne. - hyvien käytänteiden jakoa sekä matkalla että vierailukohteissa - sosiaalisten median välineiden (mobiili)sovellus suoraan käytäntöön - matkan dokumentoimiseksi ja reflektointiin Kuvia ja muistiinpanoja: ks. http://isoverstas.posterous.com ja http://qik.com/isoverstashttp://isoverstas.posterous.com http://qik.com/isoverstas Verkoston oppilaitosten ja hankkeiden osaamisen kehittämisen ja jakamisen käytänteistä ja rakenteista esityksiä tori-periaatteella: http://bit.ly/hanko_torithttp://bit.ly/hanko_torit

7 Osaamisen vahvistamisen kehittämisajatukset ja haasteet III Benchmarking-toiminta Haasteet: - Miten saadaan riviopettajat mukaan toimintaan? - Miten toteuttaa tapahtuma entistä sujuvammalla prosessilla? - Miten aktivoida itseohjautuvaa Benchmarking-toimintaa ja jatkuvasti uudistuvaa toimintakulttuuria oppilaitoksissa Haasteena myös: - Suunnitelmallisen toiminnan tukeminen oppilaitoksissa, ns. tietoyhteiskuntavalmiuksia koskevat suunnitelmat tai vastaavat kehittämissuunnitelmat ja linjaukset

8 Osaava-ohjelmaan liittyviä kysymyksiä … - Talousraportointi ei onnistu vuoden loppuun - Verkkosivu/blogi? Voiko olla suoraan jatkoa vuonna 2010 alkaneen Osaava-hankkeelle ja osa ISOverstaan sivustoa? - Osaava-hankkeiden keskinäinen yhteistyö ja asiantuntijuuden jako?


Lataa ppt "OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google