Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin."— Esityksen transkriptio:

1 ”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku) Uudenmaan aluetapaaminen Vihdin lukio

2 Tänään 18.4. klo 12-16 Tervetuloa Vihdin lukiolle
Esittelyt ja kuulumiset Terveiset Sastamalan verkostolukiosta Tietoyhteiskuntavalmiuksien edistäminen: suunnitelmia, linjauksia ja käytänteitä eri oppilaitoksista ISOverstaan kuulumisia ja suunnitelmia Verkostokuulumiset, strategian toteutuminen Benchmarking-kiertue Kainuusta Hankoon ISOverstaan opetustarjonnan kehittyminen Tukipalvelut, mitä uutta? Täydennyskoulutus Osaamisen kehittäminen: Osaava –hanke Seuraava tapaaminen

3 Tietoyhteiskunta-valmiuksien edistäminen
Oppilaitosten kuulumisia! ”Parempaa laatua, tehokkaampaa yhteistyötä ja avoimempaa vuorovaikutusta” Koulutuksen tietoyhteiskuntakehittäminen 2020, OKM Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2015:

4 Koulu vuonna 2020 Suomalaiset koulut ja oppilaitokset ovat kansainvälisesti vertaillen edistyksellisiä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäjiä. Ammattitaitoinen opetus- ja muu henkilöstö sekä motivoituneet oppilaat ja opiskelijat hyödyntävät opinnoissaan ja oppimisen tukena laadukasta, ajanmukaista ja ekologisesti tehokasta tieto- ja viestintätekniikkaa eri ympäristöissä. Oppijan ja yhteisöjen tueksi on luotu joustavia palveluita, jotka edistävät elinikäistä oppimista. Vuorovaikutus ja muu yhteistyö koulutuksen ja muun yhteiskunnan ja työelämän välillä on rikasta ja avointa. Koulutuspalvelut, sitä tukeva hallinto ja päätöksenteko on järjestetty tehokkaasti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Mitä tarvitaan? 1) suunta kehittämiselle 2) esteiden poistamista 3) saumatonta yhteistyötä 4) tukea uusiutumiselle 5) etenemisen mittaamista Koulutuksen tietoyhteiskuntakehittäminen 2020 (OKM)

5 Tietoyhteiskuntavalmiudet v. 20xx
ISOverstaan oppilaitosten ja alueellisten verkostojen käyttöön tarjottava suunnitelmamalli (arviointiryhmä ) Tietoyhteiskuntavalmiudet v. 20xx VISIO (muutama lause) OSAAMINEN Päämäärä v. 20xx KEHITTÄJÄYHTEISÖ OPPIMISYMPÄRISTÖ JA TUKIPALVELUT Opetushenkilöstö: Innovatiivinen johtajuus ja verkostoitunut työyhteisö Jatkuvasti uudistuva asiantuntijuus /ammatillisuus Verkko-opetus- / tvt-taidot Jakamisen kulttuuri 1. Yhteisöllisyyttä ja innovatiivisuutta tukevat rakenteet ja verkostot: Strategiat, organisoituminen Pelisäännöt, prosessit ja käytänteet Verkostoyhteistyö 2. Yhteisöllisyyttä ja uudistumista/oppimista tukeva toimintakulttuuri Verkkosisällöt, verkkopalvelut ja –työkalut Pedagoginen ja tekninen tuki Täydennyskoulutus Laitteet, ohjelmat ym. ’puitteet’ Opiskelijat: Tietoyhteiskunnan avaintaidot Opiskelijat: Verkko-opiskelumahdollisuudet Verkkopalvelut ym. oppimisympäristöt Tuki ja ohjaus Vapaasti muokattavissa!

6 ISOverstaan strategia

7 ISOverstaan strategian toteutuminen 2011
Tavoite: Oppilaitokset laativat tai päivittävät tietoyhteis-kunta-valmiuksia koskevan kehittämis-suunnitelman lv aikana. (Suunnitelma-malli jaettu) Arviointiryhmä Vuosittainen kysely oppilaitoksille + tilastot -> arviointiraportti Strategian arviointi visiovuonna 2012 Johtaminen Verkostojohtajuus Strategiatyö oppilaitoksissa Viestintä Strategian levitys ja sisäistäminen Opiskelijatiedotus Strategian seuranta ja arviointi Arviointiryhmä Kartoitukset Strategian toteutumisen tuki Osaava-hankkeessa: ”suunnitelmallisen toiminnan luominen” Opettajat - tapaamiset ja täydennyskoulutus oppaat, tiedotteet, vertaisfoorumit verkko-opetuksen laatukriteerien levittäminen ja käyttöönotto Opiskelijat verkko-opiskelun opas 2011 uusien opiskelijoiden perehdyttäminen

8 Strategian seuranta ja arviointi -suunnitelma
Arviointi-ryhmän työskentely Linjaukset, valmistelut, ohjeet Kyselyt syys-lokakuu Oppilaitokset 2010 / 2011 Kaikki osapuolet v. 2012 Analysointi ja aineistojen kokoaminen arviointi-raportiksi Kehittämis-päivät Vuonna 2011: Kehittämis-päivä (16.11.) Oppiminen Toiminnan ja strategian suuntaaminen Arviointi-raportti Visio ja päämäärä 2012 Nyky-tilanne Muutos - Muutosvoimien tunnistaminen (seuranta ja tutkimus) - Tarvittavat muutokset ja toimenpiteet - Uusi osaaminen ja toimintakulttuuri Kytkentä oppilaitosten strategiatyöhön

9 ISOverstaan kehittäjäyhteisö
Benchmarking-kiertue Kainuusta Hankoon Osaamisen kehittämisen käytänteitä – jakamista, yhdessä oppimista ja verkostoitumista ISOverstaan kehittäjäyhteisö 69 oppilaitosta 59 lukiota ja 10 ammatillista oppilaitosta Etelä-Savosta, Kainuusta, Pirkanmaalta, Pohjois-Karjalasta, Pohjois-Savosta, Uudeltamaalta ja Varsinais-Suomesta Noin opiskelijaa, joista noin lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa Noin 3300 opettajaa ”Keskinäinen luottamus, vuorovaikutus ja aktiivinen osallistuminen verkostossa”

10 ”Kehittäjäyhteisö kokoaa osaamispääoman ja kanavoi sen yhteiseksi hyödyksi verkostossa”
ISOverstaan henkilöstö 2011 Leena Suonio, koordinaattori Anu Wulff, verkko-opetuksen asiantuntija Sirpa Savolainen, toimistosihteeri Harri Tolvanen, atk-suunnittelija Timo Lemmetty, järjestelmä- ja käyttäjätukihenkilö Säde Pirttimäki, projekti- suunnittelija (Osaava-hanke) Hallinnoiva organisaatio Kuopion kaupungin kasvun ja oppimisen palvelualue Toimintaprosesseja ( )

11 ”Yhteisöllisyyttä ja innovatiivisuutta tukevat verkostorakenteet”
Johtoryhmä (4 x v) Työryhmät - Arviointiryhmä (Strategiaryhmä) - Verstastiimi > Laatutyöryhmä (täydennetty verstastiimi) Kouskuttamispäivä (31.8.) Verstastukipäivä (2.9. alkaen) Seminaarit ja tapaamiset (ajankohtaiset teemat + kollegiaaliset ryhmät) Oppilaitosvierailut Täydennyskoulutus Aluetapaamiset (rehtorit/yhteyshenkilöt, opot) Kevät 2011: Kainuu, KAO P-Savo,YSAO E-Savo, ESEDU P-Karjala, Juuan lukio Uusimaa, Vihdin lukio Syksyn kokous? ISOkiertue Hankoon Johtoryhmä Laatuseminaari Koulutusmateriaalit! Sastamalan aluekokous

12 Uudenmaan avainhenkilöt ISOverstaassa
Oppilaitos Yhteyshenkilö V erstastuki Opo Keski-Uudenmaan ammattiopisto Maria Alppisara Leila Frondelius / Maria Alppisara Erja Kärnä Titta Siikala + muita Länsi-Uudenmaan koulutuskeskus Tarja Leppänen Tarja Leppänen + Jari Suomalainen ym. Kaija Lahti / Juha Eriksson / Outi Koivisto Hankoniemen lukio Aila Kukkonen Pekka Aaltonen, Marjo Enberg Tarmo Ahonen Karkkilan lukio Jorma Kivilä Jouni Sorsa Jussi Aholainen Lohjan Yhteislyseon lukio Panu Ruoste Mika Auramo Kaisa-Mari Majamäki Juha Nurmi / Sisko-Aulikki Markkanen / Leena Oittila Lohjan lukion aikuislinja Kimmo Mikkola Olavi Nurmi Nummi-Pusulan lukio Liisa Jääskeläinen Mirva Kaski Pirjo Lehtonen Vihdin lukio Satu Nokelainen Sirkka Sariola Riikka Huikuri

13 Sastamalan lukioiden avainhenkilöt ISOverstaassa
Oppilaitos Yhteyshenkilö V erstastuki Opot Mouhijärven lukio Kristiina Vuorinen, Tuomas Hakulinen Jukka-Pekka Koivuranta Raija Laukkanen Vammalan lukio Anni Virnes, Eija Koski Riikka-Liisa Vaara Eija Koski Äetsän lukio Seppo Holkeri, Jarmo Viitanen Jarmo Viitanen Ulla Yli-Hongisto Johtoryhmä 2011 Anni Virnes, varalla Pekka Kares Arviointiryhmä Anni Virnes

14 Uusimaa ISOverstaassa
Johtoryhmä Seuraava kokous klo 9-11 Nummi-Pusulan lukio: Liisa Jääskeläinen, varalla Kimmo Mikkola (Lohjan lukion aikuislinja) Länsi-Uudenmaan koulutuskeskus: Satu Välimaa-Vuoristo Keski-Uudenmaan ammattiopisto: Maria Alppisara, varalla Anu Raudasoja (Keuda, Tuusula) Verstastiimi Seuraava kokous klo Nummi-Pusulan lukio: Mirva Kaski, varalla Tarja Leppänen (Länsi-Uudenmaan ammattiopisto) Keski-Uudenmaan ammattiopisto: Leila Frondelius, varalla Maria Alppisara Arviointiryhmä Lohjan Yhteislyseon lukio: Panu Ruoste Keuda: Maria Alppisara Seur. kokous klo 12-16

15 Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää
Päämäärä: ISOverstas tuottaa, kokoaa, ylläpitää ja jakaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja Täydennys- koulutus Opetustarjonta Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Tukipalvelut

16 ISOverstaan yhteinen opetustarjonta
ISOverstaan opetustarjonta Opetustarjonta - tilannekatsaus ISOverstaan yhteinen opetustarjonta Lv opetustarjonnassa ( ) 395 kurssia: lukio 376, ammatillinen 19 381 moodle-kurssia 14 virtuaaliluokkakurssia Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen opetustarjontaan (22 tarjoavaa oppilaitosta) mennessä: 1109 ilmoittautumista (noin 30 % ammatillisista oppilaitoksista), 68 kotikoulua Suosituimmat espanja, lyhyt matematiikka, englanti, äidinkieli, japani Kesän ja lv opetustarjonnat rakentumassa! Tilanne : kesäkurssia , 238 kurssia lv Valinnoista 88 % ohjatuille kursseille

17 Opetustarjonnan kehittäminen
Uutta keväällä 2011 Fysiikkaa lääketieteelliseen pyrkivälle Johdanto sähköiseen kaupankäyntiin 1 ov (tulossa lv yht. 10 ov, PKKY) Kesän ja lv kurssitarjonta Tarpeita, tarjouksia? Tarvekartoitus, jatkuva / systemaattinen? Kehittämishaasteita Laatukriteerien soveltaminen + verkko-opiskeluoppaan tuottaminen Moodle-kurssit + virtuaaliluokka Monimediaistaminen, opetustuokioita tallenteina (päivitys euroa) Ohjaus-/opetustuokiot (’live’) osaksi Moodle-kurssia (tarinapalkkio 100 euroa) Kurssihintojen tarkistaminen

18 Linkki laatukriteereihin (helmikuu 2011): http://bit.ly/laatu2
Verkko-opetuksen laatukriteerit ”ISOverstas tuottaa, kokoaa, ylläpitää ja jakaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja” Linkki laatukriteereihin (helmikuu 2011): Koulutus -> Koulutusmateriaaleja -> Laatuseminaari (mm. seminaaritallenteet)

19 ”Verkostotoimintaa ja verkko-oppimista edistävät laadukkaat tukipalvelut”
Virtuaaliluokka-palvelut samanaikaisopetus / opetustallenteet / verkkoneuvottelut Hanke 2010 (OPH), 49 lukiota Tekninen ja pedagoginen kehittäminen, käyttöönotto Pedagoginen ja tekninen tuki verkkopalvelujen hyödyntämiseen Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat yhteiseen käyttöön (jakelussa 320, noin 70 ammatillista) ISOaitta yksittäisten oppimateriaalien tuottamiseen ja jakeluun (jakelussa noin 3200) ISOarkisto media-tiedostojen tallennukseen ja jakeluun (lv aikana tallennettu noin 3200 tiedostoa) Ohjeet, mallit, käytänteet, laatutyö Verkkoympäristöt: Palveluportaali, Moodle, ilmoittautumisjärjestelmät Sosiaalisen median verkkopalvelut, yhteisöt ja työkalut

20 ISOverstaan tukipalvelut vuonna 2011
Virtuaaliluokka-palvelut samanaikaisopetus / opetustallenteet / verkkoneuvottelut Hanke 2010 (OPH), mukana 49 lukiota Tekninen ja pedagoginen kehittäminen, käyttöönotto ja täydennyskoulutus V rakennettu 27 uutta tuotantoluokkaajoista 13 hankkeen tuella ja 14 lisäpalveluna Pedagoginen ja tekninen tuki verkkopalvelujen hyödyntämiseen Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat yhteiseen käyttöön (320) ISOaitta yksittäisten oppimateriaalien jakeluun (jakelussa noin 3200) ISOarkisto media-tiedostojen tallennukseen ja jakeluun (Lv aikana tallennettu noin 2400 tiedostoa) v Jatkuu tarvelähtöisesti (uudet + päivitykset) v paikallisen tuen valmennus jatkuu tuotetaan moni-mediaista ohjeistusta - tehostetaan tuki-palvelutiedottamista rakennetaan ja ylläpidetään vertais-foorumeita (FB-ryhmät) v Hankepilotit: tekijänoikeudet, kielten opetuksen kehittä-minen, IB-lukioiden yhteistyö (Theory of knowledge) ja mobiili-laitteiston testaus. Uusi kouluttajakoulutus Uusi hankehaku (50 lukiota) v Kehitetään ISOaitan toiminnallisuutta. Sisältöeditori käyttöön! -> aktivoidaan ja tuetaan materiaalien jakamista Kehittämisen painopisteet, esitellään sisältöeditori, mitä uutta virtuaaliluokkapalveluissa, hankehaku? Ohjeet, mallit, käytänteet, laatutyö Verkkoympäristöt: Palveluportaali, Moodle, ilmoittautumisjärjestelmät Sosiaalisen median verkkopalvelut, yhteisöt ja työkalut

21 Moodle-kurssipohjat (lukio)
Lukiokursseja jakeluun* 2011 (ja tulossa) (11) BI Eläinten käyttäytyminen FY Fysiikkaa lääketieteelliseen pyrkivälle FY Fysiikka, materiaalioppi HI Teknologian historia IAB4 Meillä ja muualla* KU3 Media ja kuvien viestit LI Urheilijoiden ravitsemus MAA2 Polynomifunktiot Matematiikan perusvalmiuskurssi TE Terveystiedon syventävä VEA2 Pitkä venäjä Päivityksiä v (30 kurssia) Ruotsin, englannin, saksan, ranskan, venäjän ja italian kursseja AI6/8 Tekstitaitojen syventävä AI Luovan kirjoittamisen kurssi BI3 Riskien maailma FI3 Filosofia GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset Tietotekniikka 1 ja 2 Lukiokursseja jakeluun 2009 (7) FI Estetiikka, FY5 Pyöriminen ja gravitaatio, RAB8 Yhteinen maapallomme, S27 Puhekieli tarkasteluun, Saksan kirjoituskurssi, VEB4 Meillä ja muualla, Yhteiskuntaopin abikurssi Lukiokursseja jakeluun 2010 (6) FI (sov) Idän filosofia IAB3 Vapaa-aika ja harrastukset, Japanin kurssi 1 (jatkoa peruskurssille) Kielenhuolto VEA1 Pitkä venäjä VEB5 Ennen ja nyt

22 Moodle-kurssipohjat (ammatillinen)
Ammatillisia kurssipohjia jakeluun 2009 (12) Ammattiopintojen kemian perusteet, Bioteknologiset sovellukset, Englannin pakollinen 2. kurssi (Luva), Kokkiranska, Kurssi yrteistä, Metsäympäristön monimuotoisuus, Mikrobiologia, Opastamisen kurssi, Populaarikulttuuri, Toimintakyvyn tukemisen kurssi lähihoitajille, Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa, Äidinkieli 1 kauneudenhoitoalalle Ammatillisia kurssipohjia jakeluun 2010 (14) Ammatillinen englanti eräoppaille, Computing English, Hevoskasvatus, Kansainvälistyminen ja kulttuurin tuntemus, Löytöretki pohjoismaiseen kulttuuriin, Markkinointitutkimus, Monikulttuurisuus, Nuorten lakitieto, Oppimaan oppiminen I, Psykologia, Rakennettu ympäristö – kansainvälinen verkko-oppiminen, Taide ja kulttuuri, Valinnainen yhteiskuntatieto Ammatillisia jakeluun* 2011 ja tulossa (24+ESR) 3ds Max -ohjelman perusteet Asiakaspalvelun perusteet AutoCad –perusteet (?) Ergonomia Etiikka Flash-jatkokurssi Hevostalouden kurssi* Hoidon ja huolenpidon tutkinnonosan lääkehoidon kurssi* Lähihoitajille suunnattu selkokielen kurssi (äidinkieli) Kotihoidon kurssit 1 ja 2 Kuntoutumisen tukeminen työssäoppimisessa (0.5 ov) Lääkelaskenta (?) Markkinointiviestinnän perusteet (Matematiikan perusvalmiuskurssi (myös lukioon)) Matkailun lainsäädäntö NC-koneistajan ammatillinen englanti* (ESR) NY Vuosi yrittäjänä (ESR) Ohjauskurssi kahden tutkinnon opiskelijoille? Oppimaan oppiminen II Rakennuspiirustusmerkinnät (?) Säätöpiiri ja PI-kaaviot* Terveysliikunta Tietokantaohjelmoinnin perusteet Tuotantoeläinten eettinen hoito Työelämän pelisäännöt Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työkalupakki uraohjaukseen ja rekrytointiin* (ESR) Työturvallisuus?? TARVITTAISIIN TEKIJÄ! Vaikuttaminen työelämässä Ympäristötieto Päivityksiä Tekijänoikeus

23 Virtuaaliluokkapalvelujen hyödyntäminen
Samanaikaisopetus tai verkkoneuvottelu selaimen (virtuaalitila) kautta Täydennyskoulutus - virtuaaliosallistuminen, esim. virtuaalitietoiskut asiantuntijaluennot ja tallenteet (mm. laatuseminaari) Oppituntitallenteet lähiopetuksen tukena - itsenäiset kurssisuoritukset - tukiopetus, kertaaminen Asiantuntija-vierailijat, kansainvälinen yhteistyö Videotallenteet / opetustuokiot oppimateriaaleina osaksi verkkokurssia Opinto-ohjaus, tukiopetus ja ryhmätyöskentely Virtuaaliluokkakokemuksia

24 ”Ammatillista uudistumista ja verkostoitumista tukeva täydennyskoulutus”
Tarvelähtöisesti ja tasapuolisesti eri alueille ja kohderyhmille Joustavia osallistumismahdollisuuksia: verkkokurssit, virtuaaliosallistuminen, vierihoito, täsmäkoulutus, tallenteet Yhteistyössä yliopistojen ja muiden yhteistyötahojen kanssa (UEF, Educode, Haaga-Helia) Kouluttajakoulutuksella ja verstastuki-valmennuksella asiantuntijaverkostoja Aineryhmä- ja koulutusalakohtaiset koulutukset vertaisfoorumeineen Esitellään koulutuskoosteet (kevät + syksy 2011) Vuoden 2010 aikana toteutettiin 114 koulutus-tilaisuutta, joissa oli 1473 osallistumista. Ilmoittautumiset: –> Koulutus –> Koulutuskalenteri

25 ”Osaaminen on ISOverstaan keskeinen voimavara, jonka vahvistamiseen ja jakamiseen etsitään jatkuvasti uusia keinoja.” Jatkuvasti uudistuva asian- tuntijuus / ammatillisuus Verkko-opetus-osaaminen Innovatiivinen johtajuus ja verkostoi-tuneet työyhteisöt Jakamisen kulttuuri Osaava ISOverstas ( ) Suunnitelmallinen toiminta Strategiatyö verkostossa ja oppilaitoksissa: Osaamisen arviointi (s. 2010) -> oppilaitosten kehittämissuunnitelmat (mallipohja hyödynnettäväksi) Osaamisen rakenteiden vahvistaminen ISOverstaan strategian toteuttaminen, verkoston aktivointi ja uudistaminen, asiantuntijaverkostot ja vertaisfoorumit, verkostojohtajuuden tuki Osaamisen vahvistaminen Verstaistukivalmennus 2010 alkaen -> pedagogisen ja teknisen tuen malli Menetelmällisesti ja sisällöllisesti kehittyvä täydennyskoulutus Uusi haku

26 ”Johda muutosta tiedolIa” (Pekka Eloholma 2011 )


Lataa ppt "”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google