Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Www.isoverstas.fi ” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Www.isoverstas.fi ” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja."— Esityksen transkriptio:

1 www.isoverstas.fi ” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja 12.3.2009

2 7.9.2014 60 oppilaitosta: 51 lukiota, 9 ammatillista oppilaitosta ISOverstaassa mukana Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, sihteeri (9.3.09 alkaen) Anu Wulff, verkkoped. asiantuntija 2pv/vko Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.)

3 ISOverstas – verkko-oppimisen kehittäjäyhteisö Johtoryhmä Verstastiimi Alueellinen kokous Pohjois-Karjalassa Avainhenkilöt - rehtorit / yhteyshenkilöt - opot ja verstastuet ISOammatti-tiimi Täydennys- koulutus Strategiaryhmä Koulu- vierailut Aluekokoukset

4 Uusimaa ISOverstaassa / 1 Johtoryhmä 2009 Sakari Imppola, varajäsen Satu Nokelainen Heikki Leppänen (Lukk) Anu Raudasoja, varajäsen Maria Alppisara (Keuda) Verstastiimi 2008-2009 Tarja Leppänen, varajäsen Mirva Kaski Maria Alppisara, varajäsen Anu Raudasoja Strategiaryhmä lv. 2008-09 Panu Ruoste Maria Alppisara

5 Uusimaa ISOverstaassa / 2 Yhteyshenkilöt ja verstastuet Keski-Uudenmaan ammattiopisto Yhteyshenkilö Maria Alppisara, verstastuet Maria Alppisara ja Leila Frondelius Länsi-Uudenmaan koulutuskeskus Yhteyshenkilö ja verstastuki Tarja Leppänen Hankoniemen lukio Yhteyshenkilö rehtori Timo Hyvönen, verstastuki Pekka Aaltonen Karkkilan lukio Yhteyshenkilö rehtori Jorma Kivilä, verstastuki? Lohjan Yhteislyseo lukio Yhteyshenkilö rehtori Panu Ruoste, verstastuet Kaisa-Mari Majamäki, Mika Auramo Lohjan lukion aikuislinja Yhteyshenkilö rehtori Sakari Imppola, verstastuki Olavi Nurmi Nummipusulan lukio Yhteyshenkilö rehtori Mikko Lumme, verstastuki Mirva Kaski Vihdin lukio Yhteyshenkilö rehtori Satu Nokelainen, verstastuki Ossi Mauno

6

7 Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Opetustarjonta Virtuaaliluokka -palvelut Sisältötuotanto Täydennys- koulutus

8 Arviointi- ja strategiakysely / B kehittäjäyhteisö Miten tärkeiksi koet? 1 (tarpeeton) – 5 (erittäin tarpeellinen) Ope (194) ka Re/Jo (52) ka Ktj (11) ka Kehittäjäyhteisö3,84,13,7 Yhteinen verkko-opetustarjonta44,43,9 Moodle-oppimisympäristö44,13,9 Moodle-kurssipohjat3,94,13,7 ISOaitta (oppimateriaalit)3,73,93,6 Virtuaaliluokkapalvelut3,63,93,8 Verkkopedagogiset tukipalvelut3,94,2 Opettajien täydennyskoulutus4,14,33,7 Rehtorien/johtajien täydennyskoulutus3,84,13,9 Muuta: mm. verkko-opo, verkkotuki, kokouspalvelut, aine-/aihekohtaisia kehittämispäiviä, kaksoistutkinnot verkossa, alueellisen yhteistyön koordinoimista

9 Verkko-opetustarjonta Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen, kaikille avoimeen opetustarjontaan Oppilaitosten / opiskelijoiden hyödynnettävissä lv. 2008-09: Verkko-opetustarjonta (Moodle) Tarjolla 246 verkkokurssia, mm. oppiaineiden syventäviä kursseja ja harvinaisia kieliä Kurssimaksut 115 € / 50 € Virtuaaliluokan opetustarjonta (oppituntitallenteet / samanaikaisopetus) Tarjolla 34 kurssia Kurssimaksu 140 €

10 ISOverstaan maksullisen verkko-opetustarjonnan toteuttaminen Opetusta tarjoava koulu Opiskelija Opiskelijan kotikoulu Verkko- opettaja 1. Päätös tarjottavista verkko- kursseista 2. Ohjaus ja palkkio sovittu 3. Koulun perustiedot järjestelmään 4. Saatu ilmoittautu- minen ja maksu- sitoumus 5. Moodle- tunnusten hankinta opiskelijalle 6. Kurssipäivä-kirja ja lasku opiskelijan kotikoululle, palkkio opettajalle 1. Verkko- kurssi ISO- verstaan Moodleen 2. Kurssitiedot ISOverstaan kurssitarjontaan 3. Saatu kurssille ilmoittautum. sähköpostilla 4. Alku- ohjeet ja tunnukset opiskelijalle 5. Ohjaus- prosessi ja arviointi 6. Kurssi- päiväkirja kansliaan 7. Palaute ja jatko- kehitys 1. Päätös ISOverstaan verkkokurs- sien käytöstä 2. Opiskelijan kurssivalinnan hyväksyminen ja ilmoittaminen verkkokurssille 3. Maksusitoumus lähetetään 4. Mahdollinen lähiohjaus ja loppukoe 5. Kurssipäiväkirja 6. Kurssisuoritus omaan järjestelmään 7. Laskun maksaminen 1. Neuvottelu verkkokurssin valinnasta opon/rehtorin kanssa 2. Opo tai rehtori ilmoittaa opiskelijan verkkokurssille 3. Alkuohjeet ja tunnukset verkko-opettajalta 4. Opiskelu verkkokurssilla (mahd. lähiohjaus ja kokeet omalla koululla) 5. Opiskelija antaa kurssipalautteen ja saa arvosanan ISOverstas vastaa verkko-opetustarjonnan rakentamisesta, kehittämisestä ja ylläpidosta

11 Lv. 2009 – 2010 opetustarjonta Opetustarjonta lv. 2009-2010 Kurssitarjonta rakentumassa Tilanne 12.3.2009: 184 kurssia, joista 8 ammatillista kurssia Tavoitteena erityisesti ammatillisen kurssitarjonnan monipuolistuminen! Tarve / tarjonta? Ilmoittautumiset avataan 1.8.2009 Tarjontajärjestelmän kehittämissuunnitelmia / tarpeita Ammatillisen koulutuksen arviointiasteikko 1-3 Verkkokurssitarjonnan ja virtuaaliluokkatarjonnan yhdistäminen Muuta?

12 Mahdollisuuksia yksilöllisen ja joustavan opintopolun rakentamiseen Uudenlaisia oppimis- ja verkostoitumiskokemuksia jatkuvasti muuttuvan ja lisääntyvän tiedon löytämisessä, käsittelyssä ja hallinnassa opittavien asioiden harjoittelussa ja soveltamisessa yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa Tulevaisuuden opiskelu- ja työelämätaitoja jatkuvaan oppimiseen ja itsenäiseen tiedon hankintaan verkkotyöskentelyyn ja tiimityöhön Verkko-opiskelu tarjoaa opiskelijalle

13 Sisältötuotanto Verkkokurssipohjat (Moodle) 265 verkkokurssipohjaa (lukio 219, ammatillinen 46) Vapaasti muokattavaksi ja hyödynnettäväksi lähiopetuksen tukena tai verkkokurssina Vuonna 2009 tuotetaan noin 30 uutta kurssipohjaa, päivityksiä tarpeen mukaan. ISOaitta (oppimateriaalien jakeluun) Alustariippumattomia ja luokiteltuja oppimateriaaleja yhteisessä käytössä noin 3700 Lähiopetuksen tueksi tai linkitettäväksi verkkokurssiin ISOarkisto Videotiedostoja oppilaitosten sisäiseen käyttöön (esim. oppituntitallenteet)

14 ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Samanaikais- opetus (Virtuaalitilasta tuotantoluokassa) Oppitunti- tallenteet (Wirecastilla tai Virtuaalitilasta tuotantoluokassa) Kokous/ryhmä- työpalvelut (Virtuaalitilassa)Virtuaalitilass Virtuaaliluokan opetustarjonta Taustaprosesseja mm.: - Mediapalvelimen ylläpito - Opettajien ja opiskelijoiden perehdyttäminen virtuaaliluokkapalvelujen käyttöön - Erilaisten pedagogisten mallien suunnittelu ja testaus - Opetustarjonnasta tiedottaminen opiskelijoille ja opoille - Jatkuva ja viivästetty arviointi ja tutkimus - Virtuaaliluokkaoppaan rakentaminen Kaikilla verstaskouluilla - Koulukohtainen virtuaalitila - ISOarkisto + videoiden tallennusohjelma - Wirecast –ohjelma videoiden tuottamiseen Hankekouluilla (30 lukiota) lisäksi oma tuotantoluokka WEB2.0 – sosiaalisen median työkalut tukemassa kaikkea toimintaa ISOarkisto

15 ISOverstaan virtuaaliluokka-hanke Virtuaaliluokkapalveluja kehitetään ISOverstaan virtuaaliluokka- hankkeessa, joka kuuluu Opetushallituksen rahoittamiin oppimis- ympäristöhankkeisiin. Hankkeessa on mukana 30 lukiota.

16

17 ISOverstaan täydennyskoulutus Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 6.2., 20.2., 26.2., 18.3.2009 (Kuopio) + mahdollisesti Kajaanissa Verkko-Veso, ISOverstaan palvelut ja verkko-opetus (6 h verkossa) 16.2.- 31.5.2009 Verkostojohtaminen (2 op, Opeko) 20.2. ja 2.4.2009 (Kuopio) Moodle edistyneemmille käyttäjille 25.3.2009 (Kuopio) Google Earth 31.3.3009 (Kuopio) Sosiaalinen media verkko-opetuksen osana (4 op, JoY) 1.4., 8.4., 21.4., 6.5.2009 Verkko Tutuksi 2009 (4 op, JoY) 15.4.2009, 28.4.2009, 8.5.2009 18.5.2009 Virtuaaliluokkakoulutuksia hankekouluissa ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa Uuden lukuvuoden aloitus, ns. kouskuttamispäivä 6.8.2009 Syksyllä tapaamiset opoille ja verstastuille Tutustu ISOverstaan koulutuskalenteriin! Tarpeita ja ideoita?

18 Arviointi- ja strategiakysely / D Osaaminen Käsityksiä verkko-opiskelusta / osaamisesta ISOverstaassa 1 (täysin eri mieltä) – 5 (täysin samaa mieltä) Opisk (492) ka Ope (200) ka Re/Jo (52) ka Ktj (12) ka Verkko-opiskelu on nykypäivän opiskelumuoto3,23,84,44,7 Verkko-opetus on välttämätön koulutuksen tasa- arvoisuuden kannalta 3,13,34,34,5 Verkko-opetus on tärkeää oman oppilaitokseni kannalta 3,74,24,7 Verkko-opetusta arvostetaan omassa oppilaitoksessani 3,33,44,1 Koulussamme jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus verkko-opintoihin 3,53,84,5 ISOverstas toimii verkko-oppimisen edelläkävijänä3,444,5 ISOverstaan täydennyskoulutus vastaa tarpeisiini3,13,53,8 ISOverstaan henkilöstön osaaminen on riittävää3,543,8

19

20 Verkostostrategiat / verkoston strategia Oppilaitoksen (organisaation) strategia Miten saavutamme visiomme ja päämäärämme? Oppilaitoksen verkostostrategia Miten verkostot ja kumppanuudet tukevat visiomme ja päämääriemme saavuttamista? Miten rakennamme, ylläpidämme ja kehitämme kumppanuuksiamme ja verkostojamme? Verkoston strategia Miten verkosto tukee oppilaitoksen vision ja päämäärien saavuttamista? Miten verkoston jäsenet yhdessä aikovat toimia yhteisen vision ja päämäärien saavuttamiseksi? (Hakanen, Heinonen, Sipilä 2007)

21 ISOverstaan strategia prosessissa ( tavoite: valmis toukokuu 2009) Asia- kas- lähtöi- syys Yh- den- vertai- suus Uudelle vuosikymmenelle verkko- oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona Yhtei- söl- li- syys Inno- va- tiivi- suus Osaaminen Kehittäjä- yhteisö Palvelut Sisältöosaaminen Johtajuus-/ verkosto-osaaminen Verkko-opetus/ - opiskeluosaaminen Teknologia- osaaminen 1. Verkoston rakenne jäsenistö, johtajuus, toimintaperiaatteet prosessit, järjestelmät, kumppanuudet, resurssit 2. Verkostokyvykkyys suhteen laatu, yhteinen ymmärrys, vuorovaikutus aktiivisuus/yhteisöllisyys Kurssitarjonta Tukipalvelut (sisällöt, työkalut) Täydennys- koulutus ( Tiedotuspalvelut, koordinointi, kehittäminen) ISOverstas on verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö. Verkosto tukee toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten ja koulutuksenjärjestäjien onnistumista niiden omassa koulutustehtävässä.

22 Luottamuksen ilmapiiri Avoin, tukeva, kannustava, arvostava, salliva Halukkuus oppia ja jakaa Tietotaito Päämäärä Missio kirkastettu Tavoitteellisuus Resurssit (aika, raha, rakenteet) Yhteinen aika (+2/1 sääntö) Rakenteet (väylät ja välineet) Pelisäännöt Johtajuus Organisointi- kykyinen, avara- katseinen Miten tietopääoma realisoituu kaikkia hyödyntäväksi lisäarvoksi? Mikä edistää? (Verkostojohtaminen 20.2.09)

23 Lisätietoja: www.isoverstas.fi ”Ole yhtä kiinnostunut kumppanisi menestyksestä kuin omastasi” (Hakanen, Heinonen, Sipilä 2007)

24 Verkkoympäristöjen tunnukset 1. Kurssi-ilmoittautumiset ilman salasanoja 2. Kurssiraportit ja ylläpito koulukohtaisella tunnuksella Henkilökohtaisten tunnusten luonti: 1. Moodleen koulun verstastuki 2. Portaaliin Anu ja Harri Koulukohtainen virtuaalitila: 1. Portaalitunnuksella ylläpitoon 2. Koulukohtaisella tunnuksella salasanan vaihto ja tiedostojen poisto


Lataa ppt "Www.isoverstas.fi ” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google