Tekniikan päätoimitsijakoulutus 2014

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Matti Sipponen 1 Power taitoilta kevät 2005 Kilpailupäivä ja kilpailusuoritus.
Tuomarikoulutus SJAL tuomarikoulutus WA tuomaritoiminta • World Archery tuomarit – Kansainväliset tuomarit – Kansainväliset tuomarikandidaatit –
Henkilökohtaisten avustajien työnantajien vertaistukiryhmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Protestin käsittely Michael Röllich.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Katsastuspäällikkökoulutus Katsastuspäällikön tehtävät
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
Viranomaistahon rooli- valvontaa ja neuvontaa
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
TTL Sosiaalisessa mediassa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
SM-Kilpailuista FIS-kilpailut, mikä muuttuu TD:n tehtävissä.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Organisaatio Stepi Sundberg. PT-kisatoimitsijakurssi (11) Organisaatio  Kilpailujen järjestelyorganisaatio voi koostua esim. seuraavista.
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
1.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Kilpailusäännöt SJAL tuomarikoulutus World Archery - säännöt Kulloinkin noudatettavat kilpailusäännöt koostuvat säännöistä ja ohjesäännöistä. –
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Hiusalan - tutkintotoimikunnan Pikaohjeet OPTIMAn käyttöön
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Kilpailijan starttikurssi
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
Nuorisovaihto Hakuprosessi
Purjehduskilpailuun osallistuminen Jesse Kylänpää.
Perusympäristö Koulutustyöryhmä Kohderyhmä Autourheilun harrastajat Autourheilusta kiinnostunut Kilpailija Toimitsija Autourheiluseurat Yleisseura.
Nopeuden Perusteet Koulutustyöryhmä Nopeuden lajit Rata-ajot Jäärata-ajot Endurance eli kestävyysajot Autoslalom Jokamiehenluokka Rallisprint Rallicross.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
KOKOUSTAITO Oletko koskaan osallistunut kokoukseen?
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Ohjeistus kouluttajille
Järjestötoiminnan ABC
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Toimitsijalisenssiuudistus
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Vastuunjako SJAL tuomarikoulutus 2018.
Volitioprosessi, tahdon!
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

Tekniikan päätoimitsijakoulutus 2014

Koulutuksen tarkoitus Antaa koulutukseen osallistuvalle kokonaiskuva kilpailuiden järjestämisen vaatimuksista , tuloksena: Hyvin järjestettyjä kilpailuja Turvallisia kilpailuja Sääntöjenmukaisia kilpailuja

Kilpailun toimitsijat Yleiset toimitsijoita koskevat määräykset Päteviä, motivoituneita ja halukkaita Tehtäväänsä nähden riittävä lajisääntö tuntemus Toimitsija ja alkoholi 0,00 promillea!! Lupautuminen sitoo

Autourheilun säännöt 2014 www.autourheilu.fi/saannot Urheilusäännöt autourheilun yleiset säännöt lajisäännöt (sarjasäännöt) kilpailusäännöt kilpailun sääntöjen täydennykset Lisämääräykset Tekniikkasäännöt liite J Luokitustodistus Passi

Luokittelu ja lisenssit Tekniikan päätoimitsijalisenssi Voi hakea, kun on Ensin perustoimitsijalisenssi Osallistunut katsastushenkilönä kilpailuihin (väh.3 tehtävää) Käynyt päätoimitsijakoulutuksen Voimassa 5 seuraavaa vuotta (v.2013 alusta myönnetyt) Hakemus seuran pj.n allekirjoituksella varustettuna liiton toimistoon Muista tehtäväkorttiin 2 hyväksyttyä tehtävää (materiaalipankista) Säilyy kun on Käynyt kertaus päätoimitsijakoulutuksen Osallistunut päällikkötason tehtäviin väh. 3 kertaa Lisenssi voimassa 5 vuotta (v.2013 alusta myönnetyt) 6 Nopeuden päätoimitsija 6 6

KATSASTUSPÄÄLLIKKÖ 74. Katsastuspäälliköiden tehtävät Katsastuspäälliköksi hyväksytään ainoastaan ko. tekniikkalisenssin omaava henkilö. Tehtävänä on tarkistaa kilpailevat autot. Kerää aktiivisen tekniikkaryhmän, nimeää ryhmä/linjapäälliköt 2. Hankkii riittävästi osaavan henkilöstön 3. Hankkii katsastuspaikan ja välineistön 4. Osallistuu järjestelytoimikunnan kokouksiin 5. On hyvissä ajoin yhteydessä AKK:n pääkatsastajaan (sarjakilpailut)

KATSASTUSPÄÄLLIKKÖ (tehtävät) 6. Laatii katsastussuunnitelman painopistealueineen yhdessä AKK:n pääkatsastajan kanssa 7. Laatii kullekin katsastusryhmälle toimintasuunnitelman aikatauluineen 8. Kouluttaa tarvittaessa katsastajat tehtäviinsä 9. Hankkii muonituksen ja tarvittaessa majoituksen katsastajille 10. Tarkastaa ilmoittautumiset

KATSASTUSPÄÄLLIKKÖ (tehtävät) 11. Organisoi katsastukset yhdessä ryhmä-linjapäällikön kassa 1. turvallisuustarkastus ennen kilpailua 2. kilpailun aikaiset tarkastukset 3. tekninen tarkastus kilpailun jälkeen 12. Selvittää pulmakysymykset yhdessä katsastajien, linja-/ryhmäpäälliköiden ja AKK:n pääkatsastajan kanssa 13. Laatii yhdessä AKK:n pääkatsastajan kanssa raportit, kilpailun johtajalle ja tuomaristolle. Tekniikkaa koskevat esitykset katsastuspäällikkö saattaa AKK:n pääkatsastajalle tiedoksi. KILPAILUISSA JOIHIN ON NIMETTY AKK:N PÄÄKATSASTAJA, PÄÄKATSASTAJA ON KATSASTUSTOIMINNAN YLIN ESIMIES!!

KATSASTUSPÄÄLLIKKÖ (tehtävät) Lisäksi kilpailuissa, joihin ei ole nimetty AKK:n pääkatsastajaa 1. Raportoi ja esittää kilpailun johtajalle ja tarvittaessa tuomaristolle 2. Toimii tuomariston teknisenä neuvonantajana 3. osallistuu tarvittaessa tuomariston kokouksiin 4. Kuuluu onnettomuuksien selvittelylautakuntaan 5. Raportoi tarvittaessa AKK:lle 6. Toimii harkitusti sääntöihin nojaten, ennakkopäätöksiä välttäen, päättäväisesti. Ainoastaan tekniikan päätoimitsijatason lisenssin omaava henkilö tekee merkintöjä katsastuskortteihin

PÄÄKATSASTAJA 69. AKK:n pääkatsastajan toimenkuva 1. AKK määrää arvosarjoihin 2. Toimii tuomariston teknisenä neuvonantajana osallistuu tuomariston kokouksiin 3. Kuuluu onnettomuuksien selvittelylautakuntaan 4. Toimii tekniikka-asioiden koordinaattorina - sopii katsastuspäällikön kanssa etukäteen painopistealueet - varmistaa tekniikkaryhmän riittävyyden (määrä ja taito) - varmistaa katsastuspaikkojen ja -välineiden riittävyyden 5. Osallistuu ohjaajakokoukseen

PÄÄKATSASTAJA 6. Selvittää pulmakysymykset yhdessä katsastuspäällikön kanssa 7. Tekee esityksen tekniikka-asioista kilpailun johtajalle ja tuomaristolle neuvoteltuaan asiasta ensin katsastuspäällikön kanssa 8. Laatii raportin kilpailun jälkeen, järjestäjälle, AKK:lle ja muille saman sarjan pääkatsastajille 9. On järjestäjän avustajana etukäteen tekniikka-asioissa ja avustaa - sääntöjen tekniikkaosan laadinnassa - ilmoittautumisten tarkastamisessa 10. Informoi etukäteen katsastuspäällikköä ko. sarjan ja osakilpailun painopistealueista

PÄÄKATSASTAJA 11. Hankkii riittävän kielitaidon. 12. Toimii tiiviissä yhteistyössä - katsastuspäällikkö, kilpailun johtaja, tuomaristo ja AKK 13. Turvaa kilpailijoiden oikeusturvan tekniikka-asioissa. 14. Varmistaa ko. sarjan tekniikkatoimintojen tasapuolisuuden. 15. Toimii harkitusti sääntöihin nojaten, ennakkopäätöksiä välttäen, päättäväisesti

KILPAILUA EDELTÄVÄ TOIMINTA

Rooli alkaa ensimmäisestä järjestelytoimikunnan kokouksesta, jonka jäsenistöön katsastuspäällikkö kuuluu Saadaan tietoa kilpailusta Tutustutaan kilpailuorganisaatioon Ratkaistaan tilakysymyksiä Aikataulutuksen sovittaminen Annetaan tietoa katsastustoiminnan etenemisestä Osallistuminen kokouksiin suotavaa Huomioi varahenkilö mukaan 15 Nopeuden päätoimitsija 15 15

Suunnittelu Suunnitelma Organisaation rakentaminen Vaatimuksien läpikäynti ( mitä kilpailun taso vaatii ) Yhteydenotot tarvittaessa pääkatsastajaan Tarvittavat toiminnot ja työkalut ( äänet, painot, tekn. Mittaukset ) Ruokailu ja muu huolto Koulutus ja perehdytys - muistakaa erityisesti uusien katsastajien perehdytys ja koulutus, tehkää kaikkenne ja miettikää miten he tuntevat itsensä tärkeiksi ja tee heidän olonsa mukavaksi perehdyttämällä heidät kunnolla tehtäviinsä! Organisaation rakentaminen Minkälainen organisaatio vaaditaan? (kilpailun taso ja luonne) Pakolliset toiminnot (turvallisuus-, kilpailunaikainen-, tekninentarkastus, viranomaisvaatimukset + arvokilpailun vaatimukset) 16 Nopeuden päätoimitsija 16 16

Suunnittelu Kokonaisuus ja rajapinnat (missä päättyy katsastuksen vastuu ja kuka siitä eteenpäin vastaa ja hoitaa) Minkälainen organisaatio tehdään? Osaaminen ja pätevyys ( vaatimustaso kans. kilpailu <> SM ) Suunnitelman toteuttamiseen vaadittava organisaatio (mietittävä etukäteen) Riittävä henkilöstö toiminnoille (m.l varamiehet) - SM-tason kilpailu lajista riippumatta on kaikilta osin vaatimustasoltaan eri luokkaa kuin ”kyläkilpailu” - Tilat - Henkilöstö - Dokumentaatio - Toiminta oltava hyvin organisoitua ja hallittua, muista varautua aina myös pahimpaan

Organisaatio Ryhmät Ryhmäpäällikön nimeäminen Ryhmän henkilöstön varmistaminen Kommunikointi ryhmien välillä Huomiotavaa on, että jokaisella ryhmällä on oma tehtävä ja oma aikataulu kilpailun aikana Ryhmän jäseniä ei useinkaan voi sekoittaa (henkilökemiat, erityisosaaminen)

Organisaatio Päällikön tiedettävä ryhmien tilanne Kommunikointi muuhun organisaatioon hallitusti Työrupeamien pituudet tiedettävä (back-up) Ryhmän asenne > jäsenten asenne Suunnitelma tuomaristolle esitettävien papereitten nippuun. HYVÄ PÄÄLLIKKÖ OSAA PRIORISOIDA TEHTÄVÄT, MIKÄLI JOKU HOMMA “TÖKKII”, PITÄÄ OSATA PRIORISOIDA MIKÄ ON TÄRKEINTÄ SAADA TOIMIMAAN

Valmistautuminen Ohjeistukset Miten varmistetaan vaatimuksien täyttyminen? Tilat Täyttävätkö vaatimukset? VARAUDU MYÖS SATEESEEN!! Onko käytettävissä koko ajan (m.l lopputarkastus) Hoitaminen ( myös jälkihoito ) Työkalut Täyttävätkö vaatimukset? ( kalibrointitarve ) Ryhmien tarpeet huomioitava ( kyltit, pysäytyslätkät, suojavaatetus,valaisimet, ajoluvat, siimat, peitteet ) Kaikki toiminnot varmistettava Varatyökalut,pattereita

Valmistautuminen Vaatimusten läpikäynti Miten vaatimukset täytetään Miten varmistetaan, että toiminnot "soivat" yhteen muun prosessin kanssa Kuinka käytännössä toteutetaan kilpailupäivänä Tiimitys ja ohjeistus (päivitykset) Liikenne Informaatio (peruutukset, lisämääräykset yms) Poikkeavuudet (havaitut sääntöpoikkeamat > eri linja)

Valmistautuminen käytännössä Varmista kaikki, älä luule mitään ( kuka tuo , kuka vie…) Hanki kilpailun puhelinluettelo Hanki toimivat puhelinyhteydet Kysymykset suorittavalle portaalle, EI kilpailunjohtajalle!! Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, DELEGOI, mutta varmista, että homma varmasti hoituu

Valmistautuminen käytännössä Nopeuskilpailuissa ohjeista piikkikoneen kuskit kaatoparkista Varmista kaatoparkin ympäristöasiat Mukana nopeuskilpailuiden ohjaajakokouksessa välikatsastukseen punainen RT –kilpi mahdollisesti beige asema-alue päättyy kilpi asemapöytäkirjat

Valmistautuminen käytännössä kulkulupa, millä pääsee ohi mahdollisen sulkupuomin mahdolliset eväät, ruokailut, makkarat, juomat tms. selvitä ajoaika katsastuspaikalle ottaen huomioon mahdollinen ruuhka EK:n läheisyydessä (sekä tietysti mahdolliset muut EK:t ja niiden suoritusajankohta.)

Tehtävä 1 Katsastussuunnitelma, joka sisältää myös seuraavat asiat Organisaatio Materiaali- ja ohjelista (luettelo riittää) Tilatarvesuunnitelma - F-cup rallikilpailu, 6 erikoiskoetta, - 200 osallistujaa - Kilpailija nro 1 lähtee 12.01 tai - Jokamiesluokan kilpailu 2-päiväinen - 448 osallistujaa - vapaaehtoinen katsastus perjantai-iltana

KILPAILUTAPAHTUMA

Tekniikan rooli kilpailutapahtuman aikana Valvontaa lähdössä, huoltoparkissa tai varikolla: Ei tarvitse salailla, saa tosiaankin olla näkyvää!! Älä ujostele mennä viereen katsomaan, myös telttaan sisään Ota kuvia, tee muistiinpanoja, ole utelias Ajattele! Mieti! Kysy! Miksi? Korjausmääräykset kirjallisena, asianomaisten allekirjoituksilla varustettuna

Tekniikan rooli kilpailutapahtuman aikana Valvonta reitillä / radalla Sääntörikkeet; äänet, painot Kaato-/törmäystarkastukset Onnettomuustapahtumat ja tutkinta Päällikkö päällysmiehenä Raportointi

Katsastuspäällikön rooli kilpailutapahtuman aikana Turvatarkastus ”Päällysmiehenä”, ongelmien ratkaisija Varma päätöksistä, mihin sääntökirjan kohtaan vedotaan Turva-asiat eivät kunnossa > esitys hylkäyksestä kilpailunjohtajalle (aina annettava mahdollisuus korjaukseen kilpailupaikalla!!) Paperit ”kanissa” eli tekniikan hallussa, ennen kuin auto läpäisee tarkastuksen. Vastuu haltuun otettujen varusteitten säilytyksestä ja palauttamisesta kilpailun jälkeen Raportointi Määräykset kirjallisesti Ohjaava ja neuvotteleva asenne ratkaisee paljon!!

Tekninen tarkastus Tekniseen tarkastukseen valitut tiedotetaan yleensä kilpailun maalissa kirjallisesti lomakkeella, jonka kilpailunjohtaja allekirjoittaa. Lomakkeessa tulee jo ilmoittaa, mitä kohtaa tarkastus koskee Jos tarvitaan saatto, se vaatii useamman henkilön. Huom! Autoja ei välttämättä saada katsastukseen yhdellä kerralla. Tekniseen tarkastukseen oma ”päällikkönsä” Kilpailun tapahtumat eivät sotke lopputarkastusta ”Suunnittelu” yhdessä kilpailunjohdon kanssa Pääkatsastaja paikalla

Tekninen tarkastus Tekninen tarkastus tulee suunnitella huolellisesti. AKK:n vaatimat aiheet saat pääkatsastajalta, lajiryhmältä. Huom! liite J luku XIV Katsastajiksi tulee valita porukkasi ”eliitti” HOMMA PITÄÄ HARJOITELLA HYVIN. Tässä vaiheessa kilpailijat väsyneitä ja tarkastuksen aihe luo aina hieman jännitteitä peliin. => loppukatsastus pitää suorittaa ammattimaisesti = Jokainen tietää tehtävänsä!

Tekninen tarkastus Luokitustodistuksen kohdat etukäteen esiin, omat kopiot Avaukset pääsääntöisesti kilpailupaikalla, muualla vain pakottavissa tapauksissa > sinetöinti > kirjaus auton katsastuskorttiin > dokumentoitava loppuraportissa (ehdolliset tulokset) Loppukatsastuspaikalla tulisi olla kuilu tai nostimet. Tarvittavat työkalut helposti saatavilla Purkutoimenpiteet suorittaa pääsääntöisesti kilpailijan edustajat.

Tekninen tarkastus Tarkastettavat autot erillään toisistaan (yksityisyyden suoja ja oikeudenmukainen kohtelu) Loppukatsastuksen tuloksesta tieto kilpailunjohtajalle heti, kun mittaustulokset ovat selvillä > tulosten julkistaminen Jos havaitaan poikkeamia, dokumentit kilpailun johdolle Rallin säännöissä annettu etukäteen tulosten julkistamisen ajankohta ja siitä pyritään pitämään kiinni kaikin mahdollisin keinoin HUOLELLINEN JA PERUSTEELLINEN RAPORTOINTI!!

Tuomariston kokoukset Katsastuspäällikkö osallistuu, jos ei pääkatsastajaa I kokous ennen kilpailua, II yleensä kilpailun jälkeen, jos ei tarvitse kokoontua kilp.aikana Kats.päälliköllä puheoikeus, ei äänioikeutta Kats.päällikkö vie tiedon: Katsastetuista Suoritetuista toimenpiteistä Hylättäväksi ehdotetuista Raportti kirjallisena

Toiminnot kilpailun jälkeeen Katsastukseen liittyvät paperit kilpailun sihteerille > arkistoon Tarvittaessa katsastusraportti AKK:lle, raportointi myös yhdessä Pääkatsastajan kanssa Sähköpostia lajiryhmille mielenkiintoisista havainnoista Palautepalaveri/saunailta tekniikkaporukan kanssa Osallistu kilpailun palautepalaveriin, anna palautetta hyvästä ja kehitettävästä, kirjataan ylös tulevia kilpailuja varten

Toiminnot kilpailun jälkeeen MUISTA KIITTÄÄ OMAA HENKILÖSTÖÄSI NIIN KILPAILUN AIKANA KUIN KILPAILUN JÄLKEEN! KIITÄ NORMAALISTA JA HYVÄSTÄ SUORITTAMISESTA! ERITYISEN HYVÄSTÄ SUORITTAMISESTA ERITYISKIITOKSET! KOSKAAN EI VOI KIITTÄÄ LIIKAA!!

Tehtävä 2 Tee Katsastusraportit suunnittelemasi kilpailun pohjalta

Tehtävä 3 Tee Teknisen tarkastuksen dokumentointi

ONNETTOMUUSTILANTEET

Tekniikan rooli onnettomuustilanteessa Päällikkö/pääkatsastaja on onnettomuusselvitysryhmän jäsenenä Päätehtävä on tarkastaa onnettomuusauton tekninen kunto, saadakseen selville, oliko sen teknisillä ominaisuuksilla vaikutusta syntyneeseen onnettomuuteen tai sen seurauksiin. Kaikki tapaukset, jotka saattavat johtaa tai johtavat erilliseen viranomais-tutkintaan (henkilövahingot) tai jossa ajovirheen vaikutus tapahtuneeseen on epävarma, on tarkastettava ja raportoitava erityisen huolella. Tarkastuksen laajuus on riippuvainen syntyneiden vahinkojen määrästä ja luonteesta.

Tekniikan rooli onnettomuustilanteessa Tarkastuksen laajuuden arviointi on aina tehtävä tapaus-kohtaisesti. Otetaan huomioon myös asiat jotka todennäköisesti ennaltaehkäisivät tai lievensivät tapahtunutta. Myös pienemmätkin tapaukset voivat olla mielenkiintoisia Ole kiinnostunut turvavarusteista, niiden kiinnityksistä ja vaurioista. Vaurioituneet varusteet poistetaan käytöstä Ota mahdollisuuksien mukaan kuvia auton turvavarusteiden vaurioista, nämä ovat ensisijaisen tärkeää tietoa turvallisuuden kehittämiseksi Onnettomuuden kohteena voivat olla myös katsojat, toimitsijat ja muut sivulliset.

Onnettomuustarkastuksiin valmistautuminen Henkilöt päteviä ja kokeneita Yhteen tarkastukseen kaksi - kolme henkilöä. Sovitaan tehtäväjaosta. Järjestyksenvalvoja ryhmän käytössä Seuraavat tarvikkeet olisi hyvä varata mukaan: • Muistiinpanovälineitä, (sanelukone) • Digi- tai videokamera • Rullamitta myös pitkä • Työntömitta • Taskulamppu Huomioliivejä, varoituskolmioita Siimaa Pressu/kevytpeite Öjyntorjuntakalustoa, lapio, harja Sammutin

Kenttätutkimus Katsastuksen tehtävänä on saada käsitys kaikista iskuista ja ulkoisista voimista, jotka autoon ovat kohdistuneet. Kuvat, videot, piirrokset ja muistiinpanot Maastossa olevat ojat, kivet, kannot, puut, rajapyykit, aidat ja vastaavat on syytä panna merkille ja tarkistaa maalijäljet ja iskemät. Myös montut, maakivet yms. tiessä Kannattaa myös katsoa tapahtumapaikalta taaksepäinkin. Jos tulet ajosuunnassa, katsele maastoa sillä silmällä. Kuvaa tai piirrä mahdollisia iskemiä, jälkiä, monttuja, auton osia yms. tapahtumaan kuuluvaa. Mikäli paikalla on silminnäkijöitä, näitä on kuultava. Vakavassa tapauksessa eristä alue, mahd. peitä auto

Onnettomuusauto Ensimmäinen tarkastus pyritään tekemään tapahtumapaikalla, jotta vahingoittuneen auton siirtäminen ja kuljettaminen eivät aiheuttaisi sille lisävaurioita. Auto on otettava välittömästi järjestäjän valvontaan, joka huolehtii siitä, että kilpailijan edustajineen ei tarvitse sitä vartioida ja että uteliaat sivulliset pysyvät loitolla. Auto on pystyttävä siirtämään kilpailun järjestäjän toimesta ja valvonnassa pois radalta tai erikoiskokeelta tarkempaa tarkastusta varten, mikäli tällaiseen tulee tarvetta. Kuljettaminen on syytä tehdä herättämättä erityistä huomiota. Tarkempaa tarkastusta varten on varattava erillinen paikka, jossa toimet voidaan tehdä rauhassa.

Onnettomuusauton tarkastus Auton tekninen kunto - vauriot ja ehjät osat Auton turvavarusteet - Turvakaaret, penkit, turvavyöt, kiinnitykset, sammutusjärjestelmä, - taipumat, vääntymiset, repeämät, murtumiset, maalihilseilyt, venymät Kuvaa autoa mahdollisimman paljon erilaisista kuvakulmista. Valmistaudu myös onnettomuusauton tarkempaan tutkimukseen. Kuljettajien henkilökohtaisten ajovarusteiden tarkastus mahdollisuuksien mukaan.

Raportit Tehdään rauhassa ilman paniikkia Koostetaan tarkastuksien perusteella Onnettomuusselvitysryhmän kokouksessa esitetään alustava raportti, mikäli ei kaikkia tietoja saatu koostettua Kokouksessa päätetään mahdollisista jatkotoimista Raportit mahdollisimman kattavat - liitteet, valokuvat, videot, silminnäkijähavainnot, kuljettajien kertomukset

Summa summarum Katsastuspäällikön tulee tuntea: Laji Vaatimukset Toiminnot Henkilöstö ja sen kyvyt Miten jälkihoito Analyysi (Haitat, hyödyt, kehityskohteet) Osaamisen kehittäminen Kisan toimintojen jälkihoito (Tilat, henkilöstö) Kriisihoito ja jälkiseuranta

Tehtävä 4 Tee raportti onnettomuustarkastuksesta. Rallikilpailu - Auto 18 hypyn jälkeen ulos, parit nokkaperät ja jää katolleen. Kartturi loukkasi selkänsä ja kuljettaja molemmat jalkansa nilkkojen seutuvilta. Silminnäkijän mukaan auto käyttäytyi oudosti hypyn jälkeen. Olosuhteet pehmeät ja sateiset, erikoiskokeella tarkat ajolinjat maakivien vuoksi.

Tehtävä 5 Tee raportti onnettomuustarkastuksesta. Jm-kilpailu - Kilpailija nro 198 pyörähti kilpailutilanteessa ja nro 121 posautti täysillä keulaan. 198 kuljettaja menetti tajuntansa ja loukkaantui ala vartaloon. Nro 121 loukkaantui myös alavartalon alueelle. Olosuhteet radalla olivat hyvät. Kilpa-autoilla on takana 4 lähtöä. Nro 121 työnnettiin aiemmassa lähdössään radalta ulos, jossa jonkin aikaa ajoi, päästen takaisin radalle

KIITOS!!