Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Järjestötoiminnan ABC

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Järjestötoiminnan ABC"— Esityksen transkriptio:

1 Järjestötoiminnan ABC
SUOMEN ROMANIFOORUMI

2 OnneA uudelle yhdistykselle!

3 TOIMINTAA OHJAAVAT SÄÄNNÖT
Yhdistyslaki määrittää yhdistyksen toiminnan raamit yhdistyksen omista säännöistä toiminta ja tarkoitus Nämä perusohjeet tiedossa hallituksen jäsenillä Vuosittaista toimintaa ohjaa toimintasuunnitelma ja talousarvio. Yhdistysrekisteriin tulee ilmoittaa sääntö– ja nimenkirjoittajamuutoksista.

4 Yhdistyksen hallinto Yhdistyksissä valta kuuluu jäsenille.
Kaikille jäsenille avoinna olevissa yhdistyksen kokouksissa tehdään tärkeimmät päätökset. Yhdistyksellä voi olla sääntömääräisiä ja ylimääräisiä kokouksia. Kevätkokouksessa hyväksytään edellisen vuoden toimintakertomus - vahvistetaan tilinpäätös ja - päätetään hallituksen vastuuvapaudesta. (Hallitus ei voi myöntää itselleen vastuuvapautta) - valitaan yhdistykselle hallitus ja toiminnantarkastajat - hyväksytään seuraavan vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio - ym. asiat

5 Yhdistyksen hallinto 3.2. Yhdistyksen hallitus
hallituksen jäsenten lukumäärä on yhdistyksen säännöissä hallituksen jäsenistä yksi on puheenjohtaja. yhdistyksen kokous (kevätkokous) valitsee hallituksen. hallituksen toimihenkilöiden on hoidettava yhdistyksen asioita vastuullisesti ja huolellisesti lain, yhdistyksen sääntöjen ja kokouspäätösten mukaisesti. Päätökset tehdään yhdessä, ja päätetyt asiat pitää esittää pöytäkirjoissa selkeästi. 3.3 Toiminnantarkastus Pienen yhdistyksen hallinnon ja talouden tarkastuksen suorittaa riittävästi taloushallintoa osaava maallikko eli toiminnantarkastaja. Yhdistyksen hallinto

6 Hallituksen jäsenten tehtävät
Puheenjohtaja - edustaa yhdistystä, valmistelee ja johtaa hallituksen kokouksia sekä osallistuu muuhun hallitustyöhön - ei päätä yksin yhdistyksen asioista - allekirjoittaa yhdistyksen viralliset asiakirjat yksin tai yhdessä muiden nimenkirjoittajien kanssa sääntöjen edellyttämällä tavalla. Sihteeri - huolehtii siitä, että hallituksen kokousten päätökset ja muut asiat tulevat kirjattua ja arkistoitua säännösten mukaan - lähettää kokouskutsut ja esityslistat kokousedustajille Taloudenhoitaja - huolehtii raha-asioista huolellisesti - tekee usein kirjanpidon ja tilinpäätöksen - voi olla hallituksen ulkopuolinen henkilö Jäsenet - omat vastuualueet; esim. tiedotus, jäsenasiat, talkoot, tapahtumat, www-sivut, kerhotoiminta ja vertaistoiminta. Nimenkirjoittajilla on valtuutus allekirjoittaa yhdistyksen viralliset asiakirjat kuten on määritelty yhdistyksen säännöissä. Hallituksen jäsenten tehtävät

7 Taloudenhoito on tärkeä osa yhdistyksen johtamista - kirjanpito, tilinpäätös, talousarvio, taloussääntö - hallitus valvoo, että kirjanpito laaditaan vuosikokous (kevätkokous) hyväksyy menneen vuoden tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sekä vahvistaa talousarvion ja toimintasuunnitelman seuraavalle vuodelle - jokaisesta menosta tulee olla tosite ja menot tulee tarkistaa / hyväksyä, kukaan ei voi yksin hyväksyä itseään koskevia kuluja taloudenhoitoon liittyvä tositeaineisto tulee säilyttää kirjanpitolain vaatimalla tavalla (jopa 10 vuotta) Taloudenhoito

8 Jäsenet ja jäsenistä huolehtiminen
Pohjimmiltaan yhdistys on aina ihmisyhteisö, ja siten toisten ihmisten kohtaaminen on yhdistyksen perimmäisiä tarkoituksia. Hyvässä yhdistyksessä on monipuolista toimintaa. Jäsenillä on monia taitoja ja osaamista, niitä on hyvä hyödyntää Hyvä kello kauas kantaa -sanonta pitää tässäkin paikkansa. Hyvin toimivaan yhdistykseen tulee uusia jäseniä. Yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista pitää välittää tieto kaikille jäsenille. Jäsenet ja jäsenistä huolehtiminen

9 Vuosikello

10 ESIMERKKI PÖYTÄKIRJASTA

11 ESIMERKKEJÄ TOIMINTAKERTOMUKSESTA

12 ESIMERKKEJÄ TALOUSARVIOSTA

13 MUISTAKAA VARMISTAA, ETTÄ KAIKKI VIESTIT TAVOITTAVAT KAIKKI!
VIESTINTÄ Nettisivut Tärkeä tiedonvälityksen kanava viranomaisiin ja yhteistyökumppaneihin päin Romanifoorumi tarjoaa palvelun ja koulutuksen, te sitoudutte hoitamaan sisällön ja säännöllisen päivityksen  Erityisesti niin sanottua ulkoista viestintää Facebook Sopii nopeaan tiedon jakamiseen jäsenille, ryhmäläisille jne. Lisäksi hyvä olla kaikkien yhteystiedot puhelimessa / sähköpostissa Niin sanottua sisäistä viestintää MUISTAKAA VARMISTAA, ETTÄ KAIKKI VIESTIT TAVOITTAVAT KAIKKI!

14 Hyvin toimiva yhdistys
1. Miksi yhdistyksenne on olemassa? 2. Mikä on toimintanne tarkoitus? 3. Teettekö asioita yhdessä? 4. Onko toimintanne kiinnostavaa? 5. Oletko tärkeä yhdistyksessä? 6. Haluatko tehdä yhteistyötä muiden kanssa? 7. Haluatko oppia uutta? Hyvin toimiva yhdistys ESIMERKKI KOULUTUS-OSIOSTA; TAVOITTEENA SELKIYTTÄÄ YHDISTYKSEN TOIMINTOJA JA KIRKASTAA VISIOTA; MIKSI OLEMME OLEMASSA, KETÄ VARTEN, MITEN KEHITYMME JNE. ESIM. HYVIN TOIMIVA YHDISTYS HALUAA KEHITTÄÄ TOIMINTAANSA KOKO AJAN, HUONOSTI TOIMIVA YHDISTYS PELKÄÄ MUUTOKSIA JA HALUAA TOIMIA AINA SAMALLA TAVALLA. TÄMÄ VARMASTI PÄTEE MYÖS YRITYKSISSÄ JA JULKISHALLINNONKIN PUOLELLA! HUONOSTI TOIMIVA YHDISTYS: Yhdistyksen perustehtävä ja tarkoitus on epäselvä. Toiminta ei liity yhdistyksen perustehtävään, on yksipuolista tai linjatonta, ei kiinnostavaa Jäsenet ovat yhdistyksen aktiivien mielestä vain taakka tai korkeintaan asiakkaita: jäsenet voivat ehkä käyttää palveluita, mutta eivät tee asioita yhdessä eivätkä ota siitä vastuuta. Jäsenille ei anneta mahdollisuutta osallistua toimintaan tai vaikuttaa Jäsenet ovat olemassa vain jäsenmaksun takia, sillä rahalla hallitus voi rahoittaa itse tärkeänä pitämäänsä toimintaa. Jäsenten vapaaehtoistyötä ja osaamista ei arvosteta eikä käytetä. Yhdistys eristäytyy muista yhdistyksistä ja toimijoista ja näkee ne kilpailijoina, ei yhteistyökumppaneina. Yhdistys haluaa tehdä asiat aina samalla tavalla. Omaa toimintaa ei haluta arvioida tai kehittää. Muutos ja kehittäminen nähdään uhkana.


Lataa ppt "Järjestötoiminnan ABC"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google