Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila 11.1.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta suhteena prosessina
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Katso Aitolasta lisää:
Alustava liiketoimintasuunnitelma
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila 11.1, 30.1,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
OPETUSMINISTERIÖN VALTIONAVUSTUKSET Avustukset
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Kyläsuunnittelumalli
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Lapselle hyvä päivä tänään
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tukea terveyskeskusten kehittämistyöhön Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija Terveyskeskusten kehittämistyön katselmus, tiedotustilaisuus.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Ritva Kareketo kouluttaja
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Ops seminaari Askola.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Arvioinnista arkipäivää
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Evästystä paikalliseen ops-työhön
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Esityksen transkriptio:

Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila 11.1.2012

Työssä tarvitaan monenlaista osaamista Tavoitteena hyvinvoiva lapsi varhaiskas-vatuksessa Perustehtävä Lasten hoito, kasvatus ja opetus Kasvatuskumppanuus AMMATILLINEN OSAAMINEN -ammatilliset tiedot ja osaaminen -kokemus -henkilökohtaiset ominaisuudet Oman työn kehittäminen Toimintatapojen ja työ- prosessien parantaminen KEHITTÄMIS- OSAAMINEN -analyysi- ja reflektio-osaaminen -oman työn tutkiminen -kehittämistyökalujen käytön osaaminen

Pienten askelten toimintatavan hyötyjä työn kehittämisessä Edetään askel kerrallaan, suurikin kokonaismuutos tehdään pienin askelin Kehittämistyö ihmisen kokoiseksi: parannukset näkyvät arjen työssä nopeasti, melko pienellä vaivalla ja ne toteutetaan yhdessä osana arkityötä Tuo onnistumisen kokemuksia  lisää työhyvinvointia, kokemus omaan työhön vaikuttamisesta Virheet huomataan pian ja niistä opitaan nopeasti yhdellä askeleella ei voi mennä kovin kauas metsään Systemaattinen, toistettavissa oleva toimintatapa Toimintatapa ohjaa yhteisen työn tutkimiseen, työn perusteiden pohtimiseen ja reflektointiin Samalla syntyy dokumentti (työkaluina olevia lomakkeita käyttämällä)

Kehittämiskohteen määrittely Lähdetään liikkeelle oman toiminnan arvioinnista Arviointitiedon lähteitä esimerkiksi: vasun toteutumisen arviointi itsearviointi erilaisia laatukriteereitä käyttäen asiakastyytyväisyyskyselyt lasten mielipiteiden ja tarpeiden selvittäminen jne………….. vähintään itsearviointikeskustelu Katse lapseen –toiminnassa kehittämiskohteen määrittelyn lähtökohtana on oman toiminnan arviointi suhteessa Hyve4-mallin osa-alueisiin, tiedonsiirtoon ja yhteistyöhön neuvolan kanssa jne.

Kehittämiskohteen täsmentäminen

Nykytilan analyysin ja kuvaamisen tärkeys Jotta voidaan määritellä kehittämistavoitteita ja suunnata niitä kohti, täytyy tietää, miten asiat nyt ovat ja hahmottaa, mitä olisi järkevä muuttaa Mutu- tai näppituntumasta faktaan!  Etsitään mittaamis- ja arviointitapoja, joilla mitataan ensin nykytilaa ja tehdään samat mittaukset uudelleen kehittämistoimien jälkeen

Kehittämiskohteesta kehittämisaskeliin

Yksi kehittämisaskel 4. 1. 3. 2.

ja sitten…. toteuttakaa suunnitelmanne ! Snadit stepit –lomake 1/5 Funtsaa - Suunnittele Tehkää yksityiskohtainen suunnitelma yhdestä kehittämisaskeleesta. Mitä aiotte kokeilla? Mikä on nykytila muutoksen kohteena olevan asian suhteen? Mitä tavoittelette? Miten muutos toteutetaan? Kehittämisaskel, kokeiltava muutos Kokeiltavan asian lähtötilan ja tavoitetilan kuvaukset laadullisesti ja määrällisesti (kuvatkaa konkreettisia asioita, käyttäkää mittareita) Muutoksen toteutussuunnitelma (mitä tehdään, kuka tekee, milloin tekee ja milloin tulokset arvioidaan) Milloin arvioimme suunnitelmamme toteutumista ja sitten…. toteuttakaa suunnitelmanne !

Snadit stepit –lomake 2/5 Veivaa - tee: Kuvatkaa suunnittelemanne toteutus Toteutuiko suunnitelmanne, niin kuin olitte ajatelleet? Teittekö kaiken niin kuin suunnittelitte? Mitä tapahtui? Kuvatkaa myös mahdollisia vaikeuksia, ongelmia ja odottamattomiakin vaikutuksia. Miten suunnitelmanne toteutui Haasteet ja odottamattomat vaikutukset

Snadit stepit –lomake 3/5 Tsekkaa - arvioi: Kuvatkaa tulokset / muutokset mittareita käyttäen. Verratkaa tuloksia lähtötilanteeseen ja tavoitetilaanne. Tehkää yhteenveto. Saavutitteko tavoitetilan? Mikä onnistui ja mikä mahdollisesti ei onnistunut? Mitä opitte? Oliko muutos parannus? Yhteenveto toteutuneista muutoksista

ja sitten…. suunnitelkaa seuraava askel ! Snadit stepit –lomake 4/5 Duunaa - tee parannuksia ja aloita seuraavan askeleen suunnittelu: Mitä johtopäätöksiä teette? Mitä muutoksia toimintaan pitää vielä tehdä tekemästänne kokeilusta saadun tiedon perusteella? Mitä kokeilette seuraavaksi? Johtopäätöksemme Mitä kokeilemme seuraavaksi ja sitten…. suunnitelkaa seuraava askel ! ja niin edelleen….

Pienten askelten logiikka

ERO nykytilan ja tavoitetilan välillä Nykytilasta tavoitetilaan Kehittämisaskeleet F V T D F V T D F V T D F V T D F V T D Mitä haluamme saavuttaa? Tavoitetilan kuvaus ERO nykytilan ja tavoitetilan välillä Missä olemme nyt? Nykytilan analyysi ja kuvaus

Ei ne suuret suunnitelmat, vaan pienetkin parannukset…