OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN ALUEELLINEN (HAKALAHTI+HALKOKARI+TORKINMÄKI+JOKILAAKSO+ALUEEN ESIOPETUS) (OPPILAIDEN JA HUOLTAJIEN OSALLISUUS) KUNTAKOHTAINEN (KOKKOLAN STRATEGIA, LAPSIA JA NUORIA KOSKEVAT PÄÄTÖKSET, SEUDULLISUUS) VALTAKUNNALLISET PERUSTEET PERUSOPETUSLAKI JA –ASETUS TT 30.9.2002
PERUSOPETUSUUDISTUS (OPS E-9.LK) JA OPPILAS YHTENÄINEN OPPIJAN POLKU ESIOPETUKSESTA PERUSOPETUKSEN PÄÄTTÖVAIHEESEEN * VAATII TOTEUTAKSEEN YHDESSÄ TYÖSTEYN OPSIN KOULUTYÖ POHJAUTUU SELKEÄSTI ESIOPETUKSESSA SAAVUTETUILLE VALMIUKSILLE JA TAIDOILLE UUSI OPS TUKEE ENTISTÄ PAREMMIN OPPILAAN KASVUA JA OPPIMISTA OPPIJAN TAVOITTEET SELKIYTYVÄT OPPILAANOHJAUS OPPIMAAN OPPIMISEN TAITOJEN KEHITTYMISEN TUKENA KAIKILLA TASOILLA YHTEISET KOULUKÄYTÄNTEET JA PITKÄT OPETTAJASUHTEET – TURVALLISUUSTUNNE LISÄÄNTYY ERITYISOPETUS YHTENÄISTYY TT 30.10.2002
PERUSOPETUSUUDISTUS (OPS E-9.LK) JA OPETTAJA OPETTAJIEN YHTEISTYÖ LISÄÄNTYY JA MONIPUOLISTUU – OMA TYÖ VÄHENEE TIETOISUUS TOISTENSA TYÖSTÄ LISÄÄNTYY JA TOISEN TYÖN ARVOSTAMINEN KASVAA OPPILAANTUNTEMUS PARANEE YHTENÄISEN OPPIJAN POLUN JATKUMON SUUNNITTELU HELPOTTUU YHDESSÄ TYÖSTETTY OPS ANTAA OPETTAJALLE SELKEÄN KOKONAISKUVAN OPPIJAN POLUN ERI VAIHEISTA OPETTAJA TIEDOSTAA ENTISTÄ PAREMMIN TYÖTÄÄN OHJAAVAT TEKIJÄT OPETTAJIEN JOUSTAVA KÄYTTÖ TARPEEN JA VAHVUUKSIEN MUKAAN MAHDOLLISTUU HYVÄN OSAAMISEN KUVAUKSET JÄNTEVÖITTÄVÄT OPETUSTA TT 30.10.2002
PERUSOPETUSUUDISTUS (OPS E-9.LK) JA OPPILAS YHTENÄINEN OPPIJAN POLKU ESIOPETUKSESTA PERUSOPETUKSEN PÄÄTTÖVAIHEESEEN * VAATII TOTEUTAKSEEN YHDESSÄ TYÖSTEYN OPSIN KOULUTYÖ POHJAUTUU SELKEÄSTI ESIOPETUKSESSA SAAVUTETUILLE VALMIUKSILLE JA TAIDOILLE UUSI OPS TUKEE ENTISTÄ PAREMMIN OPPILAAN KASVUA JA OPPIMISTA OPPIJAN TAVOITTEET SELKIYTYVÄT OPPILAANOHJAUS OPPIMAAN OPPIMISEN TAITOJEN KEHITTYMISEN TUKENA KAIKILLA TASOILLA YHTEISET KOULUKÄYTÄNTEET JA PITKÄT OPETTAJASUHTEET – TURVALLISUUSTUNNE LISÄÄNTYY ERITYISOPETUS YHTENÄISTYY TT 30.10.2002
MIKÄ ON OPS OPETUSSUUNNITELMASTA OPPIMISEN SUUNNITELMALLISUUTEEN KANSALLINEN TAHTOTILA KOULUN TÄRKEIN ASIAKIRJA MÄÄRITTELEE OPPIJAN POLUN ANTAA SELKEÄT PELISÄÄNNÖT SISÄLTÄÄ KODIN JA KOULUN VÄLISEN YHTEISTYÖN PÄÄPERIAATTEET KERTOO MYÖS ARVOPOHJAN OPPIMISKÄSITYKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖN TYÖTAVAT OPPIMISTAVOITTEET OPPIAINEIDEN KESKEISET SISÄLLÖT, ARVIOINNIN OPPIMISEN TUKITOIMET OPETUSSUUNNITELMASTA OPPIMISEN SUUNNITELMALLISUUTEEN TT 30.9.2002
MIKÄ OPETUKSESSA ON KESKEISINTÄ? OPETUKSEN YKSILÖLLISTÄ-MINEN YHTEISÖLLISYY-TEEN KASVAMINEN TT 30.9.2002
OPPIMISKÄSITYKSEN MUUTOKSESSA KESKEISINTÄ PAINOTUS KOHTI PÄÄTTELYÄ, YMMÄRTÄMISTÄ JA TIEDON SOVELTAMISTA TT 30.9.2002
OPS-UUDISTUKSEN TAUSTALLA YHTEISKUNNALLI- SET SEIKAT - työ on saanut uusia muotoja - globalisoituminen - verkostoituminen - väestön ikääntyminen - kestävä kehitys - ihmisen hyvinvointi - uusi perusopetuslaki ja-asetus MEIDÄN ALUEELLMME - HakaTorNet-projekti (99-02) - 6.-7.lk siirtymävaihe - lisääntynyt yhteistyö ja siitä saadut hyvät kokemukset TT 30.9.2002
UUSI TUNTIJAKO YHTENÄISEN OPPIMISPOLUN MUODOSTUMINEN ESIOPETUKSEN ANTAMAN PAREMMAN LÄHTÖTASON HYÖDYNTÄMINEN KESKEISTEN VÄLINEAINEIDEN PAINOTTAMINEN (AI+MA) LISÄTUNNIT UUSI OPPIAINE:TERVEYSTIETO / 7.-9.LK FY-KE / 5.-6.LK HYVÄN OSAAMISEN TAVOITETASOT (NS.PALKKIKOHDAT VAIHTELEVAT OPPIAINEITTAIN) JÄNTEVÖITTÄÄ OPPIJAN POLKUA OHJAA OPETUSSUUNNITELMATYÖTÄ VAATII TOTEUTUAKSEEN LUOKAN- JA AINEENOPETTAJIEN TIIVISTÄ YHTEISTYÖTÄ VALINNAISAINEIDEN MÄÄRÄ VÄHENEE (20 h->13 h / 8.-9.LK) Telimaa 30.10.2002