OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Advertisements

Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OPS MH/IK
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Perustettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN ALUEELLINEN (HAKALAHTI+HALKOKARI+TORKINMÄKI+JOKILAAKSO+ALUEEN ESIOPETUS) (OPPILAIDEN JA HUOLTAJIEN OSALLISUUS) KUNTAKOHTAINEN (KOKKOLAN STRATEGIA, LAPSIA JA NUORIA KOSKEVAT PÄÄTÖKSET, SEUDULLISUUS) VALTAKUNNALLISET PERUSTEET PERUSOPETUSLAKI JA –ASETUS TT 30.9.2002

PERUSOPETUSUUDISTUS (OPS E-9.LK) JA OPPILAS YHTENÄINEN OPPIJAN POLKU ESIOPETUKSESTA PERUSOPETUKSEN PÄÄTTÖVAIHEESEEN * VAATII TOTEUTAKSEEN YHDESSÄ TYÖSTEYN OPSIN KOULUTYÖ POHJAUTUU SELKEÄSTI ESIOPETUKSESSA SAAVUTETUILLE VALMIUKSILLE JA TAIDOILLE UUSI OPS TUKEE ENTISTÄ PAREMMIN OPPILAAN KASVUA JA OPPIMISTA OPPIJAN TAVOITTEET SELKIYTYVÄT OPPILAANOHJAUS OPPIMAAN OPPIMISEN TAITOJEN KEHITTYMISEN TUKENA KAIKILLA TASOILLA YHTEISET KOULUKÄYTÄNTEET JA PITKÄT OPETTAJASUHTEET – TURVALLISUUSTUNNE LISÄÄNTYY ERITYISOPETUS YHTENÄISTYY TT 30.10.2002

PERUSOPETUSUUDISTUS (OPS E-9.LK) JA OPETTAJA OPETTAJIEN YHTEISTYÖ LISÄÄNTYY JA MONIPUOLISTUU – OMA TYÖ VÄHENEE TIETOISUUS TOISTENSA TYÖSTÄ LISÄÄNTYY JA TOISEN TYÖN ARVOSTAMINEN KASVAA OPPILAANTUNTEMUS PARANEE YHTENÄISEN OPPIJAN POLUN JATKUMON SUUNNITTELU HELPOTTUU YHDESSÄ TYÖSTETTY OPS ANTAA OPETTAJALLE SELKEÄN KOKONAISKUVAN OPPIJAN POLUN ERI VAIHEISTA OPETTAJA TIEDOSTAA ENTISTÄ PAREMMIN TYÖTÄÄN OHJAAVAT TEKIJÄT OPETTAJIEN JOUSTAVA KÄYTTÖ TARPEEN JA VAHVUUKSIEN MUKAAN MAHDOLLISTUU HYVÄN OSAAMISEN KUVAUKSET JÄNTEVÖITTÄVÄT OPETUSTA TT 30.10.2002

PERUSOPETUSUUDISTUS (OPS E-9.LK) JA OPPILAS YHTENÄINEN OPPIJAN POLKU ESIOPETUKSESTA PERUSOPETUKSEN PÄÄTTÖVAIHEESEEN * VAATII TOTEUTAKSEEN YHDESSÄ TYÖSTEYN OPSIN KOULUTYÖ POHJAUTUU SELKEÄSTI ESIOPETUKSESSA SAAVUTETUILLE VALMIUKSILLE JA TAIDOILLE UUSI OPS TUKEE ENTISTÄ PAREMMIN OPPILAAN KASVUA JA OPPIMISTA OPPIJAN TAVOITTEET SELKIYTYVÄT OPPILAANOHJAUS OPPIMAAN OPPIMISEN TAITOJEN KEHITTYMISEN TUKENA KAIKILLA TASOILLA YHTEISET KOULUKÄYTÄNTEET JA PITKÄT OPETTAJASUHTEET – TURVALLISUUSTUNNE LISÄÄNTYY ERITYISOPETUS YHTENÄISTYY TT 30.10.2002

MIKÄ ON OPS OPETUSSUUNNITELMASTA OPPIMISEN SUUNNITELMALLISUUTEEN KANSALLINEN TAHTOTILA KOULUN TÄRKEIN ASIAKIRJA MÄÄRITTELEE OPPIJAN POLUN ANTAA SELKEÄT PELISÄÄNNÖT SISÄLTÄÄ KODIN JA KOULUN VÄLISEN YHTEISTYÖN PÄÄPERIAATTEET KERTOO MYÖS ARVOPOHJAN OPPIMISKÄSITYKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖN TYÖTAVAT OPPIMISTAVOITTEET OPPIAINEIDEN KESKEISET SISÄLLÖT, ARVIOINNIN OPPIMISEN TUKITOIMET OPETUSSUUNNITELMASTA OPPIMISEN SUUNNITELMALLISUUTEEN TT 30.9.2002

MIKÄ OPETUKSESSA ON KESKEISINTÄ? OPETUKSEN YKSILÖLLISTÄ-MINEN YHTEISÖLLISYY-TEEN KASVAMINEN TT 30.9.2002

OPPIMISKÄSITYKSEN MUUTOKSESSA KESKEISINTÄ PAINOTUS KOHTI PÄÄTTELYÄ, YMMÄRTÄMISTÄ JA TIEDON SOVELTAMISTA TT 30.9.2002

OPS-UUDISTUKSEN TAUSTALLA YHTEISKUNNALLI- SET SEIKAT - työ on saanut uusia muotoja - globalisoituminen - verkostoituminen - väestön ikääntyminen - kestävä kehitys - ihmisen hyvinvointi - uusi perusopetuslaki ja-asetus MEIDÄN ALUEELLMME - HakaTorNet-projekti (99-02) - 6.-7.lk siirtymävaihe - lisääntynyt yhteistyö ja siitä saadut hyvät kokemukset TT 30.9.2002

UUSI TUNTIJAKO YHTENÄISEN OPPIMISPOLUN MUODOSTUMINEN ESIOPETUKSEN ANTAMAN PAREMMAN LÄHTÖTASON HYÖDYNTÄMINEN KESKEISTEN VÄLINEAINEIDEN PAINOTTAMINEN (AI+MA) LISÄTUNNIT UUSI OPPIAINE:TERVEYSTIETO / 7.-9.LK FY-KE / 5.-6.LK HYVÄN OSAAMISEN TAVOITETASOT (NS.PALKKIKOHDAT VAIHTELEVAT OPPIAINEITTAIN) JÄNTEVÖITTÄÄ OPPIJAN POLKUA OHJAA OPETUSSUUNNITELMATYÖTÄ VAATII TOTEUTUAKSEEN LUOKAN- JA AINEENOPETTAJIEN TIIVISTÄ YHTEISTYÖTÄ VALINNAISAINEIDEN MÄÄRÄ VÄHENEE (20 h->13 h / 8.-9.LK) Telimaa 30.10.2002