Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
NOPS – hanke Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Pirkko Rimpilä-Vanninen
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
11/21/2014 Opiskelevan nuoren turvallisuus NOPS –hankkeen päätösseminaari Berg, Katja & Matilainen Tanja.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Terveyden edistäminen diakoniatyössä
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
FUAS Kielet ja viestintä
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Esityksen transkriptio:

Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea Opiskelevan nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen -seminaari 9.12.2011 NOPS 2010-2012 -hanke Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea

NOPS 2010-2012 –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Pirkko Rimpilä-Vanninen Projektipäällikkö /Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen tavoitteet Luoda toimintamalli, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat kytketään osaksi ammattiopiston terveyttä edistävää työtä Edistää nuoren päihteettömyyttä, liikunnallisuutta sekä terveellisiä nukkumis- ja ravitsemustottumuksia siten, että ne vahvistavat nuoren työ- ja toimintakykyä. Edistää nuoren tietoisuutta terveyttä edistävästä työympäristöstä ja -yhteisöstä sekä vahvistaa turvallisen ja terveellisen työn tekemisen osaamista jo opiskeluaikana

Hankkeen keskeiset toimijat Laurea ammattikorkeakoulu, Hyvinkää. Päätoteuttaja. HYRIA Koulutus Oy Hyria Karankatu 3-5, Hyvinkää Hyria Uudenmaankatu, 249 Hyvinkää Hyria Uudenmaankadun asuntola 249, Hyvinkää Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, KEUDA Keuda Järvenpää, Nurmijärvi, Mäntsälä Lukkarinpolku, Mäntsälä Saarenkartano Hyvinkään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Järvenpään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Mäntsälän kunta, opiskeluterveydenhuolto Nurmijärven kunta, opiskeluterveydenhuolto Nurmijärven fysioterapia Oy

Hankkeen keskeiset toimijat mukana käytännön toteutuksessa Projektipäällikkö Johtoryhmå NOPS –tiimi Laurea NOPS –ydintiimi Laureassa Projektipäällikkö, lehtori, tutkimusasiantuntija NOPS -opetiimi NOPS - korkeakou-lusihteerit TE -tiimi TE -tiimi TE -tiimi TE -tiimi TE -tiimi Keuda Järvenpää Keuda Nurmijärvi Keuda Mäntsälä Hyria Karankatu Hyria Uudenmaankatu Laurea ammattikorkeakoulu

Hankkeessa työskentelyn periaatteet Yhteistyökumppaneiden normaali arkeen sitoen Laurean opiskelijat ja lehtorit vastaavat toiminnasta, yhteistyötä kumppaneiden kanssa Toimintatutkimuksellinen työote Vaikuttavuuden arvioiminen NOPS –organisaation toiminta Kuva: Ora M. & Pakarinen A./Laurea, 2010

Hankkeen kohderyhmä Syksyllä 2010 ammattiopistoissa aloittaneet opiskelijat pilotteina (n=150-250) Audiovisuaalinen viestintä Autoala Hotelli-, ravintola- ja cateringala Puuala Vaatetusala Puutarhatalous Hyria Uudenmaankadun asuntola Ammattiopistojen kaikki opiskelijat Laurean terveys- ja sosiaalialan opiskelijat, ½ vuosittain 8-11 ryhmää Kuva: Olavi Suomela 3/2010

Hankkeen työmenetelmät Toiminta ammattiopiston opiskelijan kanssa Tutkimus Toimintamallit Pedagoginen malli Terveyttä edistävän toiminnan malli Yhteistyö-malli TE -mallit

NOPS 2010-2012 –hankkeen vaikuttavuus Pirkko Rimpilä-Vanninen Lehtori, projektipäällikkö

Minkälaisia vaikutuksia tavoiteltiin ? Ammattikorkeakoulu ja ammattiopisto Toimintamalli, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat kytketään osaksi ammattiopistojen terveyttä edistävää työtä Ammattiopiston opiskelija Terveysosaaminen, työterveys- ja turvallisuus-osaaminen Työ- ja toimintakyvyn edistyminen Terveyden edistäminen ammattiopistoissa Ammattiopiston nuorille soveltuvia menetelmiä Ammattikorkeakoulun opiskelija Terveyden edistämisen osaaminen TKI -toiminta 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Mistä tiedetään, että on ollut vaikutusta/tulee olemaan vaikutusta ? NOPS –hankkeen tapahtumien teoreettiset olettamukset vaikutuksen syntymekanismeista Tiedot, taidot –motivaatio –malli (IBM) Transteoreettinen muutosvaihemalli Terveyden edistämisen lähestymistavat Tutkimus NOPS 2010-2012 –hankkeen tutkimus- ja kehittämisasetelma Terveyden edistämisen ja toimintamallin nykytila Terveystapahtumat, terveyskeskustelut, Tsemppis –määrät, sisällöt, menetelmä Toimintamalli: pedagoginen malli, yhteistyömalli, terveyttä edistävän toiminnan malli 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Tutkimus- ja kehittämisasetelma, NOPS 2010-2012 Ammattiopisto opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistäjänä Nykytila ja tarpeet –selvitys Toimintaympäristö oppimisympäristönä -selvitys Toiminta ammattiopiston opiskelijan kanssa Terveystapahtumat, Terveyskeskustelu, Tsemppis Työ- ja toimintakykyä edistävä asiasisältö Toiminnan vaikuttavuus Terveystot-tumukset ja työkyky Terveys-osaaminen Työterveys- ja turvallisuus-osaaminen Terveyden edistämisen osaaminen Tarpeesta nykytilaan -prosessi Ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakyky paranee

Tarpeesta tulokseen Nykytila ja tarve kevät 2010 ammattiopistoissa Terveystietoa 1 ov Liikuntaa 1 ov Satunnaiset tapahtumapäivät Työturvallisuus ammattiaineissa Tulokset joulukuu 2011 Säännöllisiä terveystapahtumia Tsemppistoimintaa vapaasti valittavina opintoina Työterveyskeskusteluja Toimintamalli 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Terveystottu-mukset, -valinnat, -muutostarve, innostuminen Opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistämisen malli, taustalla transteoreettinen muutosvaihemalli Terveystottu-mukset, -valinnat, -muutostarve, innostuminen Terveys-tapah-tuma Muutostarve Muutoksen vaihe Voimavarat Muutosvalmius Terveyssuunitelma Terveys-keskustelu Menestymisen seuranta ja tuki Ryhmä, yksilö, Tsemppi SYKSY 2010 KEVÄT 2011 KEVÄT 2011- SYKSY 2011 Nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi hänen työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi

Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa Terveystapahtumat -Luokkatapahtumat -Sali/aulatapahtumat -Välituntitoiminta Terveyskeskustelut -Työterveyskeskustelut -TANO -toiminta -Muut keskustelut -Kuntotestit Tsemppis -Yksilö- ,Työterveys- -Elämäni-, Tupakatta- ja LiikuntaTsemppikset sekä Asu terveesti asuntolassa, NOPS -opinnot

Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa syksy 2010 Terveystapahtumat (n=47) Ravitsemus-, liikunta-, päihde- ja unitapahtumia (n=36) Asu terveesti asuntolassa –pilotti ( n= 10 tapahtumaa) Työterveys TOP –jaksolla puutarha-ala (n=1) Sininen kansio: Työterveysmuotokuvan keräämisen aloitus Terveyskeskustelu: TANO –toiminta/Videoavusteinen ergonomiaohjaus: (n=8) Kuntotestit (n=60) Tutkimus Terveystottumus- ja työkyky –alkukysely (8 eri ryhmää/n=118) Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen – tutkimuksen aineistonkeruu

Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa kevät 2011 Terveystapahtumat (n= 50) Mm. mielenterveys, päihteettömyys, tupakoimattomuus välituntitoimintaa Terveyskeskustelut (n=380) Kuntotestit (n=60) Terveydentilan mittaaminen ( n=120 ), henkilökohtaiset työterveyskeskustelut (n=100 ) Henkilökohtaiset ergonomiaohjaukset (n=100) TANO –toimintaa ryhmissä (n= 13) Videoavusteinen ergonomiaohjaus Pöly, melu ja tärinä puualalla Henkinen jaksaminen työssä ja opiskelussa Tapaturmat, melu, säteily autoalalla Ensiapuvalmius puualalla Tsemppi -toimintaa: YksilöTsemppis, ElämäniTsemppis 1 ov, LiikuntaTsemppis 1 ov, Tupakatta Tsemppis, TyöterveysTsemppis Asu terveesti asuntolassa 1 ov

Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa syksy 2011 Terveystapahtumia (n=57) Työ ja ravitsemus ; työ ja päihteet ; työ ja mielenterveys ; Työturvallisuus (ensiapuvalmius), toimiva työyhteisö; arjen hallinta Liikunta ja työkyky, opiskelijan seksuaalisuuden edistäminen Tapaturmien ehkäiseminen Tsemppis –toimintaa Asu terveesti asuntolassa 1 ov NOPS –opinnot 1 ov (40h)/pakolliset opinnot LiikuntaTsemppis 1 ov (40h)/vapaasti valittavat TyöterveysTsemppis 1 ov (40h)/osana ammattiaineita Tutkimus Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen

NOPS 2010-2012 –hankkeen tuottama toimintamalli Terveyttä edistävän toiminnan malli Yhteistyömalli Pedagoginen malli 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

NOPS –hankkeessa oppiminen/pedagoginen malli Laureassa Lukukausi Opintojakso 1. lukukausi HOITOTYÖN PERUSTEET 30 op Tutkiva ja kehittävä hoitotyö + Hoitotyön toimintaympäristö + Kansanterveys-työ 10 op/30 op 2. lukukausi HOITOTYÖN TOIMINNOT 30 op Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1 op/ 10 op 4. lukukausi AVOTERVEYDENHOITO JA MIELENTERVEYSHOITOTYÖ 30 op Perhe-, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, kriisityö + Hoitotyö vastaanotoilla ja kodeissa 5 op/20 op 5. lukukausi HOITOTYÖN OSAAMISEN SYVENTÄMINEN 30 op/TERVEYDENHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 30 op Terveyden ja turvallisuuden edistäminen 5/10 op 6. lukukausi HOITOTYÖN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN 30 op Hyvinvointipalvelujen kehittäminen ja tuotteistaminen 5 op/5op Opinnäytetyö 15 op/15 op VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT 5 op

Ryhmäohjaus & -arviointi NOPS –hankkeessa oppiminen/pedagoginen malli Laureassa. mallina 1. vuoden sosiaali- ja terveysalan opiskelijat Ryhmäohjaus & -arviointi LbD kahden opinto-jakson integraa-tiona Tiimityö kotiryhmissä Terveysalan opiskelijat ensimmäisen vuoden syksy Hoitotyön perusteet 30 op Tutkiva ja kehittävä hoitotyö 7 op/10 op Kansanterveys ja hoitotyö 6 op/10 op

Tutkimus: Terveysalan opiskelijoiden terveyden edistämisen osaaminen Tutkimusongelma: Minkälaista terveyden edistämisen osaamista kehittyy Laurean terveysalan opiskelijoille hankkeen aikana ? Kohderyhmä: Terveysalan opiskelijat n=93, ikä 20-30 v. (n=68), naisia (n=85) Aineistonkeruu Kevät 2011, syksy 2011/lokakuu Kyselylomake: Taustatiedot Terveyden edistämisen asiasisältö osaaminen (21 muuttujaa) Terveyden edistämisen toimintaympäristöosaaminen (17 mja) Terveyden edistämisen menetelmäosaaminen ( 18 mja) Terveyden edistämisen eettinen osaaminen ( 9 mja) Terveyden edistämisen kehittämisosaaminen ( 15 mja) 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Terveyden edistämisen toimintaympäristö-osaaminen (n=93, määrinä) Osaamisalue Erin-omai-sesti / hyvin Kohtalaisesti Vähän/ ei lainkaan Nuoren kohtaaminen ammattiopistossa 55 32 6 Opiskelijaryhmän kohtaaminen 54 33 Ammattiopiston käytänteiden tunteminen 19 35 39 Ammattiopiston opiskelijaryhmän toiminnan tuntemi-nen 16 42 Ammattiopiston opiskelukulttuurin tunteminen 15 36 41 Terveyttä tukevan opiskeluympäristön luominen 27 38 28 Ammattiopiston opiskelijan terveyttä edistävän kulttuurin vahvistaminen 34 23 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Terveyden edistämisen menetelmäosaaminen (n=93, määrinä) Osaamisalue Erinomaisesti/hyvin Kohtalai-sesti Vähän/ei lainkaan Voimavarojen vahvistaminen 40 32 20 Motivointi ja innostaminen itsestä huolehtimiseen 48 36 8 Terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen 42 38 12 Terveystietoisuuden vahvistaminen 54 6 Terveysvalintoihin liittyvän päätöksenteon tukeminen 41 39 Nuoren ohjaaminen yksilönä 25 26 Opiskelijaryhmän ohjaaminen 51 33 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Terveyden edistämisen kehittämisosaaminen (n=93, määrinä) Erinomaisesti/hyvin Kohtalaisesti Vähän/ei lainkaan Terveyttä edistävän toiminnan suunnitteleminen 56 30 6 Terveyttä edistävien toimintojen toteuttaminen 54 8 Terveyttä edistävän toiminnan vaikuttavuuden arvioiminen 39 36 16 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Terveyden edistämisen eettinen osaaminen (n=93, määrinä) Olen kehittynyt Täysin/ osittain samaa mieltä En osaa sanoa osittain eri mieltä Ihmisarvon kunnioittamisessa 57 23 9 Toimimaan korostaen nuoren oikeutta itsenäisiin valintoihin 52 31 8 Toimimaan nuoren tarpeista lähtien 59 Toimimaan ammattiopiston tarpeista lähtien 45 29 17 Osallistamaan nuoria aktiiviseen toimintaan tapahtumien aikana 27 11 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Tutkimus: Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen Tutkimusongelmat: Minkälainen on ammattiopistojen opiskelijan terveysosaaminen erilaisten terveyden edistämisen interventioiden jälkeen ? Aineistonkeruu: Syksy 2010 uni-, liikunta-, ravitsemus- ja päihdetapahtumien alussa ja lopussa Kevät 2011 erilaisten terveystapahtumien lopussa Syksy 2011 erilaisten terveystapahtumien lopussa Kohderyhmä: Terveystapahtumiin osallistuneet ammattiopistojen yksiköiden opiskelijat 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu

Työ ja työ- ja toimintakyky -voimavaroja vahvistavaa Minkälaisiin teoreettisiin olettamuksiin vaikutuksen syntymekanismeista interventio perustui? Terveystapahtumien teoriaperusta ja tutkimusasetelma ASIASISÄLTÖ Työ ja työ- ja toimintakyky Terveys-tapahtuma -voimavaroja vahvistavaa Oppimiskäsitys, kokemuksel-linen, konstruktivismi Opiskelijan työ- ja toimintakyvyn muutos Nuoren terveys- osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio TE –arvot Tarvepohja Kunnioittami-nen Voimavarat ”Ammattiopiston nuoren terveysosaaminen” –tutkimus(6.)

Lisätietoja Suuret kiitokset ! http://nops.laurea.fi Pirkko Rimpilä-Vanninen, pirkko.rimpila-vanninen@laurea.fi NOPS esittäytyy 13.12.11 Tehoa terveyden edistämiseen valtakunnallisessa seminaarissa Helsingin Kampissa helmikuu 2012 Suuret kiitokset !