Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea Opiskelevan nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen -seminaari 9.12.2011 NOPS 2010-2012 -hanke Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea
NOPS 2010-2012 –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Pirkko Rimpilä-Vanninen Projektipäällikkö /Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea
Hankkeen tavoitteet Luoda toimintamalli, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat kytketään osaksi ammattiopiston terveyttä edistävää työtä Edistää nuoren päihteettömyyttä, liikunnallisuutta sekä terveellisiä nukkumis- ja ravitsemustottumuksia siten, että ne vahvistavat nuoren työ- ja toimintakykyä. Edistää nuoren tietoisuutta terveyttä edistävästä työympäristöstä ja -yhteisöstä sekä vahvistaa turvallisen ja terveellisen työn tekemisen osaamista jo opiskeluaikana
Hankkeen keskeiset toimijat Laurea ammattikorkeakoulu, Hyvinkää. Päätoteuttaja. HYRIA Koulutus Oy Hyria Karankatu 3-5, Hyvinkää Hyria Uudenmaankatu, 249 Hyvinkää Hyria Uudenmaankadun asuntola 249, Hyvinkää Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, KEUDA Keuda Järvenpää, Nurmijärvi, Mäntsälä Lukkarinpolku, Mäntsälä Saarenkartano Hyvinkään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Järvenpään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Mäntsälän kunta, opiskeluterveydenhuolto Nurmijärven kunta, opiskeluterveydenhuolto Nurmijärven fysioterapia Oy
Hankkeen keskeiset toimijat mukana käytännön toteutuksessa Projektipäällikkö Johtoryhmå NOPS –tiimi Laurea NOPS –ydintiimi Laureassa Projektipäällikkö, lehtori, tutkimusasiantuntija NOPS -opetiimi NOPS - korkeakou-lusihteerit TE -tiimi TE -tiimi TE -tiimi TE -tiimi TE -tiimi Keuda Järvenpää Keuda Nurmijärvi Keuda Mäntsälä Hyria Karankatu Hyria Uudenmaankatu Laurea ammattikorkeakoulu
Hankkeessa työskentelyn periaatteet Yhteistyökumppaneiden normaali arkeen sitoen Laurean opiskelijat ja lehtorit vastaavat toiminnasta, yhteistyötä kumppaneiden kanssa Toimintatutkimuksellinen työote Vaikuttavuuden arvioiminen NOPS –organisaation toiminta Kuva: Ora M. & Pakarinen A./Laurea, 2010
Hankkeen kohderyhmä Syksyllä 2010 ammattiopistoissa aloittaneet opiskelijat pilotteina (n=150-250) Audiovisuaalinen viestintä Autoala Hotelli-, ravintola- ja cateringala Puuala Vaatetusala Puutarhatalous Hyria Uudenmaankadun asuntola Ammattiopistojen kaikki opiskelijat Laurean terveys- ja sosiaalialan opiskelijat, ½ vuosittain 8-11 ryhmää Kuva: Olavi Suomela 3/2010
Hankkeen työmenetelmät Toiminta ammattiopiston opiskelijan kanssa Tutkimus Toimintamallit Pedagoginen malli Terveyttä edistävän toiminnan malli Yhteistyö-malli TE -mallit
NOPS 2010-2012 –hankkeen vaikuttavuus Pirkko Rimpilä-Vanninen Lehtori, projektipäällikkö
Minkälaisia vaikutuksia tavoiteltiin ? Ammattikorkeakoulu ja ammattiopisto Toimintamalli, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat kytketään osaksi ammattiopistojen terveyttä edistävää työtä Ammattiopiston opiskelija Terveysosaaminen, työterveys- ja turvallisuus-osaaminen Työ- ja toimintakyvyn edistyminen Terveyden edistäminen ammattiopistoissa Ammattiopiston nuorille soveltuvia menetelmiä Ammattikorkeakoulun opiskelija Terveyden edistämisen osaaminen TKI -toiminta 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Mistä tiedetään, että on ollut vaikutusta/tulee olemaan vaikutusta ? NOPS –hankkeen tapahtumien teoreettiset olettamukset vaikutuksen syntymekanismeista Tiedot, taidot –motivaatio –malli (IBM) Transteoreettinen muutosvaihemalli Terveyden edistämisen lähestymistavat Tutkimus NOPS 2010-2012 –hankkeen tutkimus- ja kehittämisasetelma Terveyden edistämisen ja toimintamallin nykytila Terveystapahtumat, terveyskeskustelut, Tsemppis –määrät, sisällöt, menetelmä Toimintamalli: pedagoginen malli, yhteistyömalli, terveyttä edistävän toiminnan malli 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Tutkimus- ja kehittämisasetelma, NOPS 2010-2012 Ammattiopisto opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistäjänä Nykytila ja tarpeet –selvitys Toimintaympäristö oppimisympäristönä -selvitys Toiminta ammattiopiston opiskelijan kanssa Terveystapahtumat, Terveyskeskustelu, Tsemppis Työ- ja toimintakykyä edistävä asiasisältö Toiminnan vaikuttavuus Terveystot-tumukset ja työkyky Terveys-osaaminen Työterveys- ja turvallisuus-osaaminen Terveyden edistämisen osaaminen Tarpeesta nykytilaan -prosessi Ammattiopiston opiskelijan työ- ja toimintakyky paranee
Tarpeesta tulokseen Nykytila ja tarve kevät 2010 ammattiopistoissa Terveystietoa 1 ov Liikuntaa 1 ov Satunnaiset tapahtumapäivät Työturvallisuus ammattiaineissa Tulokset joulukuu 2011 Säännöllisiä terveystapahtumia Tsemppistoimintaa vapaasti valittavina opintoina Työterveyskeskusteluja Toimintamalli 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Terveystottu-mukset, -valinnat, -muutostarve, innostuminen Opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistämisen malli, taustalla transteoreettinen muutosvaihemalli Terveystottu-mukset, -valinnat, -muutostarve, innostuminen Terveys-tapah-tuma Muutostarve Muutoksen vaihe Voimavarat Muutosvalmius Terveyssuunitelma Terveys-keskustelu Menestymisen seuranta ja tuki Ryhmä, yksilö, Tsemppi SYKSY 2010 KEVÄT 2011 KEVÄT 2011- SYKSY 2011 Nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi hänen työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi
Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa Terveystapahtumat -Luokkatapahtumat -Sali/aulatapahtumat -Välituntitoiminta Terveyskeskustelut -Työterveyskeskustelut -TANO -toiminta -Muut keskustelut -Kuntotestit Tsemppis -Yksilö- ,Työterveys- -Elämäni-, Tupakatta- ja LiikuntaTsemppikset sekä Asu terveesti asuntolassa, NOPS -opinnot
Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa syksy 2010 Terveystapahtumat (n=47) Ravitsemus-, liikunta-, päihde- ja unitapahtumia (n=36) Asu terveesti asuntolassa –pilotti ( n= 10 tapahtumaa) Työterveys TOP –jaksolla puutarha-ala (n=1) Sininen kansio: Työterveysmuotokuvan keräämisen aloitus Terveyskeskustelu: TANO –toiminta/Videoavusteinen ergonomiaohjaus: (n=8) Kuntotestit (n=60) Tutkimus Terveystottumus- ja työkyky –alkukysely (8 eri ryhmää/n=118) Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen – tutkimuksen aineistonkeruu
Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa kevät 2011 Terveystapahtumat (n= 50) Mm. mielenterveys, päihteettömyys, tupakoimattomuus välituntitoimintaa Terveyskeskustelut (n=380) Kuntotestit (n=60) Terveydentilan mittaaminen ( n=120 ), henkilökohtaiset työterveyskeskustelut (n=100 ) Henkilökohtaiset ergonomiaohjaukset (n=100) TANO –toimintaa ryhmissä (n= 13) Videoavusteinen ergonomiaohjaus Pöly, melu ja tärinä puualalla Henkinen jaksaminen työssä ja opiskelussa Tapaturmat, melu, säteily autoalalla Ensiapuvalmius puualalla Tsemppi -toimintaa: YksilöTsemppis, ElämäniTsemppis 1 ov, LiikuntaTsemppis 1 ov, Tupakatta Tsemppis, TyöterveysTsemppis Asu terveesti asuntolassa 1 ov
Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa syksy 2011 Terveystapahtumia (n=57) Työ ja ravitsemus ; työ ja päihteet ; työ ja mielenterveys ; Työturvallisuus (ensiapuvalmius), toimiva työyhteisö; arjen hallinta Liikunta ja työkyky, opiskelijan seksuaalisuuden edistäminen Tapaturmien ehkäiseminen Tsemppis –toimintaa Asu terveesti asuntolassa 1 ov NOPS –opinnot 1 ov (40h)/pakolliset opinnot LiikuntaTsemppis 1 ov (40h)/vapaasti valittavat TyöterveysTsemppis 1 ov (40h)/osana ammattiaineita Tutkimus Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen
NOPS 2010-2012 –hankkeen tuottama toimintamalli Terveyttä edistävän toiminnan malli Yhteistyömalli Pedagoginen malli 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
NOPS –hankkeessa oppiminen/pedagoginen malli Laureassa Lukukausi Opintojakso 1. lukukausi HOITOTYÖN PERUSTEET 30 op Tutkiva ja kehittävä hoitotyö + Hoitotyön toimintaympäristö + Kansanterveys-työ 10 op/30 op 2. lukukausi HOITOTYÖN TOIMINNOT 30 op Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1 op/ 10 op 4. lukukausi AVOTERVEYDENHOITO JA MIELENTERVEYSHOITOTYÖ 30 op Perhe-, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, kriisityö + Hoitotyö vastaanotoilla ja kodeissa 5 op/20 op 5. lukukausi HOITOTYÖN OSAAMISEN SYVENTÄMINEN 30 op/TERVEYDENHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 30 op Terveyden ja turvallisuuden edistäminen 5/10 op 6. lukukausi HOITOTYÖN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN 30 op Hyvinvointipalvelujen kehittäminen ja tuotteistaminen 5 op/5op Opinnäytetyö 15 op/15 op VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT 5 op
Ryhmäohjaus & -arviointi NOPS –hankkeessa oppiminen/pedagoginen malli Laureassa. mallina 1. vuoden sosiaali- ja terveysalan opiskelijat Ryhmäohjaus & -arviointi LbD kahden opinto-jakson integraa-tiona Tiimityö kotiryhmissä Terveysalan opiskelijat ensimmäisen vuoden syksy Hoitotyön perusteet 30 op Tutkiva ja kehittävä hoitotyö 7 op/10 op Kansanterveys ja hoitotyö 6 op/10 op
Tutkimus: Terveysalan opiskelijoiden terveyden edistämisen osaaminen Tutkimusongelma: Minkälaista terveyden edistämisen osaamista kehittyy Laurean terveysalan opiskelijoille hankkeen aikana ? Kohderyhmä: Terveysalan opiskelijat n=93, ikä 20-30 v. (n=68), naisia (n=85) Aineistonkeruu Kevät 2011, syksy 2011/lokakuu Kyselylomake: Taustatiedot Terveyden edistämisen asiasisältö osaaminen (21 muuttujaa) Terveyden edistämisen toimintaympäristöosaaminen (17 mja) Terveyden edistämisen menetelmäosaaminen ( 18 mja) Terveyden edistämisen eettinen osaaminen ( 9 mja) Terveyden edistämisen kehittämisosaaminen ( 15 mja) 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Terveyden edistämisen toimintaympäristö-osaaminen (n=93, määrinä) Osaamisalue Erin-omai-sesti / hyvin Kohtalaisesti Vähän/ ei lainkaan Nuoren kohtaaminen ammattiopistossa 55 32 6 Opiskelijaryhmän kohtaaminen 54 33 Ammattiopiston käytänteiden tunteminen 19 35 39 Ammattiopiston opiskelijaryhmän toiminnan tuntemi-nen 16 42 Ammattiopiston opiskelukulttuurin tunteminen 15 36 41 Terveyttä tukevan opiskeluympäristön luominen 27 38 28 Ammattiopiston opiskelijan terveyttä edistävän kulttuurin vahvistaminen 34 23 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Terveyden edistämisen menetelmäosaaminen (n=93, määrinä) Osaamisalue Erinomaisesti/hyvin Kohtalai-sesti Vähän/ei lainkaan Voimavarojen vahvistaminen 40 32 20 Motivointi ja innostaminen itsestä huolehtimiseen 48 36 8 Terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen 42 38 12 Terveystietoisuuden vahvistaminen 54 6 Terveysvalintoihin liittyvän päätöksenteon tukeminen 41 39 Nuoren ohjaaminen yksilönä 25 26 Opiskelijaryhmän ohjaaminen 51 33 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Terveyden edistämisen kehittämisosaaminen (n=93, määrinä) Erinomaisesti/hyvin Kohtalaisesti Vähän/ei lainkaan Terveyttä edistävän toiminnan suunnitteleminen 56 30 6 Terveyttä edistävien toimintojen toteuttaminen 54 8 Terveyttä edistävän toiminnan vaikuttavuuden arvioiminen 39 36 16 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Terveyden edistämisen eettinen osaaminen (n=93, määrinä) Olen kehittynyt Täysin/ osittain samaa mieltä En osaa sanoa osittain eri mieltä Ihmisarvon kunnioittamisessa 57 23 9 Toimimaan korostaen nuoren oikeutta itsenäisiin valintoihin 52 31 8 Toimimaan nuoren tarpeista lähtien 59 Toimimaan ammattiopiston tarpeista lähtien 45 29 17 Osallistamaan nuoria aktiiviseen toimintaan tapahtumien aikana 27 11 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Tutkimus: Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen Tutkimusongelmat: Minkälainen on ammattiopistojen opiskelijan terveysosaaminen erilaisten terveyden edistämisen interventioiden jälkeen ? Aineistonkeruu: Syksy 2010 uni-, liikunta-, ravitsemus- ja päihdetapahtumien alussa ja lopussa Kevät 2011 erilaisten terveystapahtumien lopussa Syksy 2011 erilaisten terveystapahtumien lopussa Kohderyhmä: Terveystapahtumiin osallistuneet ammattiopistojen yksiköiden opiskelijat 4/3/2017 Laurea-ammattikorkeakoulu
Työ ja työ- ja toimintakyky -voimavaroja vahvistavaa Minkälaisiin teoreettisiin olettamuksiin vaikutuksen syntymekanismeista interventio perustui? Terveystapahtumien teoriaperusta ja tutkimusasetelma ASIASISÄLTÖ Työ ja työ- ja toimintakyky Terveys-tapahtuma -voimavaroja vahvistavaa Oppimiskäsitys, kokemuksel-linen, konstruktivismi Opiskelijan työ- ja toimintakyvyn muutos Nuoren terveys- osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio TE –arvot Tarvepohja Kunnioittami-nen Voimavarat ”Ammattiopiston nuoren terveysosaaminen” –tutkimus(6.)
Lisätietoja Suuret kiitokset ! http://nops.laurea.fi Pirkko Rimpilä-Vanninen, pirkko.rimpila-vanninen@laurea.fi NOPS esittäytyy 13.12.11 Tehoa terveyden edistämiseen valtakunnallisessa seminaarissa Helsingin Kampissa helmikuu 2012 Suuret kiitokset !