Hankkeen esittely- kehitystilaisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ja avoimen lähdekoodin järjestelmät Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija Linnea2- ja AMKIT-konsortioiden.
Kyselypalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka avulla voi vaivatta koota asiakaspalautetta, tehdä järjestön jäsentyytyväisyystutkimuksen,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
 Logististen toimintojen kehittäminen •Ostotoiminta, varastointi, tuotanto, myynti •Asiakkaina PK -tuotantoyritykset  Energiankäytön optimointipalvelut.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
Projektipalauteella palvelukykyä rakennusalalle
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Kiinteistöjen ylläpitokustannusten vertailu ja tilastointi Kimmo Virtanen KTI Kiinteistötieto Oy
Avi Studio Oy. Yritys •Osakeyhtiö, perustettu maaliskuussa 2007 •Kaksi päätoimialaa:  Sisällön ja opastusjärjestelmien tuotanto matkailun ja kulttuurin.
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Päästöoikeusmarkkinoiden analysointi ja riskienhallinta POMAR / MARMET Helsingin yliopisto Ympäristöekonomia Teknillinen korkeakoulu Ympäristö- ja laatujohtamisen.
PlugIT-seminaari Työpaja 2, ma 27.10: Kertomus- ja koodistoliittymät ja kansallisten hankkeiden yhteistyö Kertomus(arkisto)rajapinnat, klo.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointi
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Suvi Nenonen, Teknillinen korkeakoulu Juha–Matti Junnonen, Teknillinen korkeakoulu Sami Kärnä, Teknillinen korkeakoulu User-orientated.
Käyttäjälähtöisen rakennuksen arviointimenetelmän kehittäminen User-orientated Benchmarking for Usability and Sustainable Performance.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
Infrahankkeen kokonaisprosessin ja tietotarpeiden mallintaminen
Projektipalautejärjestelmän esittely
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OTANTATUTKIMUS OY Raporttia tai osia siitä ei saa edelleen toimittaa tai julkaista missään muodossa ilman Otantatutkimus Oy:n nimen mainitsemista. RAY:
RESCA-verkosto RESCA-seminaari , Tampere.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
TALONRAKENTAMISEN TYÖMAAPROSESSIN RE-ENGINEERING
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
SerAPI: SERvice-based architecture and web services in healthcare Application Production and Integration – Palveluarkkitehtuuri ja web-sovelluspalvelut.
Internetsivujen uudistaminen Projekti VSSHP ja SATSHP yhdessä Tavoitteena yhteismitalliset, mutta erilliset sivustot Konseptointi ja määrittely.
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
TYÖMAAPROSESSIN KOKONAISHALLINTA KOULUTUS. RECPRO-seminaari Aliurakoitsijakoulutus  Vuodesta 1998 alkaen  Osallistumisilmoitus tarjouspyynnön.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Suunnittelun lähtötiedot hallintaan rakennusprojektin alussa Kirsti Saarremaa EPSHP.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen
TYVI XML - työsuunnitelma
Tavoitteet ja mittarit 2015
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Esityksen transkriptio:

Hankkeen esittely- kehitystilaisuus 4.11.2005 PROPAL Hankkeen esittely- kehitystilaisuus 4.11.2005

Palautejärjestelmän toimintaperiaatteet ja hyödyt

Kehittämishankkeen taustoja Rakennusalalla näkökulma siirtynyt tuotteesta ja tuotannosta laatuun ja palveluun Nykyiset palautejärjestelmät ja niiden hyödyntäminen kehittymätöntä Halutaan eri osapuolten välistä palautetta, aiemmassa vaiheessa ja vertailua ulkopuoliseen aineistoon Toimiva palautejärjestelmä on myös kehitysmenetelmä RALA ry:n nykyisen palautejärjestelmän kehitystarpeet Tavoitteet

Kehittämishankkeen tavoitteet Alan yhteinen, teknisesti kehittynyt ja ominaisuuksiltaan monipuolinen palautejärjestelmä Menetelmä osapuolten yhteistyön kehittämiseksi projektin aikana Tuottaa benchmarking tietoa hankkeittain ja yrityksittäin Mahdollisuus hyödyntää palautetietoa koko toimialalla (RALAn toimesta) Tuottaa uutta tietoa asiakastyytyväisyyden muodostumisesta Koko alan palvelu- ja kilpailukyvyn kehittäminen

Toiminnallisia vaatimuksia Projektin osapuolet voivat antaa palautetta toisilleen Palaute hankkeen eri vaiheissa ja sen hyödyntäminen jo projektin aikana Selkeä ja havainnollinen raportointi reaaliajassa, suhteessa vertailuaineistoon Mahdollistaa yhteenvedot ja analyysit yksikkö- ja yritystasolla Soveltuu erilaisiin hankkeisiin ja toteutusmuotoihin Voidaan myöhemmin täydentää uusilla osioilla (käyttäjät, ylläpito…?) Helppokäyttöinen web-liittymä

Osapuolten väliset palautevirrat Käyttäjä Tilaaja Rakennuttaja- Suunnittelija(t) konsultti Pää - /sivu urakoitsija Ali- urakoitsija(t)

Palaute projektin eri vaiheissa Palaute silloin kun se on ajankohtaista Mahdollistaa reagoinnin jo projektin aikana Passiivinen palaute muuttuu kehittämiseksi Hankekehitys ja suunnittelu Luovutus ja käyttöönotto Tuotanto Kokonaisarvio Yheenvedot Pääurakoitsija Tilaaja Toiminnan kehittäminen PJ-konsultti Suunittelija Suunittelija Aliurakoitsijat Aliurakoitsijat

Palautejärjestelmä PALAUTESUUNNITELMA KYSELYT JA RAPORTIT HYÖDYNTÄMINEN Hanke- tiedot Osapuolet Ajan- kohdat Kysy- mykset Kyselyjen toteutus Raportointi ja palaute Projektitaso ja yhteenvedot Tulosten käsittely Toimenpiteet Projektitaso, yksikkö ja yritys Palautesuunnitelmassa määritetään käytettävät modulit, kyselyjen ajankohdat jne. ”Pääkäyttäjä” normaalisti urakoitsija, mutta voi olla myös tilaaja

Järjestelmän hyödyt Tilaaja Projekti Rakennusyritykset Toimii toimittajien arviointi- ja rankkaustyökaluna Projekti Ongelmien havaitseminen ja toimenpiteet Yhteistyön ja toiminnan parantuminen Rakennusyritykset Mahdollistaa yritystason vertailut ja osoittaa kehitystarpeet Antaa lähtötietoja asiakassuhteiden johtamiseen Tuottaa mittaustietoa yrityksen scorecardiin Suunnittelijat ja toimittajat Yhteistyön ja toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen Järjestöt Lähtötietoja oman jäsenistön tarpeisiin ja kehittämiseen

Hankkeen rahoitusjärjestelyt

Hankkeen taustoja Useita lähtökohtia: Psycon kehitti projektipalautejärjestelmää TKK tutki rakennusprojektien asiakkuutta RALAlla kehitystarpeita omaan järjestelmäänsä NCC:llä tarve palautejärjestelmän kehittämiseen -> RALA Rakennusalan kaikkien osapuolten yhteinen intressi Osallistujina rakennusalaa monipuolisesti edustavia yrityksiä ja järjestöjä: Rakennusteollisuus RT, RAKLI, Suomen Maanrakentajien liitto, Tieliikelaitos, Tiehallinto, ASRA NCC, SRV Viitoset, Ilmarinen, CMC Terasto, ISS Proko Sisältää sekä sisällöllistä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavien tekijöiden tutkimusta että käytännön työkalun kehittämistä

Yksi kokonaisuus, kaksi osiota Hankekokonaisuus Tutkimus- ja kehityshankekokonaisuus on sisällöllisesti jaettu kahteen osioon: Palautejärjestelmän sisältö ja menetelmien kehittäminen Palautejärjestelmän teknisen sovelluksen kehittäminen PROPAL Palaute- systematiikka ja menetelmät Tekninen sovellus Yrityshanke TEKES hanke (alihankinta max 20%) Yksi kokonaisuus, kaksi osiota

Budjetti Koko hanke 190 000 € Rahoitusvaje 13 000 e

Kustannukset ja rahoitus TEKES -hanke Rahoittaja € Rakennusteollisuus RT 8 000 € SML 5 000 € Rakli 3 000 € ASRA Tiehallinto 7 000 € RALA 4 000 € Yht. 30 000 € Yhteensä 150 000 € Tekesin osuus 120 000 € Muiden tahojen osuus 30 000 €

Kustannukset ja rahoitus yrityshanke Rahoittaja € NCC Rakennus Oy 7 000 € SRV Viitoset Oy ISS Proko 5 000 € CMC Terasto Ilmarinen 4 000 € Tieliikelaitos 3 000 € Yht. 31 000 € - RALAn osuus sisällön ja menetelmien kehittämisessä (4000 €) Yrityssitoumuksia yhteensä 27 000 € Lisärahoitustarve 13 000 €

Rahaliikenne TKK hallinnoi TEKES-hanketta Järjestöjen rahoitus (30 000 €) on osana TEKES-hanketta Tutkimussopimus TKK:n ja järjestöjen välille Yritykset rahoittavat suoraan järjestelmän pilotoinnin ja kehitysvaiheen ylläpidon (40 000 €) – laskutus RALAn kautta FeedbackDialog Oy ja Psycon Oy teknisinä kumppaneina hankkeessa Alihankintojen kustannukset TEKES hankkeesta ja yritysrahoituksesta yhteensä 70 000 €

Hankkeen organisointi Kehityshankkeen johtoryhmä TEKES- hankkeen johtoryhmä Yritykset ja järjestöt Workshopit Ohjaus- ja kehitysryhmä: RALA Toteutus: TKK Psycon Feedback Dialog

Osapuolten työnjako projektipalaute- järjestelmän kehittämisen aikana Osapuoli Tehtävät (pääfokus) RALA Kehitysprojektin johtaminen Järjestöt Hankkeen ohjaus johtoryhmästä käsin Yritykset Oman panoksensa antaminen kehityshankkeeseen tietojen ja pilottiprojektien muodossa TKK Koordinoi kehityshankkeen Palautejärjestelmän rakenteen ja asiasisällön määrittäminen Palvelumallin kehittäminen tutkimusaineiston avulla Psycon Palautejärjestelmän kysymyssisältöjen ja toimintasystematiikan kehittäminen Palautteen hyödyntämismallin kehittäminen Feedback dialog Palautejärjestelmän tekninen toteutus Järjestelmän ylläpitäminen kehitysvaiheessa

Järjestelmän käytön kustannukset 1. ”Hanke-/toimittajapalaute” – maksuton palvelu /RALA Nykyinen tai nykyisen pohjalta parannettu kysely projektin päätyttyä 2. Projektipalaute – kiinteä maksu käytöstä/RALA Koko palautejärjestelmän tai sen valittujen osien käyttö yhdessä projektissa Sisältää vakiokyselyt (yrityskohtaisella räätälöinnillä) ja –raportit 3. Koulutus, neuvonta ja konsultointi -konsulttipalkkio/Psycon Yrityskohtainen räätälöinti ja sekä koulutus käyttöön ja hyödyntämiseen Projektikohtainen konsultointi tulosten hyödyntämisessä Yleiset koulutustilaisuudet esim. useille yrityksille 4. Erilliset selvitykset ja raportit – sovitut kustannukset/Psycon, FD tai RALA Tilauksesta tehdyt selvitystyöt tai raportit

Hankkeen organisointi, vaiheet ja aikataulu

Aikataulu ja vaiheet

Workshop-työskentely 1. Workshop (pe 2.12 klo 13, htc Helsinki) Järjestelmän toiminnalliset vaatimukset ”Kuka antaa palautetta, kenelle ja missä vaiheessa” Järjestelmän avoimuuteen liittyvät tekijät Raportointi 2. Workshop (ke 14.12 klo 12); 3. Workshop (ke 18.1.2006) Kysymyssarjojen sisältö eri osapuolten näkökulmasta Paikka: htc Helsinki 4. Workshop Varmentava workshop, raportointi Aika: Helmi 2006 Ohjaus ja kehitysryhmän seuraava kokoontuminen maaliskuu 2006

Hankkeen kansainvälisyys Tutkimuksessa kartoitetaan kansainvälisiä kokemuksia asiakastyytyväisyysmittareista ja palautejärjestelmistä rakennusalalla Esim. Project Success Index, KPI report, ACE consultants KIPs, CIRIA design, KPI construction services ja Design Quality Indicator (DQI). Tavoitteena on selvittää: Miten asiakastyytyväisyyttä rakentamisessa on tutkittu kansainvälisesti? Minkälaisia järjestelmiä on olemassa? Millaisia mittareita on kehitetty?

Tekes-hankkeen johtoryhmä PJ Raimo Määttä, RALA Rakennusteollisuus rt Rakli ry Suomen Maarakentajien Keskusliitto ry Tiehallinto ASRA TKK:n edustajat Tekesin edustaja Johtoryhmä kokoontuu noin 2 krt/vuodessa Aloituskokous 23.11 klo 09.00; htc Helsinki, Pinta-talo 5.krs

Tutkimuksen tavoitteet Selvittää rakentamisen asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät Luoda geneerinen malli rakentamisen asiakastyytyväisyydestä Kehittää testatut mittarit ja systematiikka rakennushankkeen palautteille ja niiden hyödynnettävyydelle Tutkia asiakastyytyväisyyttä osana muita projektin menestystä kuvaavia tunnuslukuja (key performance indicators) Kartoittaa kansainvälisiä kokemuksia palautesystematiikan kehittämisestä sekä asiakastyytyväisyyden integroinnista rakennusalan muihin suoritusmittaristoihin

Internet-sivusto Osoitteessa: http://www.cem.tkk.fi/fsr/Propal/index.htm Hankkeen johtoryhmälle, yrityksille ja järjestöille oma management-sivusto tunnusluvun takana: hankkeen kehitysaineisto muut hanketta koskevat asiakirjat ja raportit Tunnusluvut toimitetaan sähköpostitse marraskuun alkupuolella

Yhteystiedot HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Construction Economics and Management P.O.Box 9800, FIN-02015 HUT, Finland Käyntiosoite: HTC Helsinki, Tammasaarenkatu 3, Pinta-talo, 5. krs Juha-Matti Junnonen Research Manager Cell/SMS: +358 50 514 8491 Direct: +358 9 451 3745 Email: juha-matti.junnonen@tkk.fi Web: www.cem.tkk.fi/fsr Sami Kärnä Researcher Cell/SMS: +358 400 484 604 Direct: +358 9 451 5365 Email: sami.karna@tkk.fi Web: www.cem.tkk.fi/fsr