Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuNiina Härkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry. www.nakertaja.net
2
Veli-Matti Karppinen 2006 Sijaitsee Kajaanissa Etäisyys kaupungin keskuksesta noin 5 km Asukkaita alueella noin 2 400 Peruskoulu (oppilaita noin 230), kaksi päiväkotia Yksi kauppa, asiamiesposti Kirjastoauto Muut kunnalliset palvelut keskustassa Urheiluseura Uudenkylän Isku Nakertaja –Hetteenmäen kylä
3
Veli-Matti Karppinen 2006 Toiminta 2005 Liikevaihto 1. 200 000 € Työntekijöitä noin 50 Palvelukeskus Areena Kaksi kierrätyskeskusta Se-laitteita kierrätetään noin 21 000 kpl Vahva hanketoiminta Sosiaalinen yritystoiminta Vuoden kylä Kainuussa 2004 Vuoden Kansalaistoimija valtakunnassa 2004 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
4
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry. Hankkeet Toiminnassa olevat hankkeet Kulttuurireitti-hanke (EAKR) Nuorten kylä (Lääninhallitus) Nuoret kylässä (ESR, pienhankeraha) Ajastaika (Te-keskus) Kansalaistoiminnasta sosiaaliseksi yritykseksi (Te-keskus) Nakertaja verkkopalvelu (DESERVE) Toimintaryhmät (Te-keskus) Vireillä olevat hankkeet Yhteisötaide Suvantolan koulun siirto Tiiksan elämysmatkailu Unkari yhteistyö
5
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja verkkopalvelu –Hankkeen tarve Tarve rakennetaan Nakertaja-Hetteenmäen kyläalueelle paikallinen alueen sisäisiä palvelutarpeita palveleva verkkopalvelutoiminta.
6
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja verkkopalvelu Hankkeen tausta Kainuu.fi kehittäminen Kainuun laajakaistan rakentaminen Kainuun kyläportaalin kehittäminen Tietonuyotta hanke Laajakaista hyödyksi hanke Nakertajan netti-tv
7
Veli-Matti Karppinen 2006 Pakkaus Internet WWW.nakertaja.net.net Palvelin Nakertaja Palaute Pakkaus Paikka X Puh.joht.
8
Veli-Matti Karppinen 2006 Tavoite Hankkeen tavoitteena on kehittää malli jossa asukkaat saavat kansalaistoiminnan näkökulmasta sähköisesti laaja-alaisempaa tietoa ja palveluja kyläalueen toiminnasta, paikallisista palveluista, muutoksista ja voivat sähköisin menetelmin vuorovaikutteisesti osallistua kansalais- keskusteluun ja ja palveluiden kehittämiseen.
9
Veli-Matti Karppinen 2006 Hankkeen toimenpiteet 1. Järjestetään kehittämisverstas, jossa selvitetään kylän omat kylän tarpeet Osallistujat: Nakertajan päiväkoti Helena Kärmeniemi, Kirsi Haataja, Pirjo Similä, Eeva Moilanen Päiväkoti Karuselli Kirsti Huotari, Kaija Liimatainen, Arja Mähönen, Tuula Siipola, Senja Karppinen, Piia Lehtola-Kettunen Nakertajan koulu Ilmoitetaan myöhemmin Kyläyhdistys Mira, Jouni, Vuokko
10
Veli-Matti Karppinen 2006 Hankkeen toimenpiteet 1. Rakennetaan suunnitelma toiminnan toteuttamiseksi Helmikuu 2. Järjestetään koulutus kyläyhdistyksen työntekijöille ja alueen nuorille Helmi-toukokuu 3. Rakennetaan tarvittava tekniikka ja ohjelmistot. Laitteiston ja ohjelmiston kustannuksista vastaa pääosin Nakertaja-Hetteenmäen kyläyhdistys ry Hankittu 4. Käynnistetään toiminta Elokuu-joulukuu
11
Veli-Matti Karppinen 2006 Sähköiset palveluesimerkit 1. Koulu: Virtuaalivanhempainilta 2. Päiväkoti: Vanhempainohjaus 3. Nuoret: Nuorten palvelut 4. Ikinuoret: Neuvonta ja ohjaus 5. Testataan kaupungin ja maakunnan neuvontatilaisuuksia
12
Veli-Matti Karppinen 2006 Toiminnan jatkuvuus ja levitettävyys Koulutuksessa olleet toimijat tuottavat jatkossa vapaaehtois/palkatun työn myötä paikallisten sähköisten palveluiden kehittämistä. Toimintamallin hyödyntäminen on mahdollista jatkossa Kainuun Maakuntakuntayhtymän, Kajaanin kaupungin sähköisten palvelujen kehittämisessä, muualla maassa ja kansainvälisesti.
13
Veli-Matti Karppinen 2006 Aikataulu Hanke toteutetaan 1.11.2005–31.12.2006.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.