ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Potkua verkko-opetukseen
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.
”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus ”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kieli itseilmaisun välineenä
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Esityksen transkriptio:

ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut Kajaani 17.10.2008

ISOverstas - kehittäjäyhteisö Mukana verstasyhteisössä 50 lukiota, 7 ammatillista oppilaitosta noin 18 000 opiskelijaa noin 1400 opettajaa Henkilöstö Leena Suonio, koordinaattori Anu Wulff, verkkopedagoginen asiantuntija (2 pv/viikko) Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (virtuaaliluokka-hanke, OPH) Jukka Sormunen, koordinaattori (virtuaaliluokka-hanke, OPH, 1.25 pv/vk) Mikko Suonio, tietotekninen tukihenkilö (erityisesti kurssitarjontajärjestelmä, tuntipalkkainen) Tieto saa arvonsa vasta liikkuessaan, verkoston hyöty syntyy osallistumisesta 3.4.2017

Miksi verkko-opetusta ja verkostoitumista? Toimintaympäristön, väestön, työelämän ja yhteiskunnan muutokset haastavat uudenlaiseen toimintakulttuuriin ja oppimisen muotoihin. Kansallisten strategioiden linjauksia: ”Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus saada laadukasta verkko-opetusta osana tutkintoon johtavaa koulutusta” ”Suomi kuuluu jokaiselle – tasa-arvo ja saavutettavuus” ”Hyvinvoinnin perustana on yksilöiden ja työyhteisöjen uudistumiskyky ja jatkuva osaamisen kehittäminen ja oppiminen” ”Luovuus, osaaminen, verkostomainen toimintatapa, uudet yhteistyön mallit, uusi teknologia, tietoyhteiskuntavalmiudet, muuttuva työelämä, erilaiset oppijat …” Opetustyö on tulevaisuuden tekemistä

Verkko-opetus ja verkkoympäristöt … ohjaavat monipuolisen, muuttuvan ja nopeasti lisääntyvän tiedon lähteille mahdollistavat tiedon ja kokemusten uudenlaisen jakamisen (tiimityö, sosiaalinen media) monipuolistavat ja laajentavat oppimisympäristöjä erilaisten oppijoiden tarpeisiin kehittävät tulevaisuuden opiskelu- ja työelämävalmiuksia kokoavat verkostoja, jotka tarjoavat tasa-arvoisia opiskelumahdollisuuksia tukevat uudistuvaa opettajuutta

Uusia tuulia verkko-oppimisessa Painopiste siirtynyt sisällöistä vuorovaikutukseen ja oppijan omaan aktiivisuuteen Oppimisen sosiaalinen ja verkostomainen luonne: yhteisöllinen tiedon etsiminen, jakaminen ja luominen Yksilön/käyttäjän rooli korostuu sisältöjen, palvelujen ja innovaatioiden tuottamisessa ja käyttämisessä Hyvät median tuottamisen taidot tärkeitä tulevaisuudessa (digitaaliset natiivit) Web 2.0 sosiaaliset työkalut oppimisen työkaluiksi, esim. blogit, jaikut, wikit, Wikipedia, sosiaaliset kirjanmerkit, RSS Avoimia verkkomateriaaleja/palveluja paljon tarjolla, esim. Google Earth, FlickR, Skype, Messenger, Google, YouTube, Secondlife Laatu syntyy myös siitä, että ollaan ajan hermolla! Homo contextus by Teemu Arina Yksilölliset lumihiutaleet by Erik Duval

Sosiaalinen media yhteisöllisyys ja vuorovaikutus ”Sosiaalisen median palvelut tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden kommunikoida toistensa kanssa, tuottaa sisältöjä ja jakaa informaatiota monimuotoisesti helppokäyttöisten Internet-perustaisten työkalujen avulla” (Pekka Ranta) ISOverstaan koulutusmateriaalit: http://isokoulutukset.wikispaces.com/ Opas sosiaaliseen mediaan: http://sosiaalinenmedia.googlepages.com/

Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Täydennys- koulutus Virtuaaliluokka-palvelut Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Sisältötuotanto Opetustarjonta

www.isoverstas.fi

Sisältötuotanto Verkkokurssipohjat (Moodle) ISOaitta ISOarkisto Valmiina jakelussa 244 kurssipohjaa, noin 40 ammatillisen koulutukseen Vapaasti muokattavaksi ja hyödynnettäväksi lähiopetuksen tukena tai verkkokurssina Tuotetaan vuosittain 20 uutta verkkokurssipohjaa yhteiseen käyttöön (800 € / kurssi / 1ov) Päivitetään vuosittain 10-20 kurssipohjaa (100-150 €) ISOaitta Oppimateriaaleja (aihioita) yhteiseen käyttöön (ei makseta erikseen) Käytettäväksi lähiopetuksen tukena tai linkitettynä verkkokurssiin ISOarkisto Videotiedostoja oppilaitosten sisäiseen käyttöön (esim. oppituntitallenteet) Kurssipohjista: S20C,EA1, FYtyö Aitta: simulaatiot/animaatiot, opinto-ohjaus, biologia/video, etusivun uudet, ilmaston muutos, ENA-arviointi, oma aitta

Uusia Moodle-kurssipohjia tulossa Lukiokursseja Englannin kirjoituskurssi FY5 Pyöriminen ja gravitaatio JA0 Johdatus Japanin kieleen ja kulttuuriin MAA2 Polynomifunktiot Sosiaalipsykologia Pitkän ruotsin abikurssi Kielenhuolto Eläinten käyttäytyminen Tietokoneen perustyökalut S28 Erilaisten tekstien kirjoittamista KU3 Media ja kuvien viestit Saksan kirjoituskurssi VEB4 Meillä ja muualla VEB5 Ennen ja nyt Päivitykset Ruotsin ja englannin kurssit GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset TiTe 1 ja 2 Ammatillisia kurssipohjia Tuotannon suunnittelu ja hallinta Flash-kurssi Työturvallisuus Laboratorioenglanti Kestävä kehitys Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto Selkokielinen äidinkielen kurssi Johdatus painoalaan Englannin pakollinen 2. kurssi Bioteknologiset sovellukset Hevostalouden kurssi Mikrobiologia Oppimaan oppiminen Piirilevyn valmistus Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa Luonnonvara-alan ruotsi 1 metsä- ja kala-alan sekä luontoyrittäjiksi opiskeleville Kurssi sienistä/marjoista/yrteistä (jokin näistä) Päivitykset Tekijänoikeus

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Samanaikais-opetus (tuotantoluokasta tai koulukoht.virtuaalitilasta) Oppitunti-tallenteet (ISOarkisto, Wirecastilla tai virtuaalitilasta tuotanto-luokassa) Kokous/ryhmä-työpalvelut (koulukohtainen virtuaalitila) Taustaprosesseja mm.: - Mediapalvelimen ylläpito - Opettajien ja opiskelijoiden perehdyttäminen virtuaaliluokkapalvelujen käyttöön - Erilaisten pedagogisten mallien suunnittelu ja testaus - Opetustarjonnasta tiedottaminen opiskelijoille ja opoille - Jatkuva ja viivästetty arviointi ja tutkimus - Virtuaaliluokkaoppaan rakentaminen Virtuaaliluokan opetustarjonta Kaikilla verstaskouluilla - Koulukohtainen virtuaalitila - ISOarkisto + videoiden tallennusohjelma - Wirecast –ohjelma videoiden editointiin Hankekouluilla lisäksi oma tuotantoluokka Hankekoulut: tuotantoluokka, Wirecast, virtuaalitila, ISOarkisto Kaikki koulut: virtuaalitila, ISOarkisto, wirecast WEB2.0 – sosiaalisen median työkalut tukemassa kaikkea toimintaa

Opetustarjonta Kaikki verstasoppilaitokset voivat tuoda kursseja yhteiseen, kaikille avoimeen opetustarjontaan Opettajalle: Mahdollisuus tarjota opetusta oman koulun ulkopuolelle Opiskelijalle: Uusia opiskelumahdollisuuksia Verkko-opetustarjonta (Moodle) Tarjolla 221 verkkokurssia, 292 ilmoittautumista (15.10.08) Kurssimaksut: 115 euroa / 50 euroa / opiskelija Virtuaaliluokan opetustarjonta Samanaikaisopetuksena tai videotallenteina (34 kurssia) Kurssimaksu 140 euroa / opiskelija Tulossa virtuaaliluokan jaksotettu verkko-opetustarjonta Ohjattu Moodle-verkkokurssi, jossa lähiopetusta tallenteena 3 x 90 min, kurssimaksu 125 euroa / opiskelija Ohjeet portaalissa! Tarpeita, mm. englannin ja ruotsin alkeet, liikunta, kuvataide, musiikki, fysiikka – lisää ammatillisia kursseja!

Verkkoympäristöjen tunnukset Henkilökohtaisten tunnusten luonti: 1. Moodleen koulun verstastuki 2. Portaaliin Anu ja Harri 1. Kurssi-ilmoittautumiset ilman salasanoja 2. Kurssiraportit ja ylläpito koulukohtaisella tunnuksella Koulukohtainen virtuaalitila: 1. Portaalitunnuksella ylläpitoon 2. Koulukohtaisella tunnuksella salasanan vaihto ja tiedostojen poisto

ISOverstaan täydennyskoulutus Verstastukiopettajat, verkko-opettajapäivä syyskuu 2008 Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 23.9., 9.10., 29.10., 10.11.2008 (Kuopio) TULOSSA MYÖS KEVÄÄLLÄ! Sosiaalisen median työkalut tutuiksi (4 op, JoY) 6.10., 31.10., 21.11., 1.12.2008 (Kuopio) TULOSSA MYÖS KEVÄÄLLÄ! Yhdenvertaisuus oppilaitoksissa (4 op, JoY) 27.10.-7.12.08 (kokonaan verkko-opiskeluna) ISOverstaan Verkko-VESO 1.10.-31.12.2008, TULOSSA MYÖS KEVÄÄLLÄ! Opinto-ohjaajat 28.10.2008 klo 9.30-15.00 ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa Virtuaaliluokka käyttöön –koulutuksia (virtuaaliluokka-hanke) Verkostojohtaminen (2 op., Opeko), tammi/maalis, 2 pv www.isoverstas.fi - - Koulutus  Koulutuskalenteri

Aktiivista yhteistyötä ISOverstaassa!