Kirjastonhoitajien perehdytys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Koulutuksen ohjelma Taustaa Elävä kirjasto – tarkoitus ja tavoitteet
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Tietoturvallisuuden huonetaulu
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Lounais-Suomen Partiopiirin piirileiri
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Vapaaehtoisen polulla
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Huolen puheeksiottaminen
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PILKKU.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kouluinfo Renkomäen koulu
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Millainen oppija sinä olet?
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Yhdenvertaisuus- ja monikulttuurisuustyön toiminnallinen menetelmä
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Harjoituksen ohjaaminen
Esityksen transkriptio:

Kirjastonhoitajien perehdytys Elävä kirjasto Kirjastonhoitajien perehdytys

Mikä on Elävä kirjasto? eläviä kirjoja! Elävä kirjasto on yhdenvertaisuus- ja monikulttuurisuustyön toiminnallinen menetelmä erilaisten ihmisten kohtaamiseen. Menetelmä toimii samalla tavalla kuin tavallinen kirjasto, paitsi… … lainattavana on paperisten kirjojen sijaan oikeita, aitoja ihmisiä, eli eläviä kirjoja! © Kati Ruotsalainen/KVTL

Metodin tarkoitus Vuoropuhelun lisääminen eri ihmisryhmien välillä Ennakkoluulojen purkaminen ja erilaisuuden ymmärtämisen lisääminen © Kati Ruotsalainen/KVTL

Lähtökohtia Kaikilla on ennakkoluuloja Elävä kirjasto antaa mahdollisuuden kohtaamisiin sellaisten ihmisten kesken, jotka eivät ehkä muuten kohtaisi Stereotypioiden murtumisen mahdollisuus Molemminpuolinen oppiminen

Miten Elävä kirjasto toimii? 1) Kirjat odottavat omassa tilassaan, jonne lainaajat eivät pääse. Oma tila tarkoittaa rauhallista paikkaa, jossa kirjat voivat rauhassa odotella lainauksia ja jutustella keskenään. Yksi kirjastonhoitajista voi pitää seuraa kirjoille takahuoneessa, ja kysellä lainojen jälkeen tunnelmia. Takahuoneessa pidetään myös loppupurkukeskustelu kirjastopäivän päätteeksi. Ulkopuoliset tai lukijat eivät saa tulla takahuoneeseen.

Miten Elävä kirjasto toimii? 2) Kirjastonhoitajat esittelevät lukijoille Elävän kirjaston toimintaa ja kirjakansioita. Kirjakansioissa on jokaisen kirjan itse tekemä esittely kirjastaan. Siinä hän kuvaa yleisimpiä ennakkoluuloja, joita kokee että edustamaansa kirjaotsikkoon liitetään. Kirjastonhoitajien tehtävänä on kertoa lukijoille, mistä Elävässä kirjastossa on kyse, miten se käytännössä toimii ja mitä kirjoja on vapaana. Hoitajat myös innostavat ja rohkaisevat lukijoita lainaamaan kirjoja.

Miten Elävä kirjasto toimii? 3) Lainaajat valitsevat kirjakansiosta itseään kiinnostavan kirjan lainaksi. Lukijat voivat vapaasti selailla kirjakansioita. Ketään ei saa pakottaa lainaamaan kirjaa. Jos kirja on jo lainassa, siitä voi tehdä varauksen. Älä laita varauksen alkamista heti edellisen loppumisen perään, vaan varaa kirjalle esim. 10 min. hengähdystauko. Kirjastonhoitaja merkkaa lainakirjaan laina-ajan alkamisen ja lainaajien määrän (jos enemmän kuin 1) sekä siirtää kirjan merkin Lainassa/Vapaana -taululta. Lainaajien sopiva määrä on 1-2, maksimissaan 3-4.

Miten Elävä kirjasto toimii? 4) Laina-aika on noin 20 min. Varmista missä on sopivia paikkoja lainaus- keskusteluja varten. Keskustelijat voivat mennä myös ulos, jos sää sallii. Yleensä järjestäjä hoitaa kirjaston lähietäisyyteen tuoleja keskusteluja varten. On kirjan vastuulla päättää lainaus ajoissa ja tulla takaisin lukija mukanaan. Jos kirjaa ei kuulu 20 min. kuluessa, käy etsimässä hänet ja keskeytä laina. Jos kirja ja lukija haluavat jatkaa lainausta, se onnistuu, mikäli kirjasta ei ole varauksia. Jos lukija on päihtynyt, sekava tai aggressiivinen, hänelle ei voi lainata kirjaa.

Miten Elävä kirjasto toimii? 5) Laina: Keskustelu lainaajan ja kirjan välillä. Laina on kahden ihmisen välinen keskustelu, jota määrittää Elävän kirjaston säännöt. Tarkoituksena on, että lukija oppii uutta lainaamastaan henkilöstä. Elävässä kirjastossa lukija voi myös kysyä sellaisia kysymyksiä, jotka toisaalla voitaisiin kokea epäsopiviksi. Keskustelu pyrkii purkamaan ennakkoluuloja, ja siinä kannustetaan avoimuuteen. Kirjoilta edellytämme rehellisyyttä. Elävässä kirjastossa on lupa kysyä!

Miten Elävä kirjasto toimii? 6) Lainaaja palauttaa kirjan ja täyttää palautelomakkeen. Lainan päätteeksi jokainen lukija palauttaa kirjan kirjastonhoitajalle, joka ottaa keskustelijat vastaan ja kysyy ensimmäiset kuulumiset lainan jälkeen. Kirjastonhoitaja antaa lukijalle palautelomakkeen, ja kysyy kirjalta päällimmäisiä tuntemuksia lainatilanteesta takahuoneessa, lukijan mentyä. Kirjan ei tarvitse avautua keskustelun sisällöistä hoitajille, mutta hoitajan vastuulla on selvittää, että kirja (ja lukija) voi edelleen hyvin.

Elävän kirjaston säännöt 1) Lainaaminen perustuu molemminpuoliseen kunnioitukseen. Lukija saa kysyä kirjalta niitä asioita, joita haluaa tästä tietää, mutta kirja voi olla vastaamatta esim. liian henkilökohtaiseen kysymykseen. Vaikka kirja ja lukija eivät jakaisi samoja arvoja, heidän tulee kunnioittaa toisiaan ihmisinä ja käyttäytyä sen mukaisesti, ystävällisesti toisiaan kohtaan.

Elävän kirjaston säännöt 2) Lainaajan tulee palauttaa kirja samassa henkisessä ja fyysisessä kunnossa kuin hän on tämän lainannut. Lukija ei saa siis käyttäytyä lainatilanteessa loukkaavasti tai vahingoittaa keskustelukumppaniaan. 3) Kirja voi lopettaa keskustelun, mikäli kokee lukijan kohtelevan häntä sopimattomasti tai loukkaavasti. Jos näin käy, pyri selvittämään asia sekä lukijan että kirjan kanssa, mutta ainakin kirjan kanssa. Tarvittaessa anna porttikielto lukijalle, ja kerro, että hän toimi Elävän kirjaston sääntöjen vastaisesti.

Suomessa Allianssi koordinoi, levittää ja kehittää menetelmää Joku saattaa kysyä sinulta, mistä Elävä kirjasto on peräisin. Jos et tiedä jotakin, voit pyytää ottamaan yhteyttä Allianssiin. Myös www.elavakirjasto.fi -sivuilla on paljon tietoa. Elävä kirjasto on tanskalaisten nuorisotoimijoiden kehittämä (2000) Menetelmän kehittämisen taustalla on eri etnisiin taustoihin kuuluvien nuorten välinen rasismi ja väkivalta Elävä kirjasto pyrkii tarjoamaan mahdollisuuden avoimeen keskusteluun ongelmista ja ymmärtämättömyydestä Elävä kirjasto tuli Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia - kampanjan myötä Suomeen 2006. Suomessa Allianssi koordinoi, levittää ja kehittää menetelmää Menetelmän valvominen Suomessa Yhteydenpito kansainväliseen Elävä kirjasto -verkostoon Materiaalin tuottaminen ja kehittäminen Koulutukset, konsultointi, tuki, seuranta

Kirjastonhoitajat siis Toimii portinvartijana lukijan ja kirjan välillä Esittelee Elävän kirjaston toimintaa potentiaalisille lukijoille Kertoo lukijalle Elävän kirjaston säännöt Hoitaa lainaamisen käytännössä Tarkastaa, että kirja voi hyvin lainasta palattuaan Mahdollisuuksien mukaan mukana kirjojen perehdytyksessä, tutustumassa kirjoihin

Kirjastonhoitajien työnjakoa (tosin usein kaikki tekee vähän kaikkea, ja vaihtelevat) Logistinen vastaava – pitää kaikki langat käsissään, tauottaa muita Kirjojen kanssa hengaaja – sosiaalisesti suuntautunut tyyppi, joka pitää huolta, että kaikilla kirjoilla on viihtyisä päivä ja lainaukset menevät mukavasti. Toimii tarvittaessa kirjojen avustajana esim. liikkumisen ja tulkkaamisen kanssa Lainakirjan kirjaaja – vastaa siitä, että kaikki lainat tulee dokumentoitua ja lukijat antavat kirjallisen palautteen Sisäänheittäjä/katumarkkinoinnista vastaava – innostaa ihmisiä Elävään kirjastoon, feissari-henkistä hommaa Kirjakansiovastaava – varmistaa, että kaikki kirjakansiot ovat ajan tasalla. Jos joku kirja jätti tulematta, poista ylimääräiset kirjaesittelyt kansioista Mediavastaava – tietää ketä kirjoista saa haastatella ja kuvata, ketä ei. Vastaa toimittajan kysymykseen: mikä Elävä kirjasto on, mistä se on peräisin? ja on valmis antamaan haastattelun Elävän kirjaston nimissä Sanakirja-kirjastonhoitaja – joku kirja ei ehkä osaa suomea, joten menet tulkkaamaan esim. suomesta englanniksi ja toisin päin lainaukseen. Hyvän tavan mukaan on vaitiolovelvollinen eikä osallistu keskusteluun.

Kirjastonhoitajien työnkuva Uskoo Elävän kirjaston ideaan ja on innostunut siitä On yhteistyöhaluinen, diplomaattinen ja hyvä kommunikoimaan Puhuu vieraita kieliä On avoin ja utelias Käyttäytyy ystävällisesti ja kärsivällisesti © Allianssi

Kirjastonhoitajien neuvoja Tutustu kirjakokoelmaan Noudata kirjaston sääntöjä tarkasti ja vaadi myös muilta samaa Dokumentoi kaikki lainat huolellisesti Laadi työsuunnitelma, vastuunjaot ja tauot yhdessä kollegoidesi kanssa Pidä hyvää huolta kirjoista ja karsi mahdolliset vaikeat lukijat – pyydä lukijaa lukemaan jokin toinen kirja tai jäämään kirjaston tiloihin keskustelemaan kirjan kanssa Tutustu kirjaston ympäristöön, jotta voit suositella hyviä lukupaikkoja

Keitä kirjat ovat? Syrjintävaarassa olevia ihmisiä – ihmisiä, jotka kohtaavat ennakkoluuloja, stereotypisointia, rasismia tai syrjintää Mukaan tulevat valitsevat yhden (tai useamman) identiteeteistään, ja tästä tulee heidän kirjansa nimi, esim. feministi, vammainen, poliisi, eläinaktivisti, turvapaikan- hakija, kristitty, entinen huumeidenkäyttäjä, homo… © Kati Ruotsalainen/KVTL

Kirjana toimiminen Kirjojen valmius toimia kyseisenä kirjana = sinut itsensä kanssa valmis vastaamaan ”tyhmiin” kysymyksiin Avoimuus – jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on Omat rajat – kaikkea ei tarvitse kertoa eikä kaikkeen vastata.

Kirjojen kanssa toiminen Järjestäjä valitsee kirjat, ja vastaa kirjojen ja kirjastonhoitajien koulutuksesta ja kirjojen ja lukijoiden turvallisuudesta. Kaikille kirjoille pakollinen, yhteinen perehdytys noin viikkoa ennen kirjastoa (2 h). Kirjoilla mahdollisuus purkaa tuntojaan kirjana olemisesta loppupurussa, kommenttikierros kaikille. Kirjojen palautelomake Järjestäjän opas s. 63 Vieläkö haluat kirjaksi? Mukaan Elävä kirjasto - sähköpostilistalle?

Tärkeä huomio: D – kirjat Kirjoista ei saa tehdä itselleen yhteystietolistoja, joista käy ilmi kirjan otsikko, kuten tämän etninen alkuperä, seksuaalinen suuntautuminen tai muu henkilökohtainen ominaisuus; eli Ei näin: Kalervi Kirahvi, kalervi.kirahvi@juu.fi, mielenterveyskuntoutuja Vaan näin: Kalervi Kirahvi, kalervi.kirahvi@juu.fi, kirja

Kirjojen perehdytys D – kirjat Esittäytymiset Mikä on Elävä kirjasto? Mitä on olla elävä kirja? roolit, vastuut, velvollisuudet kirjaluettelo, työaika, säännöt kirjaesittelyt tehdään yhdessä Elävässä kirjastossa toimiminen käytännössä Kirjojen odotuksia, toiveita, pelkoja, kysymyksiä ja vanhojen kirjojen kokemuksia Millaiseen kysymykseen et halua vastata? Mitä teet, jos lukija käyttäytyy huonosti? Kirjojen, kirjastonhoitajien ja järjestäjien vapaamuotoista keskustelua Katso Järjestäjän opas s. 41 ja www.elavakirjasto.fi → Elävän kirjaston järjestäminen

Esimerkki kirjaesittelystä: AKTIVISTI Totta vai tarua? Pukeutuu tummaan huppariin ja palestiinalaishuiviin Nuori, jolla mustavalkoinen maailmakuva, jossa hyvät aktivistit taistelevat pahaa kapitalismia vastaan Ei kunnioita lakeja tai auktoriteetteja Hakee huomiota lävistyksillä, tatuoinneilla ja kirpparivaatteilla Ei ole kirjaa kansiin katsominen. ?

Elävä kirjasto AVOINNA MAKS. 4 H/PV Suositus -aukioloaika on neljä tuntia, esim. klo 12-16, jolloin 11.15 järjestäjien keskinäinen arviointi-/koordinointikokous 11.30 yhteinen aloitus kirjastotilassa Kirjat ja kirjastonhoitajat tutustuvat toisiinsa Käytännön asioiden läpikäynti – miten ruokailut, tauot, lainaaminen hoidetaan, missä vessa on jne. Yhteinen orientaatio päivään KIRJASTO ON AUKI KLO 12-16 Kaikilla on mahdollisuus noin 30 min. ruokataukoon sekä lyhyempiin taukoihin 16.00 yhteinen purku Jokainen sanoo jotain; millaisia kokemuksia kirjoilla ja kirjastonhoitajilla oli? Tahtoisiko joku tulla vielä uudestaankin kirjaksi? Kuka haluaa Elävä kirjasto -postituslistalle mukaan? Kirjojen palautelomake 17.00 järjestäjien keskinäinen arviointi-/koordinointikokous

Elävä kirjasto Maailma kylässä 2006 © Allianssi

Elävä kirjasto Faces -festivaaleilla 2007 © Kati Ruotsalainen/KVTL

Elävä kirjasto N550 -tapahtumassa 2008 ©Martin Sommerschield

Elävä kirjasto N550 -tapahtumassa 2008 ©Martin Sommerschield

Elävä kirjasto Spelit -festivaaleilla 2008 ©Asta Rentola

Elävä kirjasto Maailma kylässä 2008 ©Niina Liiman

Elävä kirjasto Faces -festivaaleilla 2008 ©Kati Ruotsalainen

Kiitos! www.elavakirjasto.fi www.human-library.org Vastaan mielelläni askarruttaviin kysymyksiin: Asta Rentola Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry asta.rentola@alli.fi www.human-library.org