TIK Johdatus-kurssi 24.9.2012 Elina Lehkonen Opiskelutaidot TIK Johdatus-kurssi 24.9.2012 Elina Lehkonen
Sisältö Vinkkejä opiskelutaitoihin Ajankäyttö ja tehtävänanto Tavoitteet ja motiivit Minä oppijana Ken Robinson says schools kill creativity?
Vinkkejä opiskelutaitoihin Aalto-yliopiston Opiskelutaidot-sivusto: https://into.aalto.fi/display/fiopiskelutaidot/Etusivu Pienryhmäohjausta opiskelutaitoihin Tavoite: Mahdollisuus pohtia omaa oppimista ja opiskelutaitoja, saada vertaistukea muilta opiskelijoilta sekä jakaa omia kokemuksia. Kenelle: Perustieteiden korkeakoulun opiskelijoille, jotka kaipaavat tukea opiskelutaitoihin ja haluavat kehittää omia opiskelutekniikoitaan, mm. ajankäytön hallintaa. Kokoontumisissa keskustellaan ja tehdään yhteisiä harjoituksia. Aikataulu: Pienryhmällä on 4 kokoontumiskertaa II. ja III. periodissa (2h/kerta). Kokoontumiset ovat aina maanantaisin 12.11.2012, 10.12.2012, 21.1.2013 ja 18.2.2013 klo 14.15-16. Pienryhmä kokoontuu Otaniemessä, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin. Aiheina: Opiskelutaidot, opiskelutekniikat, opintojen suunnittelu mm. ajankäyttö, minä oppijana. Aiheet muotoutuvat opiskelijoiden toivomusten mukaan. Ilmoittautumiset: Webropolin linkin kautta: http://www.webropolsurveys.com/S/23935EC13902E3D0.par Viimeinen ilmoittautumispäivä on pe 26.10. Ryhmän max. koko on 10 opiskelijaa. Pienryhmän vetäjä: Elina Lehkonen (projektisuunnittelija, opiskelijoiden haltuunotto-projekti, puh. 050 5669360, elina.lehkonen@aalto.fi)
Ajankäyttö Miten voit itse hallita aikaasi? kalenterin käyttö mitkä kaikki asiat vievät aikaani, tärkeysjärjestys opiskelun ajatteleminen työpaikkana oman ajankäytön seuranta (aikavarkaat) ajankäytön suunnittelu huomioi myös vapaa-aika ja lepopäivät Tehtävänanto kurssin ajanhallintatehtävään
Tavoitteet ja motiivit Video opiskelumotivaatiosta: http://www.oubs.fi/fi/clips/10798 Video tavoitteista: http://www.oubs.fi/fi/clips/10799 Videoiden jälkeen n. 4 hengen ryhmissä keskustelua aiheista: Mitkä tekijät vaikuttavat opiskelumotivaatioon? Miksi olen tullut tänne opiskelemaan? Mitä haluan opinnoilta? Mitä haluan oppia?
Minä oppijana Kun tiedostat tapasi oppia, voit valita parhaiten oppimistasi tukevan suoritustavan. Minkä asioiden opiskelu on helppoa tai vaikeaa? Miten opin parhaiten; lukemalla, kuuntelemalla, kirjoittamalla vai tekemällä? Millainen opiskelumuoto minulle sopii parhaiten; luento-, ryhmä-, verkko- tai etätyöskentely, harjoittelu, laboratoriotyöskentely jne.? Millaisia omat opiskelutapani ovat? Mikä minulle sopii parhaiten ja missä olisi tarvetta kehittyä? Miten luen tentteihin? Pyrinkö pääsemään läpi, tähtäänkö ensisijaisesti hyviin arvosanoihin vai pyrinkö oppimaan asiat syvällisesti? Milloin opiskeluni on tehokkainta? Miten arvioin omaa oppimistani ja osaamistani? Lähde: Vaasan yliopisto, http://www.uwasa.fi/opiskelu/suunnittelu/kysymyksia/opiskelutavat/
Minä oppijana (SWOT-analyysi) Lähde: Ryti, K. & Uusitalo, A. 2002. Antoisampaan opiskeluun-opas. VAHVUUDET (Strengths) Mitä osaan? Missä olen hyvä? Miten opin parhaiten? HEIKKOUDET (Weaknesses) Mikä minulle on vaikeaa? Mitä minun on itsessäsi kehitettävä Missä epäonnistun helposti? MAHDOLLISUUDET (Opportunities) Millaisia mahdollisuuksia yliopisto tai esim. tietty kurssi tarjoaa oppimiselleni ja kehittymiselleni? Mistä muualta löydän oppimisen mahdollisuuksia? UHAT (Threats) Mikä voi haitata opiskeluani ja kehittymistäni? Millaisia esteitä näen edistymiselleni?
Minä oppijana (SWOT-analyysi) Tee ensin yksin tehtävä Käy tämän jälkeen tehtävä läpi vieruskaverin kanssa Sinulla on vapaus päättää, mitä haluat jakaa vieruskaverille paperista Säilytä tehtävä, voit ottaa sen mukaan myöhemmin opettajatuutoreiden kanssa tapahtuviin henkilökohtaisiin keskusteluihin halutessasi.
Ken Robinson says schools kill creativity? TED-talks: http://www.ted.com/talks/lang/en/ken_robinson_says_scho ols_kill_creativity.html