TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

1. Lukupiiri: Tehtävien purku
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
TERVETULOA!.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Toimintaohjeet opelle
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Johdatus tutkimusmetodologiaan
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
RYHMÄT SYKSY 2013 RYHMÄTOIMINTA ON MAKSUTONTA KUNTOSALIHARJOITTELUN ABC Fysioterapeutin ohjaamat kuntosaliharjoittelun ABC-kurssit Atalpassa ja TamppiAreenalla.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Oulun aikuislukio 2014.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Työrauha ja haastavat tilanteet
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
KSP10 Vaatetuksen kaavoitus- ja valmistus- prosessit 4op = 12 L + 40 R + 56 OT Päivi Aalto Kevät 2009 TOKL
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Haastatteluun valmistautuminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Toimintaohjeet opelle
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Opintopsykologipalvelut Aalto- yliopistossa Orientaatiopäivät Opintopsykologi Minna Nevala.
Johdantoseminaari.
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Volitioprosessi, tahdon!
HyMinä – hyvinvoiva minä Porukalla hyvinvointia?
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

TIK Johdatus-kurssi 24.9.2012 Elina Lehkonen Opiskelutaidot TIK Johdatus-kurssi 24.9.2012 Elina Lehkonen

Sisältö Vinkkejä opiskelutaitoihin Ajankäyttö ja tehtävänanto Tavoitteet ja motiivit Minä oppijana Ken Robinson says schools kill creativity?

Vinkkejä opiskelutaitoihin Aalto-yliopiston Opiskelutaidot-sivusto: https://into.aalto.fi/display/fiopiskelutaidot/Etusivu Pienryhmäohjausta opiskelutaitoihin Tavoite: Mahdollisuus pohtia omaa oppimista ja opiskelutaitoja, saada vertaistukea muilta opiskelijoilta sekä jakaa omia kokemuksia. Kenelle: Perustieteiden korkeakoulun opiskelijoille, jotka kaipaavat tukea opiskelutaitoihin ja haluavat kehittää omia opiskelutekniikoitaan, mm. ajankäytön hallintaa. Kokoontumisissa keskustellaan ja tehdään yhteisiä harjoituksia. Aikataulu: Pienryhmällä on 4 kokoontumiskertaa II. ja III. periodissa (2h/kerta). Kokoontumiset ovat aina maanantaisin 12.11.2012, 10.12.2012, 21.1.2013 ja 18.2.2013  klo 14.15-16. Pienryhmä kokoontuu Otaniemessä, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin. Aiheina: Opiskelutaidot, opiskelutekniikat, opintojen suunnittelu mm. ajankäyttö, minä oppijana. Aiheet muotoutuvat opiskelijoiden toivomusten mukaan. Ilmoittautumiset: Webropolin linkin kautta: http://www.webropolsurveys.com/S/23935EC13902E3D0.par Viimeinen ilmoittautumispäivä on pe 26.10. Ryhmän max. koko on 10 opiskelijaa. Pienryhmän vetäjä: Elina Lehkonen (projektisuunnittelija, opiskelijoiden haltuunotto-projekti, puh. 050 5669360, elina.lehkonen@aalto.fi)

Ajankäyttö Miten voit itse hallita aikaasi? kalenterin käyttö mitkä kaikki asiat vievät aikaani, tärkeysjärjestys opiskelun ajatteleminen työpaikkana oman ajankäytön seuranta (aikavarkaat) ajankäytön suunnittelu huomioi myös vapaa-aika ja lepopäivät Tehtävänanto kurssin ajanhallintatehtävään

Tavoitteet ja motiivit Video opiskelumotivaatiosta: http://www.oubs.fi/fi/clips/10798 Video tavoitteista: http://www.oubs.fi/fi/clips/10799 Videoiden jälkeen n. 4 hengen ryhmissä keskustelua aiheista: Mitkä tekijät vaikuttavat opiskelumotivaatioon? Miksi olen tullut tänne opiskelemaan? Mitä haluan opinnoilta? Mitä haluan oppia?

Minä oppijana Kun tiedostat tapasi oppia, voit valita parhaiten oppimistasi tukevan suoritustavan. Minkä asioiden opiskelu on helppoa tai vaikeaa? Miten opin parhaiten; lukemalla, kuuntelemalla, kirjoittamalla vai tekemällä? Millainen opiskelumuoto minulle sopii parhaiten; luento-, ryhmä-, verkko- tai etätyöskentely, harjoittelu, laboratoriotyöskentely jne.? Millaisia omat opiskelutapani ovat? Mikä minulle sopii parhaiten ja missä olisi tarvetta kehittyä? Miten luen tentteihin? Pyrinkö pääsemään läpi, tähtäänkö ensisijaisesti hyviin arvosanoihin vai pyrinkö oppimaan asiat syvällisesti? Milloin opiskeluni on tehokkainta? Miten arvioin omaa oppimistani ja osaamistani? Lähde: Vaasan yliopisto, http://www.uwasa.fi/opiskelu/suunnittelu/kysymyksia/opiskelutavat/

Minä oppijana (SWOT-analyysi) Lähde: Ryti, K. & Uusitalo, A. 2002. Antoisampaan opiskeluun-opas. VAHVUUDET (Strengths)   Mitä osaan? Missä olen hyvä? Miten opin parhaiten? HEIKKOUDET (Weaknesses) Mikä minulle on vaikeaa? Mitä minun on itsessäsi kehitettävä Missä epäonnistun helposti? MAHDOLLISUUDET (Opportunities) Millaisia mahdollisuuksia yliopisto tai esim. tietty kurssi tarjoaa oppimiselleni ja kehittymiselleni? Mistä muualta löydän oppimisen mahdollisuuksia? UHAT (Threats) Mikä voi haitata opiskeluani ja kehittymistäni? Millaisia esteitä näen edistymiselleni?

Minä oppijana (SWOT-analyysi) Tee ensin yksin tehtävä Käy tämän jälkeen tehtävä läpi vieruskaverin kanssa Sinulla on vapaus päättää, mitä haluat jakaa vieruskaverille paperista Säilytä tehtävä, voit ottaa sen mukaan myöhemmin opettajatuutoreiden kanssa tapahtuviin henkilökohtaisiin keskusteluihin halutessasi.

Ken Robinson says schools kill creativity? TED-talks: http://www.ted.com/talks/lang/en/ken_robinson_says_scho ols_kill_creativity.html