Keravan Energia Oy © Jussi Lehto 08.04.2011 1 Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Advertisements

Myyttejä tuulivoimasta
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Strategiat ja asiakastyytyväisyys Matti Kiiskinen, kehityspäällikkö Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry TKK Dipoli
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Valtakunnallinen LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Luonnonkivi, keinokivi, betoni vai puu eli löytävätkö tavalliset kuluttajat kivituotteet? Kainuun.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen.
Fortum Power and Heat Oy:n 35 MW lämpölaitos Vammalassa
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Mökkiläiset rautakaupan näkökulmasta
Suomalaista puunkorjuupalvelua maailmalle – riittääkö suomalainen osaaminen Euroopassa? Kouvola Anne Härkönen.
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
KIINA Tietoa ja kokemuksia Kiinan koulutustilaisuudesta (Pohto PBMB 2/2005) Suzhou, Shanghai.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Irti fossiileista Puusta uusiutuvaa materiaa ja voimaa.
Verkko-osuuskunnan ja toteuttajan yhteistyömallit sekä yhteistyön syventämisen mahdollisuudet Jukka Kapela
FICOM - BRUNSSI Matti Mattheiszen Elisa Communications Oyj.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Yrityksen talouden peruskäsitteet
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
EK:n Suhdannebarometri Penna Urrila.
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Terveisiä asuntomarkkinoilta! 37. Kiinteistönvälittäjäbarometri Näkemykset tulevalle kuuden kuukauden aikajaksolle Toteutettu verkkokyselynä syyskuussa.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
SRV – Rakentavasti erilainen
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Venäjä Viennin keskeinen panostusalue. Toiminnan painopiste jakelutien rakentaminen. Panostusalueet Pietari, Moskova, muut miljoonakaupungit. Kohderyhmänä:
T U L I M M E S U O M E E N. SUOMALAINEN KAUPPA TARVITSEE KILPAILUA  kaupan kansainväliset toimijat pitävät huolen kilpailusta  toimivat ja kilpaillut.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Julkinen Suomen uusi energiatulevaisuus – oletko valmis? Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen WEC Finland energiapäivä, Tampere, WEC Finland.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Aurinkoenergia – järkevä investointikohde Suomessa?
Kaukolämmön hinta, teho+energiamaksu €/MWh (sis. verot)
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Energiantuotannon riskit/tulevaisuus s. 90
Luotto- ja vastapuoliriskit
Metsätilakauppa Helsinki
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Liiketoimintasuunnitelma
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
TALOUSTIETO Kilpailu.
TAHE keskitetty toimintamalli
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
Kivihiilen kieltämisen vaikutukset Selvityksen tulosten tiivistelmä Pöyry Management Consulting Oy
Veera Holappa PTT:n aluetalouden seminaari
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
…miten kilpailu kehittyy?
Suomen Turvaprojektit Oy
Esityksen transkriptio:

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan Energia -yhtiöt

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä  Energiayhtiöt jakautuvat kahteen ryhmään: Sähköntuotannollisesti yliomavaraiset yhtiöt→ KANNATTAVUUS – HINTA ”YLÖS” Sähköntuotannollisesti aliomavaraiset yhtiöt→ KANNATTAVUUS – HINTA ”ALAS” Suurteollisuus Pieni ja keskisuuri teollisuus Suomalainen elinkeinoelämä Aliomavaraiset energiayhtiöt Yliomavaraiset energiayhtiöt €/MWh Suurin osa suomalaisista energiayhtiöistä on suhteessa sähkön markkinahintaan ”samassa veneessä” suomalaisen elinkeinoelämän kanssa

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto  Suurelle teollisuudelle edullinen energia merkittävä kilpailutekijä.  Pienet ja keskisuuret energiayhtiöt luovat toiminta-alueillaan perustan suomalaiselle pienelle ja keskisuurelle elinkeinoelämälle. Sähköenergian myynti Sähköenergian siirto KaukolämpöProsessilämpö, -höyry jne. LIIKETOIMINNAN KANNATTAVUUS  TALOUSALUEEN KILPAILUKYVYN PARANTAMINEN Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Ilmastonmuutoksen torjuminen… Tulee erittäin kalliiksi ja vääristää markkinoita mikäli kaikki toimialat ja maantieteelliset alueet eivät ole tasapuolisesti talkoissa mukana! Yhdentyvät markkinat… Lisäävät kilpailua, mutta myös toimijoiden kustannuksia. Hinnat Suomessa lähentyvät eurooppalaista hintatasoa – ei toisinpäin! Viranomaissäätely… Ennakoitavuus jatkuvasti vaikeutuu, lisää epävarmuutta! Säätely kiristyy – ”vapaat kilpaillut markkinat”?? Polttoaineitten hinta ja saatavuus… Lähteet ”ehtyvät”, kysyntä kasvaa, ”politiikka”, verot… ”Kilpailutilanne”… Tuotantokapasiteetti ratkaisee! Jatkuuko ”keskittyminen”…

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Energian hinnat jatkavat nousuaan! Energiasta merkittävä kilpailutekijä!

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Keravan Energia-yhtiöiden strategiset päätavoitteet: 1.Asiakasedun varmistaminen päätoiminta-alueilla 2.Toimintaedellytysten varmistaminen ja vahvistaminen 3.Aseman varmistaminen ja vahvistaminen energiamarkkinoilla 4.Omistuksen arvon kasvattaminen

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Yhteenvetoa:  Aliomavaraiselle energiayhtiölle, joita on suurin osa suomalaisista energiayhtiöistä, tukkumarkkinahinta on merkittävä elementti sähkön hankinnan keskihinnassa.  Sähkön markkinahinta valuu suoraan suomalaisen elinkeinoelämän ja kuluttajan maksettavaksi. Jos tukkumarkkinat eivät toimi, valuvat ne muutaman toimijan epärealistisen korkeiksi tuotoiksi.  Yhteiskunnan kannalta tukkumarkkinahinta pitää saada ”oikeaksi”.  Tämä voi toteutua vain kilpailun lisääntymisellä tukkumarkkinoilla ja kaikkien tätä edistävien toimien toteuttamisella.  Elinkeinoelämä tarvitsee energiamarkkinoille toimijoita, joiden arvomaailmaan ja omistajastrategiaan kuuluu voiton maksimoinnin rinnalla ”talousalueen kilpailukyvyn parantaminen”. Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Kiitos! Jussi Lehto Keravan Energia –yhtiöt