Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AKTIIVISEMPI ARKI -työpaja Työpohjat
Advertisements

Erityisopetuksen perusteet ammatillisessa peruskoulutuksessa
Älykäs arkistointi ja automaattinen luokittelu
Mediakasvatus MLL:ssa
Helluntaiseurakuntien lapsi- ja perhetyön kehittämishanke, joka käynnistyi vuonna Hankkeen tavoitteena on vahvistaa lapsi- ja perhetyötä, koota.
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Sama keho ja sama pää koko elämän
Tehnyt: Jouni Pehkonen & Pirita Laukkanen
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Hoidon tarpeen arviointi SHTaL
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 1 Päivitetty:
ISU-ARVIOINTI.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Moniammatillinen klinikkaopetus
Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute
3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen
Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Terveempi Pohjois-Suomi 2 (TerPS2) – hanke Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 1 Päivitetty:
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Taulukko1.. Naisten ja miesten tietoturvaa koskevat huolenaiheet vuonna Prosenttia 12 kuukauden aikana internetiä käyttäneistä 16–74-vuotiaista.
Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke •Tutkimustuloksia.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Hannu Hausen Suomen Hammaslääkäriliitto
Kunnan hyvinvointijohtamisen diapankki
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Elektroninen kiusaaminen
Turvallinen internetin käyttö
NUORET LASTEN HAASTATTELIJOINA SAARA PÄÄJÄRVI, KM, TUTKIJA MEDIAKASVATUSSEURA RY LAPSUUDEN- JA NUORISOTUTKIMUKSEN MENETELMÄT -TUTKIJASEMINAARI HELSINKI.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Maahanmuuttostrategia
Maahanmuuttaja vapaaehtoistyössä Alain Minguet Joensuun seudun luonnonystävät ry puheenjohtaja VAIKUTA – HARRASTA – AUTA Vapaaehtoistoiminta nyt! Perjantaina.
Päivi Kaivola ja Anna Tiitinen 1 AIKAP4: Opetus, ohjaus, oppiminen Oppijoiden erilaisuus Sukupuolen merkitys opetuksessa ja oppimisessa.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Korjausrakentamisen osaamisen selvitys
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Hoidon tarpeen arviointi ja hoitotyön toiminto
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Eriaikainen toiminta- ympäristö Eriaikainen toiminta- ympäristö Sisältö on ajankohtaista Sisältö on ajankohtaista Kaikille.
Lomakkeet © Reiska, Lomakkeet Varsinkin Web-sovelluksia ajetaan täyttämällä sivulla lomake ja lähettämällä tiedot palvelimella olevan Web-sovelluksen.
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Moninaisuuden johtaminen (Diversity leadership)
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Lasten päivähoito 2010 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Opiskelijan ohjaaminen
Lapset ja media Marianna Halonen
Tietoturva.
NETINKÄYTÖN PELISÄÄNNÖT
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Esityksen transkriptio:

Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?

Lasten netinkäyttö prosentteina IkäAinakin kerran kuussa nettiä käyttävät lapset 0-2v.8% 3-4v.35% 5-6v.59% 7-8v.84%  Taulukon luvut: Lasten Mediabarometri 2010

Mitä lapset yleensä tekevät netissä?  Pelaavat erilaisia pelejä  Vierailevat lastenohjelmien verkkosivuilla  Katsovat videoita  Katsovat televisio-ohjelmia Lähde: Lasten mediabarometri 2010

Lasten netinkäytön ohjaaminen  Netin käyttäminen yhdessä lapsen kanssa  Tekniset rajoittimet, kuten suodattimet  Rajat: ◦ Mihin aikaan ◦ Kuinka kauan ◦ Kenen kanssa ◦ Lähteet: Lasten Mediabarometri 2010 ja Mediakasvatuksen perusteet sosiaalialan opiskelijoille

Tärkeää muistaa  Tekninen taito ei tuo mukanaan faktan ja fiktion erottamiskykyä  Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisu 2008

Lähteet  Lasten Mediabarometri 2010 ◦ pdf pdf  Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisu 2008 ◦ =22170&name=DLFE-4803.pdf&title=Lasten =22170&name=DLFE-4803.pdf&title=Lasten  Mediakasvatuksen perusteet sosiaalialan opiskelijoille ◦ /22230/Valimaki_Reija.pdf?sequence=1https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024 /22230/Valimaki_Reija.pdf?sequence=1