Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NUORET LASTEN HAASTATTELIJOINA SAARA PÄÄJÄRVI, KM, TUTKIJA MEDIAKASVATUSSEURA RY LAPSUUDEN- JA NUORISOTUTKIMUKSEN MENETELMÄT -TUTKIJASEMINAARI HELSINKI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NUORET LASTEN HAASTATTELIJOINA SAARA PÄÄJÄRVI, KM, TUTKIJA MEDIAKASVATUSSEURA RY LAPSUUDEN- JA NUORISOTUTKIMUKSEN MENETELMÄT -TUTKIJASEMINAARI HELSINKI."— Esityksen transkriptio:

1 NUORET LASTEN HAASTATTELIJOINA SAARA PÄÄJÄRVI, KM, TUTKIJA MEDIAKASVATUSSEURA RY LAPSUUDEN- JA NUORISOTUTKIMUKSEN MENETELMÄT -TUTKIJASEMINAARI HELSINKI 28.9.2011 Lasten mediabarometri 2011

2 Mediakasvatusseura toteuttaa yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja usean yliopiston kanssa (OKM:n tuella) Ensimmäinen barometri 2010 kohdentui 0-8v lasten mediasuhteisiin pääosin vanhempien kyselynä, myös kokeilu tukioppilaista haastattelijoina (http://en.mediakasvatus.fi/publications/ISBN978-952- 99964-6-9.pdf) Lasten mediabarometri 2011 tuloksia odotettavissa helmikuussa 2012

3 Tutkimuksen tavoitteet Selvittää lasten mediankäyttöjä Selvittää, miten toimii tilastollinen tutkimus, jossa nuoret haastattelevat lapsia kyselylomakkeen avulla

4 Aineisto Yhteensä 1000 lasta vastaajina 1.-, 3.- ja 5.-luokilta 18 koulua eri puolilta maata, laaja alueellinen kattavuus 5.-luokkalaiset täyttävät kyselylomakkeen itse koulussa, 1.- ja 3.-luokkalaisia haastattelevat yläkoululaiset nuoret

5 Kyselyn teemat Lasten mediankäytöt  Kotien mediavälineet  Ohjelmien katselu, netinkäyttö, pelaaminen, lehdet, kirjat, musiikki, radio jne  3.-5.-luokkalaisilla kulutus ja mainonta  5.-luokkalaisilla uutisten seuraaminen  Ikävät mediakokemukset ja niistä kertominen Kotien mediakasvatus  Mediaan liittyvät säännöt perheissä  Medialaitteiden käytön opetteleminen ja opettaminen  Mediasta käytävät keskustelut

6 Nuoret tutkimushaastattelijat - toteutus MLL:n maanlaajuisen tukioppilastoiminnan kautta 12 kokenutta kouluttajaa, noin 180 tukioppilasta Kouluttaja (4h koulutus tehtävään) pitää tukioppilaille 2h koulutuksen lasten mediankäytöstä ja haastattelijana toimimisesta Osa nuorista haastattelee, osa vetää toiminnallista, media-aiheista tuntia loppuluokalle Kouluttaja valvoo tilannetta ja tukee nuoria tarvittaessa

7 Nuoret osallisina tutkimuksessa Lasten oikeudet, lapsuuden tutkimus, näkemys lapsista aktiivisina toimijoina Lapset ja nuoret voivat olla tutkimuksessa muutakin kuin objekteja Kuka on kompetentti tutkija? Onko kyse iästä vai koulutuksesta? (esim. Kellet 2011) Nuorten asemaan vaikuttavat lakiin ja valtaan liittyvät yhteiskunnalliset kysymykset silloinkin kun nuorilla olisi kompetenssia (esim. Fraser 2004)

8 Nuori haastattelijana Yläaste-ikäinen ei ole aikuinen, mutta ei myöskään vertainen (esim. Kellet 2011) Valtaero pienempi kuin aikuisen kanssa (esim. Alasuutari 2005) – vähemmän jännitystä? Osittain samankaltaiset maailmat (vrt. aikuinen – esimerkiksi sääntöjen noudattamisessa, mediankäytössä), mahdollisuus tavoittaa paremmin sama näkökulma haastattelutilanteessa. (esim. Ruusuvuori & Tiittula 2005) Lopputuloksena erilaista tietoa kuin aikuisen tekemässä haastattelussa? (esim. Scott 2000)

9 Nuori kanssatutkija – eettisiä pohdintoja Luottamuksellisuus  Sitouttaminen vaitioloon  Oma- tai lähikoulu, tuttuja lapsia -> ”jääviys”  Luottamuksellisuus on tukioppilastoiminnan arvo Nuoresta huolehtiminen  Paljonko tehtävä saa viedä aikaa kouluajalla  Mahdolliset ahdistavat haastattelutilanteet  Jokaisen haastattelun läpikäyminen kouluttajan kanssa Korvaus työstä  Tukioppilastoiminta on vapaahtoistyötä kouluajalla, ei palkkaa  Kiitostilaisuus koululle, todistus nuorelle

10 Metodin arvioiminen Tukioppilailta kerätään palautetta sekä lomakkeella että vapaamuotoisella kirjoituspyynnöllä  Nuorten motiivit toiminnassa mukana olemiseen  Kokemukset haastattelemisesta  Kokemukset tukimuksessa mukana olemisesta  Tausta: ikä, sukupuoli, aikaisempi kokemus lasten kanssa toimimisesta Kouluttajaa pyydetään arvoimaan omaa koulutustaan, nuorten koulutusta sekä nuorten tutkimushaastattelijoiden etuja/ongelmia Lapsilta kysytään, miltä haastattelu tuntui Tukioppilaiden haastatteleminen pro gradu- tutkimukseen (?)

11 Metodin arvioiminen

12 Lähteitä mm. Alasuutari, M. (2005) Mikä rakentaa vuorovaikutusta lapsen haastattelussa? Teoksessa L.Tiittula & J.Ruusuvuori (toim.) Haastattelu Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Gummerus: Jyväskylä. 145-162. Alderson, P. (2000) Children as Researchers. The Effects of Participatory Rights on Research Methodology. Teoksessa: Allison, J. (ed.) Research with Children. London: Falmer Press. 241-257. Fraser, S. (2004) Situating Empirical Research. Teoksessa: S.Fraser, V.Lewis, S.Ding, M.Kellet & C.Robinson (toim.) Doing Research with Children and Young People. Sage: Lontoo. 15-26. Jones, A. (2004) Involving Children and Young People as Researchers. Teoksessa: S.Fraser, V.Lewis, S.Ding, M.Kellet & C.Robinson (toim.) Doing Research with Children and Young People. Sage: Lontoo. 113-130. Kellet, M. (2011) Empowering Children and Young People as Researchers: Overcoming Barriers and Building Capacity. Child Indicators Research. vol 4 (2) p. 205-219.


Lataa ppt "NUORET LASTEN HAASTATTELIJOINA SAARA PÄÄJÄRVI, KM, TUTKIJA MEDIAKASVATUSSEURA RY LAPSUUDEN- JA NUORISOTUTKIMUKSEN MENETELMÄT -TUTKIJASEMINAARI HELSINKI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google