isännöintipalvelujen sopimushallinnan työkalut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Copyright © Sopima Due Diligence materiaalin vieminen Sopimaan • Näillä ohjeilla saat Due Diligence materiaalin jaettua prosessiosallisille.
Advertisements

KIINTEISTÖNHOIDON JA ISÄNNÖINNIN YLEISET SOPIMUSEHDOT 2000
Riski = todennäköisyys x riskien laajuus tai vakavuus
Hyvä Hallintotapa Kiinteistöalan muutos Yhteiset toimintatavat
KÄSIKIRJOITTAMINEN 2 ov. Sisältö 1 Johdanto 2 Projektityö 3 Projektin osa-alueista 3.1 Dokumentointi 3.2 Aikataulu 3.3 Sopimukset 3.4 Laitteistot ja tilat.
PK-kehittämispalvelut
Taloyhtiöiden kulutusseurantapalvelu - ja lämmönjakohuoneen tekninen tarkastuspalvelu Jouko Viikilä.
Mika Karlsson, aluepäällikkö
Kiinteistöstrategia-verkostohanke Projektisuunnitelma
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Tik Ohjelmistotuoteliiketoiminta. Tik Kevät 2001 ©Accenture 2001 All Rights Reserved 2 Luennot ja projekti Ti 12.3 To 14.3 Ti 19.3 To 21.3.
Verkko-osuuskunnan ja toteuttajan yhteistyömallit sekä yhteistyön syventämisen mahdollisuudet Jukka Kapela
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Protomo pilotti tilannekatsaus Nokia Jyväskylä
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Tietohallinnon sopimusjuridiikkaa eräitä näkökohtia
KORJAUSRAKENNUTTAMISEN VASTUUT TALOYHTIÖSSÄ
Hallituksen Kunnossapitotarveselvitys Pakkalan Sali
Näin varmistamme viihtyisät ja turvalliset
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
RAP / PS -kysely RTL ry - RAKLI ry
”Johdon konsultointipalvelut” SFS-EN16011 Risto Pulkkanen, SFS,
Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Esitelmä Isännöinnin laatu, palvelun tuottaminen ja johtaminen –seminaarissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
(mukaellen Haikala & Mikkonen 2011, 29)
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ulla Rönnberg Aikis –hankkeiden IV käsikirjoitusseminaari AIKUISTEN MAAHANMUUTTAJIEN KIELIKOULUTUS-
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Katsaus HUS- Tietotekniikan liikelaitokseen
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Digioppi Ohjausryhmä
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Verkkopalveluiden IT-palvelunhallintamalli A-klinikkasäätiölle
Tarjous.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mukaan Finnaan - mukaantuloprosessin vaiheet Finna-koulutus Palvelusuunnittelija Susanna Eklund Kansalliskirjasto.
Yksityistieprojektin kilpailuttaminen LÄHTÖKOHTA: Tienpidon hankinnat on syytä kilpailuttaa aina. Yksityistien perusparantamiset, kunnossapidon, materiaalihankinnat.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Perusparannushankkeen toteutus tiekunnassa  Mitä tiekunnassa päätetään?  Milloin päätöksiä pitäisi tehdä?  Onnistuuko kilpailuttaminen?
jew1 Systeemityön eteneminen opintojaksolla Ohjelmiston suunnittelutaito Opintojakson eteneminen.ppt.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Professori Kari Hoppu. 32C25000  Luennot ti klo sali D ja ke klo sali B  Ei läsnäolopakkoa, ilmoittauduttava kerran ilmoittautumislistaan.
Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen
Hankintasuunnittelu ja tarjouspyynnöt - pilvipalvelu
Sähköiset työkalut tarjousten jättäjän apuna
YRITYSJURiDIIKAN PERUSTEET KEVÄT 2016
Esiselvitys.
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Hankinnoilla työllistämisen malli
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
LIIKEKIRJEET.
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Tiekartta hyviin lähiöihin
Korkeakoulujen ja CSC:n välinen puitesopimus
ICMT-työryhmä Väliraportointi
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
Esityksen transkriptio:

isännöintipalvelujen sopimushallinnan työkalut KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Kiinteistönhoito- ja isännöintipalvelujen sopimushallinnan työkalut kevät 1998 - alkuvuosi 2000

KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tavoite Projektin tavoitteena oli selkeiden työkalujen kehittäminen kiinteistönhoito- ja isännöinti-palvelujen tilaajien ja tuottajien välille. Tavoitteena oli myös, että kehitystyö tukee kiinteistötiedon hallintaa, huoltokirjan käyttöönottoa ja tehokasta hyödyntämistä sekä alan palautejärjestelmän kehittämistä.

KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tutkimuksen toteutus projekti toteutettiin kiinteistönhoidon ja isännöinnin työryhmissä mallit sekä asuin- että toimitilakiinteistöille ohjausryhmässä YM, Tekes, KIHO, UAY, RAKLI, ASRA, IL, IYL, Kuntaliitto ja SKL SKL koordinoi

Projektin sisältö KH & I YSE 2000 KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Projektin sisältö KH & I YSE 2000 Tuotekirjasto: rakenne, nimikkeet, kuvaukset Vastuunjako ja -rajat Kiinteistöstrategia, ylläpitotason määrittely Sopimusohjelma Palvelutuottajan valintamenettely Tarjouspyyntö, tarjous, sopimus Esimerkit

KIINTEISTÖNHOIDON JA ISÄNNÖINNIN SOPIMUSPROSESSI YLLÄPITOTASON MÄÄRITTELY PALVELUPAKETIN LAADINTA SOPIMUSOHJELMAN LAADINTA PALVELUTUOTTAJAN VALINTAKRITEERIEN ASETTAMINEN TARJOUSPYYNNÖN LAADINTA JA LÄHETTÄMINEN SOPIMUSNEUVOTTELUJEN KÄYMINEN TARJOUKSEN LAATIMINEN JA JÄTTÄMINEN KIINTEISTÖSTRATEGIAN LAADINTA SOPIMUKSEN LAADINTA JA ALLEKIRJOITUS TILAAJA TOIMEKSISAAJA TILAAJA JA KIINTEISTÖNHOIDON JA ISÄNNÖINNIN SOPIMUSPROSESSI

Asumisen, omistamisen ja ylläpidon tavoitteet KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Asumisen, omistamisen ja ylläpidon tavoitteet Miten valistunut ja aikaansa seuraava asunto-osakeyhtiön osakkeenomistaja haluaisi, että yhtiössä hallinto, talous, asuminen ja kiinteistön ylläpito on hoidettu silloin, kun se on hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla?

Ylläpitotason määrittely KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Ylläpitotason määrittely Päätetään eri ylläpidon osille tasot kiinteistöstrategian mukaisesti Kootaan tasojen mukaisesti palvelupaketit Tuotteiden valitut tasot voivat vaihdella kunhan kokonaisuus säilyy valitulla tasolla

KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Ylläpitotasot

Palvelupaketin laadinta KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Palvelupaketin laadinta Tuotekirjasto Esimerkkipaketit Valittu ylläpitotaso Vastuurajaukset Nimikkeet ja/tai tuotekuvaukset

Kiinteistönpidon tehtävä- ja tuoteluettelo KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Kiinteistönpidon tehtävä- ja tuoteluettelo Kiinteistönpidon tuotenimikkeistö Sopimuskohtainen palvelupaketti Palveluryhmät Isännöinti Hallinto Taloudenhoito . Teknisten järjes- telmien hoito Lumityöt jne. ISÄNNÖINTI- SOPIMUS Kunnossapito ja korjausrakentaminen Tukipalvelut Hoito ja huolto Ulkoalueiden hoito KIINTEISTÖNHOITO- SOPIMUS Siivous Jätehuolto Vartiointi Muut

KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Vastuunjako ja -rajat Työnjako isännöitsijän, kiinteistö- palveluyrityksen ja tilaajan välillä Palvelupaketin kattavuus Muut toimijat

Sopimusohjelma Kiinteistönomistajan tahdonilmaus Kuvaa kauppatapaa KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimusohjelma Kiinteistönomistajan tahdonilmaus Kuvaa kauppatapaa Kirjataan keskeiset tavoitteet Kuvataan yhteistoiminnan pelisäännöt Laaditaan tarjouspyynnön liitteeksi Käytetään kaikissa sopimuksissa

Pelisäännöt Yhteistyö Sopimusohjelma KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimusohjelma 1. Tilaajan tavoitteet ja yhteistyö 2. Sopimusaika 3. Sopimustehtävien suorittaminen 4. Toimeksisaajan resurssit 5. Tilaajan organisaatio 6. Vakuutukset 7. Tilaajan myötävaikutusvelvollisuus 8. Sopimushinnat ja maksaminen 9. Sopimuksenaikainen toiminta 10. Erimielisyydet 11. Tarjous Pelisäännöt Yhteistyö

Palvelutuottajan valintamenettely KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Palvelutuottajan valintamenettely Valintakriteerien määrittely Kartoita kyvykkäät ja luotettavat palveluntuottajat Lähetä tarjouspyyntö valitsemillesi tuottajille - rajoitettu kilpailu Vertaile ja arvioi riskit Tee perusteltu päätös Kyvykkyys Luotettavuus

Kriteerien asettaminen KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Kriteerien asettaminen Päätöksen tarkoitus Valintakriteerien tunnistaminen Karsinta- ja vertailukriteerien luokittelu Tärkeimmän vertailukriteerin tunnistaminen Vertailukriteerien painottaminen Kriteeristön oikeellisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnön liitteet KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tarjouspyynnön liitteet Kiinteistönpidon strategiset tavoitteet Kiinteistön perustiedot, yhtiöjärjestys Tehtävät, palvelu- ja laatutasokuvaukset Vastuunjako ja -rajat Sopimusohjelma Valinnan kriteerit Tarjouslomake Sopimusluonnos

Tarjous Tarjouskirje Tarjouksen hintaerittelyt Tarjottu palvelupaketti KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tarjous Tarjouskirje Tarjouksen hintaerittelyt Kokonaishinta ja yksikköhintaluettelo Tarjottu palvelupaketti

Tarjouksen antaminen Aina tarjouspyynnön mukainen KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tarjouksen antaminen Aina tarjouspyynnön mukainen Vaihtoehtotarjous erikseen Verot, eläkevakuutukset, ennakon-pidätykset, arvonlisäverovelvollisuus Sopimusohjelmassa ohjeet Asiakaspalvelut, omistussuhteet, henkilöstö, tietojärjestelmät, referenssit, tilinpäätöstiedot, alihankkijat

Sopimusneuvottelut Kokouksen avaus ja järjestäytyminen KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimusneuvottelut Kokouksen avaus ja järjestäytyminen Läsnäolijoiden toteaminen Todistukset, jos eivät olleet tarjouksen liitteenä Tarjousaineisto ja sen täsmennykset Palvelukokonaisuuden tavoitteet Kiinteistönhoitokokonaisuudet Vastuurajat Veloitusperiaatteet Lisä- ja muutostyöperiaatteet Yhteistyön periaatteet Laadunvarmistusmenettelyt Palvelutuottajan resurssit ja aikataulu Sopimusluonnos Kiinteistökäynti Kokouksen päättäminen

Sopimus Sopimuskohde Sopimuksen osapuolet Toimeksiannon sisältö KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimus Sopimuskohde Sopimuksen osapuolet Toimeksiannon sisältö Sopimuksen voimassaolo Maksuperuste ja sopimushinta Maksuehdot Hinnantarkistusmenettely Sopimusasiakirjat ja pätevyysjärjestys Allekirjoitukset

KH & I YSE 2000 KH-YSE 1991 Uuden ja vanhan YSE:n eroja KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Uuden ja vanhan YSE:n eroja Rakennusurakan YSE 1998 Isännöinti ja kiinteistönhoito yhdessä Tavoitteellinen sopimussuhde Ympäristö ja laadunvarmistus Irtisanomisaika 3 kk Sopimuksen siirtoa helpotettu Alihankkijoiden käyttöä selvennetty Sopimuksen muuttaminen joustavampaa Sopimussuhteen päättämistä täydennetty Erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse KH & I YSE 2000 KH-YSE 1991

Yleiset sopimusehdot KH & I YSE 2000 KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Yleiset sopimusehdot KH & I YSE 2000 1§ Soveltamisala 2§ Tavoitteellinen sopimussuhde 3§ Sopimustehtävien suorittaminen 4§ Toimeksisaajan laadunvarmistus 5§ Sopijapuolten myötävaikutusvelvollisuus 6§ Sopimuksen siirto 7§ Alihankkijan käyttö 8§ Sopimushinnan maksaminen 9§ Sopimuksen muuttaminen 10§ Hinnantarkistus 11§ Sopimuksen päättäminen 12§ Ylivoimainen este 13§ Sopijapuolten vastuu 14§ Erimielisyydet 15§ Sopimusasiakirjojen pätevyysjärjestys