OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TYÖVÄLINEET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TYÖVÄLINEET
Advertisements

Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja

Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Novellianalyysin kirjoittaminen
Monialainen yhteispalvelu
Tuomo Autio Psykologi Epshp
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Tervetuloa Innopajaan
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Kirjastoauto.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Luovat menetelmät osallisuuden ja osaamisen tukena
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
THL:n tuki kehittämishankkeille
Mitä avuksi esiintymiseen?
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Aikuissosiaalityön prosessi Tanskassa
Henkilökohtainen budjetointi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Uusi suunta työelämään -hanke
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Järjestötieto muutoksessa
Ideamuotoilun palautekyselyn tulokset
RAI Espoossa
Esityksen transkriptio:

OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TYÖVÄLINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen työvälineet Oppilaanohjauksen kehittäminen 22.09.2008 Päivi-Katriina Juutilainen (päivi-katriina.juutilainen@joensuu.fi) Marjatta Vanhalakka-Ruoho (marjatta.vanhalakka-ruoho@joensuu.fi) Joensuun yliopisto, Ohjauksen koulutus

OHJAUSKESKUSTELU PROSESSINA (NUMMENMAA 1992) Ongelman / tilanteen selvittäminen Perspektiivin laajentaminen ja vaihtoehtoisten polkujen tutkiminen Tavoitteiden ja välitavoitteiden muotoileminen Suunnitelman ja sen toteuttaminen Arviointi ja seuranta

OHJAUSKESKUSTELU PROSESSINA Egan Ohjaus käsittelyprosessina Vaihe 1: Mitä elämäntilanteessani on meneillään? Vaihe 2: Minkälaisissa mahdollisuuksissa ja ratkaisuissa on mieltä minulle? Vaihe 3: Mitä minun olisi tehtävä saadakseni tavoittelemani?

Ohjausprosessi Spangar (2000)

OHJAUKSEN ALOITUS valmistautuminen tervehtiminen ensin ihminen, sitten asia –periaate käytä ymmärrettävää kieltä laatikaa 3-osainen ohjaussopimus yhteinen maaperä monipuolinen viestintä tietämättömyyden tärkeys

VALMISTAUTUMINEN OHJAUKSEEN aika tila menetelmät ja materiaalit asiakkaan tilanteen kertaus, sis. tehtävät mielen tyhjennys - huomioivuus jakamaton huomio - arvostaminen

1. LÄHTÖKOHTANA ELÄMÄNTILANTEEN SELVITTÄMINEN tarkoituksena on auttaa oppilasta a) kuvaamaan elämänkenttäänsä ja huoliaan sekä b) etsimään ratkaisuja käytännössä asioiden, ajatusten ja tunteiden tekemistä näkyväksi kartoitus eli mapping mahdollisena työvälineenä ohjaaja ohjaa kartoitusprosessia ja oppilas tuottaa sisällön

MAPPINGIN TEHTÄVÄT Keino saada minuus näkyväksi ja kokonaiskuvaa oppilaan elämästä, ongelman kontekstista ja dynamiikasta. Antaa ohjaajalle ja oppilaalle mahdollisuuden tehdä tapaamisen aikana yhdessä jotain molemmille merkityksellistä. Aktivoi molempia. Saa aikaan jotain konkreettista. Auttaa selventämään merkityksiä: oppilaan elämänkentässä ilmeneviä vuorovaikutussuhteita huolenaiheen keskeisiä piirteitä esteitä, vahvuuksia, tarpeita, minuuden erilaisia ääniä.

ELÄMÄNTILANTEEN SELVITTÄMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ Erilaisia tapoja mapping (minäympyrä – visualisointi) tärkeät ihmiset elämässäni 10 tärkeintä asiaa elämässäni tietolista nykyinen huoli ja sen yhteys aikaan mennyt – nykyinen – tuleva tulmu (tulevaisuusmuistelu) luettelointi, esim. edut ja haitat numerot – tärkeysjärjestykseen asettaminen ja arviointi metaforat kirjeen kirjoittaminen tai tarinan tuottaminen tosiasioiden vastainen kokeilu, esim. taikasauvatehtävä

ELÄMÄNTILANTEEN SELVITTÄMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ Erilaisia tapoja unelmointi pelit OH-kortit, muut kortit draamalliset menetelmät toiminnalliset menetelmät musiikki valokuvat

ELÄMÄNAVARUUS (Peavy 1996)

2. PERSPEKTIIVIEN LAAJENTAMINEN tavoitteena tarkastella ohjattavan kokemaa ja kuvaamaa pulmaa monesta eri näkökulmasta dialogi kantaa kuunteleminen ja kysyminen keskiössä Mitä mahdollisuuksia ja tavoitteita sinulla on tämä asian suhteen? – mitä haluaisit tapahtuvan? Mitä vaikutuksia uskot tällä päätöksellä olevan itseesi? HUOM! voi hyödyntää ohjaajan työvälineitä (ks. elämäntilanteen kartoittamisen erilaiset tavat)

3. TAVOITTEIDEN JA VÄLITAVOITTEIDEN MUOTOILEMINEN selkeys realistisuus saavutettavuus ohjattavan itsensä asettama arvioitavissa oleva esimerkkinä henkilökohtaisten projektien menetelmä

(JÄRKEVÄ) SUUNNITTELU Jokainen suunnitelma on ainutlaatuinen. Monet objektiiviset, loogiset päätökset ja suunnitelmat eivät toteudu, koska ne eivät tunnu asiakkaasta hyvältä hän ei ole niihin emotionaalisesti sitoutunut suunnitelma on ristiriidassa jonkin asiakkaalle henkilökohtaisesti tärkeän tai kulttuurisesti omaksutun arvon kanssa.

Suunnitteluun vaikuttamassa: tiedänkö minä miten tämä tehdään onko tämä minulle henkilökohtaisesti merkityksellistä miten suunnitelman toteuttaminen vaikuttaa elämänkenttään/muihin ihmisiin mitä voimavaroja ja resursseja tarvitsen mitä vaikuttaa elämääni, jos en toimi suunnitelman mukaan olenko valmis muuttamaan suunnitelmaa, jos se ei toimi kuka voi tarvittaessa auttaa kestämään vaikeuksia ja eteenpäin

4. TOIMINTASUUNNITELMA JA SEN TOTEUTTAMINEN vaihtoehtoiset tavat saavuttaa tavoite erilaisten keinojen keskinäinen vertailu mitä on huomioitava? esimerkkejä kysymyksistä: Mikä sinulle on tällä hetkellä olennaisesti tärkeintä? Mikä on täysin mahdotonta jättää ulkopuolelle? Mihin ”kustannuksiin” ja riskeihin olet valmis? Mitä voimavaroja/mahdollisuuksia sinulla on?

Sosiodynaamiseen ohjauksen periaatteita (Peavy 2004): Luo yhteistyöhön ja yhteiseen toimijuuteen perustuva suhde ohjaajan ja yksilön välille Pyri tunnistamaan, kuuntelemaan ja kuvaamaan ne yksilön elämänkenttään kuuluvat tekijät, jotka olennaisesti vaikuttavat ongelmaan/huoleen/mietinnässä olevaan elämäntilanteeseen/suunnitelmaan

Sosiodynaamiseen ohjauksen periaatteita (Peavy 2004): Mieti, miten erilaiset päivittäiset toimet ja arkiset asiat vaikuttavat tai voisivat vaikuttaa ko. tilanteeseen Tunnista vaihtoehtoja, joita yksilö voisi harkita tai suunnitella Koeta liittää suunnittelu sellaisiin toimiin, joihin yksilö on halukas, jotka hän kokee mielekkäiksi ja jotka hän osaa.