1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
EUROOPAN MAISEMIA EUROOPAN LUONTO 8LK.
4. Biologia tieteenalana ja oppiaineena
Potilasturvallisuus Sh Karoliina Suvanto
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Verkkovälitteinen asiakastyö Prosessien mallinnus.
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu

 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kognitiivinen psykologia tutkii
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Johdatus ohjelmointiin  Ohjelmointi opetuksessa  Opetussuunnitelma-tehtävä  Ohjelmointityökalut ja -välineet.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kartta ei vastaa todellisuutta Pienennetty kuva maapallon jostakin osasta Luonnossa kohteet 3-ulotteisia Maapallon pyöreää muotoa ei saa kuvattua tasolle.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Opetussuunnitelmassa 2016
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Kartta ei vastaa todellisuutta
Kirjoittajaprofiilit
Paikkatieto hyötykäyttöön kouluissa Projektikoordinaattori Virpi Hirvensalo, Turun kaupunki, sivistystoimiala, TOP-keskus 040.
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena Luento ti 28.2.2012

Maantiedon opetuksen tulisi kehittää oppilaiden maantieteellistä ajattelua ja välittää kuva siitä, miten maantieteilijät tarkastelevat maailmaa. Opettaja tarvitsee riittävän selkeän näkemyksen maantieteilijöiden tavasta tarkastella maailmaa.

Mitä maantieteilijät tutkivat? http://www.youtube.com/watch?v=Pbgai3dK16Q http://www.youtube.com/watch?v=tAE7xDGLE_4&feature=related

1. 1 Maantieteen peruselementit A) Maantieteen tutkimuskohteena Luonnon ilmiöt ja prosessit Ihmisen toiminta ja kulttuuri-ilmiöt Luonnon ja ihmisen välinen vuorovaikutus MAA IHMISEN KOTINA

Maantieteen tutkimuskohteiden mukaan maantiede voidaan jakaa erillisiin osa-alueisiin Aluemaantiede (tutkii aluetta kokonaisvaltaisesti luonnontekijöiden ja ihmisen toiminnan synteesinä) Yleismaantiede (tutkitaan maantieteellistä ilmiötä eri alueilla) Luonnonmaantiede (tutkimuskohteena elollisen ja elottoman luonnon ilmiöt ja prosessit) Ihmismaantiede (tutkimuskohteena ihmisen aikaansaamat ilmiöt ja niiden suhde ympäristöön)

Maantieteen vertikaalinen malli (Demeritt 2009, Partanen 2010).

B) Maantieteellisiä kysymyksiä Missä? Mikä? Millaista? Miksi? Miten liittyy muualle? Mihin suuntaan kehittymässä?

C) Maantieteen peruskäsitteet Tila, alue, paikka, maisema ja ympäristö toimivat maantieteen tarkastelukehikkoina. ”Tähystysaukkoja”, joiden läpi maailmaa tutkitaan.

Luonnontieteiden ja ihmistieteiden tutkimusmenetelmät D) Maantieteen tutkimusmenetelmiä Luonnontieteiden ja ihmistieteiden tutkimusmenetelmät

E) Tietolähteitä Havainnot (mittaukset, kokeet jne.) Kokemukset, Kartat, Tilastot, Graafiset esitykset, Valokuvat, Kuvaukset ja kertomukset

1.2 Maantiede koulussa ”Maantieteen opetuksen päämäärä ei ole tuottaa käveleviä tietosanakirjoja, vaan toimia kuten aito maantieteilijä tekee, osallistua tiedon tuottamiseen ja prosessointiin.” (Bruner 1966)

Keskeisiä sisältöjä vuosiluokilla 1-4 ovat: Maantiede perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Lue s.170-179 www.oph.fi ) Keskeisiä sisältöjä vuosiluokilla 1-4 ovat: Oma lähiympäristö, kotiseutu ja maapallo ihmisen elinpaikkana (Pohjoismaat ja muut Suomen lähialueet) Ympäristön ilmiöt Keskeisiä sisältöjä vuosiluokilla 5-6 ovat: Eurooppa osana maailmaa Ihmisten elämän ja elinympäristöjen monimuotoisuus maapallolla.

Maantieteen opetuksellisia lähestymistapoja